- 1 Kredkami w kierowców przy przejściu (64 opinie)
- 2 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (19 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (317 opinii)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 6 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (28 opinii)
Trasa Kaszubska: będą ekrany w rejonie węzła Wielki Kack
Ostatnia wersja projektu Trasy Kaszubskiej uwzględnia powstanie ekranów akustycznych w rejonie Dąbrowy i Wielkiego Kacka . Do niedawna mieszkańcy obawiali się, że nie będą odpowiednio chronieni przed hałasem. Budowa TK powinna ruszyć jeszcze w tym roku i potrwać ok. dwóch lat.
Przypomnijmy:
- Siedem lat temu ekrany powstały na blisko 200-metrowym odcinku w okolicach Węzła Chwarzno.
- W 2013 roku marszałek województwa nakazał montaż ekranów na odcinku obwodnicy Trójmiasta oznaczonym w dwóch innych miejscach na wysokości Dąbrowy i Wielkiego Kacka.
- W sierpniu 2015 roku wystąpiono do Urzędu Marszałkowskiego o zmianę decyzji. Powodem miał być niepotrzebny późniejszy demontaż ekranów, które trzeba by było przestawić po budowie węzła Trasy Kaszubskiej.
- W efekcie ekrany zamontowano więc po obu stronach obwodnicy, ale tylko na 650-metrowym odcinku w okolicach niskiej zabudowy przy ul. Ornej oraz Źródła Marii .
Tyle że mieszkańcy w zaprezentowanej im wersji projektu z początku roku ekranów nie dostrzegli.
- Hałas od Obwodnicy to jedna z większych bolączek mieszkańców, dlatego informacja o częściowej rezygnacji z budowy ekranów na wysokości ulic Siega i Źródło Marii wywołała ogromne poruszenie - nie ukrywa Kajetan Lewandowski, członek stowarzyszenia Inicjatywa Wielki Kack i radny dzielnicy.
Podczas spotkania na temat przebiegu Trasy Kaszubskiej z zainteresowanymi zapewniono, że ekrany powstaną.
Potwierdzają to pokazane przed kilkoma dniami wersje projektu oraz przedstawiciele GDDKiA, z którymi rozmawialiśmy, podkreślający, że nie ma możliwości, by mieszkańcy nie byli chronieni przed hałasem.
- Kilku mieszkańców okolic Gdyni Wielkiego Kacka zgłaszało wątpliwości na etapie przygotowywania projektu budowlanego drogi ekspresowej S6 Trasy Kaszubskiej na odcinku Szemud - Gdynia, czy będą tam ekrany akustyczne. Wszystkie te sprawy zostały przeanalizowane i wyjaśnione. Ekrany akustyczne przy węźle Wielki Kack powstaną w ramach budowy trasy S6 we wszystkich tych miejscach, gdzie jest wymagana ochrona przed hałasem, podobnie jak to się działo i dzieje na innych naszych inwestycjach - opowiada Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA, który realizuję budowę Trasy Kaszubskiej oraz postawienie ekranów.
Dodaje, że decyzje wynikają z obliczeń prognozowanego hałasu generowanego przez pojazdy na drodze oraz z zapisów decyzji środowiskowej.
Deklaracje ucieszyły mieszkańców i społeczników, którzy zapowiadają, że nadal będą "czujni", jeśli chodzi o kwestie hałasu.
- W dokumentacji projektowej widać jeszcze jedną "dziurę" w ekranach, tym razem na wysokości ulicy Górniczej. Będziemy to sprawdzać i w razie potrzeby interweniować także w tej kwestii. W kwestii hałasu będziemy walczyć do skutku. Pamiętajmy, że zgodnie z decyzją marszałka województwa pomorskiego zarządca drogi ma obowiązek redukować hałas tak, by nie przekraczał on obowiązujących norm - dodaje Lewandowski.
Niewykluczone, że po zakończeniu inwestycji zmienią się ich parametry, jeśli zaproponowana ochrona okaże się niewystarczająca.
- Po wybudowaniu drogi zostanie przeprowadzona tzw. analiza porealizacyjna, w ramach której jeszcze raz będzie badany poziom hałasu przy drodze - tłumaczy Piotr Michalski.
Łącznie budowa 40-kilometrowej trasy pochłonie z budżetu państwa i UE 1 mld 490 mln zł. Do tego trzeba doliczyć także koszty wykupu gruntu.
Inwestycja została podzielona na trzy odcinki:
- z Szemudu do Luzina - zbuduje Budimex za 335,8 mln zł do połowy 2021 r.
- z Luzina do Bożepola Wielkiego - zbuduje PORR za 338 mln zł do I kwartału 2021 r.
- z Gdyni do Szemudu - wybuduje Polaqua za 817 mln zł do końca lipca 2021 r.
Nie będzie realizowany odcinek Trasy Kaszubskiej z Bożepola do Lęborka. Ten fragment drogi ma powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Na razie nie ma wiążących terminów realizacji.
Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 20 kilometrów (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także zbudowany od podstaw Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.
Odcinek Szemud - Luzino
Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.
Odcinek Luzino - Bożepole - odcinek skrócony
Ten fragment obejmuje ok. 10-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców. Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP) z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.
Miejsca
Opinie (86)
-
2019-05-18 15:09
(5)
a nie można wałów z ziemi sypnąć zamiast ekranów?
ziemi i tak sporo wybiorą i mogli by zrobić naturalne ekrany, zasadzić jakieś drzewka itp, a nie takie dziągi stawiać, które i tak suma sum puszczają dźwięk dalej :)- 80 4
-
2019-05-18 16:54
Tylko (1)
to trzeba mysleć i umieć. A tak najprościej ustawić te go*niane ekranu. I jedziesz jak w cholernym tunelu kilkanaście km.
- 8 4
-
2019-05-18 19:31
To wybierz inną trasę jak Ci ta nie pasuje.
Mieszkańcy mają prawo do ciszy po rozbudowie węzła i zwiększeniu ruchu.
- 3 3
-
2019-05-18 15:19
(1)
Nikt na wałach ziemnych nie zarobi . I masz odpowiedz
- 13 4
-
2019-05-18 15:23
Najłatwiej na tym zarobić, ale ty nie umisz :)
- 1 7
-
2019-05-18 15:17
Inżynier budownictwa sie znalazł ;)
- 6 10
-
2019-05-18 18:04
Idę o zakład
że ta trasa nie powstanie. Tak jak odwołana przebudowa Węzła Karwiny.
- 6 5
-
2019-05-18 17:46
widzę bydło juz się naparza którzy złodzieje lepsi PO czy PiS, buahahahah, ale wy jestescie tępe barany
- 10 4
-
2019-05-18 17:13
Ale przed smrodem z blachosmrodów nie ochronią...
- 8 4
-
2019-05-18 16:34
A kiedy ekrany na węźle Karwiny?
aa przepraszam...
- 5 5
-
2019-05-18 16:30
Uwielbiam ekrany!
Są takie ładne! Dzięki nim nasz krajowy obraz tyle zyskuje. Inne kraje mogą się od nas uczyć! Polska najlepsza!!!
- 8 8
-
2019-05-18 16:19
Sukces Szczurka
Niech teraz szczurek i jego banda odtrąbią sukces, że to oni załatwili. Tak jak to było z koleją na północ Gdyni.
- 14 1
-
2019-05-18 16:17
Te ekrany to cos okropnego. Świata nie widac.
- 13 6
-
2019-05-18 15:10
Większość aut z tej trasy wpadnie na dziurawe niewydolne gdyńskie drogi?? (3)
Będzie się działo:)
- 37 11
-
2019-05-18 16:06
chyba właśnie odwrotnie
Większość aut pojedzie tą trasą, a nie morską na odcinku rumia - chylonia
- 5 3
-
2019-05-18 15:34
szczurek nie robi remontów dróg.
- 10 3
-
2019-05-18 15:18
Nie, pojadą do Lęborka :)
- 3 4
-
2019-05-18 15:54
te ekrany
powinny być obsadzone pnączami, wtedy to fajnie wygląda (nie tak industrialnie) i chyba lepiej chroni
- 20 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.