• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szukamy dobrych i trwałych (alu)felg

BawoBchDb
5 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Rozmiar ma znaczenie. Wybieramy coraz większe felgi.

Wiosna to czas, kiedy tradycyjnie decydujemy o zakupie nowych felg lub opon. O ile w przypadku ogumienia mamy do czynienia z rosnącą świadomością przeciętnego polskiego zmotoryzowanego, o tyle wyboru obręczy dokonujemy często w sposób losowy. I tu właśnie, niezależnie od tego czy jest to stalówka czy felga aluminiowa, łatwo popełnić błąd.



Jakie felgi posiadasz w swoim samochodzie?

Blaszane felgi to dla naszych samochodów klasyczna codzienność. Nic dziwnego. Po prostu je kupujemy nie zawracając sobie głowy ich jakością i pochodzeniem. - To błąd - ostrzega Daniel Kelban Kędzierski z firmy Kelban. - Złej jakości "stalówki" mogą być równie niebezpieczne co nienormatywne felgi aluminiowe, a ich słaba jakość w zderzeniu z jakością naszych niektórych dróg może doprowadzić do tragedii.

Czym dokładnie różni się porządna stalówka od niebezpiecznej "chińszczyzny"? A może rację mają ci, którzy twierdzą, że niezależnie od producenta, stalowa felga ma zawsze takie same właściwości i wytrzymałość?

- Postanowiliśmy rozwiązać ten problem od podstaw - mówi Daniel Kelban Kędzierski. - Kupiliśmy kilkanaście kompletów chińskich felg rozprowadzanych na terenie Polski przez niektórych polskich dystrybutorów i postanowiliśmy je przebadać. Felgi zostały wysłane aż do Szwajcarii, do fabryki felg Ambrosetti, gdzie przeszły bardzo szczegółowe badania. W ich trakcie w fabrycznym laboratorium analitycznym o standardzie TUV sprawdzano wszystkie możliwe parametry felg. Okazało się, że w większości miały podrobione numery referencyjne znanej firmy KFZ i kończyły testy z długą listą zastrzeżeń.

W teście obciążeniowym odpowiednik felgi KFZ 8077 do samochodu marki KIA osiągnął 70 proc. wartości normatywnych, podczas gdy odpowiednik felgi do Forda jedynie 62 proc. To oznacza, że takie felgi są o 30, 40 proc. mniej wytrzymałe od oryginału, a przez to zdecydowanie bardziej podatne na pękanie. Standardów nie spełniły także elementy pozycjonujące felgę takie jak otwory pod śruby, otwór pod zawór czy otwór środkowy. To może wprawić koło w drgania albo wykluczyć możliwość jej montażu.

Niewłaściwe kształty wewnętrznego rantu felg nie gwarantują pewnego osadzenia stopki opony, co może doprowadzić do zsunięcia się opony do wnętrza felgi w przypadku gwałtownej utraty ciśnienia w oponie. Użytkownik samochodu odczuje gwałtowne szarpnięcie pojazdem i natychmiastową utratę kontroli nad torem ruchu pojazdu. Złe otwory wentylacyjne sprawiają, że w samochodzie z założonymi podróbkami przegrzewają się tarcze hamulcowe.

Zdarzały się też modele w którym nie zachowano właściwego dystansu pomiędzy wewnętrznym rantem obręczy i zaciskami hamulcowymi, co może zwyczajnie uniemożliwić zamontowanie takiej felgi. Kolejne niespodzianki, to na przykład ostre krawędzie otworów pod zawór, które mogły w trakcie eksploatacji doprowadzić do jego przecięcia. I na koniec rzecz oczywista. Żadna z badanych felg nie została właściwie pomalowana przez co ekspresowo zaczęła odbarwiać się i korodować. W większości jeszcze przed pierwszym montażem. Aż strach pomyśleć, jak wygląda taka obręcz po pierwszej zimie spędzonej na pełnych soli polskich drogach.

Wytężona uwaga konieczna jest także przy zakupie droższych i bardziej reprezentacyjnych, aluminiowych obręczy.

Nowa aluminiowa felga przyzwoitej firmy to przeważnie wydatek od 300 zł. za sztukę przy mniejszych rozmiarach. Coraz popularniejszymi rozmiarami, montowanymi w naszych samochodach są jednak felgi o rozmiarach od 16 do 18 cali. W takim przypadku ceny nowych obręczy zaczynają się od 600 - 800 zł., w przypadku felg budżetowych, do nawet kilku tys. złotych za sztukę, jeżeli mowa o obręczach oferowanych przez renomowane marki samochodowe czy topowe modele najbardziej uznanych firm akcesoryjnych.

Od kilku lat w internecie możemy kupować także nowe felgi, wyglądające tak samo jak najdroższe kreacje najbardziej renomowanych producentów, są one jednak nawet kilka razy tańsze. Sprzedawcy tłumaczą to brakiem marży i pośredników. Rzeczywistość jest jednak nieco inna.

- W zasadzie wszyscy produkują dziś na dalekim wschodzie. W przypadku renomowanych producentów, którzy mają tam swoje fabryki jest staranny dobór wykonawców i rygorystyczna kontrola jakości. To gwarantuje spełnienie odpowiednich norm - mówi Marcin Skabowski z firmy CNF - Nieco inaczej jest z niemarkowymi obręczami lub kopiami produktów uznanych producentów. W takim przypadku należy koniecznie żądać od importera lub sprzedawcy potwierdzenia dopuszczenia produktu do ruchu i sprzedaży w Polsce. Należy także upewnić się, czy posiadają one autentyczne homologacje i certyfikaty. Ich kopie powinien posiadać sprzedawca. Jeżeli felga ich nie posiada możemy spodziewać się wielu zaskakujących niespodzianek.

Nienormatywne aluminium potrafi się kruszyć i pękać. Zdarza się, że obręcz jest krzywa lub niewłaściwie wylana przez co bije podczas jazdy. Trudno na nią założyć oponę, a po kilku tygodniach złuszcza się z niej warstwa ochronna.

Dla osób które nad komfort i pewność cenią sobie wyżej oszczędność pozostaje jeszcze trzecia droga, czyli felgi z drugiej ręki. W tym przypadku musimy sobie jednak zdawać sprawę ze sporego ryzyka. Praktycznie nikt, zwłaszcza w przypadku używanych felg, kupionych przez internet, nie da nam gwarancji, że nie będą one popękane, czy uszkodzone. Musimy też pamiętać, że wiele osób nie pozbywa się felg, bo mu się po prostu znudziły, lub sprzedał samochód. Często robi to z powodu znanych sobie wad przedmiotu lub pozyskuje je z rozbiórki rozbitego pojazdu. Zdarzają się też obręcze, których przebieg nie daje gwarancji wytrzymałości zastosowanego tu aluminium. W przypadku alufelg ich naprawa bywa często nieopłacalna. Co innego stalówki, ich wyprostowanie czy naprawienie jest zwykle najłatwiejsze.
BawoBchDb

Miejsca

Opinie (28) ponad 20 zablokowanych

  • (5)

    to jakie felgi dobre jak żadne niedobre ?

    • 49 1

    • nie czytałeś dokładnie (2)

      dobre felgi kupisz w firmach Kelban i CNF :)

      • 36 2

      • "Wiosna to czas, kiedy tradycyjnie decydujemy o zakupie nowych felg lub opon."

        Przykro mi, ale tylko jeleń tak robi z ekonomicznego punktu widzenia :)

        Rośnie popyt rośnie cena :) Proste :)
        Cabrio też lepiej szukać w "środku" zimy :)
        Wystarczy krótkie spojrzenie na sezonowośc cen :)
        Pozdrawiam.

        • 11 2

      • rowerowe też?? :)

        Przecież wszystko teraz to Chińszczyzna.Jeśli mieli podrobione certyfikaty czyli sklepy nas oszukują,okradają !!Ale poco kupować f,felgi się po prostu pożycza :)Widzisz ładne felgi to bierzesz klucze odkręcasz i pożyczasz:) Właścicielowi zostawiasz kartkę oddam później :)

        • 2 3

    • AZEV AEZ keskin OZ ATS bbs sa dobre (1)

      jako takie Borbet, ronal rial dotz, pozostale ogolnie dostepne i w normalnych cenach to puszkowce.

      • 3 2

      • osobiście je nadgryzałeś

        że takie oceny tu sprzedajesz?

        • 4 0

  • Zanim kupicie używane felgi, jedzcie z nimi do wulkanizacji by

    sprawdzili czy są w porządku i tyle.

    • 8 6

  • Po co wysyłać do Szwajcarii jak w Polsce też są producenci felg wysokiej jakości ? (1)

    Np Uniwheels w Stalowej Woli - produkują dla czołowych marek, firma ATT z Częstochowy. Obie te firmy sprawdzają swoje produkty na każdym etapie produkcji. Trzeba nasze wspierać.

    • 28 3

    • a czy ktos oprocz ciebie uwierzyl w ta szwajcarie?
      moze to byla szwajcaria kaszubska?

      • 6 0

  • wszystko co chinskie to s... (2)

    ja nic chinskiego staram sie nie kupowac wole napedzac polski rynek i omijam rowniez lidle bo tak jest 90 proc peoduktow z niemiec a w biedronce chociaz 90 proc to zostalo wyprodukowane w polsce ale malo kto o tym pamieta

    • 6 8

    • to jeszcze sprawdz te 90% produktow z polski w biedronce i powiedz ile E i konserwantow maja w skladzie.

      • 3 2

    • Nazwy państw pisze się z dużej litery matole.

