• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starsze auta nie wjadą do centrów miast?

Michał Jelionek
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zakaz wjazdu starszych aut do centrum miasta? To nie żart. Nowy pomysł posłów PO może wejść w życie od 2016 roku. Niewykluczone, że ekostrefy powstaną również w Trójmieście. Zakaz wjazdu starszych aut do centrum miasta? To nie żart. Nowy pomysł posłów PO może wejść w życie od 2016 roku. Niewykluczone, że ekostrefy powstaną również w Trójmieście.

Stop! Ten samochód nie może wjechać do centrum. Spytacie dlaczego? Odpowiedź jest prosta: jest zbyt stary. Brzmi jak mało śmieszny żart, a jednak, już niedługo absurdalne przepisy mogą wejść w życie. O specjalną klasyfikację aut oraz miejskie ekostrefy walczą posłowie PO.



Co myślisz o ekostrefach w miastach?

Projekt Platformy Obywatelskiej zakłada wydzielenie specjalnych stref oraz podział samochodów osobowych na kategorie. Nowe przepisy mają za zadanie zredukować emisję szkodliwych spalin produkowanych przez auta. Dlatego już na starcie, na straconej pozycji są leciwe auta, których wjazd do centrów miast będzie mocno ograniczony albo kompletnie zabroniony.

Jak ma to działać w praktyce? W świetle nowych przepisów pojazdy zostaną podzielone na klasy ekologiczne w zależności od emisji spalin (czerwoną, żółtą, zieloną i niebieską, gdzie czerwona jest najgorszą a niebieska najlepszą). Kierowca będzie musiał zaopatrzyć się w odpowiednią etykietę przypisaną do rodzaju silnika oraz daty pierwszej rejestracji swojego pojazdu, a następnie nakleić ją na przednią szybę auta. Koszt takowej naklejki to 10 zł.

Nowe przepisy uderzą przede wszystkim we właścicieli samochodów z silnikami diesla, gdyż te podzielono na aż cztery klasy. W przypadku aut z jednostkami benzynowymi w ogóle nie uwzględniono pierwszych, najbardziej ograniczonych klas (2 i 3). Z projektu jasno wynika, że najbardziej pokrzywdzeni zostaną posiadacze samochodów z silnikami wysokoprężnymi, które wyprodukowano przed 1997 rokiem oraz "benzyniaki" zarejestrowane po raz pierwszy przed 1993 rokiem. Takie auta nie będą mogły wjechać do żadnej ekostrefy.

Co ciekawe, w najwyższej ekoklasie pomysłodawcy przepisów postawili na równi 14-letnie auto z silnikiem benzynowym oraz 5-letniego diesla. Różnica wieku jest znaczna, ale prawa takie same. W praktyce oznacza to tyle, że bez żadnych ograniczeń, po każdej strefie będziemy mogli poruszać się jedynie "benzyniakami" zarejestrowanymi po 2001 roku oraz "ropniakami" wyprodukowanymi po 2010 roku.

Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze.
Wydzielone ekostrefy będą oznaczone specjalnymi znakami. Głównymi wyznacznikami dla kierowców będą jednak dołączone tabliczki informujące o klasach pojazdów dopuszczonych do wjazdu w daną strefę (na tabliczkach znajdziemy kolorowe symbole klas z numerami od 2 do 5).

Jeśli nie zakupiliśmy naklejki albo na tablicy brakuje kolorowej etykiety przypisanej do naszego auta - wówczas musimy zawrócić. Wjazd w niedozwoloną strefę będzie skutkował mandatem, którego wysokość nie jest jeszcze znana. Warto dodać, że ograniczenia nie będą dotyczyły mieszkańców stref, inwalidów oraz samochodów zabytkowych.

Czytaj także: Kierowców czeka rewolucja mandatowa

Jak już wspomnieliśmy, za naklejki przyjdzie nam zapłacić 10 zł. W momencie "degradacji" samochodu do niższej klasy, właściciele będą zobligowani do aktualizacji etykiety, a tym samym dodatkowego wydatku. Dystrybucją naklejek zajmą się samorządy. Ich zadaniem będzie również wyznaczenie stref w centrach miast.

Wdrożenie projektu w życie zapowiedziano m.in. w Krakowie i Poznaniu. Czy Trójmiasto pójdzie śladami wspomnianych miast i stworzy ekostrefy? Najbliższy przyjęcia dość kontrowersyjnych przepisów jest Gdańsk.

- Wciąż analizujemy problematykę związaną z tym projektem. Mamy wątpliwości dotyczące egzekwowania tych zasad, ale również zastanawiamy się, jak będą funkcjonować niektóre podmioty gospodarcze - zdradza Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

W Gdyni raczej wyklucza się wprowadzenie zmian.

- To bardzo świeży temat, który raczej na pewno nie znajdzie poparcia w Gdyni. Być może są takie miasta, w których niezbędne są takie ograniczenia. U nas nie ma takiej potrzeby, nie mamy zanieczyszczonego powietrza - przyznaje Maciej Karmoliński, wicedyrektor gdyńskiego ZDiZ.

W Sopocie tematu nie poruszono, jednak nie można wykluczyć, że w przyszłości ekostrefa w kurorcie powstanie.

O tym, kiedy i w których miastach nowe regulacje zaczną obowiązywać dowiemy się już niebawem. Pomysłodawcy chcieliby, aby prawomocnie przepisy weszły w życie z początkiem nowego roku.

Jeśli pod znakiem informującym o ekostrefie zabraknie etykiety, którą oznaczony został nasz samochód - to niestety, ale nie będziemy mogli poruszać się po tym obszarze. W przypadku powyższej tabliczki, dopuszcza się poruszania samochodów wszystkich czterech klas.  Jeśli pod znakiem informującym o ekostrefie zabraknie etykiety, którą oznaczony został nasz samochód - to niestety, ale nie będziemy mogli poruszać się po tym obszarze. W przypadku powyższej tabliczki, dopuszcza się poruszania samochodów wszystkich czterech klas.

Opinie (141) 2 zablokowane

  • ekostrefy

    Jeśli radni są naszymi przedstawicielami i chcą cos takiego zrobić to juz po tej waszej ankiecie widać ze robią to wbrew woli osób które reprezentuja

    • 4 0

  • No jakim trzeba być ignorantem żeby forsować taki przepis. (4)

    Ja na całe szczęście wjadę moim dwusuwowym skuterem pachnącym miksolem. Żonie natomiast kupiłem 5.0 litrowego merca amg. Pali tylko 30/100. I w ogóle powinno się wymieniać auta co 3 lata bo ich produkcja bierze się z powietrza przecież.

    • 68 9

    • chyba ich popier !!!

      w 3mieście nie ma problemów takich jak np w krakowie !!!
      tutaj cały czas wieje i smogu nigdy nie będzie !!!
      Jak trzeba będzie to wydrukuje sobie te naklejki

      • 3 0

    • to głabie niema nic wspólnnego z ekologią !!Spaliny naz zabijaja powoli głąbie!!! (1)

      co nieznaczy ze trzeba zabronic wszystkiego i to biedakom utrudnic zycie aby zyło sie lepiej bogatym!Tak trzeba ruch samochodowy ograniczac w miescie i na terenie osiedli mieszkaniowych.Trzeba zadbac oto by ludzie sami zrezygnowali z aut w miescie bo sie im to nie bedzie oplacac taniej i szybciej sparwną komunikacja miejska!Ale by tak było to na stanowiskach muszą byc fachowcy a nie kolesie partyjni jak obecnie!!

      • 3 7

      • Komunikacja w Gdańsku - Trójmieście to farsa.

        • 0 0

    • diesle w całej Europie są na straconej pozycji

      Kiedy zachód sprzedaje diesele to durni Polacy się cieszą. Kiedy wreszcie ludzie przejzycie na oczy i powiecie nie ropniakom. W spalinach diesla nawet nowego jest kilkakrotnie więcej siarki niż w 15 letniej benzynie. A to właśnie siarka szkodzi najbardziej zarówno przyrodzie jak i zabytkom.

      • 6 2

  • Zaraz zaraz... (1)

    Rozumiem, że wszystkim mieszkającym w centrum miasta i posiadającym auta starsze niż są dopuszczalne w danej strefie , miasto zafunduje nowe auta spełniające normy.

    • 16 5

    • Nie dotyczy mieszkańców miasta, mieszkających w danym mieście.

