• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sposób na korki: adaptacyjne światła stop

Maciej Naskręt
1 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Pierwszym producentem aut wyposażonych w adaptacyjne światła stop jest BMW. Pierwszym producentem aut wyposażonych w adaptacyjne światła stop jest BMW.

Adaptacyjne światła stop poprawiłyby bezpieczeństwo na drogach i może nawet zmniejszyły korki, gdyby były... legalne. Najpierw trzeba zmienić prawo.



W autach marki Mercedes adaptacyjne światła stop po włączeniu pulsują. Widać to szczególnie na zdjęciu, wykonanym podczas długiego otwarcia migawki. W autach marki Mercedes adaptacyjne światła stop po włączeniu pulsują. Widać to szczególnie na zdjęciu, wykonanym podczas długiego otwarcia migawki.
W 99 proc. aut Światła stop informują jedynie o wciśniętym w podłogę hamulcu. Zarówno podczas niewielkiego wytracania prędkości jak i awaryjnego hamowania, czerwone lampy zapalają się zawsze z jednakową mocą. To rozwiązanie powoduje niejednokrotnie perturbacje w ruchu. Widząc hamującego kolejni kierowcy także hamują, często zbyt gwałtownie. Z perspektywy jednego kierowcy strata czasu na powrót do normalnej prędkości nie ma znaczenia, ale gdy zsumujemy "straty" wszystkich podróżujących, okazuje się, że jest tego znacznie więcej.

Utrudnienie przynajmniej częściowo zniwelować mogą adaptacyjne światła stop, które stanowią zazwyczaj dwa lub trzy źródła światła o barwie czerwonej. Znajdują się one po obu stronach tylnej części pojazdu. Zapalają się kolejno - w zależności od siły nacisku kierowcy na pedał hamulca. Łatwo wtedy określić moc hamowania auta przed przednią szybą i bez trudu dostosować do niego prędkość.

Upowszechnienie adaptacyjnych świateł stop pozwoli usprawnić ruch aut poruszających się w korku. Kierowcy jadący za autem wyposażonym w tego rodzaju oświetlenie, nie będą zmuszeni nadmiernie dociskać hamulec.

Na poprawę bezpieczeństwa ruchu w autach wyposażonych w adaptacyjne światła stop wpływa dodatkowa czerwona lampa stroboskopowa lub ponadstandardowy zespół diod typu LED. W czasie awaryjnego hamowania włączają się i świecą światłem pulsacyjnym z częstotliwością 3 Hz.

Aktualnie adaptacyjne światła stop mają pewne ograniczenia. Problem stanowi między innymi ich nieuregulowany prawnie kształt i sposób funkcjonowania. Wiele państw, w tym Polska, nie dopuszcza używania świateł stroboskopowych - pulsujących - jako stop. Tego rodzaju oświetlenie może wywoływać niepożądany efekt stroboskopowy - nieprawidłowe wrażenie zwolnienia, pozornego zatrzymania, a nawet odwrócenia kierunku ruchu.

Pierwsze auta wyposażone w adaptacyjne światła stop pojawiły się w Niemczech. Konstruktorzy BMW jako pierwsi w 2004 r. zainstalowali tego rodzaju oświetlenie w autach seryjnych. Teraz robią to m.in. inżynierowie Opla, Mercedesa i Forda.

Mimo braku norm w zakresie sposobu instalacji w autach adaptacyjnych świateł stop, jest wiele firm, trudniących się ich montażem, a właściwie przerabianiem standardowych instalacji elektrycznych. Przerobienie układu elektroniki kosztuje od 300 do 1500 zł. Cena uzależniona jest od marki auta.

Póki co, auta wyposażone w adaptacyjne światła stop rzadko można napotkać na polskich drogach. Dlaczego? Jest to dodatkowe wyposażenie nowych aut i przy tym bardzo kosztowne. Klienci rezygnują z tego rozwiązania. Niemniej warto w nie zainwestować, choćby ze względu na poprawę bezpieczeństwa.

Opinie (80)

  • adaptacyjne światła stopu

    Jak przepisy prawa podchodzą do tych świateł ?? W internecie co wypowiedź to jest inna. Na Allegro sprzedający moduły tych świateł, zaznaczają, że nie mają homologacji i nie są dopuszczone do ruchu na drogach publicznych. To kiego licha sprzedają ?? Pan duda w swoim programie "101 napraw" pokazuje jak montować te światła. Stąd wniosek , że są dopuszczone w Polsce. Nie poleca coś robić niezgodnego z przepisami.
    To wreszcie jak jest : można montować czy nie ??