      • 0 0

  • w nor auto aluminiowa 14 niezle wygląda 99 zł

    • 0 2

  • JA kupiłem bardzo dobre opony chińskie rok temu (3)

    kosztowały 250 zł za sztukę 17 cali 225/45 wg europejskich norm mają parametry B i B nie będe robił reklamy, ale są też dobre produkty chińskie trzeba tylko troche sie rozejrzeć a nie jechać an stereotypach, że chińskie to BE

    • 1 5

    • Nie ma ani bardzo dobrych ani nawet dobrych chińskich opon.

      • 3 0

    • do pierwszego hamowania podczas deszczu

      • 2 0

    • Za 250zł to se możesz kupić oponę 15 cali a nie 17. Skoro kupiłeś 17 cali za 250zł to znaczy, że to jakieś g...wno a nie opona. Przekonasz się o tym na pierwszej mokrej nawierzchni albo innej nieco różnej od suchej i czystej. No chyba, że jeździsz tylko po prostej drodze i nie przekraczasz 50km/h, wtedy takie 17" za 250zł/szt. może nawet cię nie zabiją.

      • 2 0

  • Na polskie drogi tylko i wyłącznie felgi stalowe i opony o wysokim profilu. (6)

    Zalety:
    - znacznie większa odporność na dziury i krawężniki
    - większy komfort jazdy
    - niskie koszty w razie uszkodzenia na ekstremalnej dziurze
    - mniejsza waga felgi stalowej, mniejsze zużycie paliwa
    - znacznie dłuższa trwałość amortyzatorów i całego zawieszenia (m.in. mniejsza masa "stalówki" mniej obciąża zawieszenie na dziurach; wyższa opona sama w sobie już amortyzuje nierówności)
    - wygląd (można dowolnie zmieniać za pomocą kołpaków)

    Wady:
    - zerowy "prestiż" wśród dresów i właścicieli VW Golf oraz BMW.

    • 7 8

    • (4)

      Bzdury pleciesz. Od lat jeżdżę na aluminiowych felgach 19" i 20" oraz na niskim profilu opony i nigdy nic się nie stało ani z oponami ani tym bardziej z felgami. Wiesz dlaczego? Bo używam oryginalnych felg i porządnych opon a do tego uważam, aby nie jeździć po dziurach. Stalowe felgi, haha, może jak jeździsz Fiatem Panda to spoko, ale w ciekawszych autach nie ma mowy o stalowych felgach nawet zimą.

      Wygląd...felgi stalowej...serio? Umarłem ze śmiechu.

      • 2 3

      • Racja...

        skoro ktoś koniecznie musi dowartościować się wyglądem tego w czym się pokazuje na wsi pod kościołem.
        Nie bez powodu "jeźdźcy" w Bardzo Mały Wacek mają ustaloną renomę.

        • 2 2

      • Ja też uważam a wszyskich dziór nie jestem w stanie ominąć. (1)

        Co innego felga 19 w aucie SUV na wysokim balonie, a co innego w aucie osobowym i oponie o wys. dwóch centymetrów.

        • 1 3

        • "dziór"? Weź dziecko wracaj do szkoły i poucz się ortografii.

          • 1 1

      • świetnie

        kiedy pogrzeb? Przyjadę zaszpanować stalowymi bez kołpaków :)

        • 0 1

    • to fakt

      na polskie drogi stalówki są lepsze od alu (dla normalnego polaka). Nawet "Al Si 7 Mg" nie jest niezniszczalny i potrafi się "wygiąć". A dziury wyskakują szybciej niż patrzysz. O myśleniu niektórych kierowców nie ma co pisać... Inaczej byłbym pisarzem bajek, którym nie jestem.

      • 1 1

  • Zapomnieli dodać, że artykuł sponsorowany (2)

    Boją się chińszczyzny, bo tańsza, a jakoś podobna...

    • 2 4

    • "Podobna" i "prawie" robi wielką różnicę.

      • 3 1

    • sam sie sponsoruj

      felgi z certfikatem tuv to sprawdzone felgi tak samo felgi z wyrytym emblematem kba serwisuje takie felgi i chinol potrafi sie zlamac od ciezaru auta a z felga z certyfikatem jest to nie mozlwie jak lubisz dachowac od uderzenia w kraweznik to sponsoruj testy adac swojego samochodu pseudo znawco kola w aucie to podstawa tu chodzi o bezpieczenstwo kup sobie debice i jezdzij na niej 5 lat zobaczymy jak bd chamowal przed tb tir awaryjnie czy dasz rade wychamowac haha

      • 1 1

  • dlatego mamy tyle wypadków

    nie dlatego, że nie ta felga... nie z tego kraju...
    A dlatego bo jedni są bardziej mądrzy od innych...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku do użytku kierowców oddano pierwszy odcinek trójmiejskiej obwodnicy?

 

Najczęściej czytane