• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starsze auta nie wjadą do centrów miast?

Michał Jelionek
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zakaz wjazdu starszych aut do centrum miasta? To nie żart. Nowy pomysł posłów PO może wejść w życie od 2016 roku. Niewykluczone, że ekostrefy powstaną również w Trójmieście. Zakaz wjazdu starszych aut do centrum miasta? To nie żart. Nowy pomysł posłów PO może wejść w życie od 2016 roku. Niewykluczone, że ekostrefy powstaną również w Trójmieście.

Stop! Ten samochód nie może wjechać do centrum. Spytacie dlaczego? Odpowiedź jest prosta: jest zbyt stary. Brzmi jak mało śmieszny żart, a jednak, już niedługo absurdalne przepisy mogą wejść w życie. O specjalną klasyfikację aut oraz miejskie ekostrefy walczą posłowie PO.



Co myślisz o ekostrefach w miastach?

Projekt Platformy Obywatelskiej zakłada wydzielenie specjalnych stref oraz podział samochodów osobowych na kategorie. Nowe przepisy mają za zadanie zredukować emisję szkodliwych spalin produkowanych przez auta. Dlatego już na starcie, na straconej pozycji są leciwe auta, których wjazd do centrów miast będzie mocno ograniczony albo kompletnie zabroniony.

Jak ma to działać w praktyce? W świetle nowych przepisów pojazdy zostaną podzielone na klasy ekologiczne w zależności od emisji spalin (czerwoną, żółtą, zieloną i niebieską, gdzie czerwona jest najgorszą a niebieska najlepszą). Kierowca będzie musiał zaopatrzyć się w odpowiednią etykietę przypisaną do rodzaju silnika oraz daty pierwszej rejestracji swojego pojazdu, a następnie nakleić ją na przednią szybę auta. Koszt takowej naklejki to 10 zł.

Nowe przepisy uderzą przede wszystkim we właścicieli samochodów z silnikami diesla, gdyż te podzielono na aż cztery klasy. W przypadku aut z jednostkami benzynowymi w ogóle nie uwzględniono pierwszych, najbardziej ograniczonych klas (2 i 3). Z projektu jasno wynika, że najbardziej pokrzywdzeni zostaną posiadacze samochodów z silnikami wysokoprężnymi, które wyprodukowano przed 1997 rokiem oraz "benzyniaki" zarejestrowane po raz pierwszy przed 1993 rokiem. Takie auta nie będą mogły wjechać do żadnej ekostrefy.

Co ciekawe, w najwyższej ekoklasie pomysłodawcy przepisów postawili na równi 14-letnie auto z silnikiem benzynowym oraz 5-letniego diesla. Różnica wieku jest znaczna, ale prawa takie same. W praktyce oznacza to tyle, że bez żadnych ograniczeń, po każdej strefie będziemy mogli poruszać się jedynie "benzyniakami" zarejestrowanymi po 2001 roku oraz "ropniakami" wyprodukowanymi po 2010 roku.

Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze.
Wydzielone ekostrefy będą oznaczone specjalnymi znakami. Głównymi wyznacznikami dla kierowców będą jednak dołączone tabliczki informujące o klasach pojazdów dopuszczonych do wjazdu w daną strefę (na tabliczkach znajdziemy kolorowe symbole klas z numerami od 2 do 5).

Jeśli nie zakupiliśmy naklejki albo na tablicy brakuje kolorowej etykiety przypisanej do naszego auta - wówczas musimy zawrócić. Wjazd w niedozwoloną strefę będzie skutkował mandatem, którego wysokość nie jest jeszcze znana. Warto dodać, że ograniczenia nie będą dotyczyły mieszkańców stref, inwalidów oraz samochodów zabytkowych.

Czytaj także: Kierowców czeka rewolucja mandatowa

Jak już wspomnieliśmy, za naklejki przyjdzie nam zapłacić 10 zł. W momencie "degradacji" samochodu do niższej klasy, właściciele będą zobligowani do aktualizacji etykiety, a tym samym dodatkowego wydatku. Dystrybucją naklejek zajmą się samorządy. Ich zadaniem będzie również wyznaczenie stref w centrach miast.

Wdrożenie projektu w życie zapowiedziano m.in. w Krakowie i Poznaniu. Czy Trójmiasto pójdzie śladami wspomnianych miast i stworzy ekostrefy? Najbliższy przyjęcia dość kontrowersyjnych przepisów jest Gdańsk.

- Wciąż analizujemy problematykę związaną z tym projektem. Mamy wątpliwości dotyczące egzekwowania tych zasad, ale również zastanawiamy się, jak będą funkcjonować niektóre podmioty gospodarcze - zdradza Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

W Gdyni raczej wyklucza się wprowadzenie zmian.

- To bardzo świeży temat, który raczej na pewno nie znajdzie poparcia w Gdyni. Być może są takie miasta, w których niezbędne są takie ograniczenia. U nas nie ma takiej potrzeby, nie mamy zanieczyszczonego powietrza - przyznaje Maciej Karmoliński, wicedyrektor gdyńskiego ZDiZ.

W Sopocie tematu nie poruszono, jednak nie można wykluczyć, że w przyszłości ekostrefa w kurorcie powstanie.

O tym, kiedy i w których miastach nowe regulacje zaczną obowiązywać dowiemy się już niebawem. Pomysłodawcy chcieliby, aby prawomocnie przepisy weszły w życie z początkiem nowego roku.

Jeśli pod znakiem informującym o ekostrefie zabraknie etykiety, którą oznaczony został nasz samochód - to niestety, ale nie będziemy mogli poruszać się po tym obszarze. W przypadku powyższej tabliczki, dopuszcza się poruszania samochodów wszystkich czterech klas.  Jeśli pod znakiem informującym o ekostrefie zabraknie etykiety, którą oznaczony został nasz samochód - to niestety, ale nie będziemy mogli poruszać się po tym obszarze. W przypadku powyższej tabliczki, dopuszcza się poruszania samochodów wszystkich czterech klas.

Opinie (141) 2 zablokowane

  • Kogoś ostro pogrzało.

    Czyli co? Mieszkańcy centrum mający samochody łapiące się do 2 kategorii gdzie je mieliby zostawiać? Czy może żeby parkować pod domem czy na swojej ulicy musieliby zmienić na nowsze ? I co z ich miesięcznym abonamentem? Co z samochodami firm utrzymującymi czystość w Gdyni, sadzących kwiatki, dostawcami itd.? Też zakaz wjazdu? Inni ludzie, którzy mieszkają poza centrum, a muszą do centrum dojechać do pracy mieliby przymusowo przesiąść się na komunikację miejską? Komunikacja by tego nie udźwignęła. Kraje, które produkują najwięcej spalin mają w d*pie ekologię, tylko nasze władze wymyślają pierdoły na każdym szczeblu.

    • 7 3

  • Posłowie jeżdżą nówkami, także spoko. (1)

    • 39 3

    • dokladnie POsłowie kupili sobie nówki auta za nasze podatki na nasz koszt

      • 6 1

  • Durny, głupi i nieprzemyślany pomysł

    Absurdy:
    - pojemność samochodu nie istotna w proponowanych przepisach
    - ciężarówy smrodzić w centrum będą mogły dalej
    - w piecach dalej pali się byle czym
    - przyzwolenie na handel najgorszej jakości opałem nadal jest
    - w proponowanych przepisach benzyniak z 1993 czystszy od ropniaka z 2006
    - w Gdańsku są wjazdówki na Główne Miasto i co; jak to jest egzekwowane?
    - byle szrot dalej cudem przechodzi badania diagnostyczne - jak to jest możliwe ?

    • 11 0

  • (2)

    Ktoś kto te klasy naklejko we wymyślił jest idiotą. Diesle z 2010 roku mogą być bardziej "trujące" od tych np. z roku 2007 (już wtedy stosowano DPF). Druga sprawa: Nowe benzyniaki z wtryskiem bezposrednim moga być dużo bardziej "trujące" niż stare diesle nawet bez dpfa.
    Co więcej, wątpię by gaźnikowe benzynowe auta typu Cinguecento z roku np. 1993 mają naklejkę 4 było tak samo ekologiczne jak np. Peugeot 206 z silnikiem 1,4 hdi.

    • 28 5

    • od dawna wiadomo ze diesle to najbardziej trujaca maszyna!!

      • 3 1

    • tutaj nie Niemcy że ocenia się ilość emitowanych spalin

      tu jest Polska, kraj absurdu i urzędniczej rozpusty

      • 15 1

  • Dziekuje!!Kolesie partyjni Bronka chca POlski tylko dla bogatych.Bronek krzyczy jestem prezydentem wszystkich POlaków:)

    Czyli tych najbogatszych:)

    • 6 1

  • A czy startujace Gagariny ze składem węgla

    z Gdyni Głównej nie zanieczyszczają środowiska w centrum jak z wydechu zioną czarnym dymem z diesla? Tylko fanatycy RP1 mi tu nie sądzić o innych normach.

    • 0 0

  • To skandal, pogwałcenie demokracji i konstytucji! (3)

    Ale cóż ten kraj istnieje tylko dla bogatych, reszta to teoria...

    • 33 9

    • w niedzielę wybory :)

      żeby nie żyło się IM lepiej ;)

      • 6 1

    • Zły tytuł, powinien brzmiec: Biednym wstęp wzbroniony ! (1)

      proponuje jeszcze wedlug dochodow np. ponizej 2000 na glowe wzbroniony ...

      • 22 2

      • jakim biednym?

        samochody benzynowe z 1993 roku miały obowiązkowy katalizator, często wtrysk i inne rozwiązania ograniczające trucie. Problem dotyczy tylko stawiających zasłonę dymną diesli.

        • 6 3

  • naklejki

    a kto bedzie produkowal naklejki ,pewnie jakis znajomy krolika.

    • 7 2

  • Piece w domach powymieniajcie ludziom...!!! (1)

    • 18 0

    • Sam se wymień.

      • 5 1

  • a tak chciałem zobaczyć ten słynny Teatr Szekspirowski

    Cóż,za stary dla Was jestem...możecie mnie pocałować...

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Marka Rolls-Royce należy do koncernu:

 

Najczęściej czytane