• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Światła wciąż spowalniają tramwaje

Krzysztof Koprowski
27 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przejście dla pieszych na wysokości przystanku Chodowieckiego. Tramwaje często tracą tutaj czas oczekując na światło zezwalające na przejazd. Przejście dla pieszych na wysokości przystanku Chodowieckiego. Tramwaje często tracą tutaj czas oczekując na światło zezwalające na przejazd.

Ani Tristar, ani tunel pod Martwą Wisłą nie przyspieszyły tramwajów. Urzędnicy odkładają na później demontaż zbędnych sygnalizatorów, a brak priorytetu dla komunikacji na Hucisku tłumaczą wygodą pieszych. Ponadto w najbliższych dniach dojdzie jeszcze jedna sygnalizacja dla tramwajów na Podwalu Przedmiejskim.



Jak oceniasz prędkość jazdy tramwajów w Gdańsku?

Przypomnijmy: w ubiegłym roku pojawiła się wstępna zapowiedź możliwości likwidacji kilku zbędnych sygnalizatorów na przejściach przez tory tramwajowe w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie GdańskaGrunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Zadanie miało być wykonane do końca 2015 r.

Dotychczas z powodzeniem udało się zrezygnować z kilku sygnalizatorów w ciągu ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska, zastępując je ostrzeżeniami głosowymi i świetlnymi dla pieszych. Wcześniej podobną organizację ruchu (tylko komunikaty głosowe) zastosowano m.in. na pętli Oliwa zobacz na mapie Gdańska czy w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska.

Dodajmy, że na takim rozwiązaniu zyskują zarówno piesi, jak i pasażerowie komunikacji miejskiej. Ci pierwsi nie muszą w obawie przed mandatem czekać na czerwonym świetle przed torowiskiem, po którym nic nie jedzie, zaś motorniczowie nie muszą zatrzymywać się przed pustymi przejściami.

Ile będzie trzeba jeszcze czekać na zdjęcie zbędnych sygnalizatorów z al. Zwycięstwa oraz Grunwaldzkiej i zastąpienie ich sygnałami ostrzegawczymi?

- Realizacja tego przedsięwzięcia planowana jest do końca 2016 r. W pierwszej kolejności prace odbędą się w al. Zwycięstwa, a w drugiej - al. Grunwaldzkiej - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Rozwiązanie zastosowane na Siedlcach, które ostrzega o możliwości przejazdu tramwaju.



Bez szans na realizację jest natomiast opcja przyspieszenia tramwajów w obrębie Huciska zobacz na mapie Gdańska. Od uruchomienia trasy na Morenę (Piecki-Migowo), a tym samym zwiększenia liczby tramwajów wykonujących skręt w Nowe Ogrody, na Podwalu Grodzkim zobacz na mapie GdańskaWałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska tworzą się tramwajowe korki.

Wcześniej możliwość zmiany w programie sygnalizacji świetlnej z uwzględnieniem większego priorytetu dla tramwajów uzależniano od uruchomienia tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Dzisiaj tunel działa, a włodarze chwalą się mniejszym ruchem aut w centrum miasta (na Hucisku o ponad 10 proc.). Priorytetu dla komunikacji szynowej nie chcą jednak przyznać.

- Skupiamy się na polepszeniu komfortu pieszych w Śródmieściu [na Hucisku mają być wydłużone cykle na przejściach - dop. red.]. Oczywiście w miejscach, gdzie będzie możliwe zwiększenie priorytetu tramwajowego, będzie to rozpatrywane - zapewnia Kaczmarek.
Czytaj też: Efekt tunelu: mniej aut w centrum, więcej na Drodze Zielonej

Przypomnijmy, że między Huciskiem a przystankiem Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska wkrótce dojdzie jeszcze jedna sygnalizacja. Będzie ona wstrzymywała ruch tramwajowy, aby możliwy był wyjazd z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska, które powstaje w ramach nowego zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Tramwajowy korek na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich spowodowany brakiem priorytetu dla tramwajów na Hucisku. Tramwajowy korek na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich spowodowany brakiem priorytetu dla tramwajów na Hucisku.
Zdecydowanie wcześniej, bo w najbliższych dniach, zacznie działać dodatkowa sygnalizacja na Podwalu Przedmiejskim na wysokości ul. Chmielnej zobacz na mapie Gdańska. Tutaj uzasadnieniem dla takiego rozwiązania jest ułatwienie wyjazdu dla pojazdów budowlanych z północnej części Wyspy Spichrzów w kierunku ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska. Z tego rozwiązania skorzystać będą mogli także kierowcy aut osobowych.

