• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starsze auta nie wjadą do centrów miast?

Michał Jelionek
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zakaz wjazdu starszych aut do centrum miasta? To nie żart. Nowy pomysł posłów PO może wejść w życie od 2016 roku. Niewykluczone, że ekostrefy powstaną również w Trójmieście. Zakaz wjazdu starszych aut do centrum miasta? To nie żart. Nowy pomysł posłów PO może wejść w życie od 2016 roku. Niewykluczone, że ekostrefy powstaną również w Trójmieście.

Stop! Ten samochód nie może wjechać do centrum. Spytacie dlaczego? Odpowiedź jest prosta: jest zbyt stary. Brzmi jak mało śmieszny żart, a jednak, już niedługo absurdalne przepisy mogą wejść w życie. O specjalną klasyfikację aut oraz miejskie ekostrefy walczą posłowie PO.



Co myślisz o ekostrefach w miastach?

Projekt Platformy Obywatelskiej zakłada wydzielenie specjalnych stref oraz podział samochodów osobowych na kategorie. Nowe przepisy mają za zadanie zredukować emisję szkodliwych spalin produkowanych przez auta. Dlatego już na starcie, na straconej pozycji są leciwe auta, których wjazd do centrów miast będzie mocno ograniczony albo kompletnie zabroniony.

Jak ma to działać w praktyce? W świetle nowych przepisów pojazdy zostaną podzielone na klasy ekologiczne w zależności od emisji spalin (czerwoną, żółtą, zieloną i niebieską, gdzie czerwona jest najgorszą a niebieska najlepszą). Kierowca będzie musiał zaopatrzyć się w odpowiednią etykietę przypisaną do rodzaju silnika oraz daty pierwszej rejestracji swojego pojazdu, a następnie nakleić ją na przednią szybę auta. Koszt takowej naklejki to 10 zł.

Nowe przepisy uderzą przede wszystkim we właścicieli samochodów z silnikami diesla, gdyż te podzielono na aż cztery klasy. W przypadku aut z jednostkami benzynowymi w ogóle nie uwzględniono pierwszych, najbardziej ograniczonych klas (2 i 3). Z projektu jasno wynika, że najbardziej pokrzywdzeni zostaną posiadacze samochodów z silnikami wysokoprężnymi, które wyprodukowano przed 1997 rokiem oraz "benzyniaki" zarejestrowane po raz pierwszy przed 1993 rokiem. Takie auta nie będą mogły wjechać do żadnej ekostrefy.

Co ciekawe, w najwyższej ekoklasie pomysłodawcy przepisów postawili na równi 14-letnie auto z silnikiem benzynowym oraz 5-letniego diesla. Różnica wieku jest znaczna, ale prawa takie same. W praktyce oznacza to tyle, że bez żadnych ograniczeń, po każdej strefie będziemy mogli poruszać się jedynie "benzyniakami" zarejestrowanymi po 2001 roku oraz "ropniakami" wyprodukowanymi po 2010 roku.

Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze.
Wydzielone ekostrefy będą oznaczone specjalnymi znakami. Głównymi wyznacznikami dla kierowców będą jednak dołączone tabliczki informujące o klasach pojazdów dopuszczonych do wjazdu w daną strefę (na tabliczkach znajdziemy kolorowe symbole klas z numerami od 2 do 5).

Jeśli nie zakupiliśmy naklejki albo na tablicy brakuje kolorowej etykiety przypisanej do naszego auta - wówczas musimy zawrócić. Wjazd w niedozwoloną strefę będzie skutkował mandatem, którego wysokość nie jest jeszcze znana. Warto dodać, że ograniczenia nie będą dotyczyły mieszkańców stref, inwalidów oraz samochodów zabytkowych.

Czytaj także: Kierowców czeka rewolucja mandatowa

Jak już wspomnieliśmy, za naklejki przyjdzie nam zapłacić 10 zł. W momencie "degradacji" samochodu do niższej klasy, właściciele będą zobligowani do aktualizacji etykiety, a tym samym dodatkowego wydatku. Dystrybucją naklejek zajmą się samorządy. Ich zadaniem będzie również wyznaczenie stref w centrach miast.

Wdrożenie projektu w życie zapowiedziano m.in. w Krakowie i Poznaniu. Czy Trójmiasto pójdzie śladami wspomnianych miast i stworzy ekostrefy? Najbliższy przyjęcia dość kontrowersyjnych przepisów jest Gdańsk.

- Wciąż analizujemy problematykę związaną z tym projektem. Mamy wątpliwości dotyczące egzekwowania tych zasad, ale również zastanawiamy się, jak będą funkcjonować niektóre podmioty gospodarcze - zdradza Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

W Gdyni raczej wyklucza się wprowadzenie zmian.

- To bardzo świeży temat, który raczej na pewno nie znajdzie poparcia w Gdyni. Być może są takie miasta, w których niezbędne są takie ograniczenia. U nas nie ma takiej potrzeby, nie mamy zanieczyszczonego powietrza - przyznaje Maciej Karmoliński, wicedyrektor gdyńskiego ZDiZ.

W Sopocie tematu nie poruszono, jednak nie można wykluczyć, że w przyszłości ekostrefa w kurorcie powstanie.

O tym, kiedy i w których miastach nowe regulacje zaczną obowiązywać dowiemy się już niebawem. Pomysłodawcy chcieliby, aby prawomocnie przepisy weszły w życie z początkiem nowego roku.

