• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Tabletów" w nowych autach będzie mniej?

mJ
13 marca 2024, godz. 06:00 
Opinie (135)
Prawdopodobnie do nowych modeli wróci więcej fizycznych przycisków. Prawdopodobnie do nowych modeli wróci więcej fizycznych przycisków.

Ekrany w nowych samochodach są coraz większe i jest ich coraz więcej. A co za tym idzie - pochłaniają więcej uwagi kierowcy, są rozpraszaczami uwagi. To z kolei przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo. Przedstawiciele organizacji Euro NCAP, znanej z przeprowadzania testów zderzeniowych i oceniania bezpieczeństwa nowych modeli aut, uderzają w producentów i mówią wprost: samochody bez fizycznych przycisków będą gorzej oceniane.



Czy lubisz gdy w aucie jest dużo ekranów?

Prawdziwa "tabletoza"



Można śmiało napisać, że "tabletoza" zawładnęła współczesną motoryzacją. Dziś w nowych samochodach nie może zabraknąć wielkiego ekranu dotykowego na środku kokpitu, a coraz częściej także dodatkowego wyświetlacza przed oczami kierowcy w formie wirtualnych zegarów. Coś, co kiedyś było wyposażeniem opcjonalnym, dziś jest w zasadzie standardem. Mało tego, niektóre modele oferują już nawet trzeci ekran montowany przed oczami pasażera.

Dlaczego tak się dzieje? Po pierwsze, bo trochę tego oczekują sami kupujący. Wiele osób lubi gadżety w swoich samochodach. A im jest ich więcej, albo same w sobie są większe, lepszej jakości, z większą liczbą funkcji - tym lepiej.


Po drugie, współczesne samochody są na tyle zaawansowane technologicznie, że nie da się wszystkich funkcji pomieścić w formie fizycznych przycisków. Szkoda tylko, że wielu producentów zrezygnowało z jakichkolwiek przycisków. To szczególnie kłopotliwe dla starszych kierowców, bo często obsługa takich ekranów nie jest do końca intuicyjna.

Po trzecie, to oszczędność dla producentów. Taniej jest ukryć wszystkie funkcje w ekranie dotykowym, które są sterowane dzięki oprogramowaniu, niż zaplanować przyciski, które przecież wymagają oddzielnych połączeń elektrycznych do każdego z nich. A poza tym, zajmują dużo miejsca.

To model Porsche, w którym oczywiście jest ekran centralny, ale też fizycznych przycisków nie brakuje. To model Porsche, w którym oczywiście jest ekran centralny, ale też fizycznych przycisków nie brakuje.

Ekrany rozpraszają uwagę. Będzie mniej gwiazdek?



Przedstawiciele Euro NCAP - organizacji przeprowadzającej testy bezpieczeństwa nowych modeli aut - twierdzą, że ekrany montowane w samochodach rozpraszają kierowców, a to przekłada się na bezpieczeństwo. Trudno się z tym nie zgodzić.

Nadużywanie ekranów dotykowych jest problemem w całej branży motoryzacyjnej, a prawie każdy producent pojazdów przenosi kluczowe elementy sterujące na centralne ekrany dotykowe, zmuszając kierowców do oderwania wzroku od drogi i zwiększając ryzyko wypadków spowodowanych rozproszeniem uwagi - powiedział Matthew Avery, dyrektor ds. rozwoju strategicznego Euro NCAP.

Dlatego organizacja zamierza wprowadzić dodatkowe kryteria oceniania. Od 2026 r. pod lupę wezmą ekrany i fizyczne przyciski. Pięć punktów (w skali 100) będzie przyznawane za łatwość obsługi przycisków.

Jako że producentom zależy na jak najwyższych ocenach bezpieczeństwa w najważniejszych testach - prawdopodobnie zastosują się do uwag przedstawicieli Euro NCAP. To niestety może się przełożyć na wzrost cen aut.

mJ

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (135)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Walder to trójmiejski przedstawiciel:

 

Najczęściej czytane