• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Prezentacja Alter Polis - najlepiej ją oglądać klikając lewym przyciskiem na każdym slajdzie lub używając strzałek na klawiaturze.

Czy centrum Oliwy stanie się reprezentacyjnym salonem Gdańska, po którym kursować będzie tramwaj do zoo i na Przymorze? Taką wizję przedstawił architekt i urbanista, Marek Nakonieczny, który wcześniej przygotował przełomową wizję ul. Nowej Politechnicznej.



Jak oceniasz pomysł Marka Nakoniecznego na zmiany w Oliwie?

Pomysł przekształcenia centrum Oliwy w bulwar z tramwajem narodził się dość nietypowo, bo podczas prac nad koncepcją rozbudowy ogrodu zoologicznego zobacz na mapie Gdańska. Obecnie odwiedza go ok. 450 tys. osób rocznie, ale plany zakładają, że ta liczba wzrośnie do 1 mln. A to by nieuchronnie doprowadziło do zakorkowania dzielnicy.

Czytaj też: Historia budowy gdańskiego ZOO

- Już dziś zdarza się, że kierowcy jadący do zoo blokują ruch w Oliwie. W efekcie nie da się do zoo dotrzeć autobusem, który również tkwi w korkach, a pokonanie drogi z tramwaju do zoo jest dla rodziców z małymi dziećmi czy osób starszych trudne lub niemożliwe. Z tego powodu zacząłem myśleć nad rozwiązaniem, które pozwoli na szybki, wygodny dojazd tramwajem - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, zajmującej się projektem rozbudowy gdańskiego zoo.
Wizja poprawienia dojazdu do zoo zmieniła się w wielki plan komunikacyjny dla całej dzielnicy. Oczywiście, przy jednoczesnym rozwoju samego ogrodu - zarówno pod kątem przestrzennym w stronę ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska, jak i funkcjonalnym - dążenia do powstania atrakcji całorocznych np. na wzór wrocławskiego Afrykarium.

  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
Nowa organizacja ruchu w Oliwie miałaby opierać się przede wszystkim na budowie tunelu pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska, który jednak nie będzie "wtłaczał" do miasta znacznie więcej aut niż obecna ul. Spacerowa.

- Pod względem nowej infrastruktury rozbudowany zostaje węzeł na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska, powstaje bezkolizyjny wjazd zobacz na mapie Gdańska do centrum handlowego oraz tunel pod Pachołkiem. Nowa Spacerowa zyskuje cztery pasy, ale dwa z nich stanowią pasy dla autobusów, które pozwolą na szybki dojazd do dworca w Oliwie zobacz na mapie Gdańska i podróż na górny taras - objaśnia Nakonieczny.
Czytaj też: Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej

  • Na odcinku Pomorska-Opata Rybińskiego autobusy korzystałyby ze specjalnie przebudowanego torowiska tramwajowego na pas autobusowo-tramwajowy.
  • Wspólny pas autobusowo-tramwajowy na Morenie (Pieckach-Migowie).
Po pokonaniu tunelu, autobusy miałyby poruszać się al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska do ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, po czym wjeżdżać na wspólny pas autobusowo-tramwajowy, a następnie docierać do dworca kolejowego w Oliwie przez ul. Poczty Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Przebudowa ul. Poczty Gdańskiej ma jednak pozwolić także na wprowadzenie na nią ruchu tramwajowego. Przed budynkiem dworca tramwaje wraz z autobusami skręcą w prawo (na południe), a następnie tunelem pod torami kolejowymi, przejadą w rejon ul. Krzywoustego zobacz na mapie Gdańska. Tutaj bieg kończyć mogą autobusy - na istniejącej pętli autobusowej.

Lokalizacja tunelu pod torami kolejowymi przy dworcu w Oliwie. Lokalizacja tunelu pod torami kolejowymi przy dworcu w Oliwie.
Rejon pętli autobusowej jest też jedynym miejscem, gdzie niezbędne byłyby wyburzenia kilku budynków magazynowych, stojących wzdłuż torów kolejowych zobacz na mapie Gdańska, by mogła powstać rampa do tunelu tramwajowo-autobusowego.

