• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Streamlinery - najwspanialsza moda w motoryzacji

Bawo,Mart
16 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Streamlinery - nie tylko piękno opływowych kształtów, ale i szybkość. Czołowy reprezentant tego stylu - Chrysler Airflow. Streamlinery - nie tylko piękno opływowych kształtów, ale i szybkość. Czołowy reprezentant tego stylu - Chrysler Airflow.

Z czym kojarzą się miękkie kapelusze z dużymi rondami i szerokie męskie garnitury? Albo smukłe sukienki i staniki przypominające kształtem zdublowane, egipskie piramidy? To czasy streamlinerów - najwspanialszych nadwozi samochodowych, których rozwój zahamowała II wojna światowa.



Motoryzacyjne dzieło sztuki - Bugatti 57 SC Atlantic. Motoryzacyjne dzieło sztuki - Bugatti 57 SC Atlantic.
Mercedes-Benz 540 K Autobahn Kurier, rocznik 1934. Kolejna ikona designu. Mercedes-Benz 540 K Autobahn Kurier, rocznik 1934. Kolejna ikona designu.
Polski streamliner - Lux Sport. W 1935 roku powstał jedynie prototyp. Gdyby nie wojna, prawdopodobnie wszedłby do seryjnej produkcji. Polski streamliner - Lux Sport. W 1935 roku powstał jedynie prototyp. Gdyby nie wojna, prawdopodobnie wszedłby do seryjnej produkcji.
Hanomag 1.3 liter Autobahn. Niemieccy projektanci przód auta "pożyczyli" od polskich stylistów Lux Sporta. Hanomag 1.3 liter Autobahn. Niemieccy projektanci przód auta "pożyczyli" od polskich stylistów Lux Sporta.
Ostatni rocznik, ostatniego prawdziwego streamlinera. Packard Clipper z 1946 roku. Ostatni rocznik, ostatniego prawdziwego streamlinera. Packard Clipper z 1946 roku.
Na przełomie lat 30. i 40. XX wieku światową architekturę zdominował śmiały modernizm. Artyści i designerzy zaczęli wprowadzać do sztuki użytkowej na szeroką skalę wspaniale zbalansowany geometryzm.

Ikonami popkultury były wówczas Marlena Dietrich, Rita Hayworth, Vivien Leigh czy niezwykle kobieca Mae West, od nazwiska której swoje miano wzięły kamizelki ratunkowe. Obok nich serca pań łamali Humphrey Bogart, Clark Gable i Gregory Peck.

Cała ta otoczka towarzyszyła ludzkości także w fascynacji streamlinerami, będącymi dziś symbolem modernizmu w  motoryzacji. Stremalinery to pojazdy, które całym swoim kształtem miały uosabiać dbałość o niskie opory powietrza. Co ciekawe moda ta zaczęła się nie w motoryzacji, ale na kolei.

Już na początku lat 30. na tory wyjechały pierwsze opływowe lokomotywy. Rychło zaczęły osiągać niesamowite jak na tamte czasy (choć w niektórych krajach środkowej Europy także dziś) prędkości od 150 km/h do 200 km/h.

Pierwszym seryjnym streamlinerem wśród samochodów był bez wątpienia Chrysler Airflow. Produkowany w latach 1934-1937 niezbyt urodziwy, rodzinny pojazd, był pierwszym seryjnym autem badanym w tunelu aerodynamicznym. To właśnie on sprawił, że każdy liczący się producent chciał mieć w swoim portfolio coś opływowego. Dzięki temu mamy dziś takie dzieła sztuki jak Bugatti 57 Atlantic, Mercedes-Benz 540 K Autobahn Kurier, czy Talbot-Lago T150 C Teardrop Coupe.

Na te samochody stać było jedynie wybranych. Wyprodukowano ich bowiem po kilka sztuk. Opływowe nadwozia trafiły jednak także do bardziej przystępnych modeli samochodów.

Najpopularniejszym streamlinerem był VW Garbus. Jego prototypy były prawdziwymi dziełami sztuki. Podobnie jak jednostkowe egzemplarze nietypowej czeskiej limuzyny o nazwie Tatraplan. Nasi południowi sąsiedzi mieli w zanadrzu jeszcze jedną opływową konstrukcję. Była nią autostradowa Skoda Rapid. Opracowana w 1938 roku, zwracała na siebie uwagę obniżonym i wydłużonym nadwoziem o zaokrąglonych kształtach, zakrytymi wnękami kół tylnych i czołowych szybach ustawionych "w strzałkę".

Niestety, aneksja Czechosłowacji przez III Rzeszę zniweczyła plany produkcji tego niesamowitego samochodu.

Rapid nie był jedynym stremalinerem który przez wybuch wojny pozostał jedynie prototypem. Podobnie było ze słynną polską limuzyną L-S. Słynna limuzyna Lux Sport, będąca polskim odpowiednikiem Horcha czy Bentleya, była jednym z pierwszych stremalinerów. Jej prototyp powstał w 1935 roku! Mimo to był zdecydowanie bardziej dojrzały od kanciastego Chryslera.

Pod maską auta tkwił prawie czterolitrowy motor o mocy 96 KM. Wewnątrz samochodu mieściło się pięć do siedmiu osób. Produkcję miano zaś rozpocząć na początku lat 40-tych. Niestety, znowu przez wojenną zawieruchę, po L-Sie pozostało nam jedynie podwozie. O tym jak wyglądał, możemy się zaś przekonać oglądając nieliczne zdjęcia, lub jego skarlałą postać, będącą owocem złodziejskich poczynań późniejszego okupanta.

Kompaktowy Hanomag 1.3 liter Autobahn, zwany potoczne "Stahlhelmem" ma taki sam rysunek przodu jak nasz L-S. Powstał zaś kilka lat po polskim prototypie. Ostatnim rasowym autem, zbudowanym w duchu przedwojennego modernizmu był pomnikowy Packard Clipper. Produkowany w latach 1941 - 1946 stał się lubionym autem amerykańskich generałów. Ale - to już znowu wojna i zupełnie inna historia.

Streamline czyli moda na modę

Streamline narodził się w latach 30-tych ubiegłego wieku. Projektanci mu hołdujący sprzeciwili się panującemu wówczas tzw. funkcjonalizmowi stylu międzynarodowego.
Streamline zainspirował się dynamicznie rozwijającym się wówczas przemysłem kolejowym i lotniczym. Zainspirowała go kojarząca się z nimi szybkość jako "istota współczesności".

Streamline to nie tylko samochody czy lokomotywy, ale także mnóstwo przedmiotów codziennego użytku. Streamline wytworzył też... modę na modę. Streamlinowe krótkie i limitowane serie produktów nakręciły wśród konsumentów potrzebę bycia modnym i podążaniem za nowymi wersjami rzeczy mniej i bardziej potrzebnych.
Bawo,Mart

Opinie (53) 10 zablokowanych

  • Same glupie i niczego nie wnoszace dyskusje. (1)

    Co w tym wielkiego kto opracowal sylvetke samochodu? Zobaczcie dzisiejsze samochody. Wszystkie podobne do siebie, nie wiadomo z daleka czy to Toyota czy Nissan(Datsun kiedys) czy Hyundai. Ani mnie to ziebi ani grzeje. Polacy za to przed wojna mieli swietne biuro projektow lotniczych i gdyby nie tragiczna smierc Zygmunta Pulawskiego "polskiego Williama Boeinga" i potem wybuch II Wojny kto wie gdzie zaszlibysmy dzis w technice lotniczej.

    • 2 2

    • Nigdzie

      Jak z cala reszta.

      • 1 1

  • "(choć w niektórych krajach środkowej Europy także dziś)" (3)

    a nie można napisać po prostu: W Polsce także do dziś?

    • 0 6

    • Ale prędkość pociągów sięgająca 200 km/h...

      ...jest dziś nieosiągalna nie tylko w Polsce. Takich pociągów nie ma też w innych srodkowoeuropejskich krajach.

      • 6 0

    • A 150 km/h..

      • 0 0

    • A 150 km/h...

      To w Polsce pociągi już jeżdzą od lat 80-ych - fakt, że tylko na niektórych odcinkach.

      • 4 0

  • szukajcie Talbot Lago

    to jest dopiero STREAM

    • 5 0

  • batmobil (1)

    był w tym klimacie

    • 3 4

    • u mnie na dzielni chlop ma rower , ktory wyglada jak batmobil.

      Ale chlop nie wyglada jak batman.

      • 1 0

  • Packard jest pierwowzorem ruskiej pabiedy a pozniej naszej Warszawy (3)

    • 0 5

    • Nie sądzę. (2)

      O ile można tak skojarzyć dygnitarskiego ZIS-a, to Pobieda była raczej kompilacją stylistycznych rozwiązań z kilku różnych wozów rodem z USA.

      • 4 1

      • Rosjanie juz dawno sie przyznali ze skopiowali z packarda bo chyba dostali je od USa z demobilu wtedy !! to juz zadna tajemnica (1)

        bo pabieda to kopia pacd. byl kiedys gdzies artykul ze tak zrobiono i skopiowano wlasnie z packarda.

        • 1 3

        • Z Pacjkarda skopiowali ZIS-a

          a nie Pobiedę.

          • 2 1

  • jest jeszcze wresja ze to polaczenie Packarda , Dodga i Forda falcona z tamtych lat . (1)

    • 1 0

    • to prędzej :)

      Bo Pabieda kopią Packarda na pewno nie jest, to zwyczajnie nie ta klasa. Na Packardzie był wzorowany ZIS110.

      • 2 0

  • brednie

    Powielana wielokrotnie teoria spiskowa, że Niemcy ukradli projekt karoserii LS-a...
    Totalna bzdura głupiutkiego ignoranta...

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Car-sharing to:

 

Najczęściej czytane