• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

'Tłumaczenia SKM w sprawie rowerów podważają jej wiarygodność'

Tomasz Larczyński
17 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Druga, gorsza kategoria pasażerów PKM
Kontrowersje wokół przewozu rowerów w pociągach PKM nie maleją. Kontrowersje wokół przewozu rowerów w pociągach PKM nie maleją.

- Tłumaczenia SKM w sprawie przewozu rowerów są symptomem znacznie głębszego problemu, który podkopuje wiarygodność najważniejszego operatora pasażerskiego Trójmiasta - twierdzi Tomasz Larczyński, ekspert od transportu publicznego ze Stowarzyszenia Lepszy Gdańsk. To kolejny głos w sprawie przewozu rowerów w pociągach SKM na linii PKM.



Czy spodziewasz zmiany podejścia SKM do rowerzystów?

To czwarty artykuł dotyczący kwestii przewozu rowerów i funkcjonowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługiwanej przez Szybką Kolej Miejską. Rozpoczęło się od spostrzeżeń jadącego po raz pierwszy pociągiem czytelnika. Po kilku dniach dotarła do nas oficjalna odpowiedź SKM. Następnie o zamieszaniu z przewozem jednośladów w pociągu z Kościerzyny do Gdyni pisał kolejny czytelnik.

Teraz prezentujemy stanowisko dr. Tomasza Larczyńskiego, eksperta od transportu publicznego, reprezentującego Stowarzyszenie Lepszy Gdańsk:

Jak bumerang powraca temat przewozu rowerów w spalinowych zespołach trakcyjnych (SZT) uruchamianych przez PKP SKM. Ostatnie - powiedzmy to od razu: dość konfundujące - tłumaczenia spółki zdecydowanie wymagają polemiki. Jednak kwestia ta jest symptomem znacznie głębszego problemu, który podkopuje wiarygodność najważniejszego operatora pasażerskiego Trójmiasta.

Who do I call if I want to speak to Europe? - głosi popularny aforyzm, błędnie przypisywany Henriemu Kissingerowi. Numer "do Europy" istnieje od ośmiu lat. Do spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, wydawałoby się, telefon istnieje od początku jej istnienia - jest to oczywiście telefon do jej prezesa. Lecz czy rzeczywiście? Zanim odpowiemy na to pytanie, przyjrzyjmy się ostatniemu komunikatowi zarządu SKM opublikowanemu na portalu. SKM upór przed przewożeniem większej liczby rowerów w swych SZT niż liczba wieszaków tłumaczy w nim kilkoma powodami. Niestety, osoba choć trochę obeznana z rynkiem kolejowym może po tej lekturze złapać się za głowę.

Pasażerów też bywa za dużo

Czytamy mianowicie, że "Determinują nas (...) zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej autobusów szynowych opracowane przez ich producenta". I oczywiście w dokumentacji każdego pojazdu kolejowego przystosowanego do przewozu rowerów znajdziemy taką informację. Znajdziemy jednak również inne - np. liczbę miejsc siedzących i stojących. W przypadku zespołów Pesa Atribo (SA136), które dominują w taborze spalinowym SKM i stąd siłą rzeczy w doniesieniach o problemach z przewozem rowerów, jest to odpowiednio 150 i 200 miejsc, łącznie 350 osób.

I teraz pytanie: skoro SKM tak pilnie przestrzega zapisów dokumentacji, to czy jej drużyny liczą również pasażerów i każdego 351. wypraszają z pociągu? I czy sprawdza, że na miejscach siedzących siedzi nie więcej niż 150 osób, bo może ktoś komuś usiadł na kolanach?

Dalej czytamy: "nie tylko PKP SKM w Trójmieście stosuje ograniczenia co do liczby przewożonych rowerów. (...) PKP Intercity umożliwia w składach pociągów zespolonych przewóz wyłącznie takiej liczby rowerów, ile jest miejsc wyznaczonych konstrukcyjnie do ich przewozu."

Nietrafione porównanie z Intercity

W skrócie? Pomieszanie z poplątaniem. PKP IC sprzedaje tyle miejsc na rowery, ile jest "haków", nie tylko w zespołach trakcyjnych, lecz we wszystkich swoich pociągach (na marginesie: skład pociągu zespolonego to sformułowanie urągające wszelkiej polskiej terminologii kolejowej). Tyle tylko, że łączy to z rezerwacją, więc z góry wiemy, że miejsc nie ma - po prostu nie kupimy wtedy biletu, a więc inaczej niż w SKM, gdzie kupujemy bilet na przewóz roweru i zostajemy z nim na polu w Skorzewie. Poza tym, w praktyce, w sytuacjach awaryjnych, można przewieźć parę dodatkowych rowerów także w PKP IC (nie licząc pociągów EIP).

Należy wtedy wziąć w kasie poświadczenie o braku miejsc na rowery, zakupić bilet u drużyny konduktorskiej i samemu pomyśleć o umocowaniu roweru (przydaje się zapięcie). I choć teoretycznie zależy to od dobrej woli drużyny, w praktyce niżej podpisany nie spotkał się tu nigdy z problemem, jest to też rozwiązanie w pełni legalne w myśl przepisów wewnętrznych PKP IC.

Poza tym trudno porównywać przewozy dalekobieżne, które obsługuje PKP IC, z relacjami regionalnymi SKM - w tych pierwszych, nawet jeśli zostaniemy jakimś cudem na peronie, to dzieje się to podczas powrotu z dalszej wyprawy, gdzie jesteśmy i tak przygotowani na nocleg oraz znajdujemy się w dużym mieście, gdzie staje pociąg PKP IC. Sytuacja, w której zostajemy wieczorem z lekkimi rzeczami na jeden dzień, z rodziną, we wspomnianym Skorzewie, jest jakby nieco inna, ujmując rzecz najłagodniej. Poza PKP IC nie są mi znani żadni inni operatorzy w Polsce stosujący to rozwiązanie, pomijając przejazdy specjalne (np. retro).

I wreszcie: "w przypadku zdarzeń z taborem (np. konieczność wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania), rower przewożony w miejscu do tego nieprzystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia ciała innych podróżnych, a w skrajnych przypadkach - zagrażać ich życiu. Może także dojść do uszkodzenia wnętrza taboru."

Bezpieczeństwo to wymówka

Tu kolejna ciekawostka. Skoro rower jest tak zabójczym narzędziem w pociągu, to dlaczego nie ma takich ograniczeń nie tylko u innych operatorów (w praktyce nawet - jak pokazałem wyżej - w PKP IC), lecz także w pociągach elektrycznych samej SKM? Czy one hamują mniej gwałtownie? Otóż nie, siła hamowania w zespołach trakcyjnych przeznaczonych do niższych prędkości jest generalnie podobna i wyznacza ją (w pewnym uproszczeniu) stosunek masy hamującej do masy własnej - przykładowo w leciwych EZT EN71 masa hamująca jest wyższa od własnej, co oznacza, że jednostki te mogą nieco mocniej hamować. A jednak nikt nie myśli o liczeniu rowerów w tych jednostkach, co piszę wprawdzie z lekkim lękiem, czy po przeczytaniu tych słów SKM jednak nie wpadnie na ten pomysł.

Poza tym hamowanie awaryjne jest stosowane naprawdę w wyjątkowych, zgodnie z nazwą: awaryjnych sytuacjach i są to zwykle przypadki, w których to, czy kogoś uderzy w ramię koło od roweru, jest z reguły najmniejszym zmartwieniem. A już jak rower miałby "uszkodzić tabor", tego kompletnie nie jestem w stanie sobie wyobrazić - mówimy tu wszak o nowoczesnych zespołach trakcyjnych posiadających odporność zderzeniową na poziomie tzw. trzech scenariuszy. Cóż, najwyraźniej według SKM zderzenie czołowe z innym pojazdem kolejowym to fraszka przy uderzeniu przez pocisk klasy Wigry lub Jubilat. Sytuacja, jaka się tu zarysowuje, wykracza jednak dalece poza techniczne dywagacje.

Nieracjonalne działanie

Problemy z SKM są sygnalizowane od dawna. To brak możliwości poradzenia sobie z palaczami w pociągu, niemożność zmniejszenia dziury między peronem a wagonem przez dospawanie stopnia, osobny system sprzedaży biletów telefonicznych (niekompatybilny z gdańskim i gdyńskim) itp. Kwestię wieku taboru pomińmy, gdyż ona faktycznie w niewielkim stopniu zależy od SKM.

Zresztą także kwestia rowerów to nie tylko sprawa wąskiej grupy użytkowników: sytuacja, w której podmiot działający na rynku - każdym, nie tylko kolejowym - oferuje jakąś usługę za darmo (choć nie musi), a jednocześnie drastycznie ogranicza jej dostępność i nie daje możliwości wykupienia jej po wyczerpaniu darmowego limitu, przeczy wszelkim zasadom prowadzenia działalności gospodarczej, a tak jest z SKM, która po przejęciu od Przewozów Regionalnych obsługi tzw. "magistrali węglowej" na odcinku Gdynia-Kościerzyna wprowadziła na niej swoją promocję polegającą na darmowym przewozie rowerów.

Już nie mówiąc o tak podstawowej kwestii jak owo odmieniane przez wszystkie przypadki bezpieczeństwo: dla kogoś, kto opiekuje się rodziną i został z nią wyproszony z ostatniego pociągu wracającego z Kaszub w niedzielę, to właśnie jest narażenie na niebezpieczeństwo - nieplanowanego noclegu czy powrotu szosą po zmierzchu, z wyczerpanymi dziećmi. Nikt z takiej rodziny już zapewne z usług SKM nie skorzysta. Czy tak wygląda racjonalna działalność handlowa?

Problemem sytuacja własnościowa

Jednak, paradoksalnie, całej winy za ten stan wcale nie ponosi SKM. Tą spółką zarządzają ludzie, nie maszyny, i jako tacy mają prawo się mylić i popełniać błędy. Jak każdy z nas. Jeżeli jednak mówimy o spółce kapitałowej, to w takiej sytuacji do akcji powinien wkroczyć jej właściciel. I tu wracamy do pytania ze wstępu: do kogo zadzwonić z problemem z SKM?

Sytuacja własnościowa PKP SKM jest beznadziejnie zagmatwana i wyjątkowa pod tym względem w skali kraju. Większościowy pakiet posiada grupa PKP, mniejszościowe - Skarb Państwa, Gdańsk, Sopot, Gdynia, Pruszcz i Rumia. Tak więc "telefon z problemami z SKM" to teoretycznie telefon do prezesa grupy PKP, Krzysztofa Mamińskiego. Szkopuł w tym, że PKP wydają się być niespecjalnie zainteresowane tym, co się dzieje w ich spółce-córce.

To zresztą szerszy problem z PKP, które niezbyt angażują się w działania spółek ze swojej grupy (w tym choćby PKP IC), co od dawna rodzi pytanie, po co nam właściwie Polskie Koleje Państwowe z ich suto opłacanym zarządem. Gorzej, że także dwaj kolejni udziałowcy konsekwentnie milczą w sprawie SKM. Zdecydowanie najaktywniejszy jest samorząd wojewódzki i chwała mu za to, jednak ze swoimi niecałymi 11 proc. udziałów ma niewiele formalnych możliwości działania. Wielkim nieobecnym jest tu miasto Gdańsk, które ma więcej udziałów w spółce niż województwo, do tego pośrednio ją finansuje (przez składkę do MZKZG), a jednak traktuje SKM jak ciało obce, kompletnie nie interesując się jej losem.

Znajduje to odzwierciedlenie nawet w budżecie miasta, gdzie znajdziemy działanie Finansowanie utrzymania Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz nadzór komunikacji miejskiej, w którym to zadaniu mieści się dotacja dla MZKZG, lecz sprecyzowanie owego nadzoru zawęża go tylko do ZTM - ani MZKZG, ani SKM nie są poddane takiemu nadzorowi przez Gdańsk. Faktem jest, że podział udziałów między poszczególne miasta Trójmiasta jest głęboko niesprawiedliwy (Małe Trójmiasto nie ma niemal żadnych udziałów, podczas gdy znaczące udziały ma Pruszcz Gdański, do którego SKM już nie dojeżdża), lecz nie zwalnia to największego udziałowca spośród miast do dbania o swój majątek, choćby przez nacisk na grupę PKP, posiadającą wszelkie instrumenty do działania.

Niepewna przyszłość

Uważam, że to stoi u podstaw zasadniczych problemów z naszym najważniejszym przewoźnikiem i, co więcej, będzie się to pogłębiało wraz z czekającymi nas znaczącymi inwestycjami w tabor. Czy Gdańsk i Gdynia wykażą zainteresowanie pojazdami, które będą kursowały wzdłuż kręgosłupa metropolii? Czy będą naciskały na integrację biletową swoich systemów z SKM, na czym powinno im zależeć bardziej niż samorządowi województwa? Czy będą wreszcie inicjować dyskusję o zwiększeniu udziału samorządów w SKM? Na to ostatnie jest zresztą pewien prosty sposób, lecz jak dotąd woła o niego tylko Urząd Marszałkowski.

A więc jest to także problem polityczny. Reprezentując ruch miejski Lepszy Gdańsk pytam niniejszym wszystkich potencjalnie zaangażowanych aktorów lokalnej sceny politycznej o ich pomysły na uzdrowienie sytuacji SKM. I nie chodzi tu o kosmetyczne czy personalne poprawki, lecz o fundamenty spółki, bez której niemożliwy jest zrównoważony transport Trójmiasta. Dotyczy to zarówno ugrupowań startujących do sejmiku, jak i w wyborach miejskich, a nawet powiatowych, np. do Rady Powiatu Wejherowskiego. Działania ruchu miejskiego Lepszy Gdańsk będą zmierzały konsekwentnie do zwiększenia aktywności Gdańska w SKM w porozumieniu z samorządem wojewódzkim, niezależnie od tego, kto się w nim znajdzie. Tak, żeby ostatecznie "telefon do SKM" znajdował się na Pomorzu.

O autorze

autor

Tomasz Larczyński

wrzeszczanin od trzech pokoleń, pasjonat historii, wiceprzewodniczący Nowej Lewicy w Gdańsku

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (505) ponad 20 zablokowanych

  • (5)

    Roszczeniowa grupka nielicznych obcisłogacich oszołomów próbuje terroryzować resztę pasażerów. Won na ścieżki rowerowe pocić się i śmierdzieć. I to przepraszam czy się zmieszczę? Czy mogę przejść? Nie kuźwa nie ma miejsca!!!! Dotarło, czy trociny w głowie.

    • 34 42

    • Brawo Kodowiec

      Choc jeden co mowi jak jest

      • 0 0

    • prostak

      Może kiedyś ktoś odkoduje twoje pseudo komórki mózgowe , o ile je masz zakodowany prostaku.

      • 0 1

    • Popracuj trochę nad kulturą języka (1)

      Byclć może nawet masz rację, że część rowerzystów łamie przepisy. To samo można też powiedzieć o kierowcach i pieszych. Często kierowca, pieszy i rowerzysta to ta sama osoba, zmienia tylko sposób przemieszczania się. Sugeruję zmienić jednak sposób wypowiedania się.

      • 10 2

      • to taki burak z politbiura z PiSdu.

        taki język jak u pani profesorki, wiadomo jakiej.

        • 1 3

    • a gdzie ścieżki grupo nieroszczeniowa?

      • 0 1

  • kij ma dwa końce (4)

    A jakby doszło do wypadku i rower by komuś uszkodził ciało to zadyma kto tyle rowerów wpuścił.

    • 21 13

    • Śmieszny argumeny (2)

      A gdyby doszło do wypadku to chłop ważący 90kg wyrzadzi więcej krzywdy swoja masa niz 15kg rower.

      • 11 5

      • Do Bilbao

        ..glupi jestes.Kolejny duren po podstawowce ktory o fizyce pojecia nie ma nawet 120 kg facet w razie wypadku nie narobi tyle gnoju co 16 kg rower bez mozgu

        • 0 0

      • człowiek sam jest w stanie utrzymać równowagę

        rower nie

        • 1 0

    • pieszy też ma dwa końce.

      albo kopnie w głowę przewracając się albo z bańki rypnie w szybę. aaaa, i ekran niedziałający może i komuś na głowę upaść.

      • 4 3

  • (3)

    Słusznie robią. Może nie będę musiał drugi raz dać obcislogaciowcowi w zęby za ubrudzenie spodni.

    • 29 17

    • (1)

      kozak w necie p...a w świecie

      • 1 1

      • pierdoła jest kazdy ped**arz

        • 2 1

    • wow ale z Ciebie kozak, kwa kwu master

      • 11 3

  • Wiedza w Wikipedii to za mało Panie Larczyński! (1)

    W przypadku linii SKM S1 - S4 przewoźnikiem i właścicielem taboru jest PKP SKM Trójmiasto, w przypadku linii S6 z Kościerzyny do Gdyni przez Gdańsk Wrzeszcz właścicielem torów są PKP PLK i PKM, tabor należy do województwa Pomorskiego a operatorem jest PKP SKM Trójmiasto. Winę można szukać u operatora, ale ten działa tylko na zlecenie naszego województwa i urzędu marszałkowskiego. Bez urzędu marszałkowskiego na tory nie wyjechałby żaden przewoźnik regionalny. Tabor należy do województwa. Jeżeli województwo innych pociągów nie posiada, to trudno.

    Również narzekanie, że ktoś będzie musiał nocować w Kościerzynie jest bezsensowne, bo 11 minut po ostatnim pociągu odjeżdża w tym mieście autobus do Gdańska. Nie można doczepić do niego przyczepy na rowery? Inną alternatywą są boksy na rowery ustawione w pobliżu dworca, gdzie można by przechowywać je do następnego dnia. Innym możliwym rozwiązaniem jest wypożyczalnia rowerów w Kościerzynie. Tylko nikt by z niej nie korzystał, jeżeli transport własnego roweru na linii S6 nic nie kosztuje.

    Pytanie Pana doktora „Czy tak wygląda racjonalna działalność handlowa?” jest na tyle śmieszne, bo mamy do czynienia prawie z monopolem, którego przyczyną jest brak opłacalności. Żaden pociąg regionalny nie wyjedzie na tory, bo nie można na tym zarobić. Urząd marszałkowski musi spełniać podstawowe zadania do których należy zapewnienie podstawowych połączeń. Lepiej podwozić ludzi do pracy niż wypłacać świadczenia socjalne. Unia dała kasę na remont torów, to trzeba utworzyć minimalną ofertę.

    Nie wiem kto wnosi skargę do urzędu przez telefon o którym pisze Pan dr. Larczyńsk: „Telefon z problemami z SKM”. Panie doktorze, telefon coś pomoże? Skargi składa się pisemnie listem poleconym z potwierdzeniem odbioru. Jeżeli czytam takie głupoty od osoby wykształconej, to brakuje mi słów.

    Integracja biletowa jest przecież już przygotowywana, co najmniej, jeżeli chodzi o telefony komórkowe. Pisały o tym media.

    • 3 4

    • Głuszek może weźmiesz się do roboty w końcu? Przecież widać że to ty.

      • 0 1

  • Wiedza z Wikipedii? (1)

    Czy wystarczy tytuł doktor historii, żeby zapisywać całe strony wiedzą z Wikipedii? Żeby wszystko się zgadzało, co napisał ekspert dr. Tomasz Larczyński, to komentarzy było by mniej, chociaż niektórzy nie potrafią rozróżnić PKM od PKP PLK i nie wiedzą które tory należą do kogo. Jeżeli Pan dr. Larczyński jest najbardziej poinformowanym ekspertem Stowarzyszenia Lepszy Gdańsk to niech wniesie coś nowego do dyskusji.

    Przewoźnik SKM nie musi być wiarygodny Panie dr. Larczyńsk, musi być punktualny i niezawodny. Czy może użył Pan nie właściwy słownik? W niektórych językach niezawodność i wiarygodność to jedno i to samo słowo, w języku Polskim jest inaczej. Źródło, które cytujemy może być wiarygodne, ale przewoźnik nie musi mi przedstawiać własnej opinii, mam po prostu działać niezawodnie!

    Dyskusja czy do pociągu pasuje 350 czy 351 osób nie ma żadnego sensu. Nikt nie oczekuje, że konduktor będzie liczył pasażerów oprócz w EIP, gdzie sprzedaje się tylko tyle biletów, ile jest miejsc siedzących. Pewnie ograniczona liczba rowerów ma nie tylko przyczynę techniczną – nie ma więcej haków – prawdopodobnie ubezpieczenie jest tylko na sześć rowerów i dla tego nie można więcej przewozić. Można tylko wpuścić na trasę pociąg z 5 wagonami. Tylko czy perony są wystarczająco długie? Jest tak wszędzie na świecie, widziałem również zagranicą, że konduktor wymagał od pasażera, że powiesi rower a odstawi w wagonie – chociaż nikomu nie przeszkadzał. Do wypadków z udziałem pociągów dochodzi parę razy na rok. Nawet jeżeli są one wyjątkiem, za nie przestrzeganie przepisów odpowiada przewoźnik.

    • 2 3

    • Głuszek weź się do roboty a nie na portalach siedzisz i głupoty wypisujesz

      • 0 1

  • Gdańsk rowerową stolicą Poslki (1)

    • 9 4

    • Gdansk stolicą chodników rowerowych.

      • 0 0

  • Kiedy wreszcie wprowadzą opłaty za te rowery!!!? (8)

    Problem sam wówczas zniknie!

    To jest chore, aby nie płacić za rower. To może w ogóle zróbmy przejażdżki za darmo? Wszyscy mieszkańcy się zrzucą...

    • 18 14

    • (6)

      nie zniknie. bo nie problem jest w opłacie

      • 6 6

      • (5)

        Gdyby była opłata, to podstawiliby dodatkowy wagon. Obecnie podstawiać dodatkowy wagon to większe straty, bo jaki jest ekonomiczny sens?

        • 6 4

        • bez znaczenia. I tak miliony sie dopłaca do funkcjobowania PKM. Jak by tak nie zniechecali do swoich uslug moze byłoby to mniej.

          • 0 0

        • jak ? (3)

          jak podstawisz kolego dodatkowy wagon do składu zmiennokierunkowego ?

          • 6 2

          • (2)

            Wpisz sobie w google "szynobus + bonanza" Zobaczysz wówczas takie cuda!

            • 5 4

            • Ciekawe jak to by zrobili w 7 minut na PKM. (1)

              Ciekawe jak przestawisz cały skład w PKM razem z rozczepieniem i łączeniem wagonu w kartuzach czy wrzeszczu do szynobusa w 7 minut.
              Owszem regio na hel mają wagony ale mają więcej czasu.

              • 5 1

              • Tak to rzeczywiście jest problem! Nie da się wydłużyć do 15minut i już... Tym bardziej, że kursują co pół godziny (wyjątki co 15 minut).
                Zresztą - przecież nie wszystkie muszą mieć doczepiony wagon.

                • 2 1

    • Wtedy gdy wprowadzą oplaty za chwalenie sie głupotą,więc ty tez zapłacisz wiecej.:)

      • 2 3

  • rowery w kolejce SKM i PKM (5)

    W PKM jest tylko kilka wieszaków na rowery niestety zdarza sie tak, że są takie dni gdy pasażerów jest dużo i wielu chętnych do przewozu rowerów. Pasażerowie bez rowerów mają pierwszeństwo i tak być musi, rowerzysta może swobodnie pojechać sobie na rowerze. Dawno temu często jeździłem na rowerze z Gdańska do Kartuz i dalej czy na Kociewie nie miałem żadnych problemów. Dzisiaj
    obcisłogaciowi lamentują , że nie mogą wsiąść do pociągu.Opowieści o powrocie w ciemnościach szosą są wyssane z palca - dlaczego rower nie ma oświetlenia? a c o do dzieci , codziennie jeżdżę PKM lub SKM i jeszcze nie spotkałem dorosłych rowerzystów z dziećmi z rowerami. I pytanie to po co czekać aż do godzin nocnych by wracać z dziećmi, latem zmierzch zapada późno czyli ktoś wraca z wycieczki rowerowej z dziećmi w nocy toż to kompletny idiota jeżeli tak robi.Nie wierzę , że ktoś tak czyni.A na temat Pana tzw. eksperta od transportu publicznego nie będę się wypowiadał, szkoda słów.

    • 19 16

    • (3)

      ty ty ty twoja d... patrzysz na świat przez swój tylko pryzmat typowe dla ludzi mocno ograniczonych umysłowo dawno temu na drodze wojewódzkiej do Kartuz ruch był 10X mniejszy niż dziś powiedz 10-12 letniemu dziecku które na rowerze jeździ weekendowo że ma DW211 jechać wśród takich idiotów drogowych jak ten którego sfilmowano jak usiłuje wypchnąć poprawnie jadącego rowerzystę w zaspę śniegu poza jezdnią i w otoczeniu takich chorych umysłowo debili samochodowych którym ciągle się spieszy i ciągle mają jakieś problemy kompleksy i frustracje ma jechać ktoś kto na rowerze jeździ rzadko ma słabszą kondycję i technikę jazdy

      • 2 4

      • Droga do Kartuz (2)

        Rowerem można jechać przez Kolbudy lub Przodkowo albo Tokary lub Żukowo.

        • 1 1

        • a jak ktos chce pojezdzic ZA Kartuzami, a nie DO Kartuz? Wyczuwasz różnice?

          • 0 0

        • tak Żukowo i ta droga nr 20 bez poboczy to rzeczywiście super trasa można przez Tokary można też przez Wejherowo tylko kto ma z dziećmi czas na robienie 100 kilometrowych pętli?Tak to sobie może pojechać kolarz szosówką na trening

          • 3 2

    • tobie widocznie ktos załozył te obcisłe gacie na głowe i ci sie mózg skórczył dlatego takie wypociny piszesz

      i jestes jeszce tak głupia ze ci sie wydaje ze ktos bedzie czytał te wypociny do konca marnując czas :)

      • 4 6

  • kolejaż (2)

    Panie Larczyński dlaczego nikt nie mówi o czymś takim jak "zgłoszenie przejazdu" o danej porze większej liczby pasażerów lub rowerów. Jeżeli ci "rowerzyści" są tak zorganizowani to chyba wiedzą gdzie i o której będą w danym miejscu jeżeli nie to przestańcie mieć pretensje do garbatego że ma proste dzieci. MYŚLENIE NIE BOLI !!!!!

    • 6 14

    • a skąd mam wiedziec ile rowerów będzie? moze jakis system rezerwacji? ale dla 6miejsc to....

      • 0 0

    • Dlaczego pracownicy p.Gluszka nie pracują tylko piszą komentarze?

      • 3 3

  • Dlaczego PKM (1)

    wybrało SKM jako operatora? Czy jako właściciel linii PKM (gdzie województwo i miasta są właścicielami) nie może tak sformułować umowy operatorskiej aby wymóc na SKM odpowiednie praktyki? Czy nie może wybrać Przewozów Regionalnych jako operatora?

    • 4 2

    • albo arrivy? wszystko bedzie lepsze od skm

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile autobusów elektrycznych dotarło do Gdańska w 2022 roku?

 

Najczęściej czytane