• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
12 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wkrótce za postój trzeba będzie płacić m.in. w rejonie przychodni na ul. Wałowej. Wkrótce za postój trzeba będzie płacić m.in. w rejonie przychodni na ul. Wałowej.

Dotarliśmy do projektu uchwały Rady Miasta Gdańska, która precyzuje, jak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania. Za postój wkrótce trzeba będzie płacić na kolejnych ulicach w Śródmieściu i Wrzeszczu, a także na Siedlcach, Aniołkach i Oliwie. Jednocześnie miasto obniży ceny miesięcznych karnetów dla mieszkańców wszystkich dzielnic objętych opłatami.



Czy rozszerzenie strefy płatnego parkowania to dobry pomysł?

O pomyśle gdańskich urzędników, którzy chcą rozszerzyć strefy płatnego parkowania pisaliśmy już w kwietniu. Poza nowymi miejscami postojowymi, za które wkrótce trzeba będzie płacić, magistrat chce też w formie pilotażowego programu uporządkować dzikie parkowanie w pasie nadmorskim. Wkrótce m.in. w Jelitkowie, Brzeźnie i na Wyspie Sobieszewskiej pojawią się komercyjne parkingi, które mają wyeliminować tzw. "samozwańczych parkingowych" i zastawione samochodami pasy zieleni czy wjazdy na prywatne posesje.

Nowe strefy wkrótce, poza jednym wyjątkiem

Jest już gotowy projekt uchwały, w której radni wskazują, gdzie powstaną nowe strefy, precyzują wysokość opłat za postój oraz ustalają sposób ich pobierania.

Dotychczas opłaty obowiązywały na Głównym i Starym Mieście, Wrzeszczu i w okolicach Akademii Medycznej na Aniołkach. Wkrótce strefy zostaną utworzone na kolejnych ulicach w Śródmieściu i Wrzeszczu, a także na Siedlcach, Aniołkach i Oliwie. Opłaty będą tam pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 - 17:00 (na obszarach Śródmieścia, Wrzeszcza), 9:00 do 15:00 (Siedlce, Aniołki, Oliwa).

Strefa zostanie utworzona także w Brzeźnie, ale tam po sprzeciwie mieszkańców i rady dzielnicy urzędnicy co najmniej do przyszłego roku postanowili zawiesić pobór opłat.

  • Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Walecznych, Południową, Brzeźnieńską (włącznie z tymi ulicami), Hallera (z wyłączeniem tej ulicy), Wczasy, Dworską (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Siedlcach zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Strzelecką, Nowe Ogrody, Powstańców Warszawskich, Bema, Zakopiańską do Wyczółkowskiego, Bema, Kartuską do Ciasnej, Pohulanka do Kolonii Studentów (z włączeniem tych ulic), Armii Krajowej (z wyłączeniem tej ulicy), 3 Maja, Nowe Ogrody (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Aniołkach zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Chodowieckiego, Kopernika, Wronią, Orzeszkowej, Dębową, Dantyszka, Dębinki, Smoluchowskiego (do Jarowej), Smoluchowskiego do Traugutta, Traugutta do Nr 29 nieparzyste i do Nr 14 parzyste, terenem niebędącym drogą publiczną, Aleją Zwycięstwa od Nr 31/32 do Chodowieckiego  (z włączeniem tych ulic.
  • Strefa Płatnego Parkowania we Wrzeszczu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Batorego, Sosnową, Partyzantów, Gen. De Gaulle'a, Grunwaldzką, Kościuszki, Dmowskiego, Zator-Przytockiego, Miszewskiego, Uphagena, Piramowicza, Aleją Zwycięstwa do nr 31/32, terenem niebędącym drogą publiczną, Traugutta od nr 29 nieparzyste i od nr 14 parzyste, Do Studzienki, Matejki, Jaśkową Doliną z włączeniem tych ulic.

- Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie będzie poddana pod głosowanie Rady Miasta, natomiast fizycznie pobór opłat przynajmniej w tym roku nie będzie uruchomiony. Jako powód wskazano nam brak wystarczającej liczby urządzeń do poboru opłat i niewystarczający czas na dostosowanie organizacji ruchu - mówi nam Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący zarządu dzielnicy, która jako jedyna oprotestowała pomysł urzędników.
- Nic na siłę - odpowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Jeśli mieszkańcy nie chcą stref i opłat, to ich nie wprowadzimy. Jeśli mieszkańcy wolą obecną sytuację, gdy w czasie sezonu letniego nie mają pod domem wolnego miejsca, bo wszystkie zajęte są przez turystów, to nie mamy na to wpływu - dodaje.
Początkowo opór mieszkańców wobec utworzenia strefy płatnego postoju dało się odczuć w Oliwie. Po spotkaniu z radnymi mieszkańcy jednak zmienili zdanie.