      • 0 0

  • Ale jak pięknie można trollować ten system.... (1)

    Na przykład kupić Poloneza Caro Plus lub Atu Plus (był produkowany do 2002) ewentualnie Trucka (do 2003) i jeździć z niebieską naklejką. Tak samo da się z Tico tłuczonym do 2001 albo Fiatem Uno II robionym do 2002.
    Podobnie dostawczaki w postaci Gaza Gazeli czy Honkera Cargo (będącego właściwie Lublinem po modyfikacjach), mimo że technologicznie przestarzałe niebieską naklejkę dostaną. Tak jak i Citroen C15 tłuczony z tymi samymi silnikami od 1984 roku do 2005.

    A takich przestarzałych technologicznie aut, które mogą mieć niebieską naklejkę jest jeszcze pewnie trochę.

    • 3 0

    • ważne, że mają katalizator i nie wyrzucają sadzy

      oczywiście diagnosta będzie mógł kategorię podnieść (wprowadzone modyfikacje) lub obniżyć (brak konserwacji).

      • 1 0

  • "zgoda i bezpieczeństwo" ma swoją cenę. (2)

    I tak o to prezydenci i rady działają na "korzyść" obywateli.

    A co urzędnikami? Oni mają służbowe limuzyny 2-3 letnie lub auta hybrydowe itp. więc co ich to obchodzi? Przecież oni muszą jakość dotrzeć do centrum...

    • 48 4

    • oczywiście dalej pojdzeiecie głosować na Komorowskiego (1)

      co nie?

      • 10 1

      • Bronek dozorca żyrandola.

        Dalej bo zgoda buduje. Ha, ha, ha. Marny mamy naród.

        • 0 0

  • to ta sama partia

    Która załatwiła Ci pracę do 67 roku życia i wydała Sawicką. Zagłosuj na Bronka...... to będzie Ci się żyło jeszcze lepiej. ....

    • 4 1

  • teraz wiem.niemiec płakał...ale za śmiechu

    jak mi swojego golfa lll tdika sprzedawał

    • 2 1

  • normalnie miasto wymarłe będzie...

    Jak w jakimś amerykańskim sajensfikszyn...

    • 2 0

  • ekoterroryzm zastąpi rozsądek (5)

    łatwo mówić tym co mają pełne kieszenie ...

    w kogo to uderzy .... no w kogo

    • 13 7

    • W ciebie? (3)

      Bo we mnie nie.
      A prawda jest taka, że samochód to nie prawo a przywilej.
      Za to prawem jest oddychać czystym powietrzem, więc z jakiej racji jestem zmuszany do zamykania obiegu powietrza za każdym razem jak stoję za jakimś burakiem w TDI z wyciętym DPF?

      • 5 3

      • (2)

        Przesiądź się na rower to wówczas za nikim nie będziesz musiał stać. Będziesz królem szosy. ;) A tak poważnie to co ci po czystym powietrzu jeśli jesz jedzenie naszpikowane syfem? Od tego całego syfu też można się pochorować i to poważnie.

        • 1 1

        • (1)

          Niestety do klienta nie dojadę na rowerze czy autobusem.
          A co do jedzenia - jem zdrowo. Jak ognia unikam przetworzonej zywności. Jak mogę i potrafię - staram się wytwarzać ją sam, lub kupować z zaufanych źródeł.

          Generalnie dbam o siebie.

          • 0 1

          • Good for you.

            Czyli jest szansa na to, że pożyjesz dlużej w dobrym zdrowiu. Pamietaj tylko, że nie na wszystko ma się wpływ, a ludzie nie będą przyjmować tego, co godzi w ich interesy bez mrugnięcia okiem.

            • 0 0

    • to niema nic w spólnego z ekologia!!To wymysł POlityków Bronka by zmniejszyc korki dla bogatych

      Jak bym im zalezało na ekologi to by całkowicie zlikwidowali ruch w centrum a wprowadzili sprawna komunikacje miejska i nie te mietki z turcji diesle tylko nowe autobusy na LPG albo hybrydowe elektryczne jak to teraz jest na topie na zachodzie

      • 1 0

  • Motocykli to nie tyka

    Całe szczęście, że nie tyka to motocykli :) Wszędzie będzie można nimi jeździć niezależnie od roku produkcji no chyba że ktoś posiada motocykl z dieslem :P Mój motocykl ma gaźnik, nie ma katalizatora, spala jakieś 6 litrów na setkę i będę mógł nim cisnąć gdzie będę chciał, w samo centrum miasta na pohybel EURO6!!! :)

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Porsche znajduje się w:

 

Najczęściej czytane