• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Warszawie już działa. W Trójmieście też jest potrzebna?

mJ
3 lipca 2024, godz. 12:00 
Opinie (297)
Czy w Trójmieście jest potrzebna Strefa Czystego Transportu? Czy w Trójmieście jest potrzebna Strefa Czystego Transportu?

Od 1 lipca 2024 r. w Warszawie działa pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu, do której nie mogą wjeżdżać starsze pojazdy. Czy w Trójmieście też powinna obowiązywać taka strefa? Zachęcamy do debaty w komentarzach.



Warszawska Strefa Czystego Transportu



Od 1 lipca 2024 r. pierwsze SCT miały obowiązywać w Warszawie i w Krakowie - w stolicy realizacja projektu rozpoczęła się planowo, natomiast wprowadzenie strefy w Krakowie odroczono o równy rok. Zatem Warszawa przeciera szlaki dla innych miast i jako pierwsze miasto w Polsce wprowadziła SCT. Strefa obejmuje obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy.

Zakaz wjazdu dla...



W tę strefę nie mogą wjeżdżać pojazdy napędzane silnikami benzynowymi (również z instalacją LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2, a także pojazdy z silnikami diesla, które mają 19 lat i więcej lub nie spełniają normy EURO 4. Miasto uruchomiło specjalną stronę internetową, na której po uzupełnieniu kilku danych można sprawdzić, czy dany samochód spełnia kryteria i może się poruszać po SCT.

Co istotne, przez pierwsze 3,5 roku z obostrzeń zwolnieni będą mieszkańcy Warszawy, którzy w stolicy rozliczają podatki. Zatem na tę chwilę wymogi będą dotyczyły ok. 3 proc. pojazdów w Warszawie.

Z obostrzeń bezterminowo zwolnieni będą seniorzy, którzy ukończyli 70 lat oraz osoby niepełnosprawne (będzie wymagana specjalna nalepka na pojeździe).

Według Kodeksu wykroczeń mandat za nieuprawniony wjazd do SCT wynosi 500 zł. Może go wystawić policja lub straż miejska.



Strefy Czystego Transportu także w Trójmieście?



Wprowadzenie Stref Czystego Transportu w polskich miastach co najmniej od kilku lat budzi kontrowersje. Wielu kierowców, właścicieli starszych aut, uważa tę decyzję za dyskryminującą i faworyzującą posiadaczy nowszych pojazdów. Z kolei dla zwolenników SCT to jedyna szansa na czystsze powietrze, ale również na mniejsze korki w centrach miast.

Czy w Trójmieście powstaną podobne strefy?

Z pewnością SCT w Gdyni to melodia przyszłości. Póki co magistrat w celu poprawienia jakości powietrza skupia się na likwidacji "kopciuchów" i zwiększeniu efektywności energetycznej budynków. Urzędnicy będą się jednak przyglądać SCT wprowadzonym w innych miastach Polski.

W Gdańsku sytuacja wygląda podobnie. W najbliższym czasie nie planuje się wprowadzenia SCT. To raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w temacie SCT jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Nie wiadomo jednak kiedy. Tutaj również będą prowadzone obserwacje działań w innych miastach.

Czy Strefy Czystego Transportu powinny zostać wprowadzone w Trójmieście? Zachęcamy do dyskusji.

mJ

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (297)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Moto Safety Day

festyn, spotkanie

Zbieramy na Karetkę

90 - 290 zł
zlot, imprezy i akcje charytatywne

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka trójmiejska firma jest przedstawicielem marki MINI?

 

Najczęściej czytane