    • 0 0

  • pozbadzcie sie najpierw zlomow z ulic (8)

    starych passatow 4-sladow,golfow na gaz,polonezow GWE. Wtedy bedzie bezpiecznie

    • 52 35

    • wpadnij na moje podworko (2)

      sasiad ma audi 80 rocznik 1988 stan bdb zero oznak rdzy(ocynk) silnik chodzi idealnie(instalacja gazowa). jest w lepszym stanie niz nie jedno autko 2-3letnie :]

      • 10 4

      • ktory raz silnik wymienial? (1)

        • 2 3

        • oczywiście

          jak Ty czegoś nie ogarynasz swoim rozumem to znaczy, że niemożliwe..
          Dzieci neostrady... echh..
          A muzyka dla Ciebie rozpoczyna się od Rihanny zapewne.

          • 0 0

    • he he he (1)

      Od jakiegoś czasu jedynymi kierowcami, którzy stwarzają zagrożenie, gdy ich mijam są kierowcy pojazdów oznaczonych tablicami GD. Ciekawe dlaczego? Czyżby słoma wychodziła z bucików?

      • 3 2

      • jak stoisz z podniesioną maską na środku skrzyżowania to każde auto nie tylko z rejestracją GD będzie dla Ciebie zagrożeniem...

        • 5 0

    • (1)

      i Ciebie też ??

      • 9 5

      • A mojom syręke?

        • 4 1

    • to kup wszystkim auta....

      • 1 0

  • korki znikną jak ludzie zaczną ruszac normalnie z pod świateł (1)

    a nie, że "zelone se paly a zenon biegu lewarem szuka"

    • 1 1

    • sam sobie ruszaj szybko na zielonym...

      ja chcę żyć a u nas każdy zapierd... na pomarańczowym i czerwonym.
      Mi się nie spieszy

      • 0 0

  • Żeby nie hamować gwałtownie, wystarczy trzymać odpowiedni dystans. Mając kilka dodatkowych sekund w zapasie, łatwiej jest (18)

    ocenić sytuację Pozdrawiam osoby, które uwielbiają siedzieć na zderzaku! Czasem, jak stoję w korku i mi włażą na zderzak, to włączam wsteczny - wyraz miny jest bezcenny! :)

    • 75 22

    • Trzymać dystans !!! (2)

      Kilka lat temu jechałem na grzyby, za mną sunął szybki " Gość". Jechał mi na zderzaku 2-3 km, a przed nami ... nikogo. Wkurzony tą jazdą , na prostym odcinku drogi dałem kierunkowskazem sygnał - mijaj. On na zderzaku dalej mi siedział. Wtedy rzekłem do żony : za moment będę hamował, trzymaj się !. Hamulec, pisk opon za mną, i " gość" już jest 50 m za mną, jedzie grzecznie,ale wymachują rękami, kłócą się między sobą. Jest ODSTĘP. Wymuszony, ale jest !!! Nie polecam naśladownictwa !

      • 21 1

      • takim jak ty robię to samo po chwili, tyle że do zera i wysiadam z auta... (1)

        • 0 4

        • Ja wtedy też wysiadam i wsiadasz z powrotem do swojego brum bruma

          • 2 0

    • (4)

      Stajesz na światłach, za tobą koleś na skuterku.... Ty 2 razy gazujesz, kiedy zbliża się zielone, a krótko po gazowaniu wbijasz wsteczny. Mina kolesia bezcenna...

      • 3 19

      • łaaaaał ale kozak jestes.....

        • 1 1

      • ciekawe jak zobaczyłeś wyraz jego miny jak pewnie był w kasku?

        • 12 2

      • i w jakim celu to robisz?

        masz jakiś problem z głową?

        • 24 2

      • TYLKO NIE ZAPOMNIJ puścić sprzęgła

        • 10 0

    • włączasz wsteczny i co ? (7)

      Nie rozumiem :] Akurat mam przedni zderzak do roboty, więc przydał by się taki sponsoring :]

      • 5 2

      • hahahahaha..

        ciekawe jak udowodnisz ...?

        Jak mi wskakuje ktos na ogon , na centymetry szczegolnie na obwodnicy to wlaczam przeciwmgielne, czerwone dziala jak plachta .... on po hamulach a ja odjezdzam....

