• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stacja w Osowej zmienia oblicze. Nowy dojazd, parking i perony

Maciej Naskręt
8 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa. Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa.

Stacja Osowa, która jeszcze pół roku temu nie spełniała podstawowych wymogów podróżnych, zmienia oblicze. Wiosną tego roku rozpoczęła się przebudowa peronów w ramach projektu PKM, a niebawem ruszą tam prace zlecone przez Gdańsk przy budowie parkingu typu park&ride. Ponadto obok stacji powstaje nowy dojazd z Barniewic do Osowy. Mieszkańcy nie będą musieli stać przed szlabanami na ul. Nowy Świat.



Czy nowa stacja przyciągnie mieszkańców Osowy do kolei?

Stacja kolejowa w Osowej przy ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska przez wiele lat wyglądała jakby czas zatrzymał się tam w latach 80. Stara infrastruktura peronowa i nieczynny dworzec sprawiły, że częściej zatrzymywały się tu pociągi niż zaglądali pasażerowie. Do końca tego roku sytuacja powinna się zmienić.

Rozwój Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ostatnich latach - budowa 18-kilometrowej, dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy - wymusił zmiany na stacji w Osowej. Czymś przecież trzeba zachęcić podróżnych. Nie tylko doprowadzono tam dodatkowy - drugi - tor od strony Wrzeszcza, ale także samorząd województwa podjął decyzję o przebudowie dojścia i peronów wspomnianej stacji, co pochłonie ok. 24 mln zł.

Roboty torowe w tym miejscu wykonuje spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii 201 Gdynia - Kościerzyna.

  • Nowy peron, kosz i ławki na stacji Gdańsk Osowa.
  • Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa. Pasażerowie muszą jeszcze przechodzić w poziomie torowiska.
  • Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa.
  • Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa.
  • Prace brukarskie na stacji w Osowej.
Dwa nowe perony, tunel dla pieszych i ozdobne wiaty

Inwestor, spółka PKM, buduje tam natomiast dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki czemu z obu stron linii kolejowej mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na przystanek. Poza schodami do dyspozycji pasażerów będą cztery windy.

Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków kolei metropolitalnej, również w Osowej zastosowane będą wiaty w stylu "czerwonej wstążki", wyróżniające całą linię PKM, jednak nieco zmodyfikowane, ze względu na konieczność dopasowania przystanku Osowa do standardu całej linii 201.

Ponadto przewidziane zostało wybudowanie placu dworcowego, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a projektowanym tunelem prowadzącym do nowych peronów PKM.

  • Duża wiata, to tu pojawią się ozdobne ściany.
  • Budowa wiat i zejścia do tunelu.
  • Koniec peronu 1 na stacji Gdańsk Osowa.
  • Prace budowlane na stacji Gdańsk Osowa.
  • Budowa wiat i przejścia podziemnego na stacji Gdańsk Osowa.
Prace wykonane w 80 proc.

Zaawansowanie wszystkich prac przy budowie przystanku PKM Gdańsk Osowa na koniec września 2015 r. wynosiło ok. 80 procent. Wykonany jest już w całości tunel prowadzący na nowe perony, który kilka dni temu przeszedł pozytywnie testy obciążeniowe.

Jeden z peronów jest gotowy prawie w całości - to przy nim zatrzymują się obecnie pociągi SKM obsługujące linię PKM. Budowa drugiego dobiega końca. Gotowe są też konstrukcje wszystkich wiat przystankowych, a część z nich ma już nawet zamontowane ściany. Jeszcze w październiku powinna zostać zamontowana ściana dużej wiaty z charakterystyczną dla przystanków PKM perforacją nad głównym wejściem do tunelu, od strony starego dworca PKM.

