• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tereny pod Trasę Kaszubską sprawdzą archeolodzy

Maciej Naskręt
14 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przykładowe prace archeologiczne na budowie drogi ekspresowej. Przykładowe prace archeologiczne na budowie drogi ekspresowej.

Tuż przed rozpoczęciem budowy Trasy Kaszubskiej zostaną przeprowadzone badania archeologiczne. Archeolodzy sprawdzą pozostałości osad i cmentarzysk pochodzących z różnych okresów historycznych.



Czy powstanie Trasy Kaszubskiej ułatwi ci życie?

Przedstawiciele gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosili przetarg na wykonanie badań wykopaliskowych na trasie planowanej budowy drogi S6, na odcinkach od Bożepola Wielkiego do Obwodnicy Trójmiasta w Gdyni. Całe zamówienie podzielono na trzy części, zgodnie z podziałem inwestycji na poszczególne zadania.

- Obowiązek wykonania badań wykopaliskowych został nałożony na GDDKiA decyzjami wojewódzkiego konserwatora zabytków. Do badań wyznaczono 57 stanowisk o łącznej powierzchni ok. 17 ha - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Oferty na badania potencjalni oferenci mogą składać do 26 lutego, natomiast zakończenie całej procedury i wyłonienie wykonawców planowane jest na kwiecień. Badania terenowe rozpoczną się zaraz po uzyskaniu decyzji na realizację inwestycji dla danych zadań.

Przeznaczone do badań stanowiska to głównie pozostałości osad pochodzące z różnych okresów: od wczesnej epoki brązu przez okres rzymski i średniowiecze, aż po nowożytność.

Złożono wnioski o zezwolenie na budowę Trasy Kaszubskiej



Trasa Kaszubska Trasa Kaszubska

Trasa Kaszubska za 1,5 mld zł



Łącznie budowa 40-kilometrowej trasy pochłonie z budżetu państwa i UE 1 mld 490 mln zł. Do tego trzeba doliczyć także koszty wykupu gruntu, które jeszcze nie są znane.

Inwestycja została podzielona na trzy odcinki:
  1. z Szemudu do Luzina - zbuduje Budimex za 335,8 mln zł do połowy 2021 r.
  2. z Luzina do Bożepola Wielkiego - zbuduje PORR za 338 mln zł do I kwartału 2021 r.
  3. z Gdyni do Szemudu - wybuduje Polaqua za 817 mln zł do końca lipca 2021 r.


Na koniec trzeba podkreślić, że nie będzie realizowany odcinek Trasy Kaszubskiej z Bożepola do Lęborka. Ten fragment drogi ma powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Na razie nie ma wiążących terminów realizacji.

Trasa Kaszubska

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 20 kilometrów (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także zbudowany od podstaw Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Bożepole - odcinek skrócony

Ten fragment obejmuje ok. 10-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców. Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.

Miejsca

Opinie (133) 3 zablokowane

  • Nareszcie bendę mógł ominąć śmierdzącą gdynie wioskę rybacką

    • 0 13

  • ta inwesycja (1)

    jest okrojona i jako taka nie rozwiąże problemów. Budując trasę S 6 powinna co najmniej być poprowadzona za Lębork - czyli powinien być budowany także odcinek 4 do leśnic. Obecnie nawet po wybudowaniu trasa skończy się za Bożym Polem Wielkim za przejazdem kolejowym a dalej do Lęborka pójdzie starą wąską drogą. Wzmożony ruch panuje między trójmiastem i Lęborkiem. Boże Pole Wielkie nie jest jakimś osobnym celem. Zatem po szybkim przejechaniu odcinka do Bożego Pola cały ruch powstrzyma się dalej i będzie wielki tłok jak nie korek. Pod względem logistycznym inwestycja w takim kształcie jest pozbawiona sensu. Tym bardziej że nie buduje się S 6 od Lęborka do Koszalina.

    • 3 1

    • Aktualnie planowany przebieg byłby odpowiedni na warunki goszpodarcze i społeczne 30lat temu dziś mija sie z celem.

      • 1 0

  • Kolejna kasta pasożytnicza. Pokopię sobie na każdej inwestycji a my za to płacimy.

    • 1 5

  • Krzyżaki

    czego te archeologi szukajo w polu, Krzyżaków zbłąkanych jakich chyba, a może pociągu złotego abo komnaty? Ja słuszoł że koło Strzebielina skarby wojenne zakopali, ino z wojny jakiej nie wiem

    piękna ta nasz Zakopia ...., tfu!, Kaszubianka bedzie

    • 1 1

  • Złożyłem ofertę .

    • 1 1

  • Do Szemuda :)

    Tak się to odmienia w Szemudzie :)

    • 0 1

  • Dlaczego tylko Szemud doczekał się badań bardziej rzetelnych co z pozostałymi miejscowościami na trasie odcinka II III i IV?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane