• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starsze auta nie wjadą do centrów miast?

Michał Jelionek
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zakaz wjazdu starszych aut do centrum miasta? To nie żart. Nowy pomysł posłów PO może wejść w życie od 2016 roku. Niewykluczone, że ekostrefy powstaną również w Trójmieście. Zakaz wjazdu starszych aut do centrum miasta? To nie żart. Nowy pomysł posłów PO może wejść w życie od 2016 roku. Niewykluczone, że ekostrefy powstaną również w Trójmieście.

Stop! Ten samochód nie może wjechać do centrum. Spytacie dlaczego? Odpowiedź jest prosta: jest zbyt stary. Brzmi jak mało śmieszny żart, a jednak, już niedługo absurdalne przepisy mogą wejść w życie. O specjalną klasyfikację aut oraz miejskie ekostrefy walczą posłowie PO.



Co myślisz o ekostrefach w miastach?

Projekt Platformy Obywatelskiej zakłada wydzielenie specjalnych stref oraz podział samochodów osobowych na kategorie. Nowe przepisy mają za zadanie zredukować emisję szkodliwych spalin produkowanych przez auta. Dlatego już na starcie, na straconej pozycji są leciwe auta, których wjazd do centrów miast będzie mocno ograniczony albo kompletnie zabroniony.

Jak ma to działać w praktyce? W świetle nowych przepisów pojazdy zostaną podzielone na klasy ekologiczne w zależności od emisji spalin (czerwoną, żółtą, zieloną i niebieską, gdzie czerwona jest najgorszą a niebieska najlepszą). Kierowca będzie musiał zaopatrzyć się w odpowiednią etykietę przypisaną do rodzaju silnika oraz daty pierwszej rejestracji swojego pojazdu, a następnie nakleić ją na przednią szybę auta. Koszt takowej naklejki to 10 zł.

Nowe przepisy uderzą przede wszystkim we właścicieli samochodów z silnikami diesla, gdyż te podzielono na aż cztery klasy. W przypadku aut z jednostkami benzynowymi w ogóle nie uwzględniono pierwszych, najbardziej ograniczonych klas (2 i 3). Z projektu jasno wynika, że najbardziej pokrzywdzeni zostaną posiadacze samochodów z silnikami wysokoprężnymi, które wyprodukowano przed 1997 rokiem oraz "benzyniaki" zarejestrowane po raz pierwszy przed 1993 rokiem. Takie auta nie będą mogły wjechać do żadnej ekostrefy.

Co ciekawe, w najwyższej ekoklasie pomysłodawcy przepisów postawili na równi 14-letnie auto z silnikiem benzynowym oraz 5-letniego diesla. Różnica wieku jest znaczna, ale prawa takie same. W praktyce oznacza to tyle, że bez żadnych ograniczeń, po każdej strefie będziemy mogli poruszać się jedynie "benzyniakami" zarejestrowanymi po 2001 roku oraz "ropniakami" wyprodukowanymi po 2010 roku.

Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze.
Wydzielone ekostrefy będą oznaczone specjalnymi znakami. Głównymi wyznacznikami dla kierowców będą jednak dołączone tabliczki informujące o klasach pojazdów dopuszczonych do wjazdu w daną strefę (na tabliczkach znajdziemy kolorowe symbole klas z numerami od 2 do 5).

Jeśli nie zakupiliśmy naklejki albo na tablicy brakuje kolorowej etykiety przypisanej do naszego auta - wówczas musimy zawrócić. Wjazd w niedozwoloną strefę będzie skutkował mandatem, którego wysokość nie jest jeszcze znana. Warto dodać, że ograniczenia nie będą dotyczyły mieszkańców stref, inwalidów oraz samochodów zabytkowych.

Czytaj także: Kierowców czeka rewolucja mandatowa

Jak już wspomnieliśmy, za naklejki przyjdzie nam zapłacić 10 zł. W momencie "degradacji" samochodu do niższej klasy, właściciele będą zobligowani do aktualizacji etykiety, a tym samym dodatkowego wydatku. Dystrybucją naklejek zajmą się samorządy. Ich zadaniem będzie również wyznaczenie stref w centrach miast.

Wdrożenie projektu w życie zapowiedziano m.in. w Krakowie i Poznaniu. Czy Trójmiasto pójdzie śladami wspomnianych miast i stworzy ekostrefy? Najbliższy przyjęcia dość kontrowersyjnych przepisów jest Gdańsk.

- Wciąż analizujemy problematykę związaną z tym projektem. Mamy wątpliwości dotyczące egzekwowania tych zasad, ale również zastanawiamy się, jak będą funkcjonować niektóre podmioty gospodarcze - zdradza Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

W Gdyni raczej wyklucza się wprowadzenie zmian.