- Planowane oddanie do użytku całego nowego przystanku PKM w Osowej przed wprowadzeniem w życie nowego rozkładu jazdy w grudniu br. jest więc całkowicie realne - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
  • Trasa do przejścia między planowanym parkingiem a peronem na stacji w Osowej.
  • Miejsce planowanego parkingu park&ride u zbiegu ul. Seleny i ul. Barniewickiej.
Powstanie parking park&ride

Kolejnym udogodnieniem dla podróżnych ma być planowany po drugiej stronie ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska, patrząc od strony dworca kolejowego, parking dla samochodów osobowych. Ma on przekonać mieszkańców Osowy do podjeżdżania samochodem przed stację, pozostawiania tam pojazdów i podróżowania dalej koleją.

Decyzję o budowie miejsc postojowych podjęło miasto. Przedsięwzięcie w jego imieniu zleci wykonawcy Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która ogłosiła już przetarg.

- Działka, na której ma powstać parking wymaga wielu prac. W pierwszej kolejności trzeba będzie usunąć stamtąd zieleń, dopiero wtedy rozpoczną się właściwie prace budowlane. Udostępnienie miejsc postojowych planujemy jeszcze w grudniu tego roku - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Okolica nie zachęca do jej odwiedzania po zmroku, ale i na to znalazła się recepta. Na nowym parkingu maja stanąć też lampy solarne, które nie tylko oświetlą drogę z przystanku do samochodu, ale także poprawią bezpieczeństwo podróżnych.

Warto tu przypomnieć, że każdy pojazd pozostawiony na planowanym parkingu w Osowej w godzinach szczytu przełoży się na mniejsze korki m.in. na ul. Spacerowej, ul. Słowackiego lub al. Armii Krajowej.

  • Planowane dodatkowe połączenie Barniewic z Osową.
  • Planowane dodatkowe połączenie Barniewic z Osową.
  • Nowe połączenie ul. Barniewckiej (w Osowej) z ul. Letniskową (od strony Barniewic).
Nowe połączenie Barniewic z Osową

Co ważne, tuż obok stacji w Osowej powstaje kolejne udogodnienie - przejazd pod linią kolejową, który umożliwi połączenie ul. Letniskowej zobacz na mapie Gdańska (od strony Barniewic) i ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska (od strony Osowy). Nowy łącznik pod wiaduktem kolejowym będzie nosił nazwę ul. Nowa Biwakowa.

Przedsięwzięcie jest odpowiedzią miasta na potrzeby ze strony mieszkańców Barniewic, którzy są odgrodzeni linią kolejową od Gdańska. Od chwili, gdy ruszyła PKM-ka muszą oni dłużej stać przed szlabanami w ciągu ul. Nowy Świat. zobacz na mapie Gdańska Inwestorem dodatkowego przejazdu pod wiaduktem jest także DRMG. W sumie powstanie tam ok. 250 m drogi wraz z chodnikami. Kierowcy z Barniewic wjadą na ulice Osowy w rejonie ul. Biwakowej. Przedsięwzięcie, które pochłonie ok. 1,5 mln zł ma być oddane jeszcze w grudniu tego roku. prace prowadzi firma Eurovia.

Jedyny problem może stanowić fakt, że droga do przejazdu pod linią kolejową wiedzie po łuku. Na domiar tego przejazd pod nią jest na tyle wąski, że nie mogą się minąć pojazdy. Dlatego dla zapewnienia bezpieczeństwa zostanie tam ustawiona sygnalizacja z ruchem wahadłowym.

Budynek dworca na stacji w Osowej. Budynek dworca na stacji w Osowej.
Bez szans na remont starego dworca zobacz na mapie Gdańska

Jeśli ktoś liczy, że budynek dworca kolejowego w Osowej odzyska świetność to, niestety, musimy go rozczarować. Obiekt póki co musi czekać na lepsze czasy i rozwój infrastruktury. Możliwe, że wtedy znajdzie się chętny, który zdecyduje się wyremontować budynek i w jego wnętrzu urządzić choćby gastronomię lub hotel.

Na razie możemy liczyć jedynie na to, że obiekt nie ulegnie dużej dewastacji.

Film archiwalny


Stacja Osowa jako ważny węzeł przesiadkowy

Perony na stacji Osowa będą miały zatem (podobnie jak we Wrzeszczu) charakter kierunkowy: jeden (od strony ul. Barniewickiej) dla pociągów jadących w kierunku Gdyni, drugi (od strony ul. Letniskowej) dla pociągów jadących do Gdańska lub Kościerzyny.

