• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System kamer skraca korki na A1

Maciej Korolczuk
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Z automatycznego systemu poboru opłat AmberGO skorzystało już niemal 200 tys. kierowców. Z automatycznego systemu poboru opłat AmberGO skorzystało już niemal 200 tys. kierowców.

Już prawie 200 tys. kierowców skorzystało z systemu automatycznego poboru opłat AmberGO na autostradzie A1. Liczba ta stale rośnie, dzięki czemu poprawia się przepustowość bramek, a tworzące się przed nimi korki maleją. - Niezbędne minimum, by odczuć efekty działania systemu - zwłaszcza w czasie wakacji - to 30-40 proc. aktywnych użytkowników. Obecnie dzienne transakcje w systemie sięgają ok. 17 proc. - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy autostrady A1.



W jaki sposób płacisz za przejazd autostradami?

Właśnie minęło pół roku, odkąd kierowcy jeżdżący autostradą A1 mogą korzystać z automatycznego poboru opłat AmberGO. Jeszcze we wrześniu 2019 r. w systemie zarejestrowanych było 130 tys. pojazdów. Dziś to już ponad 194 tys. I liczba ta stale rośnie.

- Już po pół roku funkcjonowania systemu AmberGO widać, jak bardzo pożądane było to rozwiązanie - przyznaje Anna Kordecka, rzecznik prasowy autostrady A1. - Aktualnie w systemie zarejestrowanych jest ponad 194 tys. pojazdów. Pod koniec stycznia średnie dzienne transakcje w systemie AmberGO sięgały prawie 17 proc. Wśród użytkowników stacji poboru opłat liderem jest SPO Stanisławie, gdzie ruch w systemie AmberGO osiąga 31 proc. Z kolei place w Swarożynie i Pelplinie obsługują w AmberGO 21 proc. i 23 proc. transakcji.

Czym jest system AmberGO?



System AmberGO opiera się na kamerach zainstalowanych na bramkach, które odczytują rejestracje pojazdów. Przy zjeździe automatycznie pobierana jest odpowiednia kwota za przejazd. Trzeba spełnić tylko jeden warunek: wcześniej zainstalować bezpłatną aplikację obsługującą płatności, podać w niej kategorię pojazdu i jego tablice rejestracyjne oraz dodać kartę płatniczą, z której pobierane będą środki.

W celu zmniejszenia korków i zminimalizowania pomyłek kierowców przed bramkami pojawiło się niedawno dodatkowe oznakowanie. W celu zmniejszenia korków i zminimalizowania pomyłek kierowców przed bramkami pojawiło się niedawno dodatkowe oznakowanie.

Nowości w systemie



Wydajność systemu stale rośnie. Nie tylko za sprawą zwiększającej się liczby aktywnych użytkowników, ale także dzięki inwestycjom w infrastrukturę. Na początku płatność za przejazd w systemie możliwa była wyłącznie przy użyciu aplikacji Autopay. Pod koniec 2019 r. system rozszerzył jednak możliwości płatnicze o kolejną aplikację - SkyCash.

Ale to nie wszystko.

- Pierwsze półrocze to także okres usprawniania funkcjonowania systemu AmberGO, tak aby był on optymalny dla użytkownika. Przez minione miesiące operator znacząco zminimalizował pojawiające się problemy z błędnym odczytywaniem tablic. Obecnie system AmberGO w ponad 98 proc. poprawnie odczytuje numery rejestracyjne pojazdów wjeżdżających i zjeżdżających z AmberOne Autostrady A1. To świetny wynik, jak na tego typu system - przyznaje Kordecka.
Kolejnym usprawnieniem dla użytkowników jest dodatkowe oznaczenie bramek dedykowanych tylko płatnościom AmberGO.

