- 1 Dostał 5 mandatów naraz (66 opinii)
- 2 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (46 opinii)
- 3 A1: kierowcy wciąż mylą się na bramkach (294 opinie)
- 4 Wielkie motoryzacyjne święto przy stadionie (35 opinii)
- 5 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (372 opinie)
- 6 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (378 opinii)
Strefa Czystego Transportu w Warszawie już działa. W Trójmieście też jest potrzebna?
Od 1 lipca 2024 r. w Warszawie działa pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu, do której nie mogą wjeżdżać starsze pojazdy. Czy w Trójmieście też powinna obowiązywać taka strefa? Zachęcamy do debaty w komentarzach.
Warszawska Strefa Czystego Transportu
Od 1 lipca 2024 r. pierwsze SCT miały obowiązywać w Warszawie i w Krakowie - w stolicy realizacja projektu rozpoczęła się planowo, natomiast wprowadzenie strefy w Krakowie odroczono o równy rok. Zatem Warszawa przeciera szlaki dla innych miast i jako pierwsze miasto w Polsce wprowadziła SCT. Strefa obejmuje obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy.
Zakaz wjazdu dla...
W tę strefę nie mogą wjeżdżać pojazdy napędzane silnikami benzynowymi (również z instalacją LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2, a także pojazdy z silnikami diesla, które mają 19 lat i więcej lub nie spełniają normy EURO 4. Miasto uruchomiło specjalną stronę internetową, na której po uzupełnieniu kilku danych można sprawdzić, czy dany samochód spełnia kryteria i może się poruszać po SCT.
Co istotne, przez pierwsze 3,5 roku z obostrzeń zwolnieni będą mieszkańcy Warszawy, którzy w stolicy rozliczają podatki. Zatem na tę chwilę wymogi będą dotyczyły ok. 3 proc. pojazdów w Warszawie.
Z obostrzeń bezterminowo zwolnieni będą seniorzy, którzy ukończyli 70 lat oraz osoby niepełnosprawne (będzie wymagana specjalna nalepka na pojeździe).
Według Kodeksu wykroczeń mandat za nieuprawniony wjazd do SCT wynosi 500 zł. Może go wystawić policja lub straż miejska.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Auta używane od rocznika 2015 z przebiegiem do 70 000 km
Strefy Czystego Transportu także w Trójmieście?
Wprowadzenie Stref Czystego Transportu w polskich miastach co najmniej od kilku lat budzi kontrowersje. Wielu kierowców, właścicieli starszych aut, uważa tę decyzję za dyskryminującą i faworyzującą posiadaczy nowszych pojazdów. Z kolei dla zwolenników SCT to jedyna szansa na czystsze powietrze, ale również na mniejsze korki w centrach miast.
Czy w Trójmieście powstaną podobne strefy?
Z pewnością SCT w Gdyni to melodia przyszłości. Póki co magistrat w celu poprawienia jakości powietrza skupia się na likwidacji "kopciuchów" i zwiększeniu efektywności energetycznej budynków. Urzędnicy będą się jednak przyglądać SCT wprowadzonym w innych miastach Polski.
W Gdańsku sytuacja wygląda podobnie. W najbliższym czasie nie planuje się wprowadzenia SCT. To raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w temacie SCT jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Nie wiadomo jednak kiedy. Tutaj również będą prowadzone obserwacje działań w innych miastach.
Czy Strefy Czystego Transportu powinny zostać wprowadzone w Trójmieście? Zachęcamy do dyskusji.
Opinie wybrane
-
2024-07-03 16:19
Oby nigdy nie weszły te strefy. To tylko iluzja. (3)
Najwięcej zanieczyszczeń daje przemysł, statki i samoloty.
- 26 10
-
2024-07-03 16:23
W centrum miasta? (2)
W centrum miasta masz przemysł, statki czy może samoloty?
- 8 14
-
wczoraj 09:21
A powietrze czubie stoi w miejscu nad tym twoim Śródmieściem?
- 10 8
-
wczoraj 08:08
szadółki port serwis rafineria
no i hałdy miału węglowego. Normalnie samo zdrowie.
- 10 2
-
2024-07-03 22:54
Hhh (4)
Zajmijcie się wrescie czym dobrym a nie ekologia cała ta rkologibnas zabije pogrąży ludzie wariują i paranoja dostają . A więcej stolca mamy w jedzeniu czy innych aspektach życiowych . Np spoceni brudasy w komunikacji miejskiej jadący do pracy lub z i nie tylko . Od tego można umrzeć . Jeszcze wrócicie do starych aut bo są dobre a nowe jie dość ze
Zajmijcie się wrescie czym dobrym a nie ekologia cała ta rkologibnas zabije pogrąży ludzie wariują i paranoja dostają . A więcej stolca mamy w jedzeniu czy innych aspektach życiowych . Np spoceni brudasy w komunikacji miejskiej jadący do pracy lub z i nie tylko . Od tego można umrzeć . Jeszcze wrócicie do starych aut bo są dobre a nowe jie dość ze się psują będą tylko zalegać na złomie . Nawet 150 tys już im ciężko przejechać . Chcecie możesz jeździć el twój wybór ale nie nazywaj drugiej os co ma robić .
- 14 9
-
wczoraj 11:26
A to ciekawe (1)
Moje auto z 2020 mając 130k km jakoś nie ma żadnych problemów. Na 1 przeglądzie Pan stwierdził że jest nówka. :)
- 1 0
-
wczoraj 11:56
Skoda
Mamy Octavie, 2015 rocznik, ma 250 tyś, i jedną półośkę wymieniłem i tyle. Silnik jak nowy. Zawieszenie za to już daje po sobie znać te cudowne dziury gdańskie.
