• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe znaki drogowe wskażą miejsce ładowania "elektryków"

mJ
11 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nowe znaki (D-23b i D-23c) niebawem pojawią się przy polskich drogach. Nowe znaki (D-23b i D-23c) niebawem pojawią się przy polskich drogach.

Już niebawem na polskich drogach pojawią się nowe znaki drogowe, które będą informować kierowców samochodów elektrycznych o stacjach ładowania. Zmieni się także sposób oznaczenia miejsc parkingowych przeznaczonych dla aut elektrycznych podczas "tankowania" energii.



Czy wprowadzenie znaków dla aut elektrycznych ma sens?

Niewykluczone, że jeszcze w grudniu na naszych drogach pojawią się nowe znaki. I choć dla zdecydowanej większości kierowców nie będą miały one większego znaczenia, to dla właścicieli "elektryków" mogą być bardzo pomocne.

Przypomnijmy, że 2 grudnia w życie weszły przepisy wykonawcze pozwalające na umieszczanie nowych znaków przy polskich drogach. Dzięki wprowadzonym regulacjom przy drogach staną znaki D23-b i D23-c. Z racji na rosnącą liczbę samochodów elektrycznych na naszych drogach - z inicjatywą postawienia nowych znaków wyszło Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Znak D-23c: punkt ładowania pojazdów elektrycznych. Znak D-23c: punkt ładowania pojazdów elektrycznych.
Wśród znaków informacyjnych pojawią się trzy nowości:

  • znak D-23b - zasygnalizuje kierowcy stację paliw z dostępem do ładowarki dla aut elektrycznych,
  • znak D-23c - informuje o punkcie ładowania dla pojazdów elektrycznych,
  • znak D-34b - zbiorcza tablica informacyjna.

- Wprowadzenie nowych znaków ma istotne znaczenie z dwóch powodów. Po pierwsze i najważniejsze, kierowcy samochodów elektrycznych zostaną poinformowani o lokalizacji najbliższego punktu ładowania, co zwiększy komfort i ułatwi pokonywanie dłuższych podróży za kierownicą pojazdów zeroemisyjnych. Po drugie, nowe znaki zwiększą świadomość innych kierowców, którzy często nie wiedzą, że takie stacje w Polsce funkcjonują już od dawna, a ich liczba powoli zbliża się do 2 tys. To pozwoli przekonać do elektromobilności część potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych, którzy mają obawy co do możliwości naładowania takiego pojazdu - wyjaśnia Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
D-23b: stacja paliwowa z punktem ładowania pojazdów elektrycznych. D-23b: stacja paliwowa z punktem ładowania pojazdów elektrycznych.
Co więcej, w przypadku miejsc przeznaczonych wyłącznie na postój pojazdów elektrycznych podczas ładowania pod znakiem D-18 (parking) będzie umieszczać się tabliczkę z napisem "EV ładowanie". Napis "EV" będzie można znaleźć również na kopertach namalowanych na powierzchni drogi wyznaczającej miejsca postojowe dla samochodów elektrycznych.

- Rząd uwzględnił postulaty branży i zdecydował o zastąpieniu symbolu "EE" symbolem "EV", który stanowi skrót od angielskiego "electric vehicle" i jest powszechnie stosowany w wielu krajach europejskich, zarówno w języku potocznym, jak i do wyróżniania ładowarek oraz miejsc parkingowych dla samochodów elektrycznych. To krok w dobrym kierunku, ponieważ prowadzi do ujednolicenia oznakowania infrastruktury ładowania w państwach członkowskich UE, a skrót "EV", w odróżnieniu od "EE", jest intuicyjnie rozpoznawany przez kierowców samochodów elektrycznych - dodaje Mazur.
Według PSPA brak ujednoliconych znaków drogowych informujących o stacjach ładowania stanowi jedną z przyczyn wciąż niskiej świadomości Polaków w zakresie lokalizacji ogólnodostępnych ładowarek. W 2020 r. aż 93,1 proc. respondentów nie potrafiło wskazać w ich miejscowościach przynajmniej pięciu stacji, na których można naładować pojazd elektryczny.

Więcej artykułów na temat pojazdów elektrycznych

mJ

Opinie (32)

  • (8)

    Czy ktoś może jasno napisać jaki jest koszt przejechania 100 km autem elektryczym. Mam na myśli wyłącznie koszt ładowania energią tak jak tankowania paliwa. Z podziałem na
    małe auuto miejskie, średnie i suv. Wartości oczywiście przecíetne tak jak w przypadku spalania paliwa.

    • 6 1

    • (1)

      Choć jak najbardziej popieram odchodzenie od paliw kopalnych dla ekologii oraz uszczuplenia wpływów do Rosyjskiego budżetu, to jak dla mnie ektryczny SUV to synonim jakiegoś śmiesznego paradoksu mieszanego z marketingowa pseudo ekologia...

      • 9 1

      • Bateria jest wrazliwa i

        podwyzszone zawieszenie zabezpiecza baterie przed uszkodzeniem
        Takze suw jak najbardziej
        Koszt bateri 50 kW 38000 PLN bez robocizny

        • 1 2

    • Mercedes eqc - 25 kW/100 km średnio. (1)

      1 kW z gniazdka około 0,65zł, z fotowoltaiki jeszcze taniej.

      • 1 5

      • Dodaj do tego zakup auta za pierdylion złotych.

        Nie rozumiem cen elektryków, co powoduje że są aż tak drogie?

        • 8 2

    • koszt stania jest też drogi (1)

      bo po 30dniqch nie używania elektryka, akumulatory są puste. Elektryk traci 3% na dobę

      • 9 1

      • Który elektryk?

        • 0 0

    • Tak

      100 km/ srednie zuzycie 1.36 kW nie robiac jakis dziwnych ruchow czyli normalna jazda 60/70 km/h

      Reszte policz sobie sam u mnie wychodzi 7-9 pln za 100 km tankowanie tylko w domu nie na miescie to ma tylko sens w domku nie bloku
      Zasieg 260 - 280 km wystarcza na duzo jezdzenia

      • 1 0

    • Jasno - zuzycie energii realne srednie miedzy 17 a 30 kWh/100 km.

      Teraz mniej jasno:

      Ladowanie w domu nocna taryfa: 30kWh x 40 gr = 12 PLN/100 km
      Dzienna taryfa: 30x 60 gr = 18 PLN/100 km
      Ladowanie na stacji Lotosu: 25 PLN do oporu - przy normalnej baterii 60-80 kWh wychodzi 10-12 PLN/100 km.
      Ladowanie na szybkich ladowarkach bez abonamentu to moze byc 3 PLN/kwh czyli do 90PLN/100 km .

      • 1 0

  • (1)

    Eleganckie, w klasycznym stylu- to lubie. Mam tylko obawę, że choć te oznakowanie jest czytelne, to moze być przyczyną wielu nieporozumień i błądzenia po stacji oraz pretensji, szczególnie w konfrontacji z rozumem wieku trójmiejskich ajfono-utrzymanek, z warami pompowanymi w tureckim garażu...:)

    • 3 2

    • Ja myślę że masz problem.

      Kobiety cię nie chcą.

      • 0 3

  • (3)

    Wystarczy filmik na yt z używania elektryka, żebym wiedział, że elektryka kupię jak już nie będę mógł kupić spalinowego. O ekologii nie wspomnę, bo tu o ekologię nie chodzi.

    • 12 2

    • (2)

      Wszystko się roztacza jak produkujemy prąd. Dopóki węglem, doputy będzie lipa. Jedyne sensowne rozwiązanie to auta na wodór, ale to dopiero w powijakach

      • 6 3

      • A praktyka ostatnich lat pokazała, że liczenie na zielona energię to droga prosto w ścianę (1)

        więc powinniśmy ulepszać filtry elektrowni węglowych i budować elektrownie atomowe.

        • 10 4

        • Mało wiatru = mało prądu / mało słońca = mało prądu

          "Austria, Wielka Brytania, Irlandia i Hiszpania dołączyły do krajów, które mają kłopoty z dostawami energii. Jednym z powodów okazała się zawodność Odnawialnych Źródeł Energii. Czy nad Europę nadciąga wywołany na własne życzenie kryzys energetyczny?" Artykuł ze stycznia 2021, a od tego czasu sytuacja mocno się pogorszyła...

