• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stacja w Osowej zmienia oblicze. Nowy dojazd, parking i perony

Maciej Naskręt
8 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa. Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa.

Stacja Osowa, która jeszcze pół roku temu nie spełniała podstawowych wymogów podróżnych, zmienia oblicze. Wiosną tego roku rozpoczęła się przebudowa peronów w ramach projektu PKM, a niebawem ruszą tam prace zlecone przez Gdańsk przy budowie parkingu typu park&ride. Ponadto obok stacji powstaje nowy dojazd z Barniewic do Osowy. Mieszkańcy nie będą musieli stać przed szlabanami na ul. Nowy Świat.



Czy nowa stacja przyciągnie mieszkańców Osowy do kolei?

Stacja kolejowa w Osowej przy ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska przez wiele lat wyglądała jakby czas zatrzymał się tam w latach 80. Stara infrastruktura peronowa i nieczynny dworzec sprawiły, że częściej zatrzymywały się tu pociągi niż zaglądali pasażerowie. Do końca tego roku sytuacja powinna się zmienić.

Rozwój Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ostatnich latach - budowa 18-kilometrowej, dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy - wymusił zmiany na stacji w Osowej. Czymś przecież trzeba zachęcić podróżnych. Nie tylko doprowadzono tam dodatkowy - drugi - tor od strony Wrzeszcza, ale także samorząd województwa podjął decyzję o przebudowie dojścia i peronów wspomnianej stacji, co pochłonie ok. 24 mln zł.

Roboty torowe w tym miejscu wykonuje spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii 201 Gdynia - Kościerzyna.

  • Nowy peron, kosz i ławki na stacji Gdańsk Osowa.
  • Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa. Pasażerowie muszą jeszcze przechodzić w poziomie torowiska.
  • Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa.
  • Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa.
  • Prace brukarskie na stacji w Osowej.
Dwa nowe perony, tunel dla pieszych i ozdobne wiaty

Inwestor, spółka PKM, buduje tam natomiast dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki czemu z obu stron linii kolejowej mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na przystanek. Poza schodami do dyspozycji pasażerów będą cztery windy.

Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków kolei metropolitalnej, również w Osowej zastosowane będą wiaty w stylu "czerwonej wstążki", wyróżniające całą linię PKM, jednak nieco zmodyfikowane, ze względu na konieczność dopasowania przystanku Osowa do standardu całej linii 201.

Ponadto przewidziane zostało wybudowanie placu dworcowego, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a projektowanym tunelem prowadzącym do nowych peronów PKM.

  • Duża wiata, to tu pojawią się ozdobne ściany.
  • Budowa wiat i zejścia do tunelu.
  • Koniec peronu 1 na stacji Gdańsk Osowa.
  • Prace budowlane na stacji Gdańsk Osowa.
  • Budowa wiat i przejścia podziemnego na stacji Gdańsk Osowa.
Prace wykonane w 80 proc.

Zaawansowanie wszystkich prac przy budowie przystanku PKM Gdańsk Osowa na koniec września 2015 r. wynosiło ok. 80 procent. Wykonany jest już w całości tunel prowadzący na nowe perony, który kilka dni temu przeszedł pozytywnie testy obciążeniowe.

Jeden z peronów jest gotowy prawie w całości - to przy nim zatrzymują się obecnie pociągi SKM obsługujące linię PKM. Budowa drugiego dobiega końca. Gotowe są też konstrukcje wszystkich wiat przystankowych, a część z nich ma już nawet zamontowane ściany. Jeszcze w październiku powinna zostać zamontowana ściana dużej wiaty z charakterystyczną dla przystanków PKM perforacją nad głównym wejściem do tunelu, od strony starego dworca PKM.

- Planowane oddanie do użytku całego nowego przystanku PKM w Osowej przed wprowadzeniem w życie nowego rozkładu jazdy w grudniu br. jest więc całkowicie realne - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
  • Trasa do przejścia między planowanym parkingiem a peronem na stacji w Osowej.
  • Miejsce planowanego parkingu park&ride u zbiegu ul. Seleny i ul. Barniewickiej.
Powstanie parking park&ride

Kolejnym udogodnieniem dla podróżnych ma być planowany po drugiej stronie ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska, patrząc od strony dworca kolejowego, parking dla samochodów osobowych. Ma on przekonać mieszkańców Osowy do podjeżdżania samochodem przed stację, pozostawiania tam pojazdów i podróżowania dalej koleją.

Decyzję o budowie miejsc postojowych podjęło miasto. Przedsięwzięcie w jego imieniu zleci wykonawcy Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która ogłosiła już przetarg.

- Działka, na której ma powstać parking wymaga wielu prac. W pierwszej kolejności trzeba będzie usunąć stamtąd zieleń, dopiero wtedy rozpoczną się właściwie prace budowlane. Udostępnienie miejsc postojowych planujemy jeszcze w grudniu tego roku - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Okolica nie zachęca do jej odwiedzania po zmroku, ale i na to znalazła się recepta. Na nowym parkingu maja stanąć też lampy solarne, które nie tylko oświetlą drogę z przystanku do samochodu, ale także poprawią bezpieczeństwo podróżnych.

Warto tu przypomnieć, że każdy pojazd pozostawiony na planowanym parkingu w Osowej w godzinach szczytu przełoży się na mniejsze korki m.in. na ul. Spacerowej, ul. Słowackiego lub al. Armii Krajowej.

  • Planowane dodatkowe połączenie Barniewic z Osową.
  • Planowane dodatkowe połączenie Barniewic z Osową.
  • Nowe połączenie ul. Barniewckiej (w Osowej) z ul. Letniskową (od strony Barniewic).
Nowe połączenie Barniewic z Osową

Co ważne, tuż obok stacji w Osowej powstaje kolejne udogodnienie - przejazd pod linią kolejową, który umożliwi połączenie ul. Letniskowej zobacz na mapie Gdańska (od strony Barniewic) i ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska (od strony Osowy). Nowy łącznik pod wiaduktem kolejowym będzie nosił nazwę ul. Nowa Biwakowa.

Przedsięwzięcie jest odpowiedzią miasta na potrzeby ze strony mieszkańców Barniewic, którzy są odgrodzeni linią kolejową od Gdańska. Od chwili, gdy ruszyła PKM-ka muszą oni dłużej stać przed szlabanami w ciągu ul. Nowy Świat. zobacz na mapie Gdańska Inwestorem dodatkowego przejazdu pod wiaduktem jest także DRMG. W sumie powstanie tam ok. 250 m drogi wraz z chodnikami. Kierowcy z Barniewic wjadą na ulice Osowy w rejonie ul. Biwakowej. Przedsięwzięcie, które pochłonie ok. 1,5 mln zł ma być oddane jeszcze w grudniu tego roku. prace prowadzi firma Eurovia.

Jedyny problem może stanowić fakt, że droga do przejazdu pod linią kolejową wiedzie po łuku. Na domiar tego przejazd pod nią jest na tyle wąski, że nie mogą się minąć pojazdy. Dlatego dla zapewnienia bezpieczeństwa zostanie tam ustawiona sygnalizacja z ruchem wahadłowym.

Budynek dworca na stacji w Osowej. Budynek dworca na stacji w Osowej.
Bez szans na remont starego dworca zobacz na mapie Gdańska

Jeśli ktoś liczy, że budynek dworca kolejowego w Osowej odzyska świetność to, niestety, musimy go rozczarować. Obiekt póki co musi czekać na lepsze czasy i rozwój infrastruktury. Możliwe, że wtedy znajdzie się chętny, który zdecyduje się wyremontować budynek i w jego wnętrzu urządzić choćby gastronomię lub hotel.

Na razie możemy liczyć jedynie na to, że obiekt nie ulegnie dużej dewastacji.

Film archiwalny


Stacja Osowa jako ważny węzeł przesiadkowy

Perony na stacji Osowa będą miały zatem (podobnie jak we Wrzeszczu) charakter kierunkowy: jeden (od strony ul. Barniewickiej) dla pociągów jadących w kierunku Gdyni, drugi (od strony ul. Letniskowej) dla pociągów jadących do Gdańska lub Kościerzyny.

Pociągi PKM zgodnie z założeniami rozkładu jazdy po 13 grudnia mają tam kursować co 15-20 minut.

Będzie tam nie tylko możliwość przesiadki z pociągu jadącego z Kościerzyny na pociąg zmierzający w kierunku lotniska. Obok stacji zatrzymują się autobusy miejskie. W planach jest też ustawienie biletomatów.

Miejsca

Opinie (243) ponad 20 zablokowanych

  • Letniskowa

    A takie tam pytanie.
    Jak ci biedni ludzie maja się poruszać ulicą Letniskową do słynnego wiaduktu Nowa Biwakowa?? :) Ta ulica to jedno wielkie bagno po deszczu i latem dziura na dziurze i kurz.
    Przecież ulica Letniskowa nie istnieje. Jak nie zostanie zmodernizowana ta ulica to wielka ściema wiaduktu, który do niczego nie będzie prowadził.

    • 15 1

  • Przetestowałem i jest słabo... (9)

    Dwa lub trzy tygodnie temu, w niedzielę postanowiłem przetestować PKM, porzucić samochód i środkami publicznymi dojechać do Sopot Kamienny Potok. Mieszkam w takim miejscu Osowej, że dojście bardzo raźnym marszem z domu do dworca to 22minuty. Autobusów w weekend nie ma lub jeżdżą absurdalnie rzadko. Wiedziałem o której odjeżdża kolejka, więc nie czekałem długo. Ale już dojazd do Wrzeszcza to kolejne 30minut. Koszt biletu bez zniżek w jedną stronę za 2 osoby dorosłe z Osowej na Wyścigi 14.10zł.(tyle co samochodem w dwie za paliwo). We Wrzeszczu PKM wjeżdżając na peron, mogła machać odjeżdżającej do Sopotu SKM. Kolejna za 30minut(bo jakiś remont). Na wyścigi dotarłem równo po 2godzinach. Przykre, ale mimo mego entuzjazmu do tej kolejki, jest to kompletnie bez sensu. Dłużej, drożej i mniej komfortowo niż samochodem. W weekend na dojazd i powrót do Sopotu trzeba łącznie liczyć 3-4 godzin z całego dnia. idiotyzm.

    • 46 2

    • Wyrzucone 28,20 w błoto. Wystarczy spojrzeć w rozkłady, aby stwierdzić, że PKM w obecnej formie to nieporozumienie. Służy tylko garstce ludzi. Czasy przejazdów, częstotliwość kursowania, ceny i brak wspólnego biletu powodują, że ta inwestycja nie ma kompletnie racji bytu.

      • 17 2

    • Rowerem zjadz stromym Rejem zajmuje z Osowej 15 min. Za darmo (1)

      • 14 0

      • a powrót?

        • 4 2

    • Brawo za inteligencję... (2)

      ...i jeżdżenia dookoła przez Wrzeszcz. Chyba chciałeś udowodnić, że kolejka jest taka wolna i droga. Przecież można zjechać autobusem do pętli w Oliwie (w niedzielę nie ma korków na Spacerowej), potem przesiąść się na SKM, bądź autobus 122. Jesteś dużo szybciej, a dobrze dopasowując sobie rozkład 122, zapłacisz tylko 3,60 zł za bilet, bo zmieścisz się w godzinę...
      Widzę, że niektórzy chyba na złość lubią sobie utrudniać dojazdy.

      • 11 3

      • Nic nie zrozumiałeś (1)

        Robiąc taki test wykazał nieprzydatność PKM do połączeń z Osowej z resztą świata. CBDO.

        • 8 7

        • na taki test nie trzeba przez 4 godziny wydawać 28 zł

          wystarczy przez kwadrans przejrzeć rozkład w internecie

          • 10 1

    • 1. W weekendy sobie odpuść komunikację miejską
      2. Na stację jedź rowerem/samochodem
      3. Nie korzystaj z PKM tylko PR jedź do Gdyni tam przesiadaj się w SKM

      • 2 3

    • Skąd taka wysoka opłata za bilet?

      Bilet miejski na SKM/PKM kosztuje 3 zł i można się na nim przesiąść. Działa w granicach Osowa-Lipce-Żabianka. Z Żabianki do Wyścigów jest rzut kapciem, więc wystarczyłoby przesiąść się na autobus (wtedy koszt to 3 zł+3zł). Ew. można na Żabiance kupić bilet na jedną stację za 2,80 (ale absurdalne byłoby wysiadanie przystanek przed zakończeniem podróży). Nie zmienia to jednak faktu, że przejazd kosztowałby 5,80 a nie ponad 14 zł. Co do czasu przejazdu i niedogodności związanych z brakiem wspólnego biletu się nie wypowiadam bo tu akurat absurd goni absurd ;)

      • 4 1

    • Do Warszawy też jeździsz przez Szczecin?

      • 5 0

  • Czytam i oczom nie wierzę - kto to napisał? Doświadczony dziennikarz, czy stażysta na praktykach?

    "Stara infrastruktura peronowa i nieczynny dworzec sprawiły, że częściej zatrzymywały się tu pociągi niż zaglądali pasażerowie" - tak, na pewno dlatego. Przy przystankach SKM w ogóle nie ma dworców, a ludzie jakoś z nich korzystają. Wydawać by się mogło, że niska popularność tej stacji jest wynikiem tego, że Osowa nie jest częstym celem podróży nikogo z Kaszub ani Gdyni, ale co ja tam wiem. "Stacja kolejowa w Osowej przy ul. Barniewickiej przez wiele lat wyglądała jakby czas zatrzymał się tam w latach 80" - absurdalny błąd logiczny: jakby wyglądała jakby czas zatrzymał się tam w latach 80. oznaczałoby, że wszystko tam wygląda na nowe. Powiedzenia "wyglądać jakby czas się zatrzymał" nie używa się w takim kontekście. Mam sprawdzać dalej?

    • 22 6

  • (1)

    Co z modwrnizacją gdyńskich peronów PKM -ki ?

    • 7 4

    • było ze do 2017 mają być

      • 4 2

  • Nowy Świat a nie Barniewice! (2)

    Autor chyba nie bardzo zna topografię okolic stacji Gdańsk Osowa. Droga Letniskowa prowadzi z miejscowości Nowy Świat, Barniewice są ... parę kilometrów dalej.

    • 12 0

    • Bo Naskręt żadnej mapy Trójmiasta i okolic na oczy nie widział. Według niego tunel dla pieszych pod torami SKM przy peronie Przymorze jest na granicy Przymorza z Wrzeszczem (!) a wylot tunelu pod Martwą Wisłą na lewym brzegu jest w dzielnicy Nowy Port. Gamoń i tyle.

      • 7 0

    • Dokładnie- Nowy Świat

      Poza tym przejazd tunelem ma służyć również mieszkańcom Letniskowej (może nawet przede wszystkim im, bo powstanie tam niebawem nowe osiedle) oraz Chwaszczyna Czarne Błota, które to osiedle ciągle się rozrasta.

      • 2 0

  • Ta Nowa Biwakowa to jakiś żart

    na pewno udogodnienie dla mieszkańców Letniskowej a czy Barniewic i Osowy za torami
    to śmię wątpić w takiej bieda wersji w jakiej to wymyślono...

    • 7 0

  • hm... na tych przystankach przydałoby się jeszcze: (2)

    - toaleta
    - wi-fi
    - automaty z kawą i przekąskami
    to jedynie takie propozycje :)
    Pozdrawiam

    have a nice day! :)

    • 16 2

    • popieram!

      automaty z kawa, napojami na przystankach PKM uprzyjemnilyby jazde ;)

      • 2 0

    • Te automaty mają ceny z kosmosu.

      Dwa razy wyższe niż w dyskoncie.

      • 0 3

  • Komunikacja w Trójmieście (1)

    Samochodem wygodniej, taniej a czasami szybciej niż SKM czy PKM.

    • 14 5

    • zależy na jaką odległość, w jakiej relacji i w jakiej porze dnia

      • 0 0

  • Google maps (1)

    Sprawdziłem i z centrum Osowej do dworca PKM jest tyle co z SKM Oliwa do SKM Żabianka. Wobrażacie sobie że ktoś z Opata zasówa na Żabę na pociąg :)

    • 20 3

    • Brawo za spostrzegawczość (bez sarkazmu)

      Główna część Osowej ograniczona jest ulicami Kielnieńską, Barniewicką, Nowy Świat, Galaktyczna. Ten teren to 4 km2 (ok 2km x2km). Dla porównania jest to w przybliżeniu teren, który zajmuje cała Żabianka i praktycznie całe Przymorze (Grunwaldzka,Rybacka, Czarny Dwór, Kołobrzeska). Teraz proszę sobie wyobrazić że macie jedną stację PKP w rogu tego obszaru i 4 autobusy, z czego 3 jeżdżą po obrzeżach.

      • 10 0

  • Stacja Gdańsk Osowa

    więc nie przystanek, możliwe że autor ma na myśli że pasażerowie będą się kierować na perony stacji w Osowej lub z peronów na parking.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest DPF?

 

Najczęściej czytane