- To bardzo świeży temat, który raczej na pewno nie znajdzie poparcia w Gdyni. Być może są takie miasta, w których niezbędne są takie ograniczenia. U nas nie ma takiej potrzeby, nie mamy zanieczyszczonego powietrza - przyznaje Maciej Karmoliński, wicedyrektor gdyńskiego ZDiZ.

W Sopocie tematu nie poruszono, jednak nie można wykluczyć, że w przyszłości ekostrefa w kurorcie powstanie.

O tym, kiedy i w których miastach nowe regulacje zaczną obowiązywać dowiemy się już niebawem. Pomysłodawcy chcieliby, aby prawomocnie przepisy weszły w życie z początkiem nowego roku.

Jeśli pod znakiem informującym o ekostrefie zabraknie etykiety, którą oznaczony został nasz samochód - to niestety, ale nie będziemy mogli poruszać się po tym obszarze. W przypadku powyższej tabliczki, dopuszcza się poruszania samochodów wszystkich czterech klas.  Jeśli pod znakiem informującym o ekostrefie zabraknie etykiety, którą oznaczony został nasz samochód - to niestety, ale nie będziemy mogli poruszać się po tym obszarze. W przypadku powyższej tabliczki, dopuszcza się poruszania samochodów wszystkich czterech klas.

Opinie (141) 2 zablokowane

  • spaliny

    to skandal. Do dzisiaj miło wspominam z dzieciństwa zapach spalin z syrenki, wartburga i innych dwusuwów, Nie lubiłem natomiast otoczonego chmurą spalin kamaza i zagazowanych starych autobusów.Nic tylko uprzykrzać ludziom życie. Czy my zawsze mamy brać przykład z Niemców i organizować sobie policyjne państwo, tego nie dotykaj, na trawnik nie wchodź, samochód umyj, grilla nie rozpalaj, a bocianów u nas znacznie więcej oj więcej i nijak kurcze nie można ich zmusić żeby lądowały za Łabą, a wiecie dlaczego , bo Polak nie jest taki upierdliwy, że z karcherem właduje się na dach i będzie g*wna czyścił

    • 1 0

  • Ekostrefa

    Jak nam dadza mlodsze samochody w zamian za kasacje leciwych to sie pisze a tak to projekt do d... bo kto bedzie lecial i wymienial sprawne auto w ktorym wszystko na bierzaco naprawial tylko dlatego, ze jest 96 rocznik. Chwala Gdyni, ze sie nie przylacza do pomyslu.

    • 0 0

  • zakaz. ..

    ...dla GWE powinni wprowadzić

    • 0 0

  • GAZ

    A co z samochodami na GAZ które są najbardziej ekologinczne ?? MYŚLCIE

    • 1 0

  • A czemu nie wykorzystać już istniejących, ekologicznych nalepek z Dekry? (4)

    stosowane są w całych Niemczech...

    • 23 5

    • bo dekra dawała wg. emisji spalin, a nie daty rejestracji pojazdu (2)

      • 11 0

      • (1)

        I tak powinno być. Problemem nie jest to, że diesel ma powyżej 5 lat, problemem jest to, że Janusz filtry powycinał bo szkoda na nie kasy.

        • 21 0

        • Miałem samochód z 2008, miał już filtr cząstek i jak widać nie łapał by się na "5"

          • 1 0

    • Prze ciez jest juz norma EURO - i samochody sa juz sklasyfikowane

      • 1 0

  • wybieraliście takich posłów i takich samorządowców to teraz będziecie ponosić tego konsekwencje (9)

    posłów platformy macie szansę wykosić na jesieni ale grzelaka, budynia i całej tej miejscowej hołoty z PO się tak szybko nie pozbędziecie bo dopiero co obdarzyliście ich po raz kolejny swoim zaufaniem, konsekwentnie dla Gdańska. No chyba że prokuratura wtrąci swoje trzy grosze bo w czerwcu ma zakończyć postępowanie. Ale nikłe szanse, bo nawet jeśli będą jakieś zarzuty to budyń w trosce o losy Gdańska nie zejdzie ze stołka a postępowanie w gdańskich sądach (gdańskie są słynne w całym kraju) albo nawet zamiejscowych to i tak nie ma szans na rozstrzygnięcie przed końcem jego kadencji.

    Na drugi raz pomyślcie lemingi zanim coś zrobicie a nie po fakcie

    • 15 2

    • (8)

      Rozumiem, że p. Budynia nie lubisz. Nie wiem co masz do Grzelaka, ale masz do tego prawo. Tylko, że to co robisz to czyste krytykanctwo.
      Zaproponuj kogoś i coś w zamian. LEPSZEGO!!! Chętnie zagłosuję...

