• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Słowackiego korkuje się coraz częściej. Można temu przeciwdziałać?

Maciej Naskręt
19 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut. Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut.

Kierowcy coraz wolniej podróżują Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska między Zaspą a Matarnią. Droga w godzinach szczytu jest zapchana. Sytuacji nie poprawia nawet Tristar. Czy zatem powinniśmy przyzwyczaić się tam do korków?



Pierwsze pojazdy dwujezdniowym odcinkiem Trasy Słowackiego na odcinku od Niedźwiednika do Zaspy pojechały w czerwcu 2012 r. - tuż przed Euro 2012. Droga przede wszystkim miała rozwiązać problemy związane z korkami na ówczesnej - jednojezdniowej - ul. Słowackiego (dzisiaj jest to droga lokalna).

Upłynęły dwa lata i okazuje się, że powoli wracamy do punktu wyjścia. Korki na Trasę Słowackiego wróciły i to ze zdwojoną siłą, bowiem pojazdów stojących w zatorach jest dwa razy więcej niż przed wspomnianym czerwcem 2012 roku.

50 minut z Zaspy na Matarnię w korku

Pokonanie Trasy Słowackiego na odcinku od ETC do CH Matarnia (ok. 8 km) poza godzinami szczytu doświadczonemu kierowcy może zająć 10-12 minut. Dłuższe postoje kierowców czekają wtedy przed skrzyżowaniem z ul. Chrzanowskiego i rondem im. Jana de la Salle.

Całkiem inaczej - pięć razy dłużej - trwa podróż w godzinach popołudniowego szczytu. Pokonanie 8-kilometrowego odcinka na górny taras zajmuje od 50 do 60 minut. Nie ma odcinka, w którym pojazdy nie stałyby w korku. Nawet leśny fragment bez sygnalizacji jest w ostatnich tygodniach sparaliżowany w kierunku Matarni.

Rano korki stoją w przeciwną stronę.

- Tak naprawdę mamy do czynienia ze standardową sytuacją - budowa nowej drogi sprawiła, że zwiększył się na niej ruch. Zachęciła do korzystania z niej nowe osoby. Zwiększenie przepustowości, czyli często podnoszona w takich momentach propozycja, nic tu nie da - za 3 lata będziemy mieć ten sam problem we większej skali - uważa Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG).

Czy kiedykolwiek ruch zmaleje na ul. Słowackiego?

Przy dużych korkach Tristar nie pomaga

Wielu kierowców powód korków na Trasie Słowackiego upatruje w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych. Przypomnijmy, że między centrum handlowym ETC a rondem im. Jana de la Salle ruchem kieruje system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar i choć drogowcy o korkach wiedzą, niewiele mogą zrobić.

- System Tristar ma wiele zalet, ale ma też wady. Jedną z nich jest brak możliwości ręcznego sterowania ruchem. Nie ma możliwości na przykład chwilowego wydłużenia fazy światła zielonego. Możemy jedynie zmieniać programy na poszczególnych skrzyżowaniach. Jednak bez Tristara na Trasie Słowackiego kierowcy mieliby jeszcze więcej kłopotów - przekonuje dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski.

Drogowcy zwracają także uwagę na fakt, że w godzinach szczytu liczba pojazdów m.in. na al. Żołnierzy Wyklętych przyrasta gwałtownie. Z tego powodu system Tristar przystosowuje się z opóźnieniem. Gdy auta utykają w korku na Trasie Słowackiego nie ma co liczyć na system inteligentnego sterowania ruchem - trzeba czekać aż ruch się nieco upłynni.

- Liczba pojazdów wtedy jest tak duża, że po prostu wyczerpują się nie tylko możliwości Tristara, ale przede wszystkim przepustowość ulicy - zaznacza Kotłowski

PKM-ka lekarstwem na korki?

Zdaniem ekspertów sytuację kierowców powinno poprawić przede wszystkim oddanie do ruchu 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wielu z nich będzie mogło przesiąść się na kolejkę i w ten sposób dotrzeć np. do Wrzeszcza pozostawiając pojazd w Matarni.

- Oczywiście zachęcać do tego powinna sama oferta PKM, czyli przede wszystkim częstotliwość kursów i cena biletów. Przeanalizować można także bardziej miękkie zabiegi, np. optymalne ustawienie świateł na trasie - mówi Karol Spieglanin.

W podobnym tonie wypowiadają się też władze Biura Rozwoju Gdańska. - Realizowana trasa PKM da podróżnemu alternatywę względem samochodu indywidualnego (a także autobusu miejskiego), które grzęzną w korkach. Skala zjawiska rezygnacji z podróży samochodem i przesiadki na PKM będzie zależeć w znacznym stopniu od częstotliwości kursowania pociągów - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Przypomnijmy, że po dużym zamieszaniu pod koniec października Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ustalił, że pociągi linią PKM między lotniskiem a Wrzeszczem pojadą co 15 minut. Pod znakiem zapytania jest ich kursowanie do centrum Gdańska. Co gorsza wciąż jednak nie ma pomysłu dla wspólnego biletu PKM-ki z innymi przewoźnikami, co może zniechęcać wiele osób do skorzystania z oferty.

Dalsze inwestycje uzdrowią Trasę Słowackiego?

Jak już wspomnieliśmy, nowe lub rozbudowane fragmenty układu drogowego po ich uruchomieniu poprawiają warunki podróżowania, co zachęca kierowców do większego wykorzystania samochodów i co prowadzi w krótkim czasie do powrotu utrudnień.

- Dlatego współcześnie duże miasta nie mogą rozwijać się w oparciu o transport indywidualny. Dokumenty planistyczne miasta Gdańska przewidują w rejonie Górnego Wrzeszcza - Brętowa jeszcze tylko jedno powiązanie drogowe: tzw. ulicę Nową Abrahama, która ułatwi powiązania Zaspy, Strzyży, Oliwy z Brętowem, Matarnią i Pieckami - Migowem ale też nie będzie ona stanowić rozwiązania na zawsze ze względu na mechanizm opisany na początku - mówi Piskorski.

Władze FRAG widzą jednak inną drogę uzdrowienia Trasy Słowackiego. - Pragnę przypomnieć, że już za dwa lata minie pięcioletni unijny okres karencji. Od razu po nim sugerowałbym przeanalizowanie faktycznej potrzeby istnienia podziemnych, a nie naziemnych przejść dla pieszych oraz ekranów akustycznych. Zgodnie z obowiązującymi normami przynajmniej tych drugich w dużej części powinniśmy się pozbyć - podkreśla Spieglanin.

Opinie (634) 9 zablokowanych

  • Miasta maja to do siebie, ze jezdzi sie w nich transportem publicznym. (11)

    Natomiast na wsi kazdy ma samochod, zeby w pole pojechac, swinke przewiezc albo grabie.

    • 27 13

    • Na wsi nie mają komuniakcji publicznej. Oferta PKS-u to śmiech na sali.

      Dlatego na każdym podwórku stoi po kilka samochodów.

      • 0 0

    • Tak tak Panie miastowy (9)

      Ty dostąpisz przyjemności podróży samochodem dopiero jak cię będą wieźli na cmentarz. Jak zejdziesz, niech rodzina da znać, żebym mógł ze świnką przyjechać na twój grób oddać honor prawdziwemu mieszkańcowi miasta.

      • 6 12

      • (6)

        A dlaczego sądzisz że zejdę przed tobą ?
        O mnie się nie martw. A do ciebie na pogrzeb przynajmniej świnka przyjdzie.

        • 10 5

        • A dlaczego sądzisz że zejdę przed tobą ? (5)

          Dlatego, że upierdliwcy żyją krócej

          • 4 2

          • Pomyśl ile ty życia w korku zmarnujesz. (4)

            Ze świnką przynajmniej jeździj, będzie ci raźniej.

            • 3 4

            • Wystarczy mi że ze świnką polemizuję... (3)

              • 4 2

              • Zapewne w alkowie nie tylko polemizujesz. (2)

                • 0 4

              • zastanawia mnie jakie ty musisz mieć zainteresowania, że takie rzeczy jak świnka w alkowie przychodzą Ci do głowy.

                • 1 0

              • TY naprawdę świnka jesteś

                A fe!

                • 2 0

      • (1)

        Widec ze niemota i nie zrozumial ironii. W miescie nie moze byc tak ze kazdy jezdzi samochode, zreszta widzicie ci sie dzieje. Stojcie w korkach, moze kiedys zmadrzejecie.

        • 5 3

        • Tak, o Panie!

          Ironia Twa, o krynico mądrości, tako wysublimowana żem ja niegodzien pojąć jej.
          To zdanie zapiszę sobie złotymi zgłoskami: "W miescie nie moze byc tak ze kazdy jezdzi samochode". Brakuje co prawda m na końcu, jest z zamiast ż i ź i brakuje przecinka, ale cóż literówki, gdy mądrość i wiedza płynąca z owego zdania, każe chylić czoła przed jej Autorem. Bądź pozdrowiony i pisz ku uciesze Tobie podobnych.

          • 4 1

  • Oczywiście Tristar wszystko usprawnił (1)

    Teraz wszystkie pierdołki, które wlokły się lewym pasem 40stką jadą z przestrachem 20stką.

    • 12 1

    • Nikt nie jedzie lewym 40-tką za wyjątkiem Sopotu na pasach w stronę Gdyni,

      gdzie "40" jedzie się od ponad 20 lat.

      • 0 0

  • ...bo projektanci i decydenci zapomnieli o węzłach (2)

    Każdy, nawet średnio wykształcony drogowiec wie, że o przepustowości trasy decydują węzły. Wydając ogromne pieniądze na budowę trasy Słowackiego trzeba było zbudować co najmniej dwa , a może trzy bezkolizyjne węzły na takiej samej zasadzie jak nowy wiadukt nad ul. Grunwaldzką (jedna jezdnia). wg mojej oceny ich koszt nie przekroczyłby 12 % nakładów na budowę trasy. Nadal jest to możliwe w konstrukcji stalowej. Żadne inne zabiegi nie rozwiążą poroblemu

    • 17 9

    • W Warszawie tego jest od cholery i największe korki właśnie w okolicach tych

      wielopoziomowych węzłów - nie tylko w centrum. Szczyt to szczyt i g... zrobisz.

      • 1 0

    • Amerykanie próbowali twojego"przepisu"

      i jednak ich eksperci zaczynają się zgadzać z tezą, że samochód to nie jest jedyny sposób poruszania się po mieście. Wyłącz silnik, włącz myślenie.

      • 9 4

  • vinety (9)

    Opłata miesieczna za wjazd do miasta dla pojazdów z inna rejestracja niż GD oczywiście np w godz od 6 do 17.i na przykład więcej niż 5 razy w miesiącu. Można łatwo to weryfikować przecież jest tri star odczytujący tablice. Drogi w Gdansku sa utrzymywane z pieniędzy mieszkańców, dlaczego mają z nich bezpłatnie korzystać kierujący z sąsiednich miast ?

    • 26 16

    • (4)

      Opłaty powinny być wprowadzone szczególnie dla rejestracji GA, GKA, GKS, GWE ponieważ to głównie auta z tymi rejestracjami doprowadzają do korków w tym miejscu.

      • 9 4

      • Kretynem jesteś ? Z kresów pochodzisz ? Może w NYC zastosują takie zasady

        jakie proponujesz w stosunku do tych co mieszkają w New Jersey ? To byś dostał w mordę od nowojorskiego biznesu.

        • 0 0

      • GA CBR NO GLE CB NE NBR itd (1)

        • 7 1

        • GD w Warszawie, idioto !

          • 0 0

      • W Gdańsku jest coraz gorzej, niedługo korki będą jeszcze większe nie ma to jak inne miasta lepiej rządzone :)

        • 0 2

    • Idąc twoim tokiem myślenia takie opłaty powinna dla swoich okolicznych wsi

      wprowadzić np. Kościerzyna, gdzie w tych wsiach są tylko sklepy spożywcze, a po karnisz na przykład trzeba jechać już do niej.
      Kompromitacja tych co dali ci plusy.

      • 0 0

    • A Gdańsk przypadkiem nie jest stolicą województwa ? Więc nie gadaj głupot.

      Wielu musi tu przyjeżdżać załatwić potrzebne sprawy (urzędy, sądy itp.), dokonać zakupów w sklepach których nie ma u nich (może i mają ale gorzej zaopatrzone). Z tego względu nie wyobrażam sobie zamieszkania poza Trójmiastem.

      • 0 0

    • dlatego wełniana istoto, że pies z kulawą nogą nie będzie chciał w Gdańsku inwestować. (1)

      A poza tym byłoby to "lekko" sprzeczne z konstytucją.

      • 6 7

      • odstepstwa

        Oczywiście firmy ,które maja siedzibę w Gdansku lub oddział byłyby zwolnione z tej opłaty, tak samo jak mieszkancy posiadający służbowy samochód a będący zameldowani w Gdansku. A co do konstytucji, skoro zgodne jest pobieranie opłaty parkingowej za parkowanie na drodze publicznej to i to byłoby zgodne.

        • 7 3

  • ale problem w tym, że dla kaaszub nie ma PKM (2)

    Ten tzw. przystanek Banino to jakies widmo. Ludzie w autobusach jadąc w dużej odległlości od tego czegoś śmieją sie pod nosem: dla kogo to jest to cos w polu? Przecież do tego tzw. przzystanku nawet nie ma ddrogi i nie wiadomo kiedy ma być i któredy ma biec.
    Poza gtym. Jeśli PKM będzie na tym odcinku jeźxdzić rzadziej niż 15 min. (a tak ma byc gdyz natężenie 4/godz. mna obowiązywac tylko do lotniska) to ja sie nie przzesiadam. Nie ma sensu. wezmę samochod i będe stal w korkach bo i tak bedę szybciej w pracy i z powrotem - w domu.

    • 24 1

    • Ja mam podobny dylemat przy dojazdach z Wejherowa do Gdyni (1)

      Do przystanku w Śmiechowie idę 20 minut, kolejki jeżdżą w szczycie co 15 minut. Przeważnie znajdę jakieś miejsce stojące. Do pracy idę od kolejki niecałe 10 minut. Razem - 60 minut do Gdyni. Samochodem jadę od 35 minut bez wielkich korków do 60 minut przy średnio dużych korkach.

      Z powrotem podobnie - kiedy uda mi się wejść do kolejki w Gdyni (co nie jest takie proste o 16:05), to już potem z górki. Samochodem z powrotem jadę 40 minut. Nawet jeśli są korki, to przynajmniej nikt mi się nie kładzie na plecach jak w kolejce.
      A potem się władze miejskie dziwią, że tyle samochodów na drogach.

      • 5 1

      • Od czasu do czasu o 16:00 jadę do Lęborka i o tej porze jest ciężko wydostać się

        z Gdyni, Rumii i Redy.

        • 1 0

  • Cebulaki zamiast ruszać na zielonym dopiero biegów szukają ! (2)

    • 13 7

    • hehe (1)

      pokupowali prawka a umiejetnosci jak nie maja tak miec nie beda, nie kazdy nadaje sie do kierowania pojazdem a kazdy sie pcha za kierownice,
      tez mnie krew zalewa jak widze tych zamulaczy na swiatlach,
      zielone sie swieci 3 sekundy a jeden z drugim dopiero rusza,
      powinni prawka za to odbierac, tacy nigdy nie naucza sie jezdzic

      • 3 2

      • Nie odbiorą. Zmień system szkolenia.

        • 0 0

  • Bezkolizyjne skrzyżowania i mniej świateł zastapionych tunelami dla pieszych. (3)

    • 8 9

    • Ty spadaj z autem do tunelu.

      • 0 0

    • hahah co za cymbał (1)

      • 4 5

      • ładnie się przedstawiłeś

        • 3 3

  • Oczywiście, że można przeciwdziałać! (1)

    Trzeba rozbudować Słowackiego do 4, a co tam! 8 pasów w każdą stronę!

    • 4 1

    • Po co 8 pasów ! Zrównać wszystko z ziemią (w niej domy) a na powierzchni

      zrobić wielki plac do jeżdżenia autami ! Tylko czy ci co nadjadą z twojej prawej dadzą ci pierwszeństwo.

      • 0 0

  • na zielonym sie rusza spod swiatel a nie dopiero bieg wrzuca (albo go szuka) (1)

    3/4 ma chyba prawo jazdy kupione albo to takie tłuki, ze w zyciu nie naucza sie jezdzic bo poprostu sie nie nadaja na kierowcow !!!

    • 6 1

    • Oczywiście że nie. Ale skoro jst ich 3/4 to ich praw nie ograniczysz.

      • 0 0

  • ludzie !! to jest jakaś kpina z narodu!! (3)

    - Pindolino - informatyka nie ogarnęła tematu
    - PKW - brak wyników ,włam hakerów,system leży
    - Posłowie kradną kasę na wycieczki
    - Tristar - nie można ręcznie sterować sygnalizacją.To co w przypadku większego wypadku lub np ,pękniętej rury z wodą??!!
    - PKM - porażka
    - wynik PSL-u CUD nad wisłą....

    To jest jakiś cholerny CHAOS w tym państwie!!

    • 19 7

    • Pendolino odpowiadają za informatykę ? Może wszystkie one wstąpiły do PO ?

      PKM - porażka ? A już jeździ ? PKW ? To zapytaj się naszych uczelni kogo kształcą ?

      • 0 0

    • A co jest nie tak z PKM? Budowa przebiega bez zgrzytów i bez opóźnień?

      Tak bardzo się w te media zapatrzyłeś, że nic pozytywnego już nie potrafisz dostrzec?

      • 2 2

    • Smutne ale Prawdziwe

      I nic się nie zmienia ,pomimo szumnych zapowiedzi. Od czasu włamu na stronę premiera gdzie hasło to admin1, żadnej nauki z błędów.
      Polska działa jako państwo tylko teoretycznie jedynie ludzka samoorganizacja i zaradność chroni nas przed katastrofą.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Mitsubishi L200, Toyota Hilux i Mercedes-Benz Klas X to auta w nadwoziu typu:

 

Najczęściej czytane