Od pętli autobusowej tramwaje mogłyby pojechać dalej ul. Krzywoustego, w kierunku ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie wpięłyby się w tory na Przymorzu, lub jeszcze dalej - do planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej (w dokumentach dla tej drogi rozważa się budowę tramwaju od al. Hallera do pętli Jelitkowo z odnogą wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża).

Najważniejszym elementem całego systemu ma być jednak zamknięcie dla ruchu tranzytowego ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska. Ta koncepcja nie jest nowa - towarzyszy już od lat dyskusji o budowie tunelu pod Pachołkiem.

Krańcówka w ciągu ul. Bulońskiej - proponuje się wykonanie podobnego zakończenia trasy tramwajowej na wysokości ul. Karwieńskiej. Krańcówka w ciągu ul. Bulońskiej - proponuje się wykonanie podobnego zakończenia trasy tramwajowej na wysokości ul. Karwieńskiej.
Marek Nakonieczny proponuje jednak, by w ulicę-deptak (dopuszczony nią ma być wyłącznie ruch pojazdów zaopatrzenia oraz mieszkańców budynków przyległych do ulicy) wpuścić tramwaj, który dotrze do rozbudowanego zoo.

Krańcówka dla tramwajów (pętla jest niepotrzebna, bo urzędnicy niedawno podjęli decyzję, by wszystkie nowe tramwaje były dwukierunkowe) miałaby się znaleźć na wysokości ul. Karwieńskiej zobacz na mapie Gdańska - niedaleko planowego nowego wejścia do zoo i w bliskiej odległości od innej atrakcji Oliwy - wieży widokowej na Pachołku zobacz na mapie Gdańska.

  • Możliwy wygląd ul. Stary Rynek Oliwski po wdrożeniu zmian.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
Ta propozycja częściowo pokrywa się z historycznym kształtem tras tramwajowych w dzielnicy. Przed II wojną światową i jeszcze kilka lat po jej zakończeniu, tramwajem było można dotrzeć do ul. Stary Rynek Oliwski.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

W koncepcji Nakoniecznego oczywiście istnieje możliwość przejazdu w poprzek przez ul. Stary Rynek Oliwski, ale alternatywą w ruchu lokalnym (nie tranzytowym) mają być przede wszystkim ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opacka zobacz na mapie GdańskaNowa Opacka. To nimi można byłoby dotrzeć do zoo, jadąc np. od strony Wrzeszcza lub Sopotu.

Zdaniem autora pomysłu, tworzenie przesiadek w rejonie ul. Karwieńskiej jest nieuzasadnione ze względu na bliskość celu podróży - podobnie, jak ma to miejsce na Siedlcach. Zdaniem autora pomysłu, tworzenie przesiadek w rejonie ul. Karwieńskiej jest nieuzasadnione ze względu na bliskość celu podróży - podobnie, jak ma to miejsce na Siedlcach.
Skoro jednak powstaje deptak z ruchem tramwajowym, dlaczego nie puścić tędy także autobusów lub nie skrócić ich tras z Osowy do początku linii tramwajowej przy ul. Karwieńskiej?

- Nie chciałbym, by popełniono tutaj ten sam błąd, co na Siedlcach, gdzie zmuszono pasażerów do przesiadania się na kilka przystanków przed celem podróży. Autobus na deptaku jest oczywiście możliwy, ale w moim odczuciu lepszym rozwiązaniem jest tylko tramwaj, który ma wyznaczony szynami dokładny tor jazdy, dzięki czemu pieszemu łatwiej się zorientować, którędy jedzie. Ponadto mieszkańcy ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska w Oliwie, po której kursuje wiele linii autobusowych, skarżą się na ten środek transportu - tłumaczy Marek Nakonieczny.
Ciasna i nieco chaotyczna zabudowa Osowej utrudnia prowadzenie linii komunikacji miejskiej. Ciasna i nieco chaotyczna zabudowa Osowej utrudnia prowadzenie linii komunikacji miejskiej.
Zdaniem Nakoniecznego nie ma też sensu budować tramwaju wzdłuż "starej" ul. Spacerowej lub w tunelu pod Pachołkiem, ponieważ problemem jest brak miejsca na tory na Osowej, gdzie ciasne uliczki ograniczają nawet ruch niewielkich autobusów.