Jeśli pod znakiem informującym o ekostrefie zabraknie etykiety, którą oznaczony został nasz samochód - to niestety, ale nie będziemy mogli poruszać się po tym obszarze. W przypadku powyższej tabliczki, dopuszcza się poruszania samochodów wszystkich czterech klas.  Jeśli pod znakiem informującym o ekostrefie zabraknie etykiety, którą oznaczony został nasz samochód - to niestety, ale nie będziemy mogli poruszać się po tym obszarze. W przypadku powyższej tabliczki, dopuszcza się poruszania samochodów wszystkich czterech klas.

Opinie (141) 2 zablokowane

  • (3)

    To godzi w podstawowe prawa konstytucji która gwarantuje nam równość wobec praca. Bogatsi których stać na droższe samochody znów mają mieć przywileje?

    • 109 15

    • ale tyś płytki

      To właśnie biednego stać tylko na benzynę. Ropniak jest zbyt drogi w zakupie i utrzymaniu.

      • 2 1

    • bogatsi? (1)

      20-letni benzyniak to luksus?

      • 8 7

      • kupujesz auto

        płacisz podatek od luksusu

        • 2 1

  • powinno być zależne od normy czystości spalin Euro

    co ma rok produkcji do czystości spalin ? powinno być uzależnione od normy czystości spalin jakie spełnia samochód np. Euro 3 / Euro 4 / Euro 6 itd

    • 9 0

  • Czyli kolejna segregacja społeczna. Inaczej nie potrafię tego nazwać. Juz lepszym pomysłem byłoby wykupywanie specjalnych naklejek uprawniających do wjazdu w daną strefę, przez posiadaczy gorszej ekoklasy.

    • 9 0

  • mam 6 letnia Toyote :) Benzynę :) (5)

    a ze wezma sie za te smierdzace diesle to elegancko :) bo jak czasem jade za takim to sie zastanawiam jak on został dopuszczony do ruchu :)

    • 8 6

    • (3)

      Wg tych przepisów stary szrot mojego taty, który ledwo jeździ, ale jeździ na benzynie, nie ma tygodnia żeby się nie zepsuł, od razu dostaje 4 kategorie, a mój zadbany diesel z końcówki 2000 r. dostaje 2 i zakaz wjazdu? Jaki to ma sens?

      • 3 2

      • (1)

        Diesel z 2000 jest starym szrotem i tak nie przejmuj się :)

        • 0 4

        • Nie przejmuję się, bo mój nie jest :) Czyli co? Samochody zabytkowe też wg tej zasady powinny być szrotami, bo mają ponad 25 lat? Czy to takie dziwne, że ktoś dba o swój samochód?

          • 2 1

      • w tym kraju mało co ma sens

        po 17 maja to sie zastanawiam jak szybko stracimy prawka za +50 w miescie :) a na zwyciestwa czy wielkopolskiej czy rozowej nigdy nei jechalem wolniej niz 100 :D

        • 3 0

    • a ja mam 3 letnia Toyote diesla i mniej smrodze niz Twoja benzyna Toyoty.

      zastanawiam sie kto dopuscil takie smierdzace benzyniaki do ruchu

      • 2 2

  • Sprytne

    Żaden ruski czołg już nam do miasta nie wjedzie :)

    • 11 0

  • Ludzie, ogarnijcie się!

    W kategorii benzyniaków:
    kat. 4 - dla samochodów z lat '93 - '01 - przecież to wraki.
    kat. 5 - dla 2001+ czyli 14 letni rzęch to wg Was nowy samochód?
    Wolne żarty. Kategoryzacja diesli jest już nieco lepsza, choć w zestawieniu z benzynowymi wydaje się nieco zbyt restrykcyjna. Tu zamiast śrubować normy wprowadziłbym surowe (tzn. idące w tysiące złotych) kary za wycinanie DPF, bo to jest po prostu zbrodnia.

    Ale jak widać, tępe Polaki bardziej cenią sobie talarki niż zdrowie.
    Kolejny dowód to zadziwiający opór przed regulacją tego czym i w czym można palić zimą.

    Inna sprawa, że kategoryzacja wg. rocznika jest głupotą. Są normy EURO - jednolity standard i może lepiej byłoby odnieść się bezpośrednio do nich. No ale jaki naród, tacy reprezentanci... szkoda mi nas. :(

    • 8 8

  • Czy ten przepis będzie na tyle absurdalny, że dokładnie ten sam samochód (1)

    wyprodukowany np. w grudniu 2005 i zarejestrowany w grudniu 2005 otrzyma żółtą naklejkę, ale jak został po raz pierwszy zarejestrowany w styczniu 2006 otrzyma już zieloną naklejkę?

    • 20 1

    • To totalnie bez sensu. Albo taki przykład: Audi A4 B5 z końcówki 2000 r. dostanie 2 kategorię, a audi A4 B6 z początku 2001 r. mające dokładnie wszystko to samo tylko budę inną dostanie wyższą. Jakiś debil to wymyślił.

      • 3 1

  • bardzo dobrze !

    część złomu zniknie z ulic

    • 3 14

  • bez sensu

    Mam Poloneza z 85 roku - ktory nie byl nigdy rejestrowany / rejestruje w 2015 i moge jedzic jak nowym autem. Znowu jakis debil cos kopiuje z zachodu tylko myslenia mu zabraklo. A na wsi to juz mozna truc!! bezkarnie. To przeczy zasadzie równosci obywateli.
    Niech sie wezma za piece w ktorymi pala smieciami

    • 22 0

  • Ja tam mogę chodzić pieszo,

    ba! boso po tłuczonym szkle, byle tylko nie doszedł do władzy ten kartoflany faszysta Kaczyński!

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Tivoli to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane