• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Słowackiego korkuje się coraz częściej. Można temu przeciwdziałać?

Maciej Naskręt
19 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut. Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut.

Kierowcy coraz wolniej podróżują Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska między Zaspą a Matarnią. Droga w godzinach szczytu jest zapchana. Sytuacji nie poprawia nawet Tristar. Czy zatem powinniśmy przyzwyczaić się tam do korków?



Pierwsze pojazdy dwujezdniowym odcinkiem Trasy Słowackiego na odcinku od Niedźwiednika do Zaspy pojechały w czerwcu 2012 r. - tuż przed Euro 2012. Droga przede wszystkim miała rozwiązać problemy związane z korkami na ówczesnej - jednojezdniowej - ul. Słowackiego (dzisiaj jest to droga lokalna).

Upłynęły dwa lata i okazuje się, że powoli wracamy do punktu wyjścia. Korki na Trasę Słowackiego wróciły i to ze zdwojoną siłą, bowiem pojazdów stojących w zatorach jest dwa razy więcej niż przed wspomnianym czerwcem 2012 roku.

50 minut z Zaspy na Matarnię w korku

Pokonanie Trasy Słowackiego na odcinku od ETC do CH Matarnia (ok. 8 km) poza godzinami szczytu doświadczonemu kierowcy może zająć 10-12 minut. Dłuższe postoje kierowców czekają wtedy przed skrzyżowaniem z ul. Chrzanowskiego i rondem im. Jana de la Salle.

Całkiem inaczej - pięć razy dłużej - trwa podróż w godzinach popołudniowego szczytu. Pokonanie 8-kilometrowego odcinka na górny taras zajmuje od 50 do 60 minut. Nie ma odcinka, w którym pojazdy nie stałyby w korku. Nawet leśny fragment bez sygnalizacji jest w ostatnich tygodniach sparaliżowany w kierunku Matarni.

Rano korki stoją w przeciwną stronę.

- Tak naprawdę mamy do czynienia ze standardową sytuacją - budowa nowej drogi sprawiła, że zwiększył się na niej ruch. Zachęciła do korzystania z niej nowe osoby. Zwiększenie przepustowości, czyli często podnoszona w takich momentach propozycja, nic tu nie da - za 3 lata będziemy mieć ten sam problem we większej skali - uważa Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG).

Czy kiedykolwiek ruch zmaleje na ul. Słowackiego?

Przy dużych korkach Tristar nie pomaga

Wielu kierowców powód korków na Trasie Słowackiego upatruje w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych. Przypomnijmy, że między centrum handlowym ETC a rondem im. Jana de la Salle ruchem kieruje system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar i choć drogowcy o korkach wiedzą, niewiele mogą zrobić.

- System Tristar ma wiele zalet, ale ma też wady. Jedną z nich jest brak możliwości ręcznego sterowania ruchem. Nie ma możliwości na przykład chwilowego wydłużenia fazy światła zielonego. Możemy jedynie zmieniać programy na poszczególnych skrzyżowaniach. Jednak bez Tristara na Trasie Słowackiego kierowcy mieliby jeszcze więcej kłopotów - przekonuje dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski.

Drogowcy zwracają także uwagę na fakt, że w godzinach szczytu liczba pojazdów m.in. na al. Żołnierzy Wyklętych przyrasta gwałtownie. Z tego powodu system Tristar przystosowuje się z opóźnieniem. Gdy auta utykają w korku na Trasie Słowackiego nie ma co liczyć na system inteligentnego sterowania ruchem - trzeba czekać aż ruch się nieco upłynni.

- Liczba pojazdów wtedy jest tak duża, że po prostu wyczerpują się nie tylko możliwości Tristara, ale przede wszystkim przepustowość ulicy - zaznacza Kotłowski

PKM-ka lekarstwem na korki?

Zdaniem ekspertów sytuację kierowców powinno poprawić przede wszystkim oddanie do ruchu 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wielu z nich będzie mogło przesiąść się na kolejkę i w ten sposób dotrzeć np. do Wrzeszcza pozostawiając pojazd w Matarni.

- Oczywiście zachęcać do tego powinna sama oferta PKM, czyli przede wszystkim częstotliwość kursów i cena biletów. Przeanalizować można także bardziej miękkie zabiegi, np. optymalne ustawienie świateł na trasie - mówi Karol Spieglanin.

W podobnym tonie wypowiadają się też władze Biura Rozwoju Gdańska. - Realizowana trasa PKM da podróżnemu alternatywę względem samochodu indywidualnego (a także autobusu miejskiego), które grzęzną w korkach. Skala zjawiska rezygnacji z podróży samochodem i przesiadki na PKM będzie zależeć w znacznym stopniu od częstotliwości kursowania pociągów - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Przypomnijmy, że po dużym zamieszaniu pod koniec października Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ustalił, że pociągi linią PKM między lotniskiem a Wrzeszczem pojadą co 15 minut. Pod znakiem zapytania jest ich kursowanie do centrum Gdańska. Co gorsza wciąż jednak nie ma pomysłu dla wspólnego biletu PKM-ki z innymi przewoźnikami, co może zniechęcać wiele osób do skorzystania z oferty.

Dalsze inwestycje uzdrowią Trasę Słowackiego?

Jak już wspomnieliśmy, nowe lub rozbudowane fragmenty układu drogowego po ich uruchomieniu poprawiają warunki podróżowania, co zachęca kierowców do większego wykorzystania samochodów i co prowadzi w krótkim czasie do powrotu utrudnień.

- Dlatego współcześnie duże miasta nie mogą rozwijać się w oparciu o transport indywidualny. Dokumenty planistyczne miasta Gdańska przewidują w rejonie Górnego Wrzeszcza - Brętowa jeszcze tylko jedno powiązanie drogowe: tzw. ulicę Nową Abrahama, która ułatwi powiązania Zaspy, Strzyży, Oliwy z Brętowem, Matarnią i Pieckami - Migowem ale też nie będzie ona stanowić rozwiązania na zawsze ze względu na mechanizm opisany na początku - mówi Piskorski.

Władze FRAG widzą jednak inną drogę uzdrowienia Trasy Słowackiego. - Pragnę przypomnieć, że już za dwa lata minie pięcioletni unijny okres karencji. Od razu po nim sugerowałbym przeanalizowanie faktycznej potrzeby istnienia podziemnych, a nie naziemnych przejść dla pieszych oraz ekranów akustycznych. Zgodnie z obowiązującymi normami przynajmniej tych drugich w dużej części powinniśmy się pozbyć - podkreśla Spieglanin.

Opinie (634) 9 zablokowanych

  • debile (7)

    Tyle lat europa a nikt nie wpadnie zeby buspas zrobic na slowaka?

    • 25 8

    • Wtedy to by sie dopiero zakorkowalo... (2)

      • 2 2

      • (1)

        Dla samochodow moze i tak ale moze wskoczyc w busa i z usmiechem smignac obok. Pozatym wiecej ludziw busach mniej w samochodach mniejszy korek. Tak prosta logika ze az przykro

        • 3 2

        • Jak chce szybko dojechac z punktu A do punktu B a bus pas jest tylko do polowy tej trasy...to takie rozwiazanie jest do bani.

          Trace wtedy duzo czasu na dojazd .i musze czekac na przesiadke.To rozwiazanie wcale nie jest takie najlepsze.

          • 0 0

    • buspasem będzie PKM (2)

      • 2 4

      • (1)

        Bzdury - autobus czy tramwaj jest alternatywą dla samochodu a ta nieszczęsna droga kolejka nie wiadomo czemu ma służyć - nawet nie da sie tym podjechać swobodnie z dzielnic zza obwodnicy do centrum (brak parkingów)

        • 5 1

        • Wszystko jest już gotowe i już PKM jeździ niecierpliwy człowieku ? To nie jeździj,

          co najmniej będzie puściej.

          • 0 1

    • Buspas jest za tani

      • 3 1

  • Tristar...

    Jeżeli przed Tristarem korki były mniejsze, a po jego uruchomieniu są większe, to znaczy że przyczyną wydłużenia korków jest właśnie Tristar. Czyli zainstalowano w mieście spowalniacz ruchu i generator korków za miliony złotych. Durnota.

    • 1 0

  • A co mają ekrany do korków??najgorszej to przeczytać specjalistę od wszystkiego!

    • 0 1

  • proszę o wytłumaczenie... (5)

    Cytat z artykułu: "...przeanalizowanie faktycznej potrzeby istnienia podziemnych, a nie naziemnych przejść dla pieszych oraz ekranów akustycznych. Zgodnie z obowiązującymi normami przynajmniej tych drugich w dużej części powinniśmy się pozbyć - podkreśla Spieglanin." O ile dobrze rozumiem, sugeruje się zastąpienie przejść podziemnych przejściami zwykłymi, na poziomie jezdni. Może ktoś mądry wytłumaczy, w jaki sposób taka zamiana oraz likwidacja ekranów akustycznych ma usprawnić ruch. Bo ja nie rozumiem. Kolejny bełkot jakiegoś urzędnika czy też przeinaczenie autora artykułu.

    • 4 4

    • (1)

      Ruch to nie tylko ruch samochodów. Proste? Proste.

      • 1 1

      • Nie bardzo proste...

        wszak artykuł dotyczy nie ruchu w szerokim sensie (piesi, rowery, samochody) a wyłącznie ruchu samochodowego. A Pan Spieglanin, ktokolwiek to jest, usiłuje wmówić czytelnikom, że zamiana przejśc podziemnych na naziemne oraz likwidacja ekranów akustycznych, zlikwiduje korki (które to pojęcie - korek - dotyczy wszak ruchu samochodowego)

        • 0 0

    • bercy, spróbuj zrozumieć, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście (1)

      inne dywagacje to tylko falbanki, niczego nie wnoszące do tematu

      • 1 3

      • spróbuj zrozumieć, że rower nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście

        • 1 1

    • k.. jak wy nie umiecie czytac ze zrozumieniem to czego oczekiwac

      • 0 1

  • Wyłączenie pasa na puszczenie autobusów

    Jedynym rozwiązaniem jest puszczenie bus pasów- ludzi w trójmieście jest coraz więcej i nawet zbudowanie 5pasmowej drogi nie rozwiąże problemu. Nie ma miejsca na to,żeby każdy poruszał się swoim autem.

    • 2 0

  • Dla samochodów budować drogi a dla mieszkańców domy towarowe a nie pralnie i kasyna na każdym winklu (1)

    Ludzie chcą po pracy do domu dojechać a nie na 1 i 2 biegu z Gdańska do Oliwy jechać 2 godz.Ubrać też w jednym miejscu się nie można jak jest na zachodzie,bo żadnego domu towarowego nie ma.Jak za komuny szukałem tu spodnie tam buty,tam garnitur tak teraz szukam.Niby wszystko jest ale wybór za wąski.Mamy XXI wiek a ja za gaciami,skarpetkami i koszulą latam.

    • 1 3

    • Kupuj przez Internet ;)

      Sam piszesz, że mamy XXI wiek. A po zakupy jeździsz na miasto? Why?

      • 1 0

  • Ja pierdziu

    kupili system, którego nie mozna w razie konieczności przesterować ręcznie, a w automacioe sobie nie radzi, nie dziwi mnie to po ostatnich jajach z wyborami, po prostu ignoranci i nieuki zamawiają coś, o czym nie mają pojęcia jak ma działać i co robić. To Polska właśnie...

    • 0 0

  • Przykład z skrzyżowania Traktu sw Wojciecha i Toruńskiej. (3)

    SĄ ŚWIATŁA DZIAŁAJĄCE >>> są korki.
    JEST TRISTAR >>> nagle przejście dla pieszych jednoetapowe zamienia się w dwuetapowe.
    GDY zdarza się już wielokrotnie zaobserwowane, że:
    ŚWIATŁĄ PULSUJĄ,
    to
    nie ma korków na ŻADNYM z kierunków jazdy, ŻADNYM.
    Dlaczego?

    • 36 4

    • Ile jest tych wyłączeń ? Za każdym razem będzie pięknie ? Nie będzie kolizji ?

      Jeśli tak, to czemu nie ma tego na całym świecie ? Niestety jak różne są umiejętności, to prędzej czy później dojdzie do kolizji i nie piszcie że da się płynnie jechać. Brak świateł to przejeżdżanie każdego skrzyżowania z max. V=20 km/h aby nie zderzyć się z kimś kto będzie się tłumaczył - "Ja myślałem, że dał mi Pan znak, że mogę jechać a pan stanie". Ostatnio miałem coś takiego w Wejherowie (awaria świateł) na sporym odcinku DK nr 6 i każde skrzyżowanie to jazda właśnie 20 km/h i akurat musiałem zajechać do Nanic i przecinając po lewoskręcie jezdnię w stronę Lęborka nie miałem pewności czy mnie puszczają czy nie (jadący lewym pasem to zrobił, a jadący obok niego na prawym nie miał na to ochoty) i gotowy byłem na to że dostanę uderzenie w prawy tylni bok - więc dziękuję, ale wolę działającą sygnalizację. Później wyjeżdżając z powrotem przy rogatkach miasta w lewo na DK nr 6 w kierunku Redy potok aut jadących w odwrotną stronę był tak duży, że ja i dwa inne auta (jedno przede mną, drugie za mną) czekaliśmy 4 minuty aż pojawił się pieszy i nacisnął przycisk na pobliskim przejściu (sygnalizacja tylko na nim) przez co zapaliło się czerwone dla aut a my wtedy mogliśmy wreszcie wyjechać na Redę.

      • 0 0

    • Też to zauważyłam!

      I byłam w szoku, że tak płynnie udało mi się skręcić, włączyć do ruchu i opuścić skrzyżowanie.
      Jakoś ludzie potrafią sobie poradzić! :)

      • 7 1

    • bo kierowcy, jak jadą wolno, mogą się wzajemnie przepuszczać na rondach

      lub skrzyżowaniach równorzędnych, to zwiększa przepustowość skrzyżowań. Przepuszczanie pieszych także poprawia przepustowość skrzyżowań dla kierowców.

      • 6 1

  • A niech się korkuje i niech stoją nawet 2 godziny. (6)

    Jak zostanie otwarta kolej metropolitalna i dalej się będzie korkować bo każdy musi swoim złomem na miasto wyjechać to niech sobie stoją.
    A tak na marginesie to np. do centrum powinien być całkowity zakaz wjazdu.

    • 45 37

    • (3)

      Kolej Metropolitalna? Ta co ma kursować tylko do Wrzeszcza? Powodzenia!

      • 4 5

      • Część nie musi stawać we Wrzeszczu, tak jak nie wszystkie SKM-ki jadą do

        Wejherowa czy dalej do Lęborka czy Słupska.

        • 0 0

      • w paryskim metrze też trzeba się przesiadać

        • 2 0

      • Dalej będziesz miał wiele opcji

        • 4 1

    • TAK jestem za !!! (1)

      wszystkie samochody zostawiać za obwodnicą!!
      Mieszkańcy jelitkowa, wrzeszcza, zaspy, brzeźna, starego miasta, nowego portu....... parkujemy auto przy ikeji, ałchanie, reualu i wio zetkaemem do domu !!!

      • 14 9

      • A tobie szajba odbiła od rana?

        Czy nie rozumiesz problemu ?

        • 17 10

  • paskudny naród (3)

    Oprócz szabelki, kłótliwości i ułomności myślenia niewiele czym więcej możemy się pochwalić, a Niemcy jeszcze w 1936 r. budowali "berlinkę" na dwupasmową - przewidywali !!!

    • 33 15

    • Tak przewidywali że pojedź do ich wielkich miast i z nich wyjedź o 16:00, 17:00.

      Życzę powodzenia z szybkiego pokonania 1 km - jak przejedziesz go w 30 minut to będzie nieźle.

      • 2 0

    • to won do RFN-u

      • 1 4

    • ta, przewidywali, że wygrają wojnę i będzie im potrzebne szybkie połączenie Berlina z Królewcem

      Faktycznie, pozazdrość talentów patrzenia w przyszłość.

      • 10 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Czerwone światło na sygnalizatorze świetlnym znajduje się:

 

Najczęściej czytane