Koszty tak rozległej reorganizacji ruchu i rozbudowy infrastruktury transportu publicznego nie są oszacowane, ponieważ to wciąż luźna wizja, którą można traktować jak wstęp do dyskusji.

- Ewentualnie, jakiekolwiek zmiany będą poddane konsultacjom. Na razie nie jest to nawet koncepcja, a pewien pomysł, wizja. Została ona dość dobrze odebrana przez radnych dzielnicy Osowa i Oliwa, którym przedstawiono pomysł pana Nakoniecznego - podkreśla Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Opinie (193) 1 zablokowana

  • Przecież to znowu chore mżonki... (2)

    ...zafajdanych miłośników "miejskiego" stylu życia.

    • 2 0

    • Mimo wszystko mrzonki

      • 0 0

    • Mimo wszystko mrzonki

      • 0 0

  • Dlaczego nie?

    Ciekawa propozycja...

    • 1 2

  • Podobają mi się kierunki zmian w naszym mieście. (16)

    I kolejne inwestycje dochodzą do skutku wbrew hejterom.

    • 209 54

    • ja hejtuje wszystkich (1)

      ktorzy hejtuja hejterow..!!!

      • 24 4

      • Hejt dla ciebie!

        • 1 0

    • (7)

      Komentarz sponsorowany.

      • 30 34

      • Prezentowana "wizja" zakłada tunel pod Pachołkiem (5)

        Przypominam 2 mld złotych ma kosztować nowa Spacerowa z tunelem. Za te 2 mld złotych to można by na okres 12 lat wprowadzić bilety komunikacji miejskiej po 0 zł dla każdego Gdańszczanina i turysty.

        • 15 12

        • (2)

          Zamiast tunelu zrobić taką "Estakadę Kwiatkowskiego".Popłaczemy nad wycinką drzew,posadzimy nowe i zaoszczędzimy ponad mld zł.Wydamy na potrzebniejsze inwestycje i remonty.

          • 5 10

          • Moze wydajmy ten miliard na POTRZEBNE inwestycje (1)

            Nie ma koniecznosci budowy tunelu pod Pacholkiem, bo nie ma potrzeby zwiekszania przepustowosci na dojazdach do Dolnego tarasu. Juz teraz jest on zakorkowany i to nie dlatego, ze ludzie koniecznie chca przez niego przejechac (od przejazdow bez zatrzymywania sa obwodnice), ale chca tam dojechac i zostac.

            Nie ma na wiecej samochodow miejsca i ruch samochodow powinien byc ograniczany (platne parkingi w ostatecznosci platny wjazd do miasta).

            • 7 11

            • Fajoskie ABSURDY prawisz

              co palisz? podziel się.

              • 1 2

        • SUPER (1)

          Super pomysł, zamiast inwestować w miasto to lepiej przejeść kasę, w między czasie narzekać, że w mieście nic się nie dzieje.

          • 7 5

          • Nie ma sensu "inwestowac" w niepotrzebne tunele, ktore niczego nie rozwiaza

            • 10 6

      • a jak do Doliny Radości dojechać i z niej wyjechać?

        • 2 3

    • Gdańsk będzie się rozwijał tak że będzie jak w XIXw wbrew całemu światu.

      Jak już się całkowicie rozwinie to nikogo już tu nie będzie....

      • 2 1

    • do zadowolonego cymbała

      ... mnie pokarał takim głupim chłopem ...

      • 1 3

    • Ogólnie rzecz biorąc tak (1)

      Ale zmiany muszą być przemyślane!!!
      Przede wszystkim założenie, że tunel pod Pachołkiem odkorkuje wjazd z górnego tarasu do miasta, to mrzonka. Korki po prostu się przemieszczą.
      Fakt, stara Oliwa będzie prawdopodobnie odciążona, ale chodzi jednak o globalne zmiany.

      • 22 9

      • Globalnie ruch samochodów już płynniejszy nie będzie

        • 14 8

    • Wbrew komu?

      • 2 1

    • urzędas dostajesz premię od posta czy od znaków

      • 15 22

  • Do spacerowania w Oliwie jest Park

    Pomysłem wartym rozbicia o kant stołu jest robienie "deptaka", po którym będą jeździły:
    1)tramwaje
    2)autobusy
    3)dostawcy
    4)mieszkańcy
    5)pojazdy uprzywilejowane.
    Czy Państwo to już widzą? - To nie będzie deptak, a "Osiedle Zamknięte Opata Rybińskiego". Oznaczałoby to również, że korki na Opata Rybińskiego nie będą pomniejszone, tylko przesunięte w tunel pod lasem. To oznaczałoby, że dojazd do Przymorza, Zaspy, okolic Bażyńskiego/Kołobrzeskiej(Uniwersytet, aktualnie rosnące centrum biznesu) nie skróci się po wybudowaniu tunelu, a raczej się wydłuży, zakorkuje się Grunwaldzka, bo przejmie cały ruch z Polanki(ta opustoszeje).
    Widzę więcej wad, ale nie chcę wydłużać postu.

    • 8 2

  • Do zoo tłumy chodzą czy jeżdżą 4-5 m-cy w roku

    Co tramwaj będzie woził poza sezonem ? A po co deptak ? Żeby z bliska obejrzeć szyldy banków ?

    • 6 0

  • Budujmy tory (4)

    To może od razu tramwaj na Osową! Albo do Chwarzczyna!

    • 98 30

    • Tory w mieście nie rozumiem skąd ten

      głupi pomysł.

      Lepiej dodatkowy pas jezdni i trajtki.

      • 2 1

    • DO KARWIN!

      • 3 0

    • I to jest rozwiązanie. Wszelke nowe NOWE drogi powinny zaczycać się od linii tramwajowej (1)

      Tramwaj to takie gdańskie METRO

      • 25 3

      • a gdynia ma autobusy

        na szelkach ehehhehe

        • 5 2

  • koszt utrzymania linii (2)

    Dalekoiooooooooo ponad kwota pprzychodu. Ekonomicznie nieoplacalne. Lepiej zrobic nowa ścieżkę obok! Albo elektryczne busiki.

    • 38 53

    • kto normalny będzie jedził każdego dnia (1)

      do zoo??? kilku pracowników??? zrobić nowe ulice i bus pasy jak już.
      Zresztą zoo to atrakcja sezonowa

      • 3 6

      • chodzi o to, aby wlasnie nie bylo tylko sezonowa atrakcja

        • 1 1

  • (9)

    ..pan architekt sie promuje.. za darmo robil ten plan..?
    niemniej - tramwaj to jest potrzebny w oliwie jak najbardziej..ale na osowe a nie tylko do zoo.

    • 47 65

    • Na osową on nie wjedzie (8)

      ZA STROMO.
      Osowa powinna korzystać z PKM - na prawach tramwaju oczywiście (w sensie taryfowym)

      • 11 2

      • PKM to żadna rewelacja dla Osowej. (6)

        Osowa jest dość rozleeeegła...
        Jeżeli ktoś mieszka na drugim krańcu dzielnicy (np ja) to spacer do stacji PKM zajmuje mu ok. 30-40 min. Nie każdy ma tyle czasu rano.

        Dużo ludzi potrzebuje się dostać z Osowej do Oliwy. Natomiast PKM-ka niestety jedzie do Wrzeszcza.... (bo ktoś mądry inaczej pomyślał żeby wpiąć ją w tory dalekobieżne a nie SKM). I w takim wypadku we Wrzeszczu trzeba się przesiadać na SKM, albo tramwaj, albo autobus - co dodatkowo wydłuża czas podróży. W takim wypadku podróż która powinna trwać 15-20 min, trwa 1,5h.

        Jest zatem potrzebne sprawne skomunikowanie Osowej z Oliwą (najlepiej tramwajem). W nowej części Osowej miejsce na poprowadzenie linii tramwajowej spokojnie się wygospodaruje.

        • 9 9

        • Kazdy wiedzial, gdzie sie buduje (5)

          Nie wiem, czy istnieje potrzeba, aby Gdansk wydawal 2mld zlotych na budowe tunelu pod Pacholkiem, po to, aby 30 tys mieszkancow Osowej mielo lepszy dojazd.

          Jesli ktos powie - no, jest duzo wiecej, bo to nie tylko mieszkancy Osowej. To odpowiem: dlaczego Gdansk ma wydawac 2mld zlotych (co najmniej) na budowe drogi dla wszystkich innych. Zapraszamy - mozna zamieszkac w Gdansku i nie stac w korku.

          Lub stac w korku. PKM sporo problemow moze rozwiazac, ale calosci nie rozwiaze. Oplata za wjazd do Oliwy i problem rozwiazany. Nieduza - np. 2zl.

          • 11 10

          • (3)

            Osowa to też Gdańsk i też należy się nam coś
            Chwaszczyno to sprawa odrębna

            • 5 3

            • Tak, nalezy sie Wam - pelna zgoda (2)

              Ale nie 2mld zlotych! 30 tys ludzi vs 400 tys. pozostalych mieszkancow, a chcecie inwestycje za 2mld...

              Cos tu chyba nie tak. Szczegolnie, ze za ok 30mln mozna dobudowac buspas do spacerowej w strone Gdanska. Nikt nit mowi o tanszych i latwiejszych rozwiazaniach.

              Niestety - wtedu trzeba zostawic swoj symbol bogactwa pod domem. Przykro mi.

              • 10 3

              • tak, ale ten tunel jest przedewszystkim (1)

                Dla Oliwy. Wiec masz juz 2 dzielnice które są zainteresowne. Z dojazdem do Osowy tez trzeba cos zrobić bo to jest kierunek gdzie miasto się rozwija. Wiec problem będzie się powiekszal i Oliwa będzie coraz bardziej rozjezdzana...

                • 4 1

              • Dla Oliwy?

                I co on w oliwie rozwiaze? Wepchnie jeszcze wiecej jadacych na Dolny Taras ludzi (1 czlowiek na 1 samochod). Gdzie oni zaparkuja w miescie? Jak sie beda w miescie poruszac?

                Oliwa moze nawet delikatnie odetchnie na dzis rozjezdzanych drogach, ale na Grunwaldzkiej pojawi sie jeszcze wiecej aut. Nie wspominajac o skutkach dla Sopotu i Wrzeszcza, bo skoro te samochody nie do Oliwy jada, to gdzies musza sie porozjezdzac.

                Czy Sopot przyjmie wiecej samochodow? Czy Wrzeszcz przyjmie wiecej samochodow? Wjazd to nie wszystko. No chyba, ze zakladamy, iz ludzie beda jezdzic w kolko - dojazd do Oliwy i od razu z powrotem na Obwodnice w imie sw. Przepustowosci.

                Nie ma potrzeby dobudowywania dodatkowych pasow ruchu dla samochodow indywidualnych. Duzy P&R przy Zoo, dodanie buspasa (/buspasow) na Spacerowej na odcinku Zoo - obwodnica i wprowadzenie oplaty za wjazd do miasta samochodem.

                • 3 1

          • Tobie chyba nałożyli opłatę za korzystanie z mózgu, widocznie nie stać cię na korzystanie z niego

            • 3 6

      • Na chełm też miało być za stromo

        no i co? jeździ

        • 4 2

  • Tramwaj na Karwieńską to

    poroniony pomysł. Urok tego miejsca polega właśnie na tym, że nie ma tam tramwajów i tłumów ludzi (pomijając okres wakacyjny) i niech tak pozostanie...

    • 4 0

  • no i teraz będzie okazja

    zmienić nazwę ulicy, która błędną jest właśnie tylko w Gdańsku. Bo nie widzę powodu dla uczczenia poczty gdańskiej czyli Niemieckiej, a powinna być ulica Poczty Polskiej w Gdańsku jak noszą nazwę ulice wielu miast Polski choćby w Pruszczu Gdańskim

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane