• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sygnalizacja wprowadza w błąd? Wątpliwości czytelników

Michał Jelionek
20 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Czytelnicy zastanawiają się, dlaczego przy widocznym lewoskręcie nie ma sygnalizacji świetlnej kierunkowej do jazdy w lewo, a są jedynie kierunkowe sygnalizatory do jazdy prosto. Czytelnicy zastanawiają się, dlaczego przy widocznym lewoskręcie nie ma sygnalizacji świetlnej kierunkowej do jazdy w lewo, a są jedynie kierunkowe sygnalizatory do jazdy prosto.

We wtorek w naszym Raporcie drogowym czytelnicy poruszyli temat sygnalizacji świetlnej na rondzie Ofiar Katynia w Gdańsku. W burzliwej dyskusji zastanawiali się, czy przypadkiem nie popełniono błędu przy projektowaniu sygnalizacji w tym miejscu. Wygląda na to, że mogą mieć rację.



Czy dostrzegasz problem niepoprawnie działającej sygnalizacji świetlnej przy rondzie Ofiar Katynia?

Miejscem kontrowersji jest rondo Ofiar Katynia przy placu Zebrań Ludowych. Nasi czytelnicy zwrócili uwagę na sygnalizatory świetlne zlokalizowane na tym skrzyżowaniu, a dokładnie na granicy Błędnika i al. Zwycięstwa oraz przy lewoskręcie w ul. 3 Maja. Wyjaśniamy, na czym polega problem.

Na końcu Błędnika, jadąc w kierunku Wrzeszcza, na kierowców czeka sygnalizacja świetlna - ogólna i kierunkowa do skrętu w lewo. Po minięciu "świateł" kilkadziesiąt metrów dalej stoją kolejne dwa sygnalizatory - oba kierunkowe, które nakazują jazdę prosto. I tutaj rozpoczynają się kontrowersje, bo według czytelników brakuje sygnalizatora kierunkowego do skrętu w lewo.

Błędna sygnalizacja?



Nasi czytelnicy zastanawiają się, czy przypadkiem przy projektowaniu sygnalizacji na tym skrzyżowaniu nie popełniono błędu. Nie do końca wiedzą, jak prawidłowo zachować się w sytuacji, gdy chcą skręcić w lewo, ale sygnalizacja kierunkowa wskazuje wyłącznie strzałki do jazdy na wprost.

- Moim zdaniem sygnalizacja jest błędna. Postępując zgodnie z przepisami, na tym skrzyżowaniu nie można skręcić w lewo w ul. 3 Maja, ponieważ sygnalizatory kierunkowe pozwalają wyłącznie na jazdę prosto w kierunku Wrzeszcza. Wygląda to tak, jakby ktoś się pomylił i zamienił kolejność sygnalizatorów, bo według prawidłowej kolejności najpierw powinniśmy zatrzymać się przed sygnalizatorem kierunkowym, a potem ogólnym - wyjaśnia nasz czytelnik.
Kilkadziesiąt metrów wcześniej stoją sygnalizatory kierunkowe do jazdy w lewo. Kilkadziesiąt metrów wcześniej stoją sygnalizatory kierunkowe do jazdy w lewo.

PORD sugeruje postawienie sygnalizatora do skrętu w lewo



Sygnalizatory mogą wprowadzać kierowców w błąd. Nie zmienia to jednak faktu, że skręcić w lewo można, nawet gdy na sygnalizatorach do jazdy prosto na al. Zwycięstwa świeci się czerwone światło - trzeba jednak spełnić ważny warunek. O wyjaśnienie niejasności poprosiliśmy przedstawiciela Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku.

- Sygnalizatory kierunkowe S-3 dotyczą kierujących jadących w kierunku wskazanym na strzałce. W przedstawionej sytuacji jest to kierunek na wprost. W związku z powyższym przepisy ruchu drogowego dopuszczają jazdę w lewo przy nadawanym sygnale czerwonym, po wcześniejszym ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom jadącym z prawej strony drogi poprzecznej. W opinii PORD w Gdańsku, w celu zapewnienia jak największego bezpieczeństwa ruchu, zasadnym byłoby umieszczenie dodatkowego sygnalizatora S-3 dotyczącego kierujących jadących w lewo lub zawracających - tłumaczy Jerzy Rudziński, zastępca dyrektora PORD ds. egzaminowania.
Opinię PORD popiera inny z czytelników, który uczestniczył w dyskusji w naszym Raporcie drogowym.

- To skrzyżowanie może nie jest za dobrze rozwiązane, ale w tej sytuacji można pojechać w lewo, kiedy jest czerwone światło do jazdy na wprost, pod warunkiem że ustąpisz pierwszeństwa tym z prawej. Przykład, jadąc z góry od strony cmentarza, chcąc zawrócić, możesz - praktycznie bez zatrzymania - na jednym cyklu to zrobić, pamiętając o tym jednym ustąpieniu pierwszeństwa - komentarz innego z czytelników.
W naszym Raporcie rozpętała się dyskusja na temat tego lewoskrętu. Pod wpisem jednego z naszych czytelników pojawiło się ponad 40 opinii. W naszym Raporcie rozpętała się dyskusja na temat tego lewoskrętu. Pod wpisem jednego z naszych czytelników pojawiło się ponad 40 opinii.

Policja potwierdza



- W przypadku lewoskrętu na rondzie Ofiar Katynia kierujący znajdujący się na pasie ruchu do skrętu w lewo w ul. 3 Maja ma obowiązek dostosowania się do poprzedzającego sygnalizatora kierunkowego ze strzałką w lewo. Kierujący dojeżdżając do środka skrzyżowania i zatrzymując się przed wlotem z ul. Księdza Jerzego Popiełuszki, może skręcić w lewo przy zapalonym świetle czerwonym do jazdy na wprost w kierunku Gdyni, po uprzednim ustąpieniu pierwszeństwa jadącym od strony Popiełuszki. Takie zachowanie traktujemy jako opuszczenie skrzyżowania, ponieważ nie występuje sygnalizator kierunkowy na wyspie dla tego kierunku ruchu. Trzeba jednak zauważyć, że na końcu Błędnika, w kierunku Oliwy, sygnalizatory do jazdy na wprost i skrętu w lewo włączają się jednocześnie, co oznacza, iż brak jest kierunków kolizyjnych - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku.

Dodajmy tylko, że niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej jest wykroczeniem, za które grozi mandat w wysokości od 300 do 500 zł i sześć punktów karnych.

Reasumując, wygląda więc na to, że czytelnicy słusznie poruszyli temat sygnalizacji świetlej na rondzie Ofiar Katynia w Gdańsku. Jak sugerują przedstawiciele PORD, przy pasie do skrętu w lewo w ul. 3 Maja powinien stanąć sygnalizator kierunkowy. Aktualnie kierowcy korzystający z lewoskrętu, mogą skręcić w lewo, nawet gdy światła kierunkowe do jazdy wprost na al. Zwycięstwa pokazują czerwone światło. Muszą jednak ustąpić pierwszeństwa kierującym nadjeżdżającym z prawej strony, od ul. Księdza Jerzego Popiełuszki. Pytanie tylko, czy faktycznie należy wprowadzać zmiany w miejscu, w którym rzadko dochodzi do kolizji?

Miejsca

Opinie (56)

  • Przyjezdni maja problem

    Cale zastepy pracownikow przyjezdnych w starych dieslach codzien porusza sie łamiąc prawo. Taki mamy klimat.

    • 3 0

  • Projekt za biurka

    Bo to projektują projektanci za biurka. Bez wizji lokalnej.

    • 1 1

  • ??? (1)

    Sygnalizator do jazdy prosto chroni w tym wypadku pieszych. Skręt w lewo nie koliduje z przejściem dla pieszych stąd umiejscowienie go powtórnie w linii sygnalizatorów do jazdy prosto byłoby bez sensu. Ludzie trochę myślenia...

    • 10 1

    • za to mielibyśmy liczne dzwony z tramwajami

      • 0 2

  • Jak ktos niezna przepisów drogowych to tak jest pozniej

    • 7 0

  • Polowa kierowcow zamiast na droge patrzy w telefon, a potem nie wiedza nawet jakie bylo swiatlo na skrzyzowaniu

    • 7 0

  • Nigdy nie miałem tam problemów ze zrozumieniem sygnalizacji świetlnej i nie mam pojęcia dlaczego ktoś może takowe posiadać. Nic bardziej czytelnego, zrozumiałego i przejrzystego nie można zrobić a ustawienie dodatkowej sygnalizacji wygeneruje wydatki tylko po to by ktoś kto nie powinien zasiadać za kierownicą mógł uważać się za kierowcę. A co taki ktoś pocznie gdy sygnalizacja zostanie wyłączona?

    • 8 0

  • Problem są ludzie nie sygnalizator!

    Wogóle to dziwi mnie opinia PORD'u. Jak by był tam sygnalizator to orły by zablokowały przejazd zwracając lub skręcając w lewo w 3 maja na tzw późnym zielonym. Co ciekawe ja nie pamiętam żeby w tą stronę były jakieś kolizje z tego tytułu. Co ciekawe często widzę L'ki szkolne nie egzaminacyjne co stoją tam jak na czerwonym A instruktorzy jak im się zwróci uwagę, pukają się w czoło (oczywiście, na szczęście nie wszyscy). To i opinia PORD niestety pokazuje jak szkoleni są kierowcy w naszym kraju.... :(

    • 12 1

  • W oliwie nie lepsi

    Porobione specjalne nawrotki żeby nie było potrzeby zawracania na skrzyżowaniu to stoi taki jeden z drugim i czeka na kierunkowe zielone na skrzyżowaniu dalej żeby zawrócić wcześniej..rece opadaja

    • 15 0

  • ZDIZ Gdański ma dużo oryginalnych pomysłów (1)

    Najlepsze są wielkopowierzchniowe "strefy zamieszkania" np. na Zaspie, Suchaninie, gdzie niby jest ograniczenie 20km/h i piesi mają pierwszeństwo na jezdni a szerokości ulic normalne, powyznaczane przejścia itp. .
    Drogie GZDiZ - to tak nie funkcjonuje, idźcie na nauki do innych miast

    • 16 2

    • Nie funkcjonuje, bo mamy ignorantów zamiast kierowców.

      • 1 5

  • Taki czas nastał

    Że wszystko musi być dokładnie oznaczone nikt nie musi myśleć i zastanawiać się czy ma pierwszeństwo czy nie.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h kierowca straci prawo jazdy na okres:

 

Najczęściej czytane