Pociągi PKM zgodnie z założeniami rozkładu jazdy po 13 grudnia mają tam kursować co 15-20 minut.

Będzie tam nie tylko możliwość przesiadki z pociągu jadącego z Kościerzyny na pociąg zmierzający w kierunku lotniska. Obok stacji zatrzymują się autobusy miejskie. W planach jest też ustawienie biletomatów.

Miejsca

Opinie (243) ponad 20 zablokowanych

  • i dziadostwo do okoła......

    • 1 0

  • Komunikacja w Trójmieście (1)

    Samochodem wygodniej, taniej a czasami szybciej niż SKM czy PKM.

    • 14 5

    • zależy na jaką odległość, w jakiej relacji i w jakiej porze dnia

      • 0 0

  • takie korki, jakie tworza mieszkancy Osowej w Oliwie i na obwodnicy w godzinach szczytu (2)

    to sie w glowie nie miesci
    inwestycja w transport miejski to marnowanie publicznych pieniedzy, bo ludziei tak nie porzuca swoich aut
    po prostu nie jestesmy kultura, ktora korzysta z duzym stopniu z komunikacji
    i to planisci powinni wziac pod uwage.

    • 3 17

    • jak sam sobie nie wyobrażasz zmiany, to twój problem

      całe szczęście są planiści, którym się zdarza myśleć z wyobraźnią.

      Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy - to jest opinia niejakiego Einsteina.
      Warto byś próbował zrozumieć tę prostą tezę.

      • 0 0

    • A jaką do tej pory mieli alternatywę?

      Mogli stać w tym samym korku na Spacerowej w autobusie i przesiadać się dalej. Czas podróży niemiłosiernie się wydłużał. Kiedyś mieszkałam na Osowej i pracowałam na Chełmie. Raz z powodu awarii mojego auta wracałam do domu komunikacją miejską ponad 4 h: zjazd z Chełmu kilka minut, oczekiwanie na Planetobus pod Urzędem Woj. kilkadziesiąt minut (jeden nie przyjechał), zaczęły się popołudniowe korki i tak ślimaczym tempem do Oliwy, Spacerowa w remoncie, a na domiar złego wypadek na obwodnicy uniemożliwiający zjazd w kierunku Gdyni. Do tego ścisk i duchota w autobusie. Nigdy więcej takiej wycieczki nie powtórzyłam. Ale już kilkakrotnie korzystałam z PKM na Osowej zostawiając auto na klepisku pod dworcem.

      • 4 0

  • Ale przecież ten park&ride... (4)

    To nie jest 150 metrów! Pokazaliście drogę ba dworzec, a nie na perony, które są 100 metrów dalej od dworca! A przy tak krótkiej drodze to jest różnica :)
    I przy okazji: od grudnia Osowa dostaje BEZNADZIEJNY takt w weekendy - 1 pociąg na godzinę...

    • 27 9

    • O!

      O matko! Trzeba przejść nie 150 ale całe 250 metrów! Kto da radę? Toż to całe ćwierć kilometra straszliwej, katorżniczej wycieczki! Zostańcie w swych autach i tuczcie się dalej, nieszczęśnicy!

      • 5 1

    • 1 pociąg na godzinę - nie jest źle (2)

      Biorąc pod uwagę, że to jednak Przedmieścia.

      • 8 6

      • To jak ma zastąpić autobusy? (1)

        Albo się buduje dla ludzi albo aby wydać kasę. W Gdansku raczej to drugie.

        • 1 6

        • Powiem tak: potencjał jest

          Jak go urzędnicy i mieszkańcy wykorzystują, to osobny problem. Wydaje mi się, że kolej (niekoniecznie PKM) dla mieszkańców Osowy może być ciekawą alternatywą dla dojazdów do Wrzeszcza (docelowo Sródmieścia, mam nadzieję) i Gdyni (mam nadzieję).

          • 7 0

  • remont drogi

    A kto naprawi drogę między Barniewicami a Gd. Osową ??? TA DROGA TO JAKAŚ MASAKRA . Rozpie...na na maxa przez samochody firmy budującej kolej metropolitalną .

    • 5 1

  • Fajna ścieżka rowerowa w Krokowie

    Tylko do Krokowy trzeba dojechać. I dobrze by było konsekwentnie Osową odmieniać, nawet jeśli nieprawidłowo, to jednolicie. I ten koszmarek językowy "póki co". Naprawdę autor nie zna zwrotu "na razie", dotychczas, tymczasem? Nikt już nie czuje prostactwa rusycyzmu "paka czto"? Jestem ostatni?

    • 2 2

  • hm... na tych przystankach przydałoby się jeszcze: (2)

    - toaleta
    - wi-fi
    - automaty z kawą i przekąskami
    to jedynie takie propozycje :)
    Pozdrawiam

    have a nice day! :)

    • 16 2

    • Te automaty mają ceny z kosmosu.

      Dwa razy wyższe niż w dyskoncie.

      • 0 3

    • popieram!

      automaty z kawa, napojami na przystankach PKM uprzyjemnilyby jazde ;)

      • 2 0

  • Właśnie znikła cała wymiana zdań dotycząca... (3)

    ... nieudolności gdyńskiej władzy w zakresie komunikacji.

    • 17 5

    • bo "nie na temat" (2)

      musisz wstawiac mimochodem slowa kluczowe dla tematu np. "stacja Osowa"

      • 3 3

      • (1)

        Po prostu więcej już tu nie piszę. Zrozumiałbym, gdyby wpisy były pełpełne inwektyw czy wulgaryzmów, a takie nie były. I były "na temat".

        • 4 1

        • mu rzyn

          Nie uzyles przypadkiem tego zakazanego slowa?

          • 0 1

  • Uśmiech u motorniczych nie znajdziecie raczej,nie zawsze a to powinno być w cenie biletu!!;):) (1)

    • 3 0

    • Kasia

      Od samgo początku było jasne że najbardziej potrzebny jest przystanek przy Kielnieńskiej.Sama chętnie skorzystałabym z niego jadąc z Chwaszczyna.
      Jednym słowem potrzebne są 2 przystanki w Gd.Osowej.I 1 bilet na autobus i PKM tak żeby były podobne koszty jak w przypadku dojazdu samochodem.
      Największy problem to dojazd do przystanku np.młodzieży jadącej do szkół
      lib osób niezmotoryzowanych.

      • 5 0

  • Brakuje informacji gdzie można kupić bilety na peronie 000 info i mapka z nazwami przystanków nie ma (1)

    Przydała by się bardzo mapka z zaznaczonymi przystankami nazwy ,bo u kierowcy kupowałem bilet i mowie mu do Moreny a on gdzie? ?to ja yyy yyy Niedźwiednik 1 bilet a chciałem do Brętowa ale Nie mogę zapamiętać tych nazw myli mi się to ciągle ,jestem z Gdyni nie ogarniam tych nazw;)pan Kaszub nie skumał gdzie Morena a wiadomo ze każdy tak mówi potocznie i np wzgórza morenowe ale zero podpowiedzi z jego strony i uśmiechu jak na zachodzie,trzeba nad tym popracować ,kolo dworca brakuje toi toia wc cokolwiek co za problem postawić ??tymczasowo i tak wszędzie piasek plac budowy ...no i z przodu wyświetlacz nie zmienił nazwy do Wrzeszcza wiec myślałem ze może do Kartuz jedzie trochę zamieszania było...

    • 3 1

    • myślę

      Najbardziej potrzebny jest przystanek przy Kielnieńskiej,,sama bym korzystałą jadąc z Chwaszczyna.Jednym słowem potrzebne są 2 przystanki.Czekam na informację dlaczego tak się nie stało.
      I oczywiście dla ludzi dojeżdżających autobusem 1 bilet na autobus i PKM i musi się to opłacać tzn.nie przekraczać kosztów dojazdu samochodem.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Type R to sportowa odmiana:

 

Najczęściej czytane