      • 0 2

      • kazdy zwykły mieszkaniec potradfi zaproponowac cos lepszego skoro ty niepotrafisz widocznie jestes lemingiem (4)

        to przepis prosty jak drut tańsza i sprawna komunikacja miejska a ludzie sami zrezygnują z aut w miescie!!A POwcy poprostu wymysleli sobie kolejny skok na kase biedaków! Bo w POlsce 80% aut to stare graty bo ludzi niestac nanowe

        • 2 0

        • no to słucham pomysłów (2)

          • 0 3

          • No przecież Ci napisał jeden pomysł - sprawna i tania komunikacja. Co Ty? Nie umiesz czytać ze zrozumieniem?

            • 0 0

          • nie usłyszysz bo nikt tutan nie mówi tylko pisze ale to dlaciebie najwyrazniej zatrudne leming

            Urzedasy całe ich stada biorą kupe kasy by korzystac z własnego rozumu ale oni nic niepotrafią pooza braniem kasy bo niema tam fachowców tylko kolesie polityków stołki po znajomosci dostali .za to biora pienioadze by robic to doczego zostali powołani a nie zato by pierdziec w stołki i pytac sie ludzi co maja robic nam zato nieplaca!!I jeszce jedno leming rozwiazań na tacy to juz wiele zostału tu napisanych i podanych na tacy za darmo!

            • 2 0

        • to zapracuj na nowe

          ciulu jeden, a nie placz na portalu. Myslisz, ze przyjdzie duda czy kukiz i da ci czek na nowe? Komuna sie skonczyla

          • 0 3

      • personalnie nic - nie znam człowieka osobiście (2)

        natomiast jeśli wiceprezydent miasta w którym mieszkam nie odrzuca od razu takich głupich pomysłów tylko rozmyśla nad możliwościami ich wprowadzenia, to wg mnie działa na szkodę mieszkańców. Czyli wbrew temu co powinien robić na swoim stanowisku. Ja bym go za to wylał na zbity pysk bo miał być lojalny wobec mieszkańców a nie jakichś eko-cwaniaków czy też skarbników kasy samorządowej.

        • 2 0

        • (1)

          Ale co on może odrzucić? Nie jest posłem. A z artykułu wynika, że podchodzą do pomysłu sceptycznie.

          • 0 2

          • o strefach w poszczególnych miastach bedą decydować lokalne władze a nie centralnie sejm

            to że posłowie dadzą prawną sposobność do okradania nie oznacza, że trzeba ją przyjmować i wdrażać w życie.

            • 2 0

  • tlen

    Autobusy i tiry tez znikną ekstra

    • 1 0

  • Jaaaaasne (1)

    Kto to wymyślił??
    Np. Audi A8 4.2 z 1993r. spalające 16-18L/100km, albo takie 6.0 W12 wjedzie do śródmieścia, a Fabia 1.9TDI z początku 2000r. spalająca 5L/100km już nie. Co za dureń to wymyślił?

    • 7 0

    • Tym urzędasom z nudów całkiem o********iło.

      • 2 0

  • Chore... (14)

    Wspaniale... Jesteś mało zamożny, prowadzisz jakimś cudem biznes w oparciu o leciwe autko dostawcze no to kara, centrum jest dla bogatych w olbrzymich SUVach, palących więcej i emitujących więcej niż niejedno auto nie mieszczące się w naklejkach. Tak strasznie chcemy udawać zachód, może zaczniemy choć trochę udawać ich zarobki, bo na razie tylko wydatki nam wychodzą podobnie.

    • 194 20

    • Lemingi płaczą ale bedaą głosowac na Bronka ,Tak te pomysły są idiotyczne bo promuja tylko kolesiów partyjnych (1)

      POwcy stwierdzili ze kto z nimi tyrzyma jest bogaty stac go na nowe auto a reszta to hołota której trzeba jak zawsze zycie utrudniac ajak sie niepodoba to niech emigruja.Ludzie niekupują nowych aut dlatego ze chca zatruwac siebie i środowisko tylko dlatego ze ich nie stac na nowe bo POwcy tak ich okradaja ze nawet na kredyt ich niestac!! Ci sami biedacy w POlsce gdy wyemigrują w ciagu roku dorabiaja sie nowego auta i kupuja mieszkanie tam na kredyt!Ale widać POwcy Bronka cha rozładowac korki wiec zeby ograniczyc ruch samochodowy wymyslili ze bedą karac biedaków nic nieoferując w zamian.Zamiast inwestowac wkomunikacje miejscą jej dostepnosc i by sie mieszkańcom bardziej oplacała niz jazda autem samemu to najlepiej ludziom wszystkiego zabronic i karac Taka jest własnie POlska Bronka i jego kolesiów partyjnych w miastach i z rzadu!!

