• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy czystego transportu mają być obowiązkowe. Wjadą do nich także auta z LPG

mJ
3 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W nowym projekcie dotyczącym stref czystego transportu w końcu doceniono instalacje LPG w samochodach. W nowym projekcie dotyczącym stref czystego transportu w końcu doceniono instalacje LPG w samochodach.

Wprowadzenie obowiązkowych stref czystego transportu we wszystkich gminach powyżej 100 tys. mieszkańców - taki pomysł ma Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Do tzw. stref zielonych wjadą wyłącznie auta niskoemisyjne, czyli przede wszystkim auta elektryczne, ale także - ku zadowoleniu wielu polskich kierowców - te z instalacjami LPG. Wygląda na to, że instalacje gazowe w końcu zostały docenione.



Plan wprowadzenia stref czystego transportu (SCT) w większych miastach, takich jak Gdańsk czy Gdynia, pojawił się już jakiś czas temu, ale przez mnogość niedociągnięć pomysł spalił na panewce. Resort klimatu i środowiska nie zamierza jednak odpuszczać tego tematu. Przygotowuje nowy, bardziej dopracowany projekt, który zakłada, że każda gmina powyżej 100 tys. mieszkańców będzie miała obowiązek wprowadzenia zielonych stref. A takich gmin w naszym kraju jest 37. Wdrożenie dość kontrowersyjnych przepisów oznaczałoby zamknięcie centrów dużych miast dla tradycyjnie napędzanych pojazdów.

Do tej pory gminy miały w tym temacie wolną rękę - mogły, ale nie musiały wyznaczać zielonych stref. Mało które z miast zdecydowało się na taki ruch.

W świetle nowych przepisów do SCT wjechać mogłyby pojazdy elektryczne, autobusy zeroemisyjne, pojazdy wodorowe (to melodia przyszłości, bo póki co w Polsce praktycznie nie ma takich aut), a także - to nowość - samochody zasilane LPG. Niezrozumiały jest brak na tej krótkiej liście hybryd typu plug-in, czyli tych ładowanych z gniazdka, które na samym prądzie są w stanie przejechać kilkadziesiąt kilometrów.

Oczywiście kluczowym argumentem przemawiającym za wprowadzeniem SCT w dużych miastach jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i zachęcenie do zakupu niskoemisyjnych samochodów.

Czy po wprowadzeniu obowiązkowych SCT w dużych miastach taki obrazek będzie na porządku dziennym? Czy po wprowadzeniu obowiązkowych SCT w dużych miastach taki obrazek będzie na porządku dziennym?

LPG w zielonej strefie



To bardzo dobra wiadomość dla właścicieli aut z instalacją LPG, tym bardziej że Polska jest w europejskiej czołówce zużycia gazu płynnego w motoryzacji. Zakładając, że nowe przepisy weszłyby w życie - wówczas nie będzie trzeba posiadać stosunkowo drogich, elektrycznych samochodów, aby wjechać do SCT. Wystarczy nawet kilkunastoletnie auto z instalacją LPG, które dziś często jest obiektem drwin.

Niestety, ale bardzo mało mówi się w naszym kraju o ekologicznym potencjale gazu. A argumenty są bardzo mocne, bo przecież samochody osobowe zasilane LPG emitują do 20 proc. mniej dwutlenku węgla i 90 proc. mniej cząstek stałych w porównaniu do silników benzynowych, a także do 98 proc. mniej tlenków azotu i 81 proc. cząstek stałych niż diesle.

Przepustką do SCT będą specjalne naklejki wydawane przez diagnostę na stacji kontroli pojazdów. Prawdopodobnie takie oznakowanie będzie kosztowało 5 zł, a właściciel auta będzie musiał je umieścić na przedniej szybie, w dolnym rogu po lewej stronie.

A co z mieszkańcami stref?



Ustawa o elektromobilności w obecnym wydaniu dopuszcza wyłączenie z zakazu mieszkańców rejonów objętych SCT, a dodatkowo daje duże uprawnienia dla rad gmin i miast, które mogą samodzielnie decydować o zasadach wjazdu. Spora część aut zaparkowanych w strefach SCT należy do mieszkańców. Zakazanie im parkowania w zielonych strefach byłoby mocno kontrowersyjne. Nie sprecyzowano jednak, jak można rozwiązać ten problem.
mJ

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Czyli nowy diesel będzie blee ale stary dymiący trup z LPG wbitym w dowód super. Hahaha

    • 12 10

  • Ale glupota

    Czy ten i**otyczny rzad zawsze, wszystko musi spierdzielac? Czy rzadzacy nie rozumieja, ze nie da rady wprowadzic czegokolwiek, ot "tak sobie", wybierajac jedna rzecz, wybiorczo i w mocno ograniczony sposob?

    Konkretnie o co chodzi? Np o to, ze LPG nie ma nic wspolnego z "niska emisyjnoscia". Jest nizsza ale czy na pewno o tyle nizsza w aucie 3l, w porownaniu do auta 1.0l benzyna? Jakiekolwiek obostrzenia powinny byc bazowane na emisjach, a nie technologi! Plus, wszystko w polaczeniu z dotacjami i wspieraniem nowych technologii - a gdzie one sa? (moze te, obciete, dotacje do elektrykow). Gdzie stacje do ladowania?

    Wezcie sie lepiej za rzeczy sensowne, ktore realistycznie moga wplynac na polepszenie powietrza! Ot np wymiana kopciuchow u ludzi (z dotacjami!) bo jak na razie to glownie to zatruwa powietrze. Jak juz to zrobicie to wtedy sie zajmijcie za samochody! W UK praktycznie od dekad nie ma piecow weglowych ani kominkow i dopiero w ostatnich latach zaczeli wprowadzac limity wjazdow - tylko Londyn mial od lat dodatkowa oplate (czyli tez mozna bylo wjechac!), a w Polsce 30 lat za zachodem a rozwiazania jakby byli przodownikami narodow!

    • 16 7

  • a może kupno melexa rozwiąże problem (1)

    pojazd wolnobieżny. Mozna nim po centrum i starówce jeździć bez tablic..... Koszt pewnie nie taki kosmiczny. Jedziesz sobie miedzy samochodami 30 km/h bez stresu i ekologiczne.

    • 3 4

    • No cena około 40tys

      • 0 1

  • Kolejna eko bzdura!

    Która uderzy nas po kieszeni i utrudni życie.

    • 19 5

  • lpg, cng, co za różnica?

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Chademo to:

 

Najczęściej czytane