Dla pieszych nie przewiduje się tutaj na razie przejścia naziemnego, choć takie rozwiązanie zawarte jest w planie docelowej reorganizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia: Wyspa Spichrzów. Budują już (prawie) wszyscy

Miejsca

Opinie (117) 2 zablokowane

  • światła spowolniają a nie spowalniają

    bo jedzie się wolniej a nie walniej

    • 0 0

  • (1)

    Tramwaje obecnie dorównują samochodom w godzinach szczytu na obciążonych trasach np przez centrum i to tylko wtedy gdy nie musimy się przesiadać. W każdym innym przypadku to jest tragedia - nie tylko czasowa. Brud, smród, często brak klimatyzacji, poznawanie żenująco prywatnych aspektów życia babek nawijających przez telefon czy też słuchanie bluzg zbulwersowanego budowlańca... Ok - to w końcu komunikacja zbiorowa ale do kultury pasażerów w zachodnim transporcie brakuje nam lat świetlnych... A najśmieszniejsze jest to, że poruszając się samochodem miejskim koszt na trasie nawet do 10 km jest niższy niż ZTM.Owszem są bilety miesięczne, samochód trzeba kupić i utrzymywać to fakt ale osobiście wolę stać w korku tyle samo czasu lub w innych porach dnia być na miejscu o wiele szybciej i wygodniej, z działającą klimatyzacją, muzyką i bez obleśnego towarzystwa.

    • 26 1

    • ale mój drogi, tramwaje nie stoją w korkach!!!111

      Przecież dla plebsu, który nigdy nie jeździł samochodem, największą niedogodnością są korki! Nie ich własny smród, brak kultury, hałaśliwość. Tylko korki są prawdziwym problemem w mieście!!1111

      Tak!

      • 0 0

  • na Morenę (Piecki-Migowo) ??? (5)

    To LWSM "Morena" ma własną linię tramwajową? Czy może tramwaj jedzie na Dzielnicę Piecki-Migowo? Może Pan regaktor nauczy się topografii i historii Miasta Gdańska, zanim ogłosi wszystkim, że Dzielnicą Gdańska jest LWSM Morena.

    • 8 13

    • do redakcji: zróbcie w końcu fachowy artykuł o nazwie osiedla, bo co artykuł to te same komentarze...

      • 0 0

    • (2)

      I zapomniałaś napisać, że w Gdańsku nie ma starówki ... I jeszcze, że będąc we Wrzeszczu nie można mówić, że się jedzie do Gdańska ...

      • 8 2

      • i jeszcze

        że to jest Strzyża nie Wrzeszcz ;)

        • 2 1

      • ale właśnie, że można, a nawet trzeba tak mówić! z Wrzeszcza do Gdańska

        • 6 1

    • tramwaj nie jedzie na Dzielnicę Piecki-Migowo

      tylko jeśli już do dzielnicy Piecki-Migowo, albo lepiej do Piecek-Migowa. CZYTELNICZKO.

      • 6 1

  • A mówią, że to osły są uparte (3)

    Czy wszystkie linie tramwajowe muszą jeździć przed dworcem PKP? Nie można części puścić przez 3-go Maja? Taki problem przejść 100 m? A korki tramwajowe można w ten sposób rozładować. Tamtędy mogły by jeździć np.: 3, 9, 6 lub 11. To takie luźne propozycje.

    • 12 2

    • Forum Gdańsk (2)

      Niestety przez budowę Forum Gdańsk ruch tramwajowy na 3-Maja na odcinku od Huciska do Armii Krajowej jest całkowicie wstrzymany, też jestem za żeby część linii tramwajowych przez 3-Maja jeździła, ale trzeba poczekać przynajmniej do końca roku żeby na tą ulice wróciła np. 11-stka

      • 4 0

      • ale 12 i 10 (1)

        które jeżdżą na Siedlce mogłyby jeździć przez 3 maja i skręcać w Nowe Ogrody, gorzej z powrotem, bo zwrotnica od zeszłego roku jest zepsuta (byłam świadkiem jej uszkodzenia) i jakoś miastu nie spieszy się by ją naprawić.

        • 1 0

        • hehe z tych dwóch dwóch to jedynie 12 mogłaby jeździć,

          10 raczej nie da rady.

          • 1 0

  • Część tramwajów ulicą 3 Maja (11)

    Dlaczego nie puszcza się części tramwajów ulicą 3 Maja, wtedy skrzyżowanie na Hucisku byłoby mniej obciążone.

    • 56 9

    • dokładnie 10 i 12 powinny jeździć przez 3 maja (7)

      • 14 4

      • (5)

        I zmusić wszystkich do pokonywania długiego tunelu i wiecznie niepsrawnych schodów, by dostać się w rejon Krewetki czy nawet na sam dworzec?

        • 10 21

        • przecież przez dworzec główny jadą wszystkie inne tramwaje!

          więc kto chce do krewetki to mógłby do woli jechać 2,6,9,3,11-zależy skąd. Pracownikom szpitali, sądów, aresztu, urzędu miejskiego, dojeżdżającym np. od strony Oliwy przydałby się bezpośredni dojazd, bez okrężnej drogi i stania na wszystkich możliwych światłach od Błędnika do Powstańców Warszawskich

          • 2 0

        • niektórzy chca do

          dworca pks, urzędu pracy, urzedu miejskiego, sądu, jednego z trzech szpitali(wojewódzki, kolejowy, msw). oni mają latać dłużej, żeby do krewetki było bliżej? po to chyba robi się różne linie tramwajowe, żeby jeździły po różnych trasach...
          jest tam jeszcze wiezienie, ale tam mniej chętnych. no i hewelinarium, ale tam trzeba się drugie tyle wspiąć.

