• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar nie taki straszny. 4 mln rocznie na jego utrzymanie

Maciej Naskręt
21 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości. Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości.

Miało być ich 60, a ostatecznie będzie sześć. Mowa o fotoradarach, które są elementem systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Z kolei odcinkowy pomiar ruchu na ul. Słowackiego nie wychwyci piratów drogowych na motocyklach.



Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia. Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia.
Pierwotny projekt systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar mocno straszył kierowców. 60 fotoradarów zamontowanych nad największymi skrzyżowaniami w Trójmieście budziło obawy nawet wśród tych kierowców, którym zdarzało się naruszać przepisy przez zwykłe gapiostwo.

Jednak na przełomie września i października Generalna Inspekcja Transportu zdecydowała rozpatrzyć pozytywnie tylko niewielką liczbę wniosków trójmiejskich samorządów o ustawienie fotoradarów.

Prawdopodobnie na przełomie tego i przyszłego roku - gdy zostaną włączone wszystkie funkcje Tristara w Trójmieście - niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz jak funkcjonuje serce systemu Tristar w Gdańsku.

Kamery od grudnia będą pomalowane na żółto i specjalnie oznakowane. Reszta poczeka na akceptację Generalnego Inspektora Transportu Drogowego.

Odcinkowy pomiar prędkości niegroźny motocyklistom

Z kolei na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku zadziała odcinkowy pomiar prędkości. Będzie on mierzył prędkość kierowców na obu nitkach jezdni - każdy fragment będzie miał 1,8 km długości.

Jednak urządzenie nie będzie wychwytywać wszystkich uczestników ruchu.

- Instalacja nie będzie weryfikować prędkości motocyklistów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiedzialna jest za wdrożenie gdańskiej części systemu Tristar.

Wizualizacja systemu Tristar w Gdańsku

Powód? Kamery rejestrujące tablice rejestracyjne ustawione są na wjazd do odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Słowackiego. Nie mogą one rejestrować tablic rejestracyjnych motocykli, które zainstalowane są z tyłu.

Eksperci jednak twierdzą, że na maszcie można zainstalować kolejną kamerę, która będzie zwrócona w druga stronę i tym samym nagra także rejestrację jednośladu. Dla takiego urządzenia należałoby przeprowadzić dodatkową legalizację.

Tristar ma więcej zalet czy wad?

Poznamy realne koszty utrzymania Tristara

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił już przetarg na utrzymanie sygnalizacji wraz z elementami Tristara.

- Sądzimy, że konserwacja nowych urządzeń sterowania ruchem będzie droższa o ok. 30-40 proc. od dotychczasowych kosztów - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Podobnie będzie się to odbywać w Gdyni. - Czekamy jednak na zakończenie dotychczasowej umowy na utrzymanie m.in. sygnalizacji świetlnych - mówi Maciej Karmoliński, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Szacunkowe koszty utrzymania systemu określa studium wykonalności z 2010 r. Wynika z niego, że w latach 2014-2020 trójmiejskie samorządy na jego eksploatację będą musiały co roku wysupłać ok. 4,053 mln zł. Gdańsk najwięcej, bowiem tu będzie najwięcej skrzyżowań objętych systemem. Przez sześć lat samorządy zapłacą za system łącznie 24 mln zł.

Tristar będzie rozwijany

Co ważne, system będzie rozbudowywany. W Gdańsku prace nad tym będzie prowadzić prawdopodobnie Zarząd Dróg i Zielni. W Gdyni natomiast zadanie to przypisane zostanie Wydziałowi Inwestycji Urzędu Miasta.

Niewykluczone też, że kolejne fotoradary pojawią się na drogach Trójmiasta. - Wnioski o ich włączenie do GITD będzie można składać co rok, albo dwa, trzy lata, w zależności od sytuacji - kolizji i wypadków - na drodze - mówi Jacek Oskarbski, kierownik działu Inżynierii Transportu ZDiZ w Gdyni.

Twórcy systemu Tristar - inżynierowie ruchu - chcą zoptymalizować podróże (skrócić czas przejazdu) w Trójmieście średnio o ok. 20 proc. Takiego wyniku nie udało się osiągnąć żadnemu miastu na świecie, w którym istnieje odpowiednik systemu Tristar. W Tuluzie, Toronto, czy Koloni zdołano ruch usprawnić o niecałe 10 proc.

Rekordzistami są tu Southampton i Los Angeles, gdzie czas podróży samochodem skrócony został o 18 proc. Trzeba jednak pamiętać, że wymienione miasta mają świetnie rozwiniętą infrastrukturę drogową, czego nie można powiedzieć o Trójmieście.

