• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śrutem w nawierzchnię Słowackiego. Ulica zyska lepszą przyczepność

Maciej Naskręt
8 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 07:14 (9 sierpnia 2017)

We wtorek wieczorem ruszyły prace polegające na poprawie przyczepności leśnego fragmentu ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy będą tam pracować nocami do 12 sierpnia. GZDiZ po raz pierwszy wykorzysta do tego metodę tzw. śrutowania.



Czy po poprawie przyczepności będzie mniej wypadków?

Od 8 do 12 sierpnia, na odcinku 2 km w kierunku Wrzeszcza realizowane będzie tzw. śrutowanie nawierzchni ul. Słowackiego. Roboty wykonywane będą wieczorem i nocą, tj. w godz. od 19 do 5. Z ruchu kołowego zostanie wyłączony jeden z dwóch pasów ruchu.

- Prace mają na celu poprawę szorstkości wspomnianej ulicy przy wykorzystaniu technologii śrutowania. Zostaną one wykonane na odcinku, na którym dochodziło do największej liczby zdarzeń drogowych - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Technologia śrutowania polega na zwiększeniu przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę.

Śrutowanie jest realizowane za pomocą samobieżnego urządzenia wraz ze zintegrowanym układem odsysania i pakowania urobku po śrutowaniu oraz stalowego śrutu. Odsysanie wspomagają magnesy. Po zakończeniu robót specjalne urządzenie sprawdzi jakość wykonanych prac. Technologia ta nie była dotąd stosowana przez GZDiZ.

W przypadku opadów deszczu, które uniemożliwiają prowadzenie prac, termin może zostać przesunięty.

Poprawianie przyczepności powinno być standardem

Przypomnijmy, że wszystkie drogi wykonane z nawierzchni bitumicznej mają tę wadę, że po kilkunastu latach intensywnego użytkowania stają się mniej szorstkie - mikropory wypełniają się resztkami opon, a także zwykłym brudem. W efekcie jezdnie tracą właściwą przyczepność i stają się mniej bezpieczne dla podróżnych. Łatwiej wpaść na nich w poślizg, wydłuża się też droga hamowania.

Gdy stan ten potwierdza laboratorium drogowe, zarządca drogi powinien zlecić remont nawierzchni. Zwykle, by poprawić przyczepność drogi, nawierzchnię lekko się frezuje. Jednak taki zabieg obniża komfort jazdy i przyczynia się do szybszego spękania jezdni i powstawania dziur.

Dlatego od pewnego czasu stosuje się tzw. śrutowanie. Jednak realizacja prac nie powinna uśpić czujności kierowców. Zawsze, a w szczególności po opadach deszczu, jadąc z Matarni do Wrzeszcza, należy poruszać się z prędkością maksymalną 70 km/h.

Ul. Słowackiego w Gdańsku jest bezlitosna dla kierowców przekraczających prędkość, nie tylko po czy w czasie deszczu, ale i przy dobrej pogodzie. Kilka tygodni temu zginęła tu młoda kobieta w ciąży.2016 roku policja była wzywana do 333 wypadków i kolizji.

Opinie (265) 2 zablokowane

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Śrutowanie leśnego odcinka Słowackiego

    Bardziej niszczenie (1)

    nawierzchni. Szkoda. I tak to nic nie da.

    • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Śrutowanie leśnego odcinka Słowackiego

      Popieram

      ...a nawet bedzie gorzej, patalachy beda myslec o lepsza przyczepnosc to +30 km/h czyli zamiast 100 beda rumakowac 130... radary albo policja z suszarka - nic innego nie pomoze na plemie 3miejskich fachowcow jazdy.

      • 0 0

  • Wystarczy choc raz przejechac sie tedy z dozwolona predkoscia (15)

    by zostac wyprzedzonym (a czasem i obtrąbionym) przez 80% kierowców. O siedzeniu na zderzaku nie wspomne. Z reszta na obwodnicy to samo.

    • 223 20

    • To jedź prawym pasem po prostu, jak przepisy nakazują (7)

      • 49 20

      • Nikt nie ma obowiązku ułatwiać Ci łamania prawa... (1)

        Lewy pas jest do wyprzedzania jadących wolniej niż limit, nie do zapiep**ania 150...

        • 16 8

        • zdaje mi sie ze w przepisach nie ma mowy o samowolnym ustalaniu takich rzeczy jak ocenianie na oko ile ktos jedzie ;)

          • 2 1

      • sam se jedź prawym (3)

        nikt nie lubi ciągle hamować i rozpędzać się na zmianę, a do tego skakać po największych dziurach i koleinach. Na jezdniach dwu- i więcej pasmowych w terenie zabudowanym nie ma czegoś takiego jak pas do wyprzedzania. Ale czego spodziewać się po "miszczach" kierownicy, którzy prawo jazdy zdobywali w Kartuzach...

        • 6 26

        • Idź na kurs jeszcze raz, może Cię czegoś nauczą

          • 1 0

        • Masz prawo jazdy? (1)

          Kierowca jest zobowiązany jeździć możliwie blisko prawej krawędzi jezdni.

          • 18 3

          • głąb

            • 0 2

      • Mowa prawym pasie, na lewym dochodzi do tego jeszcze (np. przy wyprzedzaniu 70km/h samochodu jadacego 50km/h) swiecenie dlugimi i wymachiwanie lapami. Kto probowal ten wie :)

        • 33 5

    • Hebel w podłogę i z oc cisnąć to się nauczą jeździć w odpowiedniej odległości.

      • 0 0

    • Hebel w podłogę i z oc jechać to się nauczą jezdzic

      • 0 0

    • (2)

      wystarczy jeździć przepisowo prawym pasem, a lewy pozostawić do wyprzedzania. W takich okolicznościach nikt nie powinien Ciebie obtrąbić:)

      • 17 12

      • wyprzedź go prawym, skoro jesteś taki mistrz kierownicy (1)

        mam nadzieję, że rozwiązałem Twój problem egzystencjonalny. Żyj i daj żyć innym.

        • 7 4

        • wyprzedzam prawym...

          • 0 0

    • DonKichot

      ja to jak tam mieszkałam to jeździłam prawym maks. 70 na godzinę i nikt nigdy na mnie nie trąbił ani się nie podniecał ..

      • 0 3

    • Na prawym pasie nikt nie trąbi

      kolego, czy to był prawy pas? :)

      • 22 7

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Śrutowanie leśnego odcinka Słowackiego

    Teraz będą wypadki śmiertelne bije o zakład !

    Teraz zamiast drobnych stłuczek będą wypadki śmiertelne bo będą wchodzić w zakręty 130 km/h

    • 1 0

  • Xxx (1)

    Srutujac miasto przyznaje ze wina lezy po ich stronie ( przynajmniej czesciowo )

    • 2 0

    • Tom

      Śrutując przyznaje dożywotnie koryto ziomkowi tam powinny być betonowe bariery wtedy działało by na psychikę

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Śrutowanie leśnego odcinka Słowackiego

    1komentarzWżyciu (3)

    jak w nicku. Prawko panowie piszący poniżej znaleźli prawdopodobnie w czipsach. 2 lata temu miałem dość poważną stłuczkę na tym odcinku. Podobnych jest kilka w miesiącu. i jeśli ktoś pisze ze to pieniądze wyrzucone w błoto to .. nie mam pytań. Ok- w pięny upalny dzień nie ma problemu. Gorzej gdy jak w moim przypadku na zmianę pada deszcz, świeci słońce, z drzew w okresie jesiennym leci pomarańczowe gó#no ( nie mam pojęcia co to) i na jezdni tworzy się kisiel na którym można jeździć jak na łyżwach. o nachyleniu jezdni odwrotym do zakrętów nie wpsomne.
    Takie prace p[owinny być wykonane dużo wcześniej

    • 1 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Śrutowanie leśnego odcinka Słowackiego

      Przewidywać nie potrafisz kolego

      Odebrać ci prawo jazdy powinni bo jestes niebezpieczny jak nie sobie zrobisz krzywdę komuś bo problem jest w tym ze nie potrafisz przewidywać i nie masz umiejętności a wydaje ci się ze jesteś Mistrzem świata dla tego tam bariery powinny być ponabijane szpikulcami wtedy może (bo nie zakładam ze tak się stanie) przeskoczy iskra między tymi dwoma neuronami L i P

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Śrutowanie leśnego odcinka Słowackiego

      Ograniczenie do 70 jest ? Jest ! Nie musisz jednak tyle jechać jak pada deszcz/śnieg/lecą liście. Możesz jechać 50...no chyba, że dla takiego wyśmienitego kierowcy 50km/h to obraza i musisz zawsze śmigać lewym pasem lub ewentualnie popędzać tych co jadą zbyt wolno na prawym.

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Śrutowanie leśnego odcinka Słowackiego

      Whaaaat?

      Odwrotne nachylenie??? Jezdzimy takimi samymi drogami? Wez poziomice tam ty palancie i nie gadaj bzdur.. a to ze jestes kisielową łamagą, która w deszczu nie potrafi jezdzić na swoich łysych oponach to nie moj problem

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Śrutowanie leśnego odcinka Słowackiego

    Niech sobie "kierowcy" mózg wyśrutują

    Koryto ! Niech sobie kierowcy mózg wyśrutują ewentualnie postawić betonowe bariery wtedy będzie się kończyć jedynie na uszkodzeniu auta nic nie zmieni faktu ze tam są drzewa z których spada spadz wraz z deszczem + kurz i wypadek gotowy każdy kto tam się rozwalił jest po prostu winny własnej głupoty - trzeba przewidywać

    • 1 0

  • A ja sis pytam (1)

    Co z oponami? Jeżeli asfalt będzie jak tarka do sera żółtego to oponki będziemy zmieniać co sezon.

    • 1 0

    • Zuzycie

      Tak na pewno na odcinku 3km zetrzesz opony... co Ty jak F1 jezdzisz caly dzien do gory slowackiego i w dol?

      • 0 0

  • Polska jak zwykle do tylu ze wszystkim. Retexture albo textureblasting stosowany jest na zachodzie od przynajmniej 20 lat (3)

    I czym tu się chwalić. W UK albo w Niemczech to jest norma. Oprócz tego używają HFS (High friction surfacing), surface dressing albo micro-surfacing (rhinophalt albo finophalt) jako alternatywne metody przedłużenia żywotności nawierzchni, które w dodatku poprawiają PSV i SCRIM, które w następstwie przyczyniają się do poprawy przyczepności i mogą obniżyć ryzyko wypadków powstałych w wyniku poślizgu. I czym tu się chwalić?

    • 1 4

    • Jak sama nazwa wskazuje (2)

      "rinophalt" to technologia rycia asfaltu nosorożcem a "finophalt"- przez analogię - płetwa piersiową rekina.

      • 0 0

      • Nie rycia, a spryskiwania... (1)

        Liczy sie efekt. Wiadomo.

        • 0 0

        • będzie efekt rwania gum

          zaraz wyeliminuje co starsze opony,
          oj będzie w krzakach lezało sporo szrota januszowego
          z pourywanymi kołami i wywalonymi kolumnami

          • 0 0

  • Zawsze, a w szczególności po opadach deszczu, należy się poruszać z prędkością maksymalną 70km/h (1)

    Po takiej radzie to na pewno będzie bezpieczniej.... horror!

    • 2 0

    • :) Polska, ilośc wypadków jak w Rumunii, największa w Europie

      a ci debile z zachodniej Europy zwalniają jak leje,
      widać nikt tak nie umie jeździć jak polaki,

      polak najwyższą formą nadęcia się

      • 0 0

  • Śrutowanie ... (5)

    To śrutowanie to należy się wszystkim Januszom, Grażynką .W normalnym kraju coś takiego to nie istnieje a my ciągle wymyślamy.Wystarczy przestrzegać przepisów.,albo zabierać prawo jazdy winnemu spowodowania kolizji.Dotyczy to również obwodnicy.

    • 10 4

    • odmiana przez przypadki się kłania (2)

      • 1 0

      • Ale mnie nie było wtedy w szkole. Byłem chory.. (1)

        • 0 0

        • urodziłeś się po reformie edukacji ofermo

          a twoi starzy to książkami w piecu palą

          • 0 0

    • (1)

      Należy się Grażynką, Krzysztofą, Marianą, sprzedawcą, lekarzą, ludzią...

      • 2 0

      • Zagrzmię po śniadaniu

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Czerwone światło na sygnalizatorze świetlnym znajduje się:

 

Najczęściej czytane