- 1 Hamowanie przed autem to bandyterka (110 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (362 opinie)
- 3 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
- 4 Nie będzie podatku od aut spalinowych (152 opinie)
- 5 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (328 opinii)
- 6 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (46 opinii)
Nowe znaki drogowe wskażą miejsce ładowania "elektryków"
Już niebawem na polskich drogach pojawią się nowe znaki drogowe, które będą informować kierowców samochodów elektrycznych o stacjach ładowania. Zmieni się także sposób oznaczenia miejsc parkingowych przeznaczonych dla aut elektrycznych podczas "tankowania" energii.
Przypomnijmy, że 2 grudnia w życie weszły przepisy wykonawcze pozwalające na umieszczanie nowych znaków przy polskich drogach. Dzięki wprowadzonym regulacjom przy drogach staną znaki D23-b i D23-c. Z racji na rosnącą liczbę samochodów elektrycznych na naszych drogach - z inicjatywą postawienia nowych znaków wyszło Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Wśród znaków informacyjnych pojawią się trzy nowości:
- znak D-23b - zasygnalizuje kierowcy stację paliw z dostępem do ładowarki dla aut elektrycznych,
- znak D-23c - informuje o punkcie ładowania dla pojazdów elektrycznych,
- znak D-34b - zbiorcza tablica informacyjna.
- Wprowadzenie nowych znaków ma istotne znaczenie z dwóch powodów. Po pierwsze i najważniejsze, kierowcy samochodów elektrycznych zostaną poinformowani o lokalizacji najbliższego punktu ładowania, co zwiększy komfort i ułatwi pokonywanie dłuższych podróży za kierownicą pojazdów zeroemisyjnych. Po drugie, nowe znaki zwiększą świadomość innych kierowców, którzy często nie wiedzą, że takie stacje w Polsce funkcjonują już od dawna, a ich liczba powoli zbliża się do 2 tys. To pozwoli przekonać do elektromobilności część potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych, którzy mają obawy co do możliwości naładowania takiego pojazdu - wyjaśnia Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Co więcej, w przypadku miejsc przeznaczonych wyłącznie na postój pojazdów elektrycznych podczas ładowania pod znakiem D-18 (parking) będzie umieszczać się tabliczkę z napisem "EV ładowanie". Napis "EV" będzie można znaleźć również na kopertach namalowanych na powierzchni drogi wyznaczającej miejsca postojowe dla samochodów elektrycznych.
- Rząd uwzględnił postulaty branży i zdecydował o zastąpieniu symbolu "EE" symbolem "EV", który stanowi skrót od angielskiego "electric vehicle" i jest powszechnie stosowany w wielu krajach europejskich, zarówno w języku potocznym, jak i do wyróżniania ładowarek oraz miejsc parkingowych dla samochodów elektrycznych. To krok w dobrym kierunku, ponieważ prowadzi do ujednolicenia oznakowania infrastruktury ładowania w państwach członkowskich UE, a skrót "EV", w odróżnieniu od "EE", jest intuicyjnie rozpoznawany przez kierowców samochodów elektrycznych - dodaje Mazur.
Według PSPA brak ujednoliconych znaków drogowych informujących o stacjach ładowania stanowi jedną z przyczyn wciąż niskiej świadomości Polaków w zakresie lokalizacji ogólnodostępnych ładowarek. W 2020 r. aż 93,1 proc. respondentów nie potrafiło wskazać w ich miejscowościach przynajmniej pięciu stacji, na których można naładować pojazd elektryczny.
Więcej artykułów na temat pojazdów elektrycznych
Opinie (32)
-
2021-12-11 07:21
(8)
Czy ktoś może jasno napisać jaki jest koszt przejechania 100 km autem elektryczym. Mam na myśli wyłącznie koszt ładowania energią tak jak tankowania paliwa. Z podziałem na
małe auuto miejskie, średnie i suv. Wartości oczywiście przecíetne tak jak w przypadku spalania paliwa.- 6 1
-
2021-12-11 07:44
(1)
Choć jak najbardziej popieram odchodzenie od paliw kopalnych dla ekologii oraz uszczuplenia wpływów do Rosyjskiego budżetu, to jak dla mnie ektryczny SUV to synonim jakiegoś śmiesznego paradoksu mieszanego z marketingowa pseudo ekologia...