          • 16 1

        • (1)

          a jakim cudem 10 mogłaby jeździć 3 maja?

          • 11 2

          • Korzystałaby ze schodów ruchomych :P

            • 15 0

        • Przecież to krótki kawałek!

          A poza tym schody w ostatnim czasie działają, ciągle z nich korzystam w drodze do i z pracy. A jak zdarza się awaria - jak Ci ciężko - skorzystaj z windy

          • 18 6

      • rozciągnięte majtki.....

        może zaproponuję inaczej....8 i 13 ul 3 Maja, lub 2;6;7;11/ wtedy byłby luz na Hucisku / jak ci sie to podoba,pewnie mniej.A na pytanie jak 8 lub 7 ul 3 Maja? Odp.Kliniczna,Opera

        • 1 6

    • Nic z tego (2)

      Nie można jeździć z Nowych Ogrodów w lewo w 3 Maja, bo rozjazd jest zepsuty. A miasto nie chce go naprawić.

      • 7 0

      • Właśnie (1)

        i czwórka przez 3-Maja może przez to jeździć tylko w stronę Siedlc, a szkoda bo w stronę Jelitkowa też by się tam przydała

        • 6 1

        • teraz 4 nie jeździ bo są wakacje

          a okazało się, że zmieniono trasę 2 i teraz wszystkie kursy są przez dworzec gl. Przejechałam się dziś rano do lotu, zamiast do urzędu miejskiego. Na przystanku Brama Oliwska zero informacji o zmianie trasy!

          • 2 0

  • Zdejmą zbędne sygnalizatory (2)

    Normalnie Ameryka. Zgłoszą ich do Nobla?

    • 33 1

    • (1)

      Ekspertyza kosztowała milion pięćset więc nagroda Nobla ekonomii.

      • 5 0

      • A pociągną tych co wstawili zbędne sygnalizatory?

        • 0 0

  • Skandal ! (1)

    Żeby tranwaj móśał siem zaczymywaci.

    • 3 1

    • Ułomny pieszy?

      • 0 0

  • Powolne i drogie bilety!

    Albo niech szybciej jeżdżą albo tańsze bilety!

    • 3 0

  • Paska-dworzec PKP dłuuuuga jazda/postój...

    Dziś o g.7.10 ruszyła 12 do Dworca PKP, jechała+stała łącznie 11 minut. Pieszo ten odcinek pokonuję w 15 minut. bez komentarza..

    • 5 0

  • tramwaj (5)

    Tramwaj przystanek Opera Bałtycka w stronę Przymorza do ETC jedzie pomad 12 minut wedlug zegara na ekranie w tramwaju, co chwile są swiatla Dlugo stoi pod opera , zaraz jest swiatlo pod wiaduktem swiatla na Reja swiatla przzed kosciolem na Mickiewicza swiatla za kosciolemi..Jezdze ta trasa prawie 30 lat i to co sie teraz po wlaczeniu tristara to jest jaks koszmar. Na dodatek tramwaje jezdza stadami np. od 15.06 z opery na przymorze jeden po drugim jedzie 4 ,3,2 przy Wyspianskiego zaraz jedzie 8 i kolejne 10-15 min stania na nastepne stado, kto uklada te rozklady, nie moznaby bylo tak ustawic rozklad aby nie jechaly stadem ale po co panowie z ZKM maja swoje samochody i w glebokim powazaniu maja pasazerow.A przez ten tunel to Przymorze w godzina szczytu porannych i popoludniowych wyglada jak droga tranzytowa zwlaszcza Kołobrzeska.

    • 26 3

    • to nie ZKM uklada rozklady tylko Seba z ZTM w Gdansku

      • 0 0

    • to kwestia rozkładów jazdy (3)

      tristar pilnuje, żeby było zgodnie z rozkładem - jedynie jak jest opóźniony dostaje priorytet.... czyli trzeba pochylić się nad rozkładami....

      • 2 4

      • (2)

        to prosze sobie sprawdzic rozklad na przystanku przy operze 2 i 3 maja odjaz o tej samej gdzinie np. 15,27 co 10 min i tu nie chodzi o opoznienia ze jezdza stadami tylko o to je tk durnie ulozony jest rozklad jazdy

        • 3 0

        • tristar nie ma tu nic do rzeczy

          Tristar nie układa rozkładów jazdy i nie jest powodem wszelkich nieszczęść transportowych

          • 3 0

        • no właśnie

          rozkład jazd... piszemy o tym samym... nie potrafię tego prościej wytłumaczyć...

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka usługa kryje się pod nazwą auto-detailing?

 

Najczęściej czytane