        • 2 1

      • muczaczo, ale to ty zapłacisz ze swojego OC, bo prędzej ja udowodnię policji, że mi się wpi%łeś w tył, niż Ty, że ja wjechałem (5)

        na wstecznym :)))

        • 3 7

        • powiadasz :] (4)

          przy korkach świadków nie ma ? Aby udowodnić trzeba mieć dowody :]

          • 2 4

          • tu nie ma co udowadniać, bo werdykt będzie jednoznaczny - winny jest ten, który znajduje sie z tyłu (3)

            a policja ci powie "no, panie... nie zachował pan odpowiedniego dystansu do auta z przodu.." już nie raz przerabiałem takie akcje... mój tylny zderzak - to moja kura, co znosi złote jaja :) Parę razy przy%lę takim pedałom na wstecznym, i mam na paliwko na pół roku :)

            • 1 7

            • to pierwszy raz musiał byś się zdziwić :) (2)

              lubię takich niedzielnych kierowców, co najmądrzejsi są na necie :)

              • 5 1

              • jak jesteś takim muczaczo, że siedzisz na zderzaku, to do zobaczenia codziennie na spacerowej. Niestety w niedzielę wolę zostać (1)

                w domu.

                • 1 4

              • hehe

                no tak, w niedzielę najlepiej posiedzieć na necie i troszkę się ponapinać :]

                • 5 0

    • wszystko ok, ale przeginka z tym wstecznym poniewaz powodujesz tym dodatkowe zagrozenie.

      • 3 0

    • Najgorsi są na obwodnicy w godzinach szczytu, jak jest sznur aut, to tacy się pchają prawie na barierkę, byle wyprzedzić jedno auto

      • 15 3

  • (2)

    Nie widzę potrzeby stosowania takich świateł, one tylko zmniejszyły by czujność kierowców. A na korki najlepszy jest autobus.

    ps. Ja też lubię wrzucać wsteczny lub lekko hamować jak mam pedała na zderzaku.

    • 33 6

    • jeżdzisz byle czym to ci został tylko wsteczny albo hamowanie

      ja naciskam klakson i zdmuchuję szroty co jadą przedemną

      • 0 1

    • szczególnie podczas jazdy

      a tiepier rakietu

      • 4 0

  • utrudnienie w ruchu na Trakcie św. Wojciecha

    zwężenie jezdni po obustronach ruchu do jednego pasu...roboty naprawcze Saur Neptun.Awaria ponowna wczoraj zamkneli wode od 9.00 do 15.00 ,dzisiaj to samo,brak informacji kiedy bedzie woda i czy oraz kiedy i gdzie beda beczkowozy

    • 0 0

  • sposob na korki ? budowac szersze drogi przynajmiej 3 pasy w jedna strone tak jak jest w normalnych krajach i wiecej drog! tyle (3)

    w temacie! w usa jak bylem to widzialem i jechalem 16 pasmowka czyli 8 na 8 powiem szczerze ze bylem w szoku! ale jak na PL to 3 pasy powinno byc standardem!!!

    • 0 4

    • Driver

      Tak. Gunwaldzka powinna mieć 8 pasów w jedną stronę. Obwonica 10 pasów w jedną stronę. A przez lasy trójmijeskie powinny przebiegać 8-pasmowe autostardy łączące obwodnicę z autostradami w centrach miast

      • 1 0

    • za 130 lat

      za 130 jak dobrze pójdzie będą trzypasmowe jezdnie i inni ludzie , a póki co
      módl sie za nami - nic tu się nie zmieni, najpierw pomniki potem centra
      solidarności potem pomniki potem pamiątki a jeszcze kościoły !!!

      • 1 0

    • Tak jest, wtedy mielibyśmy szersze korki i można by robić głupie miny do kierowców i po lewej i po prawej.

      • 3 0

  • I TAK W POLSCE LUDZIE NIE UMIEJĄ JEŹDZIĆ (2)

    W Polsce ludzie nie umieją jeździć, takie coś się na nic nie przyda. U nas na Spacerowej kilometrowe odstępy między samochodami, i ciołki za kierownicą którzy myślą, że wtedy ich złom mniej pali.

    • 4 4

    • A co szybciej dojedziesz jak wszyscy będą jechać "zderzak w zderzak"?

      Lubisz wąchać spaliny albo jechać na obiegu zamkniętym powietrza? Ja np. nie znoszę...

      • 0 0

    • a byłeś kiedys za granicą, ze tak oceniasz? pojedź do Włoch, Holandi - to zobaczysz, jak nie umieją jeździć i przepisów nie

      znają!

      • 0 1

  • Ronda

    a gdyby tak wszyscy zjerzdzając z ronda sygnalizowali to kierunkowskazem,,,,,czy to tylko marzenie?

    • 1 0

  • (1)

    Sposobem na korki jest tylko sprawna komunikacja szynowa, od korków niezależna.

    • 0 0

    • Chyba...

      że się tramwaj popsuje :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

W skład Grupy Zdunek wchodzą marki:

 

Najczęściej czytane