- 9 1
-
2021-12-11 14:07
Bateria jest wrazliwa i
podwyzszone zawieszenie zabezpiecza baterie przed uszkodzeniem
Takze suw jak najbardziej
Koszt bateri 50 kW 38000 PLN bez robocizny- 1 2
-
2021-12-11 09:58
Mercedes eqc - 25 kW/100 km średnio. (1)
1 kW z gniazdka około 0,65zł, z fotowoltaiki jeszcze taniej.
- 1 5
-
2021-12-11 13:43
Dodaj do tego zakup auta za pierdylion złotych.
Nie rozumiem cen elektryków, co powoduje że są aż tak drogie?
- 8 2
-
2021-12-11 12:21
koszt stania jest też drogi (1)
bo po 30dniqch nie używania elektryka, akumulatory są puste. Elektryk traci 3% na dobę
- 9 1
-
2021-12-15 16:45
Który elektryk?
- 0 0
-
2021-12-11 14:04
Tak
100 km/ srednie zuzycie 1.36 kW nie robiac jakis dziwnych ruchow czyli normalna jazda 60/70 km/h
Reszte policz sobie sam u mnie wychodzi 7-9 pln za 100 km tankowanie tylko w domu nie na miescie to ma tylko sens w domku nie bloku
Zasieg 260 - 280 km wystarcza na duzo jezdzenia- 1 0
-
2021-12-13 03:15
Jasno - zuzycie energii realne srednie miedzy 17 a 30 kWh/100 km.
Teraz mniej jasno:
Ladowanie w domu nocna taryfa: 30kWh x 40 gr = 12 PLN/100 km
Dzienna taryfa: 30x 60 gr = 18 PLN/100 km
Ladowanie na stacji Lotosu: 25 PLN do oporu - przy normalnej baterii 60-80 kWh wychodzi 10-12 PLN/100 km.
Ladowanie na szybkich ladowarkach bez abonamentu to moze byc 3 PLN/kwh czyli do 90PLN/100 km .- 1 0
-
2021-12-11 07:40
(1)
Eleganckie, w klasycznym stylu- to lubie. Mam tylko obawę, że choć te oznakowanie jest czytelne, to moze być przyczyną wielu nieporozumień i błądzenia po stacji oraz pretensji, szczególnie w konfrontacji z rozumem wieku trójmiejskich ajfono-utrzymanek, z warami pompowanymi w tureckim garażu...:)
- 3 2
-
2021-12-11 11:00
Ja myślę że masz problem.
Kobiety cię nie chcą.
- 0 3
-
2021-12-11 07:44
(3)
Wystarczy filmik na yt z używania elektryka, żebym wiedział, że elektryka kupię jak już nie będę mógł kupić spalinowego. O ekologii nie wspomnę, bo tu o ekologię nie chodzi.
- 12 2
-
2021-12-11 07:51
(2)
Wszystko się roztacza jak produkujemy prąd. Dopóki węglem, doputy będzie lipa. Jedyne sensowne rozwiązanie to auta na wodór, ale to dopiero w powijakach
- 6 3
-
2021-12-11 08:06
A praktyka ostatnich lat pokazała, że liczenie na zielona energię to droga prosto w ścianę (1)
więc powinniśmy ulepszać filtry elektrowni węglowych i budować elektrownie atomowe.
- 10 4
-
2021-12-11 10:05
Mało wiatru = mało prądu / mało słońca = mało prądu
"Austria, Wielka Brytania, Irlandia i Hiszpania dołączyły do krajów, które mają kłopoty z dostawami energii. Jednym z powodów okazała się zawodność Odnawialnych Źródeł Energii. Czy nad Europę nadciąga wywołany na własne życzenie kryzys energetyczny?" Artykuł ze stycznia 2021, a od tego czasu sytuacja mocno się pogorszyła...
- 7 0
-
2021-12-11 08:04
Ciekawa tendencja - przez durne decyzję COP26 typu Fit for 55 (5)
spada produkcja aut, za chwilę mało kogo będzie na nie stać (Kuba bis?) ale powstają nowe znaki...
- 15 4
-
2021-12-11 08:13
W czasie gdy realnie grozi nam Blackout energetyczny, ci nadal wciskają elektryki... (3)
Zamiast tego należy wypisać Polskę z absyrdalnego i korupcyjogennego systemu handlu emisjami CO2 i podkręcić na max wydobycie węglą aby jakoś zabezpieczyć Polaków (kilkadziesiąt elektrociepłowni i elektrowni alarmuje że nie mają wymaganych miesięcznych zapasów węgla i to jest dramat). Brak prądu przez kilka dni = anarchia, kradzieże, burdy na ulicach.
- 16 3
-
2021-12-11 09:05
(2)
Putin wypad z tad.
- 1 14
-
2021-12-11 09:08
Właśnie tego gościa harce mogą się do tego mocno przyczynić. Jeśli tak go lubisz to śmigaj na wschód.
- 6 1
-
2021-12-11 10:08
Co to jest "tad"?
I dlaczego on ma z tego wypaść?
- 5 0
-
2021-12-11 09:41
mogl morawiecki sie nie podpisywac pod COP26 i fit for 55 ale jednak to zrobil
- 9 0
-
2021-12-11 10:07
"pojazdy zeroemisyjne". Hahaha, ładne marketingowe hasełko. (3)
Taaa, może w czasie samej jazdy.
A co z produkcją, utylizacją i last but not least, prądem z węgla? Też zeroemisyjne?
I dlaczego one są tak kosmicznie drogie???- 14 1
-
2021-12-11 10:24
+ wysoce energochłonna produkcja i utylizacji akumulatorów
Ale o tym się nie mówi...
- 6 0
-
2021-12-11 13:51
Dużo jeżdżę turystycznie samochodem. (1)
I od upadku komuny najdłuższa kolejka do dystrybutora to było jakieś 30 minut, parę lat temu, na stacji która stała tuż za zjazdem z końca ówczesnej A1 w Nowych Marzach. Razem z kolejką do kasy tankowanie wtedy zajęło mi trzy kwadranse.
Bo była to pierwsza stacja po zjeździe i ruch na niej wtedy był spory.
Ale zwykle jest to w sumie maks 10 minut.
Ile zajmie w trasie ładowanie elektryka gdy akurat będzie wolne stanowisko z ładowarką? A ile jeśli np. będą już czekały 2 auta w kolejce?- 4 0
-
2021-12-15 16:47
Podpowiem - stań przy takiej stacji i poczekaj na kolejkę
Tylko nie czekaj dłużej niż rok, bo się tu nikt nie doczeka odpowiedzi :-)
- 0 0
-
2021-12-11 14:32
Klasa średnia ma poruszać się z kapcia :) a milionerzy będą jeździć elektrykami. Taki jest plan. (1)
- 11 1
-
2021-12-11 16:26
Z buta.
W polskich serialach "klasa średnia" nawet po domu chodzi w butach.
- 3 0
-
2021-12-11 15:12
(3)
Na razie to nas ładują z tym elektrykami .Oglądałem ostatnio program o handlującymi samochodami, facet kupował małe używane BMW za 100 k zasięg tego auta 150 km . Zabawka za 100k
- 11 0
-
2021-12-12 23:00
Bo auta elektryczne
to gadżet dla bogatych, nie dla zwykłego śmiertelnika, ten ma jeździć transportem zbiorowym.
- 0 0
-
2021-12-15 11:04
za kilka lat 1000 (1)
bo akumulatory 50 000. Wiec na złom
- 0 0
-
2021-12-15 16:48
Oj chyba więcej niż kilka
- 0 0
-
2021-12-12 18:19
Taaaak,to najwazniejsze znaki. Półgłówki nie potrafią nawet oznakować
tras i torów przejazdu przy remontach ,jak np. Karwiny, gdzie jadac pierwszy raz to loteria, trafisz, albo nie. Ale ładowanie elektryka, których " nie ma" , to podstawa. Tak samo jak zamykanie kopalń na rozkaz EU, gdy prąd już teraz kupujemy z za granicy. Intelektualne Himalaje... Wedlug nich samych.
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.