Całkowity koszt trwającej inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (274) 4 zablokowane

  • kasa, punkty, mandaty... warto? (1)

    Prawda jest taka, że 90% kierowców to wieśniaki i cwaniaki! Podam prosty przykład: jeżeli jadę 70 na ograniczeniu do 70 to na każdym odcinku pomiędzy światłami jestem ostatni. To się w głowie nie mieści co kierowcy wyprawiają w Gdańsku (oczywiście nie tylko). Można wymieniać, aż palców obu rąk zabraknie...Notoryczne wjeżdżanie na czerwonym, wyprzedzanie z prawej strony, wyprzedzanie na pasach, na skrzyżowaniach, prędkości dochodzące spokojnie do 100km/h na głównych ulicach miasta, nie wspominając o obwodnicy! I coś co mnie dziwi bardzo mocno - czerwone światło z zieloną strzałką? 99% ludzi traktuje jak światło zielone. Cwaniacka jazda prosto z pasa do skrętu w lewo/prawo itd. Każdy zna swoje wykroczenia najlepiej :)
    Odnosząc to wszystko do systemu chciałbym aby całe miasto było okamerowane, a wykroczenia kierowców karane.Skoro nie można uregulować ruchu inaczej to jestem za Tristarem. Wysokie mandaty i punkty szybko przywrócą porządek na drogach.

    • 4 3

    • Wyprzedzanie z prawej strony jest dozwolone na większości dróg wielopasmowych (patrz art.24,pkt 10 POrD),co nie znaczy,że jest

      Nierzadko nie można po wyprzedzaniu,spokojnie,zachowując odstęp od wyprzedzanego pojazdu,wrócić na prawy pas,bo już się jakiś niecierpliwus"wcina między setkę,a zakąskę"...

      • 1 0

  • fotoradary a nie tristar (1)

    Prawdziwe intencje twórców pokazuje ponizszy cytat:):)

    cytat"Niewykluczone też, że kolejne fotoradary pojawią się na drogach Trójmiasta. - Wnioski o ich włączenie do GITD będzie można składać co rok, albo dwa, trzy lata, w zależności od sytuacji - kolizji i wypadków - na drodze - mówi Jacek Oskarbski, kierownik działu Inżynierii Transportu ZDiZ w Gdyni."

    • 6 3

    • a to cytat z innego atrykułu - Dziennik Bałtycki

      Analizie poddano wnioski, które nie uzyskały zgody na uruchomienie funkcji mandatowania - mówi kierownik Jacek Oskarbski. - Po jej wykonaniu zdecydujemy, czy będziemy występować ponownie o wyrażenie zgody na włączenie urządzeń. Jeżeli nie, będą pełniły swoją podstawową funkcję, czyli zliczały czas przejazdów w sieci. Będzie tak aż do momentu złożenia ponownych wniosków, ponieważ statystyka wypadków z roku na rok się zmienia. W pewnym momencie może więc pojawić się uzasadnienie włączenia urządzeń w innych lokalizacjach, a być może wyłączenia w starych.

      • 2 0

  • Panie Naskręt...

    Pana artykuł wpisuje się w dziwną tendencję "kierowcy uważajcie tylko tam gdzie Was pilnują..." to jest żenujące. To jak kierowcy jeżdżą po mieście to zgroza, ktoś wyżej już wymieniał przewinienia, które są niestety normą na naszych ulicach. Odnosząc się do niektórych wypowiedzi: "maszynka do robienia kasy..." nie chcesz się dokładać ze swojej kieszeni - jedź zgodnie z przepisami, czy to tak trudno zrozumieć ??? Chcecie kontroli jakości produktów, które kupujecie w sklepach, kontroli w szkołach aby Wasze pociechy były bezpieczne, a boicie się żółtych puszek, które zmierzą Wam prędkość na ulicy, żenada kierowcy...

    • 1 2

  • A moze dać kierowcą szanse (1)

    i zmienić światła na takie które informują kiedy nastąpi zmiana.
    po co wywalono kasę na system który może usprawnić ruch w granicach błędu pomiaru, większy wpływ ma jeden zepsuty samochód na ruchliwej ulicy niż ten system ,ba nawet opady deszczu o śniegu nie wspominając.A do walki z piratami
    lepiej wysłać Policję . Tak naprawdę nikomu nie zależało na poprawie płynności ani bezpieczeństwa była kasa do wyjęcia i tyle.

    • 2 1

    • Jak już to "kierowcom" nieuku.

      • 2 1

  • sterowanie ruchem? (13)

    no dobra, ale coś tu ucichło o pierwotnej i jak miałem nadziei głównej funkcji tego tristara - czyli sterowaniem ruchem i sygnalizacją, tak by upłynnić ruch. Póki co tylko o fotoradarach czytam.
    Chciałbym zobaczyć po roku działalności tego urządzenia, jakieś wyniki. Czy faktycznie po mieście jeździ się płynniej, czy nie. Dopiero wtedy można rozważać, czy to była dobra czy zła inwestycja, bo jeśli wydaliśmy tyle milionów na kilka fotoradarów, to trzeba wprost powiedzieć, że to było wyrzucenie pieniędzy w błoto.

    • 42 6

    • korki będą dalej

      Co roku ruch rośnie o kilka procent, więc nie ma szans aby korki Ci poznikały. Poza tym, zakładany efekt Tristara to wzrost przepustowości o ok. 6,5% (tylko red. Naskręt od kilku lat pisze o 20%, mimo iż wie że to nieprawda).

      • 2 0

    • idę o zakład że korki jeszcze wzrosną i liczba kolizji też (5)

      jazda 45 km/h i gwałtowne hamowanie 200m przed rejestratorami (na wszelki wypadek) podczas nadawania światła zielonego

      • 10 5

      • wprowadzenie limitu prędkości 30 km/h paradoksalnie redukuje korki (1)

        mniej stłuczek, łatwiejszy wyjazd z ulic podporządkowanych, mniejsze odstępy między pojazdami, wolniej ale płynniej. Aby to zrozumieć trzeba mieć trochę wyobraźni i doświadczenia.

        • 4 4

        • taaaaa.

          i podnosi spalanie oraz zużycie samochodów. Najniższa prędkość to moim zdaniem powinna być 40km/h bo w większości aut da się przy niej jeździć na 3 biegu. Do jazdy 30km/h najczęściej trzeba jechać na 2. biegu, co skutkuje większym spalaniem i hałasem.

          • 4 1

      • ja również (1)

        też mam wrażenie, że korki będą jedynie większe. Dlatego chciałbym, żeby po np. roku działania tego super systemu, zarządca pokazał nam jakieś dane / wyniki działania tego systemu. Jeśli okaże się, że nie przynosi wymiernych korzyści, to wywalić całe to ustrojstwo, bo wydawanie 4 mln złotych na niepotrzebny system, to strata pieniędzy.

        • 6 3

        • Zapominasz,że Polacy tak jeżdżą,że system na siebie zarobi ;)

          • 2 1

      • Zakład stoi. Jak przegrasz,płacisz cztery balony za utrzymanie :)

        • 0 0

    • bo zainteresowanie (4)

      budzą jedynie fotoradary...

      • 6 0

      • (3)

        Chyba raczej brak na razie efektów działania tego systemu korki jak były tak są. I chyba juz niewiele osób wierzy ze w tej kwestii coś się zmieni

        • 11 1

        • jeżeli ktoś wierzy, że się zmieni bez redukcji liczby niepotrzebnych przejazdów samochodem (2)

          na małe odległości, to powodzenia życzy kominiarz. Poszerzanie ulic nie redukuje korków w godzinach szczytu, tylko przesuwa je gdzie indziej. Korki powoduje przede wszystkim nadmiar samochodów.

          • 5 1

          • Masz racje (1)

            Niestety ceny i jakość komunikacji miejskiej nie zachęcają do przesiadki

            • 11 1

            • Z ceną nie jest tak źle,z jakością jest OK,ale trzeba stale poprawiac integracje roznych srodkow komunikacji publicznej. Jeden

              • 3 6

    • no to chyba raczej

      nie czytałeś.

      • 0 0

  • samorzad to piraci?

    a samorząd to podobno ma otaczać mieszkancow opieka sprawiać by zylo im się wygodnie a sie samowolnie szarogesia nie ułatwiają zycia mysla ,ze wyborcy będą ciagle głosowali na te same osoby, a nic wwiecznie nie trwa również samorządy, a najlepiej je zlikwidować wiec pieniędzy do wspólnej kasy może bedzie

    • 2 2

  • Ida wybory, więc na razie mało radarów. Zobaczymy, jak się sypnie po wyborach jak trzeba bedzie pozbierac pieniądze wydane na

    • 0 1

  • 10%- to czyli jak jadę 60 minut z Gdyni do Gdańska to teraz będę jechał 6 minut krócej?

    I to tylko za 160 mln zł!???

    • 4 1

  • Tendencyjne i krzykliwe hasła Panie Macieju

    Mają przyciągnąć czytelników tak?
    "nie wychwyci piratów drogowych na motocyklach"
    Po pierwsze proszę najpierw sprawdzić w słowniku znaczenie słowa "pirat".
    Podpowiem: osoba, która napada w celu rabunkowym, używając statku lub łodzi.
    Rozumiem, że stwierdzenie pirat drogowy na motocyklu dotyczy kierowcy poruszającego się motocyklem który dokonuje napadu w celu rabunkowym...
    A może chodzi Panu o kierowców motocykli łamiących ograniczenia prędkości?
    Wybrańcy, jak i nie nienawidzić...?
    A co z kierowcami motorowerów i rowerów? Rowery szosowe potrafią osiągnąć i 80 km/h, czy system ich wyłapie?
    Podsumowując, są i inni użytkownicy dróg niż motocykliści a Pana wiarygodność jako znawcy tematu i ruchu drogowego jest delikatnie mówiąc wątpliwa...
    Ważne, że jest odzew, jest wierszówka, jest kasa.
    I tego się trzymajmy.
    Pozdrawiam

    • 4 4

  • Czyli kierowcy zostali jak zwykle oszukani przez jak zwykle budynia. (1)

    A miał on przede wszystkim służyć poprawie ruchu. A teraz okazuje się, że może usprawni o 10%. Moim zdaniem akurat będzie odwrotnie. A ta prawdziwa idea Tristara to złoić kieszenie kierowcom. Dzięki ci budyniu.

    • 10 4

    • Nigdy nikt nie mówił, że Tristar usprawni ruch bardziej niż kilkanaście %

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Urus to SUV marki:

 

Najczęściej czytane