      • 22 4

      • po roku na emigracji mieszkanie na kredyt???
        napisz od razu ze jacht kupują, co ci szkodzi ignorancie..

        • 0 2

    • Na pewno dadzą nam podwyżki aby kupić nowe auta.

      • 2 1

    • Najbardziej trują domowe piece.

      Powietrze w miastach zanieczyszczają głównie piece domowe i tym w pierwszej kolejności powinny zająć się władze miasta. Palenie śmieci, plastików, mebli, niskiej jakości węgiel...to największe zagrożenie dla zdrowia mieszkańców Gdańska. No cóż najłatwiej przeprowadzić eksterminację kierowców wprowadzając kolejny podatek. Cały czas odwołują się do zachodu tylko zarobki mamy z trzeciego świata. Dalej będziecie głosować na POlszewików?

      • 3 0

    • Bardzo dobrze. (8)

      Proszę zwrócić uwagę jaki złom wjeżdża do Gdańska. Szczególnie busy na tablicach GKA, GKS, GDA, GKW, NE i inne. Zawsze jeżdżą lewym pasem i dużo kopcą. Oczywiście, już dawno można było rozwiązać ten problem. Wystarczy robić rutynowe kontrole techniczne pojazdów. Ale do tego należałoby mieć kompetentną Policję.

      • 31 43

      • a co na to stacje diagnostyczne ? (1)

        • 3 0

        • Zacierają ręce

          Interes się kręci

          • 2 0

      • wyobraz sobie ze to sie bardzo zmienilo, te rejestracje to juz z reguly ludzie duzo (3)

        bogatsi i jezdzacy duzo lepszymi samochodami niz GD ! .... bogatsi uciekaja z miast a zostaja ... sory ale to tylko gwoli prawdy.

        • 10 8

        • (2)

          I tak sobie to tłumacz....
          ze bogatych nie stac na działkę/dom w mieście.
          tia...

          • 4 1

          • To prawda, ale 90% to blokowiska i z tamtad uciekaja na łono natury ... (1)

            • 1 3

            • "stamtąd."

              • 4 0

      • często jeszcze z okien tych samochodów wylatują puste puszki na chodnik lub trawnik

        • 3 0

      • Ty zapewne jeździsz roczna skodą albo fordem z rejestracja WE... bo taką dał ci pan abyś mógł wciskać ludziom jakiś badziew.

        • 7 2

    • Poza tym: dlaczego mam za to płacić? Niech sprawdzają w dowodzie rejestracyjnym, po to chyba jest ten dokument! I już za niego zapłaciłem! A jak auto się zestarzeje i będzie konieczność zmiany naklejki to kolejny wydatek! Ciekawe, jak tę naklejkę będzie się zdzierać, pewnie tak samo, jak rejestracyjną. Niedługo nic przez szybę widać nie będzie bo cała będzie w naklejkach lub pozostałościach po naklejkach.

      • 17 1

  • Smieszni jestescie (8)

    Tak sie powolujecie na zachod, ze tam wszystko fajnie, drogi dobre i ogolnie super, ale jak wam to pasuje .. W waszych ukochanych Niemczech takie znaczki juz dawno istnieja ..

    • 2 2

    • tylko ze ich stac na nowe auto .... (5)

      • 4 0

      • bla bla (3)

        to wez kredyt i kup nowe

        • 1 5

        • zal mi ciebie prymitywny lemingu bankosapiens na wymarciu (2)

          • 1 1

          • (1)

            Nie stać Cię na kredyt i plujesz jadem? Jakie to żałosne.

            • 0 2

            • wyobraz sobie ze jestem na tyle bogaty ze nie musze !

              tak , jestem w miare bogaty ( jak na polskie warunki ) i wyobraz sobie ze jestem czlowiekiem a nie smiesznym naiwnym lemingiem

              • 1 0

      • nie musisz kupować nowego

        sprzedam Ci mojego Skodillaca. 3-latka. Norma EURO-5. Wjedziesz wszędzie.

        • 0 0

    • wazne

      Tylko ku zarobki inne a niby UNIA lub hak zwue sie to cale szambo

      • 1 0

    • tylko tam liczy sie emisja spalin

      a nie rok rejestracji auta! Tam to ma sens

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto był gościem specjalnym podczas gdyńskiej edycji Verva Street Racing w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane