• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stacje ładowania zamiast miejsc parkingowych

Rafał Borowski, Szymon Zięba
27 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Przykład jednej ze stacji ładowania elektryków, która znajduje się przy ul. Styp-Rekowskiego na Chełmie

Wcześniej były trzy ogólnodostępne miejsca postojowe, a teraz w ich miejscu znajduje się stacja ładowania samochodów elektrycznych. W ostatnim czasie, taka sytuacja miała miejsce w kilkudziesięciu punktach na mapie Gdańska, m.in. przy ul. Styp-RekowskiegoMapka. Choć niektórym mieszkańcom to przeszkadza, cały proceder odbywa się zgodnie z prawem. Co więcej, urzędnicy zapewniają, że wybór lokalizacji stacji poprzedziły konsultacje społeczne.



Czy w okolicy twojego miejsca zamieszkania jest już stacja ładowania "elektryków"?

Z naszą redakcją skontaktował się mieszkaniec bloku przy ul. Tenisowej 2-4Mapka na Łostowicach. W ubiegłym tygodniu, spod budynku zniknęły trzy ogólnodostępne miejsca postojowe, a właściwie zmieniły swoje przeznaczenie. W ich miejscu, spółka Energa wybudowała stację ładowania samochodów elektrycznych.

Czytelnik twierdzi, że inwestycja wywołała niezadowolenie wśród jego sąsiadów. Dlaczego? Znalezienie wolnego miejsca postojowego przed budynkiem - które już wcześniej nie było łatwym zadaniem - obecnie graniczy z cudem. Czytelnik zaprezentował konkretne wyliczenia.

Czytaj również: Ładowanie pojazdów elektrycznych w nowych inwestycjach deweloperskich

- Odbyło się to bez jakiegokolwiek uprzedzenia i konsultacji. Nasz blok ma 24 lokale i tylko 20 miejsc postojowych wzdłuż ul. Tenisowej. Zabranie 15 proc. miejsc parkingowych oznacza złamanie ustawy budowlanej, która gwarantuje dostęp do miejsc parkingowych proporcjonalnie do liczby lokali. Naprzeciw budynku znajduje się inny budynek mieszkalny z dodatkowo czterema punktami usługowymi, a ostatnio dostawiono obok sklepu paczkomat. Czy naprawdę trzeba tak utrudniać życie mieszkańcom poprzez bezmyślny wybór miejsca na stację? - relacjonuje pan Krzysztof.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania ich do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.

Realizacja obowiązku wynikającego z ustawy



Sprawdziliśmy to. Inwestorem tej ogólnodostępnej stacji ładowania - podobnie zresztą jak wszystkich tego typu obiektów w całej Polsce - jest spółka Energa Operator. Jej przedstawiciel naświetlił proces ich budowy w klarowny i zwięzły sposób. Treść wyjaśnień można streścić krótko. Wszystko odbywa się zgodnie z prawem, a dokładnie w oparciu o Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Zgodnie z harmonogramem, na terenie Gdańska powstało 69 stacji ładowania. Najwięcej, bo aż siedem, zostało zlokalizowanych w Śródmieściu i na Chełmie. Listę ich lokalizacji można znaleźć tutaj (PDF). Warto podkreślić, że ich wybór nie został dokonany arbitralnie, ale na podstawie porozumień władz samorządowych z lokalnymi społecznościami.

- Energa Operator buduje punkty ładowania na podstawie tej ustawy, realizując nałożony na nią obowiązek. Lokalizacje stacji ładowania ustalane były przez lokalne samorządy i zostały wskazane w podejmowanych przez rady gmin uchwałach. Wszystkie lokalizacje podlegały uzgodnieniom społecznym, które prowadziły samorządy. Samorządy wybierały miejsca kierując się takimi czynnikami jak m.in. nasilony ruch pojazdów, obecność galerii i pasaży handlowych, dworców oraz węzłów komunikacyjnych, a także obiektów rekreacyjnych, np. hoteli. Innym kryterium była gęstość zaludnienia, dlatego wybierano również optymalne punkty w dzielnicach mieszkalnych - komentuje Grzegorz Baran, koordynator ds. kontaktów z mediami w spółce Energa Operator.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.

Dlaczego aż trzy miejsca postojowe?



Wielkość miejsc postojowych na stacjach również nie została wyciągnięta z kapelusza. Wynika ona z przepisów wspomnianej wcześniej ustawy. Dlaczego jedna stacja musi zajmować aż trzy miejsca postojowe? To ukłon ustawodawcy w kierunku niepełnosprawnych.

- Z każdej stacji mogą być ładowane dwa pojazdy jednocześnie. Jedno z miejsc przy każdej stacji ładowania jest większe, tj. ma szerokość 3,6 metra, aby mogły z niej korzystać wygodnie osoby z niepełnosprawnością - uzupełnia nasz rozmówca.

Konsultacje były wiosną ubiegłego roku



Informacje te potwierdzają gdańscy urzędnicy. Podali także więcej szczegółów w sprawie wyboru lokalizacji stacji ładowania na mapie całego miasta. Zostały one wyłonione w toku konsultacji społecznych, które przeprowadzono w dniach 15 kwietnia-29 maja ubiegłego roku. W oparciu o nią radni podjęli stosowną uchwałę 27 sierpnia tego samego roku. Zdecydowana większość miejsc powstała kosztem istniejących wcześniej miejsc postojowych, usytuowanych prostopadle lub skośnie względem jezdni.

- Plan dla Gdańska przygotowano w oparciu o gęstość zaludnienia, tzw. "mapy ciepła", odległość stacji transformatorowych, dostęp do gruntów w dyspozycji gminy, czy rozmieszczenie istniejących już ogólnodostępnych stacji ładowania. Z punktu widzenia miasta i przyszłych użytkowników pożądane też były lokalizacje wymuszające naturalną rotację pojazdów, np. punkty użyteczności publicznej takie jak urzędy, przychodnie i szpitale, muzea, teatry itp. Chodzi o zapobieganie sytuacji długotrwałego postoju przez jeden pojazd, przez co infrastruktura ładowania byłaby zablokowana dla pozostałych użytkowników - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (177) 2 zablokowane

  • (4)

    Miauczenie niezaradnych jest nawet zabawne. Ja parkuję przy ładowarce. W mieście również.
    Jak?
    Nie powiem.
    Nie, elektryka nie mam. Tylko kabelek...

    • 0 8

    • To spodziewaj się mandaciku w końcu - bo to nie kabelek upoważnia, ale EE w dowodzie :-) (3)

      • 0 0

      • (2)

        No popatrz...
        A SAM - może być?

        • 0 0

        • Może SAM+EE tak, nie wiem, tak jak pluginy mają PP+EE (1)

          • 0 0

          • No więc SAM wystarczy.

            • 0 0

  • (3)

    Jedno takie miejsce to jestem w stanie zrozumieć. Te samochody na razie nie mają moim zdaniem przyszłości. Zdecydowanie lepsze są hybrydy a jak mowa o hybrydach to na myśl toyota jedynie przychodzi.

    • 16 7

    • Hybrydy

      Auta Hybrydowe tez mogą ładować się z takich stacji, miękkie hybrydy to już przeżytek był rewolucją 12 lat temu, teraz dyrektywy unijne wyznaczają jasny cel i musimy się z tym pogodzić

      • 1 0

    • Kolejny sprzedawca Toyot

      Jedź se na giełdę i tam sprzedawaj.

      • 1 0

    • Hybrydy to nie tylko toyoty.
      Hybrydy są w wersjach plug-in i bez możliwości ładowania.

      • 1 0

  • (18)

    Wczoraj wyczytałem , że UE przygotowuje projekt , który będzie bezwzględnie zakazywał produkcji aut z silnikami diesla , benzynowymi , hybryd już po roku 2025, i zakaz ich całkowitego użytkowania od 2035r. Jeśli tak , to nietrudno sobie wyobrazić ile milionów punktów ładowania elektryków trzeba będzie postawić w naszym kraju . Wystarczy tylko popatrzeć ile teraz samochodów w każdej chwili stoi na stacjach paliw celem zatankowania , które trwa kilka minut , a elektryki ,,tankuje " się min. 1godzinę .

    • 46 12

    • (3)

      Minimum godzinę? Masz jakieś stare dane. Przykładowo nowe Audi można podładować w 30 minut do 80%, poza tym nie musisz ładować za każdym razem "pod korek", tak jak większość ludzi nie leje do pełna na stacji benzynowej.
      Jest duże ciśnienie na rozwój baterii więc te czasy ładowania i zasięg na jednym ładowaniu się zmienią i to szybko in plus.

      • 0 1

      • w biednym kraju w którym średnia wieku pojazdów to 11 albo 13 lat, nie pamietam dokładnie (1)

        piszesz o nowym audi za kilka stów? Ludzie tu jeżdżą samochodami średnio za 2 dychy, o rząd wielkości tańszymi. Nie jesteśmy przygotowani na taką rewolucję, ba, ona się tu nie wydarzy

        • 3 1

        • Tak jak nie miało być stref płatnego parkowania

          Stref bez wjazdu samochodem osobowym itd. Oj, będzie za dekadę płacz, ale dalej się wyprowadzajcie poza cywilizację. Tylko żeby nie było, że nikt nie ostrzegał...

          • 0 0

      • I tylko zapomniałeś dodać że to nowe audi kosztuje tylko 235 tys.

        • 0 0

    • Nie wierz w te bzdury (6)

      To się jeszcze 50 razy zmieni. Wejdą napędy wodorowe, baterie w innej technologii umożliwiające ładowanie w 5 minut. Już teraz KIA w modelu EV6 pozwala na ładowanie prądem 350 kW - w 15 minut do 80%.

      • 23 3

      • 350kv a to dobre (1)

        Będzie można zorganizować flash moba pt. Podłącz auto do stacji i wyłącz prąd w całym mieście....

        • 1 0

        • To ile miast wyłączyła jedna galeria handlowa idąc Twoim tokiem myślenia?

          • 0 0

      • (3)

        To, że firmy i pojazdy będą przygotowane do szybkiego ładowania to jedno, ale jeszcze trzeba mieć do tego infrastrukturę. Do czego podłączysz kilka takich szybko ładujących się aut? Gniazdka?

        • 21 3

        • Dlatego pisałem o wodorze (2)

          • 5 2

          • (1)

            ale samochody na wodór to też elektryki tylko napędzane wodorem.

            • 0 3

            • ale one nie potrzebują ładowania

              • 1 0

    • Nie chodziło o UE tylko o Brukselę. Takie miasto w Belgii (2)

      Nie

      • 5 1

      • Prawda jest taka . (1)

        Nie jesteś zorientowany . Właśnie dokładnie chodzi o całą Unię Europejską . Bruksela , samodzielnie chce to zrobić i to w dodatku w jeszcze szybciej niż cała UE .

        • 3 4

        • Bzdury. Po co kłamiesz?

          • 4 2

    • Ok przed terminem kupię wszystkie benzyniaki w okolicy i o odszkodowanie wystąpię.

      • 3 4

    • Idzie nowe

      Tak, tylko ze idzie ku temu, że nie będziesz mieć swojego auta tylko co najwyżej bedziesz jeździć współdzielonym. Za komuny tez nieliczni mieli samochody, idzie stare nowe ;(

      • 18 2

    • To nie jest w najmniejszym stopniu prawda.

      • 5 5

    • Technologia nie stoi w miejscu.

      • 6 2

  • eko-terrroryzm (12)

    czas zacząć

    • 63 17

    • (11)

      Poki co jestesmy w epoce autoterroryzmu. Użytkownicy samochod zakradli lwią część miasta, oczekuja od calej reszty ,ze bedzie sie skladala na jej utrzymanie, bo im jest ciężko sie poruszac komunikacją. Skończcie z tym komunistycznym myśleniem, oplata za miejsca parkingowe, jak i sama ich obecność powinny byc regulowane przez wolny rynek, a nie oplacane przez wszystkich

      • 5 10

      • Deklu od sloika (5)

        Nie jeździsz pojazdem to się nie zrzucasz a my kierowcy płacimy za możliwość poruszania się w podatkach z paliwem

        • 5 7

        • Płacicie za drogi pozamiejskie (bo na te idą podatki paliwowe) (2)

          Więc przy tej retoryce - cicho tam i jeździć sobie poza miastami.

          • 4 3

          • za miejskie też, w podatkach (1)

            myślisz że kto bardziej niszczy drogę, półtora tonowa osobówka czy 3 tonowy dostawczak albo 10 tonowa ciężarówka wioząca jogurciki dla ciebie?

            • 0 2

            • Piesi płacą takie same podatki

              A ich miejsce takie buraki przerabiają na nielegalny parking. Więc cicho tam i do spania.

              • 0 0

        • (1)

          Akcyza oplaca sie 24% kosztow zwiazanych z drogami pozamiejskimi, za cala reszte placimy wspilnie

          • 4 0

          • i korzystamy też wspólnie

            drogi najbardziej niszczą TIRy które wożą żarcie które jemy wszyscy

            • 0 1

      • A cała reszta to niby kto? (4)

        Skoro w prawie każdej polskiej rodzinie jest przynajmniej jeden samochód.

        • 3 4

        • (3)

          W Warszawie kierowcy stanowia okolo 30% mieszkańców, 40% porusza sie zbior komem, pozostali rowerami i na piechotę. Nie wiem czy dla Gdanska byla prowadzone tego typu badania, ale pewnie wyniki byłyby porównywalne

          • 4 4

          • Były. 42% porusza się indywidualnym transportem samochodowym. (2)

            • 2 2

            • (1)

              Czyli mniej niz polowa, a cale miasto jet im podporządkowane i finansuje ich wygode

              • 4 4

              • nie jest podporządkowane bo transport zbiorowy też istnieje. Transportu samochodowego nie wyeliminujesz bo rodziny z dziećmi i tak będą jeździć samochodami. Wyobrażasz sobie matkę z trójką dzieci w autobusie? Potem będziesz marudził że drą japę kiedy ty sobie czytasz w tramwaju i kontemplujesz sens życia.

                • 0 1

  • Trochę mnie śmieszy jak jacyś miejscy boomerzy próbują być na siłę "trendy" (1)

    A tak na prawdę elektryki to przelotna moda która zniknie tak szybko jak się pojawiła. Ani to ekologiczne, "ani zero-emisyjne", ani praktyczne. Jedyna zaleta to moment silnika i brak hałasu. Bogaci gadżedziarze kupują bo bajer i szpan fajny, ale nawet oni zorientują się że to tylko zabawki.

    • 5 1

    • No patrz jaki tępy jestem - od 6 lat się nie zorientowałem

      Paru znajomych taksówkarzy z bananem na gębie też nie, co za tępaki.

      • 0 0

  • U mnie przy pracy (1)

    Zajęli 3 miejsca na te badziewie. 1 by w zupełności starczyło, nie wyobrażam sobie, że raptem 2 z 10 (jeżdżących po mieście) elektryków spotka się na jednej parkingowej stacji... Ale przecież parkingów ci u nas dostatek, to zajmijmy jeszcze kilka... Głupota głupotę pogania

    • 4 2

    • Oj coś ze dwa lata temu było 600 zdaje się

      A jak już masz miejsce do ładowania to może skusisz się na elektryka? Fajna sprawa, polecam.

      • 0 0

  • Konsultacje społeczne chyba tylko z użytkownikami hybryd i elektrycznych samochodów (1)

    Mieszkam na Pilotów 23 z widokiem na stacje ładowania i początkowo trzy miejsca zostały ogrodzone, a później powstała stacja ładowania. Nie dostałem żadnej informacji, ani w Spółdzielni, internecie, nawet do skrzynki nic nie dostałem o planowanej inwestycji. Więc akurat to jest kłamstwo, że przeprowadzono konsultacje z lokalnymi społecznościami, chyba, że tylko z właścicielami aut hybrydowych i elektrycznych. Jaki efekt jest tej stacji? Od czasu jej uruchomienia nie było auta, które się ładowało. Stawali Ci co czekali na kogoś lub wyładowali np. meble i od razu odjeżdżali. Dlaczego nie stawiano nowych miejsc parkingowych z możliwością ładowania tylko zabierają istniejące? Rozumiem na prywatnych, wykupionych miejscach ale nie publicznych. Też chciałbym mieć dystrybutor z paliwem przed blokiem, gdzie mogę podjechać i zatankować. Dlaczego ja muszę jechać na stację benzynową, a elektryki i hybrydy ładują się pod blokiem? Powinny powstawać punkty ładować samochodów, tak jak stacje benzynowe. Jak już chcą robić pod blokami stacje ładowania to niech robią nowe miejsca, a nie zabierają istniejące.

    • 13 1

    • Stacje te są jeszcze nieczynne, stą nikt się nie łąduje :-)

      • 0 0

  • A dlaczego (9)

    A dlaczego miasto nie wybuduje nowych miejsc do ładowania tylko adoptuje/zabiera istniejące miejsca do parkowania?

    • 71 10

    • Bo wcześniej tam był samochód i teraz jest samochód (2)

      Tylko inny. Najchętniej zabrałbyś miejsce pieszym, co?

      • 4 1

      • Przechodzę / przejeżdżam obok miejsca na Chałubińskiego kilka razy dziennie. (1)

        Jeszcze nie widziałem tam samochodu.

        • 3 3

        • Bo stacje jeszcze nieczynne.

          • 0 0

    • ponieważ (4)

      powierzchnia planety, miasta, gminy jest ograniczona?

      • 9 9

      • Ograniczona? Bardzo trafne spostrzeżenie! (2)

        Ciekawe dlaczego nikt nie myśli o ograniczeniach powierzchni zezwalając na kolejne budynki, które wypełniają powierzchnię działki w 75 - 80 procentach. Przykłady są w Gdyni między innymi na Waszyngtona, Władysława IV, gdzie budują "okno w okno". Poza tym, nie powinno być zgody na uprzywilejowaną pozycję dla posiadaczy pojazdów elektrycznych. Rozumiem sprawy ekologiczne, ale umożliwianie darmowego ładowania, używania bus - pasów czy też plany o darmowych autostradach, są daleko niesprawiedliwe. Gdyby pojazdy elektryczne kosztowały tyle samo co auta konwencjonalne to tak, ale dawanie przywilejów tylko ludziom, których stać na te dużo droższe pojazdy, jest nie fair.

        • 9 7

        • Skąd biorą się te bzdury (1)

          Że ładowanie jest za darmo?

          • 0 2

          • No jest

            Codziennie ładuje za darmo od 3 lat

            • 0 0

      • zatem genialnym posunięciem jest zabrać 3 a oddać 2

        • 4 4

    • Wtedy by marudzili, że zbudowali nowe miejsca na których nie można parkować

      • 5 1

  • Ze względu na produkcję energii elektrycznej z węgla (7)

    Według danych samochody w 100% elektryczne emitują więcej CO2 od pojazdów o napędzie konwencjonalnym, ponieważ ten nie pali węgla, a elektrownia która produkuje prąd już tak.
    Do czasu likwidacji dominacji produkcji prądu węglem, przechodzenie na pojazdy z napędem tylko elektrycznym zwiększa emisje :D Oczywiście, inaczej sytuacja by wyglądała przy posiadani elektrowni emitującej parę wodną i odpady radioaktywne.
    Przypomnę, że człowiek wykonując ruch też wzmożenie wytwarza CO2, więc bieganie 100 osób do pracy wytwarza więcej CO2 niż jazda 100 osób autobusem.

    • 20 4

    • Co wy macie z elektrowniami węglowymi? (3)

      Ciągle słysze, że prąd jest z węgla więc samochody elektryczne nie są ekologiczne. W Polsce mamy też elektrownie wodne, wiatrowe, słoneczne, ale ludzie uczepili się elektrowni węglowych. A może część prądu dla Gdańska pochodzi z farm wiatrowych, które są w pobliżu?

      • 2 3

      • Na Pomorzu większość prądu pochodzi ze źródeł odnawialnych (2)

        • 2 3

        • Chyba tylko po części prawda - udział w energii produkowanej, ale nie zużywanej chyba

          Niemniej w skali kraju to kilkanaście procent - to już coś, i stale rośnie.

          • 0 0

        • uśmiałem sie aż oplułem monitor

          • 0 0

    • Nie pieprz bzdur

      • 2 2

    • Wszystkie elektrownie z Polsce zostały zawierzone macce boskiej i jako takie nie mogą emitować CO2, gdyż uzurpator Franciszek (jedyny prawdziwy papież w historii był nasz!) wynalazł grzech przeciwko ekologii. No to ciekawe, skoro jego papamibil jest dyzlem!

      • 3 3

    • Ale tylko w Polsce

      • 2 1

  • elektryki to ślepa uliczka! (4)

    Nic tu nie jest ekologiczne.
    Po drugie nie mamy sieci, która udźwignie masowe ładowanie elektryków.
    Po trzecie mamy za mało elektrowni , za mało rezerw prądowych.
    Ekologizm STOP !

    • 45 7

    • Ojej, i co my teraz zrobimy, no siąść i płakać

      Mamy też za mało mieszkań - bardzo dużo ludzi chce je kupić i dlatego są drogie. Czy wg Ciebie deweloperzy też usiedli i zapłakali czy może jednak ... coś budują?

      • 0 0

    • narzekać na brak sieci ładowania pod artykułem w którym piszą o 69 nowych ładowarkach :)
      jak rozumiem w Lotosie pracujesz i powoli grunt pod nogami się pali ? :)

      • 1 6

    • (1)

      tak jest, tylko dyzl, najlepij z wycieńtym fyltrem.

      • 4 5

      • Powinien być nacisk na alternatywę np wodór

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest AMG Brand Center Gdańsk?

 

Najczęściej czytane