• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Prezentacja Alter Polis - najlepiej ją oglądać klikając lewym przyciskiem na każdym slajdzie lub używając strzałek na klawiaturze.

Czy centrum Oliwy stanie się reprezentacyjnym salonem Gdańska, po którym kursować będzie tramwaj do zoo i na Przymorze? Taką wizję przedstawił architekt i urbanista, Marek Nakonieczny, który wcześniej przygotował przełomową wizję ul. Nowej Politechnicznej.



Jak oceniasz pomysł Marka Nakoniecznego na zmiany w Oliwie?

Pomysł przekształcenia centrum Oliwy w bulwar z tramwajem narodził się dość nietypowo, bo podczas prac nad koncepcją rozbudowy ogrodu zoologicznego zobacz na mapie Gdańska. Obecnie odwiedza go ok. 450 tys. osób rocznie, ale plany zakładają, że ta liczba wzrośnie do 1 mln. A to by nieuchronnie doprowadziło do zakorkowania dzielnicy.

Czytaj też: Historia budowy gdańskiego ZOO

- Już dziś zdarza się, że kierowcy jadący do zoo blokują ruch w Oliwie. W efekcie nie da się do zoo dotrzeć autobusem, który również tkwi w korkach, a pokonanie drogi z tramwaju do zoo jest dla rodziców z małymi dziećmi czy osób starszych trudne lub niemożliwe. Z tego powodu zacząłem myśleć nad rozwiązaniem, które pozwoli na szybki, wygodny dojazd tramwajem - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, zajmującej się projektem rozbudowy gdańskiego zoo.
Wizja poprawienia dojazdu do zoo zmieniła się w wielki plan komunikacyjny dla całej dzielnicy. Oczywiście, przy jednoczesnym rozwoju samego ogrodu - zarówno pod kątem przestrzennym w stronę ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska, jak i funkcjonalnym - dążenia do powstania atrakcji całorocznych np. na wzór wrocławskiego Afrykarium.

  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
Nowa organizacja ruchu w Oliwie miałaby opierać się przede wszystkim na budowie tunelu pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska, który jednak nie będzie "wtłaczał" do miasta znacznie więcej aut niż obecna ul. Spacerowa.

- Pod względem nowej infrastruktury rozbudowany zostaje węzeł na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska, powstaje bezkolizyjny wjazd zobacz na mapie Gdańska do centrum handlowego oraz tunel pod Pachołkiem. Nowa Spacerowa zyskuje cztery pasy, ale dwa z nich stanowią pasy dla autobusów, które pozwolą na szybki dojazd do dworca w Oliwie zobacz na mapie Gdańska i podróż na górny taras - objaśnia Nakonieczny.
Czytaj też: Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej

  • Na odcinku Pomorska-Opata Rybińskiego autobusy korzystałyby ze specjalnie przebudowanego torowiska tramwajowego na pas autobusowo-tramwajowy.
  • Wspólny pas autobusowo-tramwajowy na Morenie (Pieckach-Migowie).
Po pokonaniu tunelu, autobusy miałyby poruszać się al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska do ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, po czym wjeżdżać na wspólny pas autobusowo-tramwajowy, a następnie docierać do dworca kolejowego w Oliwie przez ul. Poczty Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Przebudowa ul. Poczty Gdańskiej ma jednak pozwolić także na wprowadzenie na nią ruchu tramwajowego. Przed budynkiem dworca tramwaje wraz z autobusami skręcą w prawo (na południe), a następnie tunelem pod torami kolejowymi, przejadą w rejon ul. Krzywoustego zobacz na mapie Gdańska. Tutaj bieg kończyć mogą autobusy - na istniejącej pętli autobusowej.

Lokalizacja tunelu pod torami kolejowymi przy dworcu w Oliwie. Lokalizacja tunelu pod torami kolejowymi przy dworcu w Oliwie.
Rejon pętli autobusowej jest też jedynym miejscem, gdzie niezbędne byłyby wyburzenia kilku budynków magazynowych, stojących wzdłuż torów kolejowych zobacz na mapie Gdańska, by mogła powstać rampa do tunelu tramwajowo-autobusowego.

Od pętli autobusowej tramwaje mogłyby pojechać dalej ul. Krzywoustego, w kierunku ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie wpięłyby się w tory na Przymorzu, lub jeszcze dalej - do planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej (w dokumentach dla tej drogi rozważa się budowę tramwaju od al. Hallera do pętli Jelitkowo z odnogą wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża).

Najważniejszym elementem całego systemu ma być jednak zamknięcie dla ruchu tranzytowego ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska. Ta koncepcja nie jest nowa - towarzyszy już od lat dyskusji o budowie tunelu pod Pachołkiem.

Krańcówka w ciągu ul. Bulońskiej - proponuje się wykonanie podobnego zakończenia trasy tramwajowej na wysokości ul. Karwieńskiej. Krańcówka w ciągu ul. Bulońskiej - proponuje się wykonanie podobnego zakończenia trasy tramwajowej na wysokości ul. Karwieńskiej.
Marek Nakonieczny proponuje jednak, by w ulicę-deptak (dopuszczony nią ma być wyłącznie ruch pojazdów zaopatrzenia oraz mieszkańców budynków przyległych do ulicy) wpuścić tramwaj, który dotrze do rozbudowanego zoo.

Krańcówka dla tramwajów (pętla jest niepotrzebna, bo urzędnicy niedawno podjęli decyzję, by wszystkie nowe tramwaje były dwukierunkowe) miałaby się znaleźć na wysokości ul. Karwieńskiej zobacz na mapie Gdańska - niedaleko planowego nowego wejścia do zoo i w bliskiej odległości od innej atrakcji Oliwy - wieży widokowej na Pachołku zobacz na mapie Gdańska.

  • Możliwy wygląd ul. Stary Rynek Oliwski po wdrożeniu zmian.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
Ta propozycja częściowo pokrywa się z historycznym kształtem tras tramwajowych w dzielnicy. Przed II wojną światową i jeszcze kilka lat po jej zakończeniu, tramwajem było można dotrzeć do ul. Stary Rynek Oliwski.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

W koncepcji Nakoniecznego oczywiście istnieje możliwość przejazdu w poprzek przez ul. Stary Rynek Oliwski, ale alternatywą w ruchu lokalnym (nie tranzytowym) mają być przede wszystkim ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opacka zobacz na mapie GdańskaNowa Opacka. To nimi można byłoby dotrzeć do zoo, jadąc np. od strony Wrzeszcza lub Sopotu.

Zdaniem autora pomysłu, tworzenie przesiadek w rejonie ul. Karwieńskiej jest nieuzasadnione ze względu na bliskość celu podróży - podobnie, jak ma to miejsce na Siedlcach. Zdaniem autora pomysłu, tworzenie przesiadek w rejonie ul. Karwieńskiej jest nieuzasadnione ze względu na bliskość celu podróży - podobnie, jak ma to miejsce na Siedlcach.
Skoro jednak powstaje deptak z ruchem tramwajowym, dlaczego nie puścić tędy także autobusów lub nie skrócić ich tras z Osowy do początku linii tramwajowej przy ul. Karwieńskiej?

- Nie chciałbym, by popełniono tutaj ten sam błąd, co na Siedlcach, gdzie zmuszono pasażerów do przesiadania się na kilka przystanków przed celem podróży. Autobus na deptaku jest oczywiście możliwy, ale w moim odczuciu lepszym rozwiązaniem jest tylko tramwaj, który ma wyznaczony szynami dokładny tor jazdy, dzięki czemu pieszemu łatwiej się zorientować, którędy jedzie. Ponadto mieszkańcy ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska w Oliwie, po której kursuje wiele linii autobusowych, skarżą się na ten środek transportu - tłumaczy Marek Nakonieczny.
Ciasna i nieco chaotyczna zabudowa Osowej utrudnia prowadzenie linii komunikacji miejskiej. Ciasna i nieco chaotyczna zabudowa Osowej utrudnia prowadzenie linii komunikacji miejskiej.
Zdaniem Nakoniecznego nie ma też sensu budować tramwaju wzdłuż "starej" ul. Spacerowej lub w tunelu pod Pachołkiem, ponieważ problemem jest brak miejsca na tory na Osowej, gdzie ciasne uliczki ograniczają nawet ruch niewielkich autobusów.

Koszty tak rozległej reorganizacji ruchu i rozbudowy infrastruktury transportu publicznego nie są oszacowane, ponieważ to wciąż luźna wizja, którą można traktować jak wstęp do dyskusji.

- Ewentualnie, jakiekolwiek zmiany będą poddane konsultacjom. Na razie nie jest to nawet koncepcja, a pewien pomysł, wizja. Została ona dość dobrze odebrana przez radnych dzielnicy Osowa i Oliwa, którym przedstawiono pomysł pana Nakoniecznego - podkreśla Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Opinie (193) 1 zablokowana

  • Dopóki Bielawski i jego przepustowość ulic rządzą w mieście dopóty nic z tch planów nie powstanie. (1)

    Taka smutna prawda. Miastem rządzi człowiek, który mentalnie jest w latach 70-tych i najchętniej zalałby wszystko betonem.

    • 26 2

    • dać mu pomysł projekt budowy parkingów i garaży z betonu

      tanio, solidnie na lata, jedynie wykanczenia wpasowane w architekture.
      nie wyprzedzac za bardzo faktów

      juz mamy w polsce nawet nowe lotniska na ktorych nikt nie lata (przyklad Radom)

      • 4 2

  • a BASEN kiedy

    • 10 7

  • jak miasto jest takie "uwazajace"

    to może niech w końcu wysupła pare groszy na ratowanie palmiarni w Parku Oliwskim, zamiast knuc jej zatrucie i ususzenie

    • 16 4

  • Największa rewolucja w Oliwie (1)

    To będzie remont drogi przy pętli.. tam koleiny spowodowały uformowanie pasma górskiego

    • 109 10

    • Ja ostatnio przejeżdżałem tamtędy z założeniem obozu pośredniego

      • 27 0

  • Pan redaktor o czymś zapomnial (1)

    Pan Redaktor jak zwykle zachwycony projektami władz Gdanska zapomniał napisać o oburzeniu mieszkańców Oliwy planami dotyczącymi zmian parku oliwskiego, o czym też przypadkiem była mowa na tym samym spotkaniu. Polityczna poprawność? Czy może brak zrozumienia ze strony kogoś, kto nie jest tubylcem i jest mu wszystko jedno?

    • 26 10

    • to nie jest relacja ze spotkania z mieszkańcami

      Tylko rozmowa na temat nowej trasy tramwajowej. relację z kłotni na pewno zamieści/ła staraoliwa.peel albo jakiś inny portal osiedlowy

      A o palmie trójmiasto pisało z miesiąc temu

      • 12 5

  • Kolejne protezy tramwajowe w Gdańsku?

    • 11 16

  • nastepny tunel z tramwajem do szwecji lub uk poprosze (1)

    • 77 21

    • złoty czas Gdanska juz sie skonczył

      teraz wybudowac będzie mozna pomniki LK w liczbie dowolnej, za to wielkie, odwrotnieproporcjonalne do wzrostu i dokonan

      • 11 20

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Który z tych polskich samochodów był produkowany w XXI wieku?

 

Najczęściej czytane