- Mając na uwadze przypadki zachowania kierowców, którzy nie stosują się do treści znaków umieszczonych na wiatach placów poboru opłat, aby ograniczyć możliwości błędnego wjazdu na pas dedykowany wyłącznie płatnościom AmberGO, wprowadziliśmy dodatkowe tablice świetlne informujące o tym, że pas, po którym porusza się samochód, jest dedykowany wyłącznie płatnościom elektronicznym - mówi rzecznik prasowy A1.
Na zainstalowanych tablicach widnieje napis "Tylko AmberGO / Only AmberGO". Są one zamontowane na tyle wcześnie, aby kierowca, który omyłkowo wjechał na pas dedykowany, miał czas, by bez problemu i bez blokowania ruchu zmienić pas na inny.

- Wprowadzenie dodatkowego oznakowania wraz z postępującą edukacją użytkowników pomoże uniknąć sytuacji, w których kierowca zbyt późno orientuje się, że znalazł się na pasie dedykowanym płatnościom AmberGO - mówi Kordecka.

Wideo archiwalne z 2016 r.


Jakie plany na przyszłość?



Operator systemu zapowiada, że będzie on nadal rozwijany. Wkrótce mają się pojawić kolejni dostawcy płatności elektronicznych oraz karty flotowe. Dodatkowo, wraz z rosnącą popularnością systemu AmberGO, na głównych placach wprowadzane będą kolejne bramki przeznaczone wyłącznie dla płatności elektronicznych.  

- AmberGO ma szansę wpłynąć na płynność ruchu na bramkach i pomóc rozładować zatory w okresie wakacyjnym. Jednakże to liczba aktywnych użytkowników systemu AmberGO zdecyduje o jego skuteczności. Niezbędne minimum, by odczuć efekty działania systemu, to 30-40 proc. aktywnych użytkowników AmberGO. Rejestracja w systemie AmberGO opłaca się, nawet jeśli z autostrady korzystamy raz w roku, zwłaszcza w okresie wakacyjnym. Wówczas to dochodzi do największych kumulacji w natężeniu ruchu i wtedy z pomocą może przyjść AmberGO, który trzykrotnie zwiększa przepustowość bramek - podkreśla Kordecka.

Opinie (223) 4 zablokowane

  • Kierowca z Sopotu

    tak tak, korzystam, chyba że ktoś z kierowców który nie ma aplikacji podjeżdża pod amber go i korkuje ... dramat

    • 0 0

  • Odpowiednio wcześniej powinny być odpowiednie znaki wskazujące, które bramki są AmberGO, a które zwykłe.

    Z korka, który ma kilkaset metrów cięzko jest ustalić, które bramki są tymi pożadanymi przez kierowcę.

    • 0 0

  • autopay

    tylko autopay nie pobiera dodatkowych oplat... a na A4 przejazd kosztuje 3 zeta mniej jak jedzieszz apka

    • 0 0

  • Na A4 lepiej to zainstalowali

    Na A1 kamera skanująca tablice jest dopiero przy samym szlabanie.
    Na A4 kamera skanująca jest już na początku zwężki. Wielokrotnie szybciej idzie to na A4.

    • 1 0

  • 98 proc. - "to świetny wynik" (7)

    A co z tymi dwoma procentami? W jednym przypadku na 50 opłatę ściąga się cudzego konta AmberGO? Czy też trzeba wycofać się przed kamerę (i zmusić do tego sznur samochodów z tyłu) i jeszcze raz podjechać pod bramkę?

    • 10 2

    • Wyłącz płatności, kiedy nie jeździsz

      Jest to proste - 1 przełącznik w aplikacji Autopay. Jak planujesz przejazd to odblokowujesz płatność. Ja tak robię i polecam, a jeżdżę średnio raz w tygodniu.

      • 0 0

    • (5)

      Ściaga się z czyjegoś konta.
      Ja miałem taki przypadek.
      Moje auto stało w garażu a AmberOne pobrał mi prawie 100 zł za przejazdy których nie wykonałem!
      Miesiąc walki o zwrot kasy - żadnych przeprosin.
      Dlatego ten system nie jest bezpieczny i lepiej się w niego nie pakować.
      Ja konto usunąłem dla bezpieczeństwa własnych pieniędzy i zaoszczędzenia czasu.
      Uwierz mi - na tą reklamacje straciłem więcej czasu niż mógłbym zaoszczędzić na tych bramkach przez całe życie.

      • 11 0

      • (4)

        Zgłaszasz to do banku jako chargeback i kase masz na następny dzień, a oni to już ootem wyjaśniają.

        • 1 3

        • (3)

          I podpowiem Ci co zrobi wtedy AmberGo pobierze ponownie opłatę po 2-3 dniach.
          I tak możesz się bawić w kotka i myszkę - ty cofasz przelew a oni pobierają ponownie.
          Wycofałem pieniądze z karty - to dzwonili do mnie, abym to ja wytłumaczył im dlaczego nie płacę za przejazd !!!
          Pomimo, ze od 3 tygodni mieli moje 3-4 maile z żądaniem zwrotu kasy i wyjaśnienia dlaczego kradną moje pieniądze.

          Wszystko wygląda łatwo i fajnie gdy siedzi się na fotelu, nie rusza z domu i wypisuje mądrości na trójmiasto.pl

          Załóż konto na AmberGo, poczekaj jak ciebie okradną - wtedy zobaczysz jak łatwo kasę odzyskasz...

          • 2 0

          • Jak drugi raz pobrali to trzeba było na policję zgłosić kradzież.

            • 0 0

          • Zaloz kartę revolut (1)

            I trzymaj tylko tylw ile potrzebujesz na przejazd kasy

            • 0 0

            • Nadal pozostaje problem, że to TY musisz zgłaszać reklamacje jeśli zaliczą ci przejazd i będą próbowali pobrać "należność".
              Jak nie napiszesz reklamacji a będziesz miał pusto na karcie to po kilku miesiącach zdziwisz się jak komornik zdejmie ci 2x tyle z konta (z odsetkami komorniczymi).

              System nadaje się do ponownego stworzenia od nowa - ma za dużo dziur.

              • 1 0

  • (5)

    Korzystam i jest super. Jeden warunek , wszystko działa pod warunkiem ze na bramkę nie wjedzie kierowca który nie ma takiej aplikacji. Dlatego podjeżdżając zawsze zostawiam sobie tyle miejsca aby niezorientowany kierowca miał szanse się wycofać . Może żeby z tych bramek wyeliminowac takich kierowców trzebaby wyraźniej oznakować te bramki ,choćby wyraźniej oznakować pas na drodze dojazdu do tych bramek.

    • 16 1

    • Zarzadca i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad mają równo wylane

      Dzowniłem kilka razy i do operatora i do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Co około 1-2 minut w taką bramkę wjeżdża ktoś kto nie ma pojęcia, że nie można.. Za słabo są te bramki oznaczone. Do tego przez pewien czas np w bramkach wzjadowych można było pobierać bilecik w tej bramce... a pozniej to zmienili...

      • 0 0

    • Na A4 jest wydzielony pas,skrajny lewy, a na asfalcie czerwone oznakowanie

      Można byłoby tak zrobić na pozostałych autostradach. I znak informujący o tym pasie, ale tak wcześniej niż przed samym rozjazdem do bramek.

      • 1 0

    • (2)

      Ci co cofają to najczęściej aplikacje maja - tylko im tablic poprawnie zczytać nie chce.

      • 4 3

      • Ta, jasne...

        W piątek wg. Twojej teorii trafiło się 3 takich pechowców. Jakoś potem 6 aut przejechało bez problemu...
        Czemu panuje taka moda na wybielanie głupoty kierowców?

        • 2 2

      • Nigdy mi sie taka sytuacja nie zdarzyła ale może jestem wybrańcem losu.

        • 1 2

  • To nie do końca kamery tam są ;) (7)

    • 11 8

    • Nie piszecie nic o tym (6)

      ze czesc kierowcow nie moze skorzystac z aplikacji, bo nikt nie przewidzial innego ustawienia tablic niz klasyczne. Kierowcy Alfa Romeo maja problem. Ponadto czesto zdarzaja sie bledy.

      • 7 1

      • W jaki sposób kierowca Alfy ma znaleźć się na wjeździe na A1, skoro jego Alfa stoi w serwisie?! :-D hłe, hłe, hłe

        • 2 0

      • nieprawda

        odkąd wystartował system nie miałem w alfie z tablicą po boku żadnych problemów

        • 2 0

      • mieli, przynajmniej ja.

        telefon do obsługi technicznej w kwietniu/maju po dłuższym maratonie 'nierozpoznawania' i od tego czasu działa (wyjątek- bramka oznaczona ambergo w Tczewie- wjazd, ale zwykła bez problemu:D)

        • 0 0

      • Mają problemy.... (1)

        Alfa to nie samochód :-)

        • 13 4

        • odezwał się miłośnik niemieckich blachosmrodów

          Widziałeś kiedyś piękno w niemieckim aucie? jesli tak to tak wygląda twoja żona - jak niemka

          • 1 6

      • To skorzystaj z tradycyjnego sposobu , kupisz taki samochód to musisz liczyć się z utrudnieniami . Podejrzewam ze jest nawet problem z tablicami rejestracyjnymi.

        • 1 1

  • Bramki, brameczki (3)

    Na A1 nie jest aż tak źle co innego na A2 czy A4, tam to dopiero non stop bramki.

    • 42 3

    • (1)

      A1 nie jest taka zła, tu przedmówca ma rację... jest jedną z najtańszych autostrad w PL no i bramki ma na zjazdach a nie na środku pasa ruchu

      • 1 0

      • GD.....

        I tylko dwie, reszta jedzie za friko.

        • 0 0

    • Artykuł jest o A1 a nie o innych drogach.

      • 5 3

  • (9)

    Tylko sposób jak obsługiwane jest AmberGo w Skycash jest bezsensu. Doładowuję konto Skycash, ale akurat na przejazd autostradą muszę podpiąć kartę, jakby nie można było skorzystać z środków z konta aplikacji.

    • 13 0

    • (7)

      Zmień sposób opłaty, mnie automatycznie pobierają środki z konta bankowego

      • 1 1

      • (3)

        Za płatności do pozostałych usług możliwy jest każdy wariant płatności, użytkownik ma wybór, tutaj przy AmberGo jest narzucone podpięcie karty. Nie chcę podpinać karty pod jakąś aplikację, nie interesuje mnie żaden chargeback, chcę po prostu opłacać z góry tak jak w pozostałych usługach.

        • 0 0

        • Dziwna polityka. Za to parkingi można opłacać u nich wyłącznie przez portmonetkę, a nie można kartą.

          • 0 0

        • (1)

          Nie korzystaj , jeździj tak jak dotychczas . Ja będę zadowolony bo na bramkach z tą usługą mniej pojazdów.

          • 0 1

          • Powodzenia.

            • 0 0

      • (2)

        Wtedy przez błędy w aplikacji mogą cię okraść z całej zawartości konta bankowego - odważny albo raczej nierozważny jesteś.

        • 4 1

        • Płatność karta jest najbezpieczniejszą płatnością, bo w razie problemów, okradzeniu, zgłaszasz to jako chargeback i pieniądze masz nastepnego dnia na koncie.

          A tak btw. ja miałem odwrotnie, chciałem płacić za parkowanie w skycash, ale nie mogłem z kart, tylk musiałem z portmonetki, a to wiązało się z przesyłaniem kopii dowodu osobistego, więc podziękowałem im za współpracę.

          • 0 0

        • Słusznie , jeździj tak jak dotychczas tylko nie narzekaj proszę .Tak na marginesie to na koncie z którego pobierają mi opłatę mam nie więcej jak 100 zł i nigdy nie zdarzyło mi się zeby pobrano inna niz należną opłatę

          • 1 0

    • podepnij kartę na stałe i po kłopocie

      • 1 0

  • Luther Gate ?

    dlaczego autostrady w Niemczech i Prawdziwej Ameryce są bezpłatne
    Ja jadę tam gdzie płacą więcej

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Quattro to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane