• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy bez szelek

(boj)
15 listopada 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Trolejbus "bez szelek"? Okazuje się, że to możliwe. Jeśli Unia Europejska dofinansuje ich zakup, za dwa lata będą jeździć po Gdyni pierwsze z pięćdziesięciu "bezszelkowych" trajtków.

Nowy pojazd (wyprodukowany dla czeskiej Opawy) przechodzi właśnie testy na gdyńskich ulicach.

Gdy jest tradycyjnie zasilany prądem z trakcji - wygląda jak trolejbus. Gdy korzysta z napędu pomocniczego - wygląda jak autobus.

Trolejbus Solaris Trollino 12AC, wyposażony jest w agregat prądotwórczy Diesla, umożliwiający jazdę bez kontaktu z siecią trakcyjną z prędkością do 40 km/h. Kierowca nie musi wysiadać z pojazdu by ponieść, bądź opuścić pałąk łączący go z trakcją.

- Pojazd wyposażony jest w silnik spalinowy. Jest w stanie samodzielnie się poruszać tam, gdzie nie ma sieci trakcyjnej, albo w sytuacjach, kiedy sieć jest, ale są jakieś nieprzewidziane okoliczności na drodze - awaria czy objazd - tłumaczył Radiu Gdańsk Ryszard Alaśkiewicz, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. - Wtedy można odłączyć się od sieci i swobodnie dojechać do celu przy pomocy napędu spalinowego.

To ważne m.in. dlatego, że w Gdyni są linie autobusowe nad którymi w 90 proc. biegnie sieć trakcyjna. Odcinków łączących je w całość nie opłaca się budować, więc tych linii nie mogą obsługiwać tradycyjne "trajtki".

- Tygodniowe testy trolejbusu Solaris Trollino na gdyńskich ulicach mają rozpocząć dyskusję, czy przy okazji planowanych dużych zakupów taborowych w najbliższych latach (50 nowych trolejbusów) nie warto się pokusić o pojazdy droższe o około 50 tys. euro za sztukę, ale o wiele bardziej elastyczne w eksploatacji, bo częściowo uniezależnione od sieci trakcyjnej - stwierdził Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
(boj)

Opinie (41) 10 zablokowanych

  • Trolejbus z napędem hybrydowym w Gdyni już w 2009r.

    W trolejbusie najlepszym rozwiązaniem ( czy mniej ekologicznym ?) jest połączenie silnika elektrycznego i spalinowego ze względu na nieograniczony przebieg bez sieci trakcyjnej w sytuacjach awaryjnych, zatorów lub objazdów związanych z remontem, przebudową jezdni ( czy trolejbusem z dodatkowym silnikiem spalinowym mniej ekologicznie ?, bez spalinowego i tak pojadą autobusy a dla pasażerów niepotrzebna przesiadka). Jest jeszcze napęd akumulatorowy, bardziej ekologiczny ale mniej pewny na dużych odległościach lub podczas korków na objazdach, więc polecał bym pierwsze rozwiązanie z silnikiem spalinowym.
    Dla informacji mogę dodać że w nowych trolejbusach które Gdynia ma w planie zakupić, odłączenie i ponowne podłączenie pantografów do sieci może odbywać się automatycznie, sterowane z kabiny przez kierowcę .
    Co do ekologii to wiadomo że elektrownie muszą go wyprodukować nie zawsze w pełni ekologicznie ale czy produkowana energia jest tylko dla trolejbusów ?, czy ekolodzy nie korzystają z komunikacji, nie mają samochodów, nie jedzą, nie mają telewizorów, pralek,......... itd ( do produkcji potrzebna jest energia). Bo My mieszkańcy Gdyni to wszystko Mamy i energię elektryczną używamy w trolejbusach też.
    A teraz o kosztach trakcji trolejbusowej:
    Władze naszego miasta dbając o ekologię dbają o Nas Mieszkańców Gdyni o Nasze zdrowie (hałas i trujące wyziewy) oraz o nasze wspólne dobra, pieniądze, bo chyba nie Wszyscy wiedzą że na rozbudowę ekologicznego transportu publicznego, Gdynia czyli My Mieszkańcy Gdyni dostaliśmy i dostajemy bardzo duże dotacje (ok. 50%) z UE, więc nieprawdą jest że drogo a dalsza rozbudowa trakcji trolejbusowej to również świetny pomysł na stale rosnące ceny paliw. "Gdynia Nasze Miasto" Trolejbuów inni mogą Nam tylko pozazdrościć, Mamy ich 81 z czego 72 obsługuje stałe linie miejskie, najwięcaj w całej Polsce.

    z poważaniem i z :-)) Jestem z Gdyni !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Street Show 2024 (8 opinii)

(8 opinii)
79 - 99 zł
widowisko / show, zlot

Trójmiejski Grill Motocyklowy Moto-Zone

w plenerze

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na autostradzie wynosi:

 

Najczęściej czytane