- Strefa płatnego parkowania przeważnie w pierwszej fazie budzi nieufność, ale to dobry pomysł, by ograniczyć w dzielnicy ruch samochodowy i wymóc rotację na miejscach postojowych - mówi Mariusz Andrzejczak, radny Gdańska i dzielnicy Oliwa.
  • Strefa Płatnego Parkowania w Oliwie zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Grunwaldzką, Opata Jacka Rybińskiego, Polanki (z włączeniem tych ulic), Bażyńskiego (z wyłączeniem tej ulicy).
  • Strefa Płatnego Parkowania w Śródmieściu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Wartką, Grodzką, Podwalem Staromiejskim, Targiem Drzewnym, Huciskiem, Podwalem Grodzkim (z włączeniem tych ulic), Błędnikiem (z wyłączeniem tej ulicy), Dyrekcyjną, Kosynierów Gdyńskich, Jana z Kolna, Łagiewniki, Wałową, Targową, Lisia Grobla, Rybaki Górne (do Podstocznej), Wałową, Stara Stocznia (z włączeniem tych ulic) oraz korytem rzeki Motławy.

Niższe opłaty miesięcznych abonamentów

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania mieszkańcy w pozostałych dzielnicach przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów miesięcznych. Obecnie za parkowanie w SPP mieszkaniec musi zapłacić miesięcznie 30 zł. Wkrótce opłata spadnie do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - zapłacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł). Obecnie za roczny abonament trzeba zapłacić niemal trzy razy więcej (300 zł).

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.

Uchwała jeszcze w maju

Zmiany mają zostać uchwalone jeszcze na majowej sesji Rady Miasta. Za postój w tych dzielnicach trzeba będzie płacić najwcześniej od przełomu sierpnia i września, gdy miasto odbierze nowe parkomaty.

Czytaj więcej: Gdańsk wymienia parkomaty. Będą duże zmiany

Co ważne - abonamenty będą ważne tylko w strefie zamieszkania, czyli np. kierowca mieszkający i posiadający miesięczny abonament na parkowanie we Wrzeszczu, chcąc zostawić auto w SPP w Oliwie, będzie musiał zapłacić za każdą godzinę postoju. Osoby prowadzące działalność gospodarczą w obszarze objętym poborem opłat za miesiąc parkowania zapłacą 150 zł lub w skali roku - 900 zł.

Oprócz stref pojawią się komercyjne parkingi

Wcześniej, bo już od połowy czerwca w pasie nadmorskim pojawią się parkingi komercyjne. Miasto wydzierżawi pasy drogowe pod płatne miejsca postojowe, co ma uporządkować dzikie parkowanie i wymusić większą rotację pojazdów. Takie parkingi pojawią się m.in. w Jelitkowie, Brzeźnie i na Wyspie Sobieszewskiej.

- Od połowy czerwca do końca sierpnia trzeba będzie płacić za parkowanie przy Ptasim Raju zobacz na mapie Gdańska, na ul. Falowej zobacz na mapie GdańskaLazurowej zobacz na mapie Gdańska - wyjaśnia Władysław Sidorko, Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wyspa Sobieszewska. - To będą komercyjne parkingi. Nie odczuliśmy zdecydowanego sprzeciwu mieszkańców. Zdają sobie sprawę, że kwestie dzikiego parkowania na trawnikach czy samozwańczych parkingowych, którzy za parę złotych "przypilnują auta", trzeba uporządkować.
Krytycznych głosów mieszkańców nie było też słychać w Jelitkowie. Tam początkowo miała powstać strefa płatnego parkowania. Później jednak rada dzielnicy zmieniła rekomendację i wskazała, że najlepszym sposobem będą prywatne parkingi. Dlaczego?

