- 1 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (3 opinie)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (272 opinie)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (314 opinii)
- 4 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (132 opinie)
- 5 Paraliż drogowy na północy Gdyni (198 opinii)
- 6 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (14 opinii)
Ekrany w nowych samochodach są coraz większe i jest ich coraz więcej. A co za tym idzie - pochłaniają więcej uwagi kierowcy, są rozpraszaczami uwagi. To z kolei przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo. Przedstawiciele organizacji Euro NCAP, znanej z przeprowadzania testów zderzeniowych i oceniania bezpieczeństwa nowych modeli aut, uderzają w producentów i mówią wprost: samochody bez fizycznych przycisków będą gorzej oceniane.
Prawdziwa "tabletoza"
Można śmiało napisać, że "tabletoza" zawładnęła współczesną motoryzacją. Dziś w nowych samochodach nie może zabraknąć wielkiego ekranu dotykowego na środku kokpitu, a coraz częściej także dodatkowego wyświetlacza przed oczami kierowcy w formie wirtualnych zegarów. Coś, co kiedyś było wyposażeniem opcjonalnym, dziś jest w zasadzie standardem. Mało tego, niektóre modele oferują już nawet trzeci ekran montowany przed oczami pasażera.
Dlaczego tak się dzieje? Po pierwsze, bo trochę tego oczekują sami kupujący. Wiele osób lubi gadżety w swoich samochodach. A im jest ich więcej, albo same w sobie są większe, lepszej jakości, z większą liczbą funkcji - tym lepiej.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania do wynajęcia do 2 tys. zł za miesiąc
Po drugie, współczesne samochody są na tyle zaawansowane technologicznie, że nie da się wszystkich funkcji pomieścić w formie fizycznych przycisków. Szkoda tylko, że wielu producentów zrezygnowało z jakichkolwiek przycisków. To szczególnie kłopotliwe dla starszych kierowców, bo często obsługa takich ekranów nie jest do końca intuicyjna.
Po trzecie, to oszczędność dla producentów. Taniej jest ukryć wszystkie funkcje w ekranie dotykowym, które są sterowane dzięki oprogramowaniu, niż zaplanować przyciski, które przecież wymagają oddzielnych połączeń elektrycznych do każdego z nich. A poza tym, zajmują dużo miejsca.
Ekrany rozpraszają uwagę. Będzie mniej gwiazdek?
Przedstawiciele Euro NCAP - organizacji przeprowadzającej testy bezpieczeństwa nowych modeli aut - twierdzą, że ekrany montowane w samochodach rozpraszają kierowców, a to przekłada się na bezpieczeństwo. Trudno się z tym nie zgodzić.
Nadużywanie ekranów dotykowych jest problemem w całej branży motoryzacyjnej, a prawie każdy producent pojazdów przenosi kluczowe elementy sterujące na centralne ekrany dotykowe, zmuszając kierowców do oderwania wzroku od drogi i zwiększając ryzyko wypadków spowodowanych rozproszeniem uwagi - powiedział Matthew Avery, dyrektor ds. rozwoju strategicznego Euro NCAP.
Dlatego organizacja zamierza wprowadzić dodatkowe kryteria oceniania. Od 2026 r. pod lupę wezmą ekrany i fizyczne przyciski. Pięć punktów (w skali 100) będzie przyznawane za łatwość obsługi przycisków.
Jako że producentom zależy na jak najwyższych ocenach bezpieczeństwa w najważniejszych testach - prawdopodobnie zastosują się do uwag przedstawicieli Euro NCAP. To niestety może się przełożyć na wzrost cen aut.
Opinie wybrane
-
2024-03-13 09:38
Dziwna sprzeczność (11)
W komentarzach pod podobnymi artykułami zawsze wszyscy piszą, że tablety są zbędne, przyciski lepsze itd a w tym czasie na tony z aliexpres do Polski sprowadza się tablety do kilkunastoletnich samochodów, a ogłoszenie z nowszym samochodem bez tabletu w komentarzach na facebooku jest zawsze wyśmiewane, że "golas", "jak bez tabletu" itd
PrawdaW komentarzach pod podobnymi artykułami zawsze wszyscy piszą, że tablety są zbędne, przyciski lepsze itd a w tym czasie na tony z aliexpres do Polski sprowadza się tablety do kilkunastoletnich samochodów, a ogłoszenie z nowszym samochodem bez tabletu w komentarzach na facebooku jest zawsze wyśmiewane, że "golas", "jak bez tabletu" itd
Prawda jest taka, że to nas wyróżnia na tle Europy. Uwielbiamy samochodowy lans i pokazywanie za pomocą auta jaki to z nas bogacz nie jest. Podobna mentalność jest we wschodnich krajach.- 69 39
-
2024-03-13 15:59
żadna sprzeczność
Jeden ekran często się przydaje, zwłaszcza do takich urządzeń jak kamera cofania czy nawigacja. To wcale nie znaczy, że nie jest wygodniej sterować radiem czy ogrzewaniem (klimatyzacją) zwykłymi przyciskami czy pokrętłami. Jak do starego auta domontujesz kamerę cofania, nawigację czy apple car play to jest wygodniej i bezpieczniej, a auto wygląda w
Jeden ekran często się przydaje, zwłaszcza do takich urządzeń jak kamera cofania czy nawigacja. To wcale nie znaczy, że nie jest wygodniej sterować radiem czy ogrzewaniem (klimatyzacją) zwykłymi przyciskami czy pokrętłami. Jak do starego auta domontujesz kamerę cofania, nawigację czy apple car play to jest wygodniej i bezpieczniej, a auto wygląda w środku często bardziej nowocześnie. To wcale nie znaczy, że ktoś kto montuje taki ekran usuwa fizyczne przyciski od radia czy klimatyzacji, one zostają tak jak były.
- 6 3
-
2024-03-13 13:14
Kamera cofania + nawigacja jest ok. Ale niektóre auta mają jeden wielki tablet z przodu co jest przesadą
- 12 0
-
2024-03-13 13:05
np w Chinach
- 0 1
-
2024-03-13 11:22
Jak kupiłem sobie 1-din radio z apple car play do 20 letniego auta i jest super, bo poza tym mam wszystkie pokrętła.
Powodzenia w tesli zmienic temp w aucie, bez odrywania wzroku z drogi
- 6 0
-
2024-03-13 11:19
Ja obyłbym się spokojnie bez tabletu, ale potrzebny mi do kamery cofania
- 5 1
-
2024-03-13 10:53
Najgorsza jest przesada.
Te sprowadzane tablety o których napisałeś to w większości zamienniki starych odbiorników radiowych, które oprócz radia umożliwiają trzy podstawowe sprawy: 1. wyświetlenie obrazu z kamery cofania oraz umożliwiają 2. łączność Bluetooth z telefonem tak żeby na legalu korzystać z telefonu w samochodzie 3. korzystanie z nawigacji. Taka wymiana się
Te sprowadzane tablety o których napisałeś to w większości zamienniki starych odbiorników radiowych, które oprócz radia umożliwiają trzy podstawowe sprawy: 1. wyświetlenie obrazu z kamery cofania oraz umożliwiają 2. łączność Bluetooth z telefonem tak żeby na legalu korzystać z telefonu w samochodzie 3. korzystanie z nawigacji. Taka wymiana się broni i jest bardzo OK zwłaszcza że wymiana radia na panel nie powoduje likwidacji przycisków.
Żadna wschodnia mentalność tylko populacyjna. Samochody nie są produkowane specjalnie dla "wschodnich" krajów. A po nowych modelach doskonale widać dla kogo się dedykowane.- 4 2
-
2024-03-13 10:40
To o czym piszesz, to już historia. Tak było. Może pozostało gdzieś na wioskach czy wśród mentalnych wieśniaków. (1)
Dziś samochód nie jest już żadnym lansem. Nawet ten drogi. Wyjedź np. 911-ką na obwodnicę - narobisz sobie obciachu jakbyś był z pis-u.
- 3 5
-
2024-03-14 04:18
glupis?
- 1 0
-
2024-03-13 10:35
ekran do GPS (1)
jest roznica miedzy dokupieniem do "golasa" radia z ekranem, przez ktory mozna wyswietlac mapy / gps albo odebrac telefon; a wielkim tabletem w nowoczesnych autach ktory zastapil nawet pokretlo do zmiany ustawien klimatyzacji.
- 12 0
-
2024-03-13 11:52
Czyli jednak ekran potrzebny, a w ankiecie większość uważa że nie
- 2 1
-
2024-03-13 10:12
Jest różnica miedzy samym ekranem, a ekranem razem z przyciskami.
- 11 0
-
2024-03-13 06:12
Ekran potrzebny jest mi tylko do nawigacji, a tę mam w telefonie. (9)
Ale jak znam życie, ewentualny powrót do przycisków i pokręteł będzie kolejnym pretekstem by podnieść ceny nowych aut :D
- 122 5
-
2024-03-13 11:43
Tak jak w nowym Mustangu
- 1 0
-
2024-03-13 10:48
dotknij ekran w telefonie z nawigacją (1)
to ci z drona mandat władują , ten wbudowany możesz macać. Taka to chora Polska.
- 14 7
-
2024-03-13 19:32
Coś ci się pomerdalo. Telefon wpięty w deskę możesz sobie obsługiwać.
Nie możesz go trzymać w dłoni
- 7 0
-
2024-03-13 08:15
Są, a przynajmniej były dopłaty za cyfrowe zegary (5)
Było to o tyle śmieszne, że ekran jest bez wątpienia tańszy niż ileśtam fizycznych zegarów, prędkościomierz, obrotomierz, wskaźkik paliwa, temperatury itd. Ale nie przeszkadzało to umieszczać tego jako ekstra płątnej opcji dodatkowej.
- 14 3
-
2024-03-13 08:49
Wątpię. Fizyczne wskaźniki kosztują grosze. (4)
Wyświetlacz o wystarczającej jasności żeby nadawał się do samochodu i odpowiedniej trwałości, żeby się nie wypalił wyświetlając cały czas to samo, to już całkiem spory wydatek.
- 13 18
-
2024-03-13 10:36
Gdyby ekrany były droższe to producenci by nadal używali analogowych wskaźników.
Kasa - to pierwszy i główny powód wszechobecnych ekranów.
Dwa ekrany i parę linijek kodu wychodzi dużo taniej niż fizyczne pokrętła, przyciski.- 17 2
-
2024-03-13 10:36
Bullshit.
Fizyczne wskaźniki i przyciski są bardzo drogie. Ich zaprojektowanie do nowego modelu samochodu kosztuje miliony dolarów.
- 13 0
-
2024-03-13 10:20
(1)
Tylko OLEDy sie wypalaja. Zwykle LCD nie.
- 5 1
-
2024-03-13 10:29
LCD wypalają się dużo wolniej, ale dalej się wypalają.
A w samochodzie masz chyba najgorsze możliwe warunki jeżeli o to chodzi.
- 13 0
-
2024-03-13 07:31
Niedawno był do wyboru tablet albo cyferblat (10)
Teraz już jest to niemozliwe. To prawda że tablety rozpraszają, czesto trzeba odwrócic strone aby zmienic jakies ustawienie, jest to niebezpieczne. Uważam że to działania w dobrą stronę. Poza tym estetyka, mnie na przykład drażni strasznie wiecznie opalcowany ekran. Jade samochodem czy komputerem.
- 76 10
-
2024-03-13 13:46
(3)
To go wyczyść czasami
- 0 9
-
2024-03-13 19:34
Czyszczenie pomaga na chwilę. (2)
Chyba ze będziesz używał rękawiczek do obsługi ekranu.
- 2 2
-
2024-03-13 23:09
są długopisy z gumką (1)
ja używam do telefonu na przykład zawsze, żeby paluchy nie zostawały, co nie zmienia faktu, że deska z prawdziwego zdarzenia wygląda ładniej
- 3 0
-
2024-03-14 00:07
W samochodzie jak znalazł...
- 1 0
-
2024-03-13 10:43
techniki i rozwoju nie zatrzymasz
- 1 7
-
2024-03-13 10:14
W niektórych samochodach musisz przeklikać kilka stron żeby zmienić dystans w aktywnym tempomacie.
- 12 0
-
2024-03-13 08:17
W sumie to bohatersko będą walczyć z problemami, które sami stworzyli. (3)
Nie wierzę, że NCAP dopiero teraz to zauważył.
- 23 1
-
2024-03-13 08:52
Dopiero teraz producenci zaczęli przeginać pałę. (2)
Jeżeli nie przełączysz radia bez ekranu dotykowego, trudno. Jeżeli nie włączysz wycieraczek, jak w nowych Teslach, to już zagrożenie na drodze.
- 23 0
-
2024-03-13 10:35
(1)
Nawet wycieraczki? Paranoja.
- 11 0
-
2024-03-13 12:51
Nawet wsteczny z ekranu...
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.