          • 7 0

  • Ciekawa tendencja - przez durne decyzję COP26 typu Fit for 55 (5)

    spada produkcja aut, za chwilę mało kogo będzie na nie stać (Kuba bis?) ale powstają nowe znaki...

    • 15 4

    • W czasie gdy realnie grozi nam Blackout energetyczny, ci nadal wciskają elektryki... (3)

      Zamiast tego należy wypisać Polskę z absyrdalnego i korupcyjogennego systemu handlu emisjami CO2 i podkręcić na max wydobycie węglą aby jakoś zabezpieczyć Polaków (kilkadziesiąt elektrociepłowni i elektrowni alarmuje że nie mają wymaganych miesięcznych zapasów węgla i to jest dramat). Brak prądu przez kilka dni = anarchia, kradzieże, burdy na ulicach.

      • 16 3

      • (2)

        Putin wypad z tad.

        • 1 14

        • Właśnie tego gościa harce mogą się do tego mocno przyczynić. Jeśli tak go lubisz to śmigaj na wschód.

          • 6 1

        • Co to jest "tad"?

          I dlaczego on ma z tego wypaść?

          • 5 0

    • mogl morawiecki sie nie podpisywac pod COP26 i fit for 55 ale jednak to zrobil

      • 9 0

  • "pojazdy zeroemisyjne". Hahaha, ładne marketingowe hasełko. (3)

    Taaa, może w czasie samej jazdy.
    A co z produkcją, utylizacją i last but not least, prądem z węgla? Też zeroemisyjne?

    I dlaczego one są tak kosmicznie drogie???

    • 14 1

    • + wysoce energochłonna produkcja i utylizacji akumulatorów

      Ale o tym się nie mówi...

      • 6 0

    • Dużo jeżdżę turystycznie samochodem. (1)

      I od upadku komuny najdłuższa kolejka do dystrybutora to było jakieś 30 minut, parę lat temu, na stacji która stała tuż za zjazdem z końca ówczesnej A1 w Nowych Marzach. Razem z kolejką do kasy tankowanie wtedy zajęło mi trzy kwadranse.
      Bo była to pierwsza stacja po zjeździe i ruch na niej wtedy był spory.

      Ale zwykle jest to w sumie maks 10 minut.
      Ile zajmie w trasie ładowanie elektryka gdy akurat będzie wolne stanowisko z ładowarką? A ile jeśli np. będą już czekały 2 auta w kolejce?

      • 4 0

      • Podpowiem - stań przy takiej stacji i poczekaj na kolejkę

        Tylko nie czekaj dłużej niż rok, bo się tu nikt nie doczeka odpowiedzi :-)

        • 0 0

  • Klasa średnia ma poruszać się z kapcia :) a milionerzy będą jeździć elektrykami. Taki jest plan. (1)

    • 11 1

    • Z buta.

      W polskich serialach "klasa średnia" nawet po domu chodzi w butach.

      • 3 0

  • (3)

    Na razie to nas ładują z tym elektrykami .Oglądałem ostatnio program o handlującymi samochodami, facet kupował małe używane BMW za 100 k zasięg tego auta 150 km . Zabawka za 100k

    • 11 0

    • Bo auta elektryczne

      to gadżet dla bogatych, nie dla zwykłego śmiertelnika, ten ma jeździć transportem zbiorowym.

      • 0 0

    • za kilka lat 1000 (1)

      bo akumulatory 50 000. Wiec na złom

      • 0 0

      • Oj chyba więcej niż kilka

        • 0 0

  • Taaaak,to najwazniejsze znaki. Półgłówki nie potrafią nawet oznakować

    tras i torów przejazdu przy remontach ,jak np. Karwiny, gdzie jadac pierwszy raz to loteria, trafisz, albo nie. Ale ładowanie elektryka, których " nie ma" , to podstawa. Tak samo jak zamykanie kopalń na rozkaz EU, gdy prąd już teraz kupujemy z za granicy. Intelektualne Himalaje... Wedlug nich samych.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Peugeota?

 

Najczęściej czytane