- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (57 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (206 opinii)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (58 opinii)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (256 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (358 opinii)
W szwedzkim Harmattan ruszyła ponownie produkcja Saaba, a konkretnie jednego modelu modelu - 9-3 sedan. Pozostawioną swojemu losowi przez General Motors markę kupiło i reaktywowało po roku konsorcjum chińsko-szwedzkie. Ciekawostką jest, że w odrodzonym Saabie mamy także swój polski wkład.
Odrodzony Saab powstaje w liczbie 10 egzemplarzy tygodniowo, w bogatej odmianie Aero sedan, pod maską której pracuje dwulitrowy silnik benzynowy turbo o mocy 220 KM. Cena samochodu to równowartość nieco ponad 130 000 złotych.
Wolumen marki zwiększy się stopniowo, zgodnie z popytem rynkowym. Na wiosnę zapowiedziano elektryczną wersję samochodu. Pierwszy rynek zbytu to Chiny, podobnie jak obecnie, w przypadku odmiany benzynowej. Niewielka partia aut dostępna jest jednak dla szwedzkich klientów drogą internetową.
Konsorcjum National Electric Vehicle Sweden, ożywiając szwedzką markę, rozumiało, że musi wrócić do cech, które wyróżniały Saaba spośród innych aut, przede wszystkim wysokiej jakości i całkiem dużej niezawodności. W tym celu powróciło do sprawdzonych poddostawców, w tym poznańskiego Exide Technologies S.A.
Współpraca z Exide to pełne nawiązanie do tradycji. Zakład Exide w Nol w Szwecji od zawsze zaopatrywał byłą spółkę Saab Automobile AB. Od 1999 roku produkcję akumulatorów do SAABA wyprowadzono ze Szwecji.
Od 2011 roku dostawy te realizował poznański oddział Exide Technologies S.A. Saab to kolejna marka w portfolio poznańskiego producenta. Poznańskie akumulatory dostarczane są także do: zakładów Fiata w Tychach, Volkswagena w Poznaniu, New Holland w Płocku oraz Same Deutz Fahr w okolicy Lublina, zaś za granicą do Volkswagena w Bratysławie, Jaguara i Land Rovera w Hallewood, TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) w czeskim Kolinie, Scanii i Volvo Trucks w całej Europie. Szkoda, że przynajmniej w niektórych przypadkach, już nie pod dobrze nam znaną nazwą "Centra".
Opinie (36) 3 zablokowane
-
2014-02-07 10:41
Gdzie ?
Redaktorku poczytaj lepiej gdzie jest fabryka oraz muzeum marki Saab. ("Svenska Aeroplan Aktie Bolaget"). To miasto nazywa się Trollhättan. W Szwecji.
- 6 0
-
2014-02-07 09:25
produkcja
Saaby produkowane są, jak wcześniej, w Trollhättan, a nie Harmattan, bylejakość XXI w. i dokładność dziennikarzy, którzy zbierają wiedzę "po łebkach"...
- 7 1
-
2014-02-07 08:02
Saab został w klasyczny sposób unicestwiony. Przejęty przez wielki koncern GM tylko po to, żeby go zniszczyć. Dopóki Saab był 100% szwedzki był bezawaryjnym, mocnym autem z charakterem dla świadomych wyboru kierowców. Problemy zaczęły się po mariażu z GM. Wszyscy fani motoryzacji trzymają kciuki za powrót szwedzkiego Saaba produkowanego w Szwecji przez szwedzkich inżynierów
- 13 1
-
2014-02-07 08:01
nie harmattan lecz Trollhättan
- 8 1
-
2014-02-07 06:53
Złomek.
- 1 8
-
2014-02-06 23:57
polskie
fajne, szkoda tylko, że to nie polskie Saaby ze szwedzką baterią ;-)
- 30 0
-
2014-02-06 21:13
(2)
Saab-krokodyl. Tylko!
- 20 5
-
2014-02-06 23:55
Jejciu te literowki i zbedna interpunkcja
- 2 2
-
2014-02-06 23:09
nie tylko!
inne są też niepowtarzalne!
- 6 0
-
2014-02-06 22:25
Piękne auta.
- 31 0
-
2014-02-06 21:50
No tak, tylko produkowanie teraz 9-3 to cofnięcie sie w czasie jakies 10 lat.
- 27 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.