- Okazało się, że w strefie nie można pobierać opłat w weekendy, a za godzinę trzeba by było płacić 3 zł. Dajemy szansę pomysłowi miasta, bo to pilotażowy program. Zobaczymy, jak to wpłynie na komfort mieszkańców i ruch samochodowy w Jelitkowie - dodaje Łukasz Bejm, Przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Żabianka - Wejhera - Jelitkowo- Tysiąclecia.
Od połowy czerwca za postój w Jelitkowie trzeba będzie płacić w czterech lokalizacjach: na ul. Jelitkowskiej zobacz na mapie Gdańska (przy siedzibie Ergo Hestii) i parkingu przy skrzyżowaniu z ul. Bursztynową zobacz na mapie Gdańska, parkingu na ul. Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska i wzdłuż ul. Piastowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (496) 1 zablokowana

  • Parkingi przy skm (1)

    Powinno byc wiecej parkingow przy strefach komunikacyjnych, zeby moc dojechac autem i przesiadc sie do dogodnej komunikacji

    • 31 4

    • tak to byłby dobry bezpłatny parking dla pracowników okolicznych biur

      • 10 2

  • chory magistrat (2)

    ciągle trwa socjalistyczna gospodarka niedoborów - jak miejsc parkingowych jest za mało, to nie trzeba tworzyć nowych, wystarczy troskliwie zarządzać niedoborami. Przed budynkiem NOT-u był kiedyś parking. Po latach planowanej budowy rozebrano płot i teren odsłonięto, ale parking nie wrócił, posiano tam po prostu trawę. Tak w Gdańsku rządzą POgrobowcy socjalizmu

    • 39 9

    • (1)

      Czas ich pogonić w następnych wyborach - ale nie wybierajmy pis-u!!! Dopuśćmy inną ekipę do rządów, np. Gdańsk obywatelski. Stanowcze _nie_ dla popis-u w gdańsku!

      • 3 1

      • gdansk obywatelski

        to oszolomy

        • 0 0

  • I bardzo dobrze! (4)

    Chcesz parkować- płać. Miasta są dla ludzi a nie dla samochodów. Mamy dobrą komunikacją miejską, PKM, SKM. Wszędzie można nią dojechać, czasy dojazdy są dobre. Świetna sieć ścieżek rowerowych; należy budować i buduje się ich więcej. Samochód można zostawić w domu.

    • 16 68

    • dobrą komunikację -hahaha, świetny żart, poczytaj raport drogowy - po kilka awarii dziennie, szczególnie tramwajów

      • 14 2

    • "Miasta są dla ludzi a nie dla samochodów." - a samochody są dla kogo, dla zwierząt?
      "Samochód można zostawić w domu." - to musisz mieć spory dom...

      • 15 1

    • "Mamy dobrą komunikacją miejską" (1)

      Świetny żart. A poza tym, jak zwykle pedalarskie bredzenie, bo samochodami też jeżdżą ludzie, a nie źli kosmici.

      • 13 3

      • w zaparkowanych samochodach zwykle nie ma jakichkolwiek ludzi

        ograniczonym, zakompleksiałym hejterom antyrowerowym nasze stanowcze nie!

        • 4 8

  • Gdańsk się rozwija... (5)

    .. bo Gdańsk to Platforma, partia którą wspieram i popieram. Tożsamość polskiej tradycji narodowej i śmiałego patrzenia w przyszłość. Wartości katolickie, te prawdziwe, nie mające nic wspólnego z tzw. kościołem toruńskim będącym w zasadzie sektą, znakomicie współgrają z reprezentowana przez PO wizja europejskości. Platforma to partia stworzona przez wolnych i dumnych obywateli Rzeczpospolitej, często różniących się w poglądach i światopoglądach, ale świadomych swego dziedzictwa i chcących budować Polskę będąca emanacja Jej historii.

    • 9 41

    • ...

      Po jakich lekach można uzyskać tak błogi stan nieświadomości rzeczywistości jak u Ciebie?

      • 5 1

    • (2)

      Gdańsk się zabija od wewnątrz

      • 6 0

      • dokladnie (1)

        jeszcze pozaluja tych platnych stref....
        Zycie nie znosi prozni i ruch przeniesie sie w inne miejsca he:)
        No chyba ze oparkuja cale miasto- to juz trzeba emigrowac z GD chocby do sasiednich gmin ..

        • 3 0

        • Tak samo kiedyś nie chcieli pozwolić na budowę marketów w centrum i życie handlowe przeniosło się na Obwodnicę Trójmiasta; sytuację ratuje tych kilka centrów handlowych jak Galeria Przymorze, Galeria Bałtycka czy budowana właśnie Galeria Zaspa - ale ile lat musiało minąć, zanim mogły się tu zbudować?

          • 3 1

    • Zmień leki

      Zmień leki...

      • 0 0

  • Szkoda że zmiany są wprowadzane bez odpowiedniej akcji wyjaśniającej

    Posiadanie samochodu nie stwarza automatycznie prawa do parkowania za darmo w dowolnym miejscu miasta.

    Bez spójnej strategii komunikacyjnej i obciążania użytkowników samochodów opłatami za parkowanie kierowcy będą tracili czas i zużywać paliwo podczas szukania miejsca do zaparkowania lub będą zastawiać chodniki, trawniki i inne elementy przestrzeni miejskiej (zresztą już to robią w masowej skali).

    Wokół stacji SKM powinny funkcjonować strefy wolne od parkujących i jeżdżących samochodów, przychody ze stref PP powinny iść na poprawę jakości transportu publicznego i infrastruktury dla pieszych i rowerzystek.
    Rowerzyści już sobie radzą w ramach istniejącej infrastruktury.

    • 11 15

  • ech (2)

    bo ludzi w mieście powinno być mniej.. nie budować nowych domów i osiedli bo to bez sensu się robi... nie zaludniać miast!!! odsamochodować je i trochę odludnić. rozwijajta se swoje wioski w wielkie miasta.

    • 14 5

    • he he

      nowa teoria miasta :);)

      • 0 0

    • Szczerze? Uważam wyludnianie centrów miast za dobry proces, pod warunkiem że będzie oznaczał budowę domków jednorodzinnych lub bliźniaków/szeregowców. Nawet malutki domek z ogródkiem jest fajną sprawą, a parkować można wtedy na posesji. Oczywiście proces suburbanizacji powinien być prowadzony sensownie - z dobrym wyznaczeniem działek pod osiedla i domki, sensownie zorganizowaną infrastrukturą i zapewnieniem dobrej infrastruktury w ramach osiedla (chodniki, strefy 30/zamieszkania, place zabaw dla dzieci, świetlice itd - są dowody w okolicach Trójmiasta i Tczewa na to, że można). Tak czy inaczej - życie w gęstej zabudowie jest ciężkie i niezbyt zdrowe.

      • 2 3

  • Bardzo dobrze. W Brzeźnie przejść nie można chodnikiem, parkują gdzie popadnie.

    Cebulaki z pierdziszewa i szadółek nie mogą na plażę przyjechać komunikacją miejską ?

    • 17 20

  • Nie ma to jak profesjonalizm (14)

    - Nic na siłę - odpowiada Mieczysław Kotłowski .... Jeśli mieszkańcy wolą obecną sytuację, gdy w czasie sezonu letniego nie mają pod domem wolnego miejsca, bo wszystkie zajęte są przez turystów, to nie mamy na to wpływu - dodaje.

    A może tak miasto pomyślałby o większych bezpłatnych parkingach w pobliżu atrakcyjnych dla turystów i mieszkańców miejsc.
    Tym którym się wydaje że komunikacja miejska wszystkich obsłuży mina zrzednie jak w upał będą czekali a potem jechali zatłoczonym autobusem.

    • 39 8

    • Za pewne powinni wykarczować cały las w Brzeźnie aby szanowny pan mógł zaparkować za darmo. (7)

      A może powinno się zwiększyć częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej w sezonie turystycznym.

      • 7 12

      • (6)

        Po pierwsze
        Z buta na plażę w Brzeźnie mam 15 minut, więc mnie problem nie dotyczy. Jako mieszkaniec znam za to dokładnie teren.
        Po drugie
        Neptun Park, Nadmorski Dwór wiesz gdzie są te osiedla przeciwniku wycinania drzew. Ma powstać kolejne z wjazdem od Hallera. Było też dobre miejsce na parking po kotłowni przy Dąbrowszczaków ale miasto wolało tam Biedronkę.
        Osiedla w pasie nadmorskim Ci nie przeszkadzają ale parkingi już tak. Mi przeszkadzają samochody jeżdżące po chodnikach i tam też parkujące. Zdaje się że jazda po chodniku jest zabroniona ale miasto i jej zbrojne ramie SM ma to głęboko.
        Po trzecie
        Korzystasz z komunikacji czy tylko teoretyzujesz ?
        Sprawdź ile autobusów ma Gdańsk a potem zastanów się czy zwiększenie kursowania a więc kolejne autobusy i nowi kierowcy to dla miasta żaden problem.
        Gdyby miasto faktycznie chciało żeby ludzie się przesiedli to komunikacja byłaby darmowa.
        Prawda jest taka że aktualnie w autobusach jest tłok i nowi pasażerowie to byłaby już masakra.

        • 11 1

        • łatwiej uruchomić więcej autobusów niż znaleźć przestrzeń na nowe parkingi dla samochodów (5)

          do plaży można dojść/dojechać na wiele różnych sposobów, nie tylko komunikacją miejską; dojeżdżanie samochodami niszczy przestrzeń przyplażową.

          • 0 6

          • (4)

            Od Brzeźna do Jelitkowa między plażą a ulicą jest praktycznie wszędzie park więc o niszczeniu jakiej przestrzeni przy plażowej piszesz ? Ciągle są jeszcze miejsca gdzie można zrobić parkingi. Nie pod samą plażą ale w wystarczająco bliskiej odległości. Zresztą nie wszyscy idą na plaże są osoby przyjeżdżające na spacer lub place zabaw w parku.
            Uruchomienie autobusu to nie jest pstryknięcie palcem. Aktualnie jest problem z linią przewożącą rowery pod tunelem może doradzisz coś fachowcom bo sobie nie radzą? Trzeba mieć pojazdy i kierowców to są całkiem duże koszty, a ZKM ma określony budżet..

            • 7 1

            • (2)

              Nie ma takiej ilosci miejsca, zeby kazdy kto chce sobie tam zaparkowal.
              Im wiecej parkingow tym wiecej ludzi pomysli, ze oooooo tam mozna zaparkowac i wtedy przyjedzie 100tys. ludzi

              Moze zaczna tez wyburzac osiedla pod te 100tys samochdow??

              To tak samo jak z poszerzaniem drog, to nie ma konca a efektu pozytywnego nie widac.

              • 1 2

              • Mylisz się

                Według Ciebie parkingów nie należy robić bo jak się je zrobi to kierowcy natychmiast je zajmą. Może więc trzeba ograniczyć liczbę sprzedawanych samochodów bo jak się pozwala kupować to potem trzeb je gdzieś parkować.

                Jeśli miasto robi duży atrakcyjny park gdzie w ciepłe dni pojawiają się w dużych ilościach mieszkańcy i turyści to psim obowiązkiem jest zapewnić też pewną liczbę miejsc parkingowych. To nie jest tak że wszyscy mogą i chcą przesiąść się do komunikacji.

                Miasto zrobiło przyzwoity parking na Zaspie a potem olało temat. Zostało zmuszone przez kierowców rozjeżdżających łąkę do zrobienia drugiego przy Krainie Zabawy jakiś 1 km od parkingu na Zaspie. Parking co 1 km przy takim parku to chyba nie jest luksus ale konieczność. Park i plaże ciągną się jeszcze dalej ale żadnego parkingu już tam nie zrobiono.

                • 2 0

              • Poszerzanie dróg nie ma końca, bo zamiast stawiać na bezkolizyjne rozwiązania, każdy nowy odcinek upstrzony jest światłami co kawałek.

                Zobacz choćby skrzyżowanie Słowackiego z Potokową. Jest tam naprawdę mnóstwo miejsca i można by zrobić dla pieszych kładkę, która nie była by problemem nawet dla niepełnosprawnych. A tak, to auta z skręcające w Prawo przez 3/4 czasu przepuszczają pieszych a korek rośnie.

                • 0 0

            • Przede wszystkim - doradziłbym lepszych fachowców. Niech miasto czy przewoźnik zatrudni studenta z głową pełną pomysłów, to lepiej doradzi, niż biorący duże pieniądze "eksperci".

              • 0 0

    • (1)

      Oprócz Wyspy Sobieszewskiej na plażę dojedziesz tramwajem. A te w wakacje nie są zatłoczone.

      • 1 7

      • nie nie są zatłoczone

        są za.j..ebane turystami tylko troszki:))

        • 2 1

    • (3)

      Masz nowy, duży parking nieopodal Głównego Miasta. Koło żółtego wiaduktu.

      • 5 3

      • tylko że płatny a taki jest bez sensu (2)

        • 5 4

        • (1)

          Dlaczego?

          • 1 1

          • Bo kierowcy nie lubią być dojeni, wystarczy podatek w benzynie.

            • 6 2

  • Douc i doic mieszkancow budyn co nie

    • 24 3

  • płatne strefy parkowania (1)

    powinny być utworzone w okolicach budynków użyteczności publicznej, Urzędu Miejskiego i Urzędów Marszałkowskiego i Wojewódzkiego, ZUS i US. Dotychczas bezpłatne parkingi są okupowane przez pracowników tych budynków. A co z samochodem ma zrobić petent?

    • 47 5

    • przy urzędzie miejskim jest wiele miejsc do parkowania dla petentów

      zwykle zastawione samochodami innych petentów.

      Naprawdę samochód nie jest jedynym możliwym sposobem poruszania się po mieście i docierania do urzędu.

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane