• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj Ring wróci do Gdańska w tym roku

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Prace nad tramwajem Ring są już niemal zakończone.
  • Zaawansowanie prac na początku listopada.
  • Zdjęcie z 2006 r., wykonane w części nieudostępnionej do zwiedzania Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.

Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o kolejny historyczny tramwaj. Jego renowacja prowadzona jest w Krakowie. Tramwaj jest już praktycznie gotowy i prezentuje się nie gorzej niż 85 lat temu, gdy opuszczał Gdańską Fabrykę Wagonów.



Czy korzystasz z okazji do podróży historycznym taborem?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia do Gdańska pojazdu serii Tw269 pisaliśmy w lutym ub. r. Obecnie tramwaj poddawany jest jazdom testowym.

Przy renowacji wykorzystano znaczą część oryginalnych elementów wagonu, wyprodukowanego w 1930 r. w Gdańskiej Fabryce Wagonów (Danziger Waggon Fabrik).

- Oryginalne są: podwozie, konstrukcja szkieletowa, elementy pojedynczych okien oraz pojedyncze lampy wewnętrzne. Tramwaj będzie kursował podobnie, jak inne historyczne wagony - będzie go można spotkać na przejazdach okolicznościowych i być może też na wakacyjnej linii turystycznej - informuje Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Czytaj też: Tramwaj Güntera Grassa z Kassel

Potoczna nazwa tramwaju - Ring - pochodzi od przedwojennej nazwy ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska (Ringstrasse), do której przez al. Legionów doprowadzono wówczas nową trasę i dla jej obsługi wyprodukowano sześć pojazdów tego typu.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Przedwojenne zdjęcie składu z Ringiem (pierwszy wagon). W tle gmach Nowego Ratusza. Przedwojenne zdjęcie składu z Ringiem (pierwszy wagon). W tle gmach Nowego Ratusza.
Pojazd w latach 80. trafił do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie muzeum komunikacji. Ostatecznie powstało Muzeum Inżynierii Miejskiej Krakowa, w którym sprowadzone eksponaty nie doczekały się odrestaurowania. Gdański tramwaj stał praktycznie nietknięty przez ponad 25 lat.

Ring do Gdańska powinien dotrzeć jeszcze w grudniu br. Koszt prac renowacyjnych wynosi 920 tys. zł.

Czytaj też: Tramwaj wraca jako atrakcja na Dolne Miasto

Poznaj inny historyczny tramwaj - Konstal N z 1952 r. Materiał z 2012 r.

Miejsca

Opinie (56) 5 zablokowanych

  • Co ze składem Konstal N?

    Przecież już 10 lat temu, w 2005 roku, przy okazji remontu wozu Konstal N nr 11 planowano też odrestaurowanie drugiego wozu, który miałby służyć jako doczepa ND. W tym czasie sprowadzono 102Na, teraz Ringa. Fajnie, fajnie, a niedoszłego ND (obecny techniczny 9016) przez 10 lat wchrzaniła rdza, a dopiero w tym roku został wstawiony na warsztat jako złom. Bawią się w sprowadzanie 102Na, Ringa, itd., a N-ka przegniła na dobre. Marny jej los, choć składzik Konstal N byłby równie fajny.

    • 2 0

  • Konduktorką

    nie była piąta z powieszonych na polanie przy ul. Pohulanka, Jenny - Wanda Barkmann.
    http://historia.org.pl/2013/12/09/historia-pieciu-nadzorczyn-obozu-koncentracyjnego-w-stutthof/
    http://www.geocities.ws/epjacobs4/biskupiae.htm

    • 0 0

  • Proponuje (1)

    aby nad miejscem które zajmował konduktor umieścic plakietkę z napisem "W tym tramwaju w pierwszych latach II WŚ służbę konduktorską pełniły Gerda Steinhof, Elisabeth Becker, Wanda Klaf oraz Ewa Paradies,. Pod koniec wojny zostały one nadzorczyniami w KL Stutthof i za zbrodnie tam popełnione po procesie sądowym stracone w dniu 04 07 1946r w Gdańsku"

    • 0 1

    • Nonsens

      Tylko jedna z nich była konduktorką.

      • 0 0

  • drugi wagon! (2)

    A co z drugim wagonem?! Jeździły takie w składzie "6" na Orunię. Pamiętam je doskonale, bo robiły na mnie, jako kilkuletniej dziewczynce, piorunujące wrażenie. Były piękne i nieprzystające do szarzyzny pierwszej połowy lat pięćdziesiątych. Siedzenia obite aksamitem, uchwyty do przytrzymywania z blachy miedzianej (dla mnie wówczas były złote). Z niższego środka wagonu prowadziły stopnie ku dwóm częściom mieszczącym miejsca siedzące. Nareszcie zobaczyłam ten wagon na zdjęciu!

    • 10 0

    • To nie ten tramwaj ;).

      • 0 0

    • Wspomnienia bywają cudowne. Ładnie napisane!

      • 4 0

  • To jest tramwaj na miarę naszych możliwości. My tym tramwajem otwieramy oczy niedowiarkom! Mówimy: to jest nasz tramwaj, przez nas zrobiony, i to nie jest nasze ostatnie słowo

    • 2 2

  • Tramwaje kremowo-niebieskie wyglądają fantastycznie. Zarówno ten, jak i ten tzw. "Guntera Grassa". Ta (historyczna) kolorystyka powinna zdecydowanie zastąpić te obecną kolorystykę komunikacji miejskiej w Gdańsku.

    • 4 2

  • to jest za tramwaj i renowację.... (1)

    • 5 0

    • .......

      ..to wciaz sporo..

      • 0 1

  • Jak mozna dać takim współczesnym fontem ten napis Targ Węglowy.. (2)

    pasuje to tam jak kwiatek do kożucha..

    • 4 7

    • (1)

      Tak minusujcie, moze jeszcze ledowym wyświetlaczem byście chcieli nr linii?

      • 2 5

      • dalem ci minusa

        za uzycie slowa "font".. naucz sie jezyka w jakim poslugujemy sie w tym kraju.

        • 1 0

  • Jeszcze kilka Ikarusów (2)

    Odnowionych puścić, te autobusy miały klimat

    • 3 2

    • (1)

      Na wspomnienie ikarus juz mi w nosie śmierdzi spalinami. To były tragedie dopiero. Jak ruszał to zostawał obłok ciężkiego siwego dymu który unosił sie przez kwadrans. Przy czym 3/4 sadzy i tlenku zostawało w kabinie. Norma spalin euro zero

      • 2 2

      • Ale miał klimat

        • 2 1

  • Normalnie Heimwehr Danzig :)

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Mitsubishi L200, Toyota Hilux i Mercedes-Benz Klas X to auta w nadwoziu typu:

 

Najczęściej czytane