- 0 0
-
wczoraj 08:58
nie, nie będziemy zajmowac sie czyms innym bo ekologia jest wazniejsza niz twoja wygoda (1)
wez sie do roboty i zarob na samochod
- 3 7
-
wczoraj 10:20
My ?a kto to wy?
Pare facetów w legginsach?
- 3 0
-
2024-07-03 13:48
U nas raczej zdecydowanie nie, ale za to powinny być egzekwowane przepisy/zakazy (9)
Jak jest zakaz wjazdu motocykli, to z jakiegoś powodu - niestety często na Świętojańskiej w Gdyni i tak się pchają na motorach.
To samo dotyczy rowerzystów, którzy mają za nic wyznaczone ścieżki i pchają się na chodniki.
O dzikim parkowaniu na trawnikach, schodach czy chodnikach nie wspomnę.- 101 21
-
wczoraj 00:06
(3)
A dlaczego u nas nie? Chcesz oddychać spalinami, to twój problem.
- 4 13
-
wczoraj 09:46
Bo SCT mają ewentualną rację bytu jeśli miasto jest posadowione na okręgu
Transport w Gdańsku odbywa się 2 równoległymi ciągami - os ulicy Grunwaldzkiej i obwodnica. Utworzenie SCT jest tu bez sensu. Jedyne co byłoby słuszne to wprowadzenie zakazu wjazdu do miasta samochodów ciężarowych powyżej 12t. Z drugiej strony analizując strukturę pojazdów osobowych w Polsce (na podstawie danych statystycznych) można stwierdzić, że
Transport w Gdańsku odbywa się 2 równoległymi ciągami - os ulicy Grunwaldzkiej i obwodnica. Utworzenie SCT jest tu bez sensu. Jedyne co byłoby słuszne to wprowadzenie zakazu wjazdu do miasta samochodów ciężarowych powyżej 12t. Z drugiej strony analizując strukturę pojazdów osobowych w Polsce (na podstawie danych statystycznych) można stwierdzić, że spośród około 1,5 mln aut tylko około 38% to diesle. Patrząc z kolei na strukturę wiekową aut (tu dane są wyłącznie dla Polski) jedynie 28% to auta starsze niż 25 lat (czyli nie spełniające normy EURO3) natomiast ponad 57% pojazdów spełnia już bardziej restrykcyjną normę EURO4 - zatem siłą rzeczy flota pojazdów odnawiając się powoduje ograniczenie zanieczyszczeń. Patrząc też na ulice Gdańska można stwierdzić, że tych starych samochodów jest raczej mniej niż więcej, ponieważ wystarczy, ze twoje auto ma 20 a już jest "niskoemisyjne". Tak na marginesie w Warszawie do tej pory zarejestrowano jedynie około 2000 wniosków o wyłączenie (czyli dla pojazdów niespełniających norm EURO2). W świetle powyższego wydaje się, że aby nie dopuścić do problemu zanieczyszczenia powietrza związanego z transportem w Gdańsku wystarczy tylko podjąć skutecznie działania systemowe takie jak kontrole spalin pojazdów przez uprawnione służby oraz dążenie do ograniczenia ilości pojazdów wjeżdżających do miasta niezależnie czy auto jest ekologiczne czy nie (bo jak widać tych aut "ekologicznych" niepodpadających pod SCT jest jednak większość).
- 2 0
-
wczoraj 06:39
A ty nie chcesz oddychać spalinami (1)
To twój problem
- 3 5
-
wczoraj 10:22
Wyprowadź się na wieś.
Ale tam też spaliny ,niewiem co ci doradzić może na Marsa ?
- 2 1
-
2024-07-03 16:23
Nie da się osiągnąć ciszy i czystości w miescie bez wyrzucenia samochodów na obrzeża! (2)
Zatem Jak Najbardziej Restrykcyjne przepisy sa potrzebne by uwolnić nasze miasta od tych budzących głośnych trucicieli!
W zamian za darmo komunikacja publiczna!
Na szczęście mamy zobowiązania wynikające z KPO, a w wyniku wyborów pobierających Fit for 90 wkrótce wprowadzą Indywidualne Konta Węglowe sprawią że Bachosmrody będą przeżytkiem :))- 6 22
-
wczoraj 06:59
(1)
To przeprowadź się do lasu i tam nie będziesz musiał użerać się z samochodami.
- 6 3
-
wczoraj 18:16
Ty sie przeprowadz do lasu. Nie bedziesz musial sie uzerac z innymi ludzmi.
Przeciez to wy macie w nosie innych i ich prawo do czystego powietrza. To typowie dla wioskowych i ich potomków.
- 0 3
-
2024-07-03 16:05
Niestety jest problem (1)
za mało policjantów i za mało strażników miejskich, żeby to skutecznie egzekwować.
Do Twojej listy dorzuciłabym kierowców, którzy nagminnie przekraczają limit prędkości, za nic mają sobie strefy tempo 30 czy strefy zamieszkania itd. Każda grupa ma za uszami.- 7 2
-
2024-07-03 18:58
Nie tyle za mało ile zbyt wielu olewa
Nie jeden raz widziałem policjantów, którzy NIE reagują, to samo ze SM - poza tym nie wiem dlaczego straż parkingowa nie powiadamia SM o źle zaparkowanych pojazdach, wystarczy telefon czy sms.
- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.