• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy wjadą na Skwer Kościuszki 60 razy w tygodniu

Patryk Szczerba
24 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Trolejbusy bez szelek wjechały na Skwer Kościuszki


Trolejbusy bez szelek wejdą do regularnej eksploatacji od maja. W ramach linii 21 wjadą na Skwer Kościuszki zobacz na mapie GdyniMolo Południowe zobacz na mapie Gdyni. Po wstępnych testach wiadomo, że bez trakcji mogą przejechać dystans nawet 30 km, czyli dwa razy więcej, niż zakładano.



Czy warto inwestować w trolejbusy bez szelek?

Obecnie w taborze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej jest ponad 40 pojazdów z bateriami pozwalającymi na przejazd ok. 5 km bez trakcji. Wraz z początkiem długiego weekendu do eksploatacji zostaną włączone dwa kolejne pojazdy kosztujące 1,55 mln zł każdy, wyposażone w nowy typ baterii, pozwalający na przejazd kilkakrotnie dłuższego dystansu.

Trolejbusy będą kursować na linii 21, która rozpoczyna jazdę na pętli w Sopocie przy ul. Reja zobacz na mapie Sopotu. Na Skwer Kościuszki od poniedziałku do piątku wjedzie 10 trolejbusów, a w sobotę 8. Niedzielnych kursów nie zaplanowano. Od ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni pojazdy pojadą bez szelek.

Najważniejszym elementem nowych pojazdów są baterie litowo-jonowe, ładowane podczas jazdy w trakcji. Energia będzie mogła być również uzupełniana z zewnętrznego źródła zasilania. Oprócz tego pojazdy wyposażono w system rekuperacji, który pozwoli odzyskiwać energię elektryczną podczas hamowania. To z kolei ma obniżyć koszty eksploatacji. Jako jednostkę napędową wykorzystano silnik o mocy 175 kW.

Do sieci będą podłączały się dzięki tzw. daszkom, czyli konstrukcji pozwalającej na odpowiednie nakierowanie pantografu, bez potrzeby opuszczania pojazdu przez kierowcę. Zostaną one zamontowane w konkretnych miejscach.

- Do tej pory wykorzystywaliśmy trolejbusy z bateriami litowo-kadmowymi, mogące przejechać ok. 5 km bez sieci trakcyjnej właściwie tylko w sytuacjach awaryjnych. Dzięki nowej technologii będziemy mogli korzystać z nich w regularnej eksploatacji tam, gdzie trolejbusów nie było. Co ważne, dzięki zastosowanemu napędowi będą bardziej wydajne - wyjaśnia Piotr Małolepszy, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Władze miasta nie ukrywają z kolei, że w trakcie sezonu trolejbusy bez szelek mają stać się jedną z atrakcji turystycznych.

- Będzie można przejechać nimi aż z Sopotu. Dodatkowo, nie wszyscy mają siły czy możliwości na spacer po Molo Południowym, więc skorzystają z naszych pojazdów - uzupełnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Na Skwer i Molo Południowe trolejbusy będą woziły pasażerów do października. Później pozostaną w eksploatacji, korzystając z regularnej sieci. By - zgodnie z zapowiedziami - mogły dojechać na Fikakowo, Demptowo potrzebne są co najmniej dwa kolejne egzemplarze.

Wcześniej będą musiały zapaść decyzje dotyczące ewentualnej budowy trakcji. Według wstępnych założeń koniecznością będzie jej budowa w ciągu ul. Gryfa Pomorskiego zobacz na mapie Gdyni, do wysokości marketu Merkus zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (143) ponad 20 zablokowanych

  • A jakby.. (2)

    na dachach tych trolejbusow postawić wiatraki, które robiły by prąd to można w ogóle zlikwidować szelki. Czym prędzej by jechał tym szybciej wiatrak by się kkręcił tym więcej prądu i tym prędzej by jechał, aż by się nie zatrzymał i by wpadł do wody z mola południowego. Ale jakby dobrze się rozpedzil to dojechał by na Witomino albo nawet Wiczlino . I to by był Wielki Misio naszych czasów. Przewyzszajacy największą pijalnie piwa w Europie.

    • 8 2

    • (1)

      Dobrze piszesz! A przy każdym siedzeniu pedały i prądniczka!

      • 3 0

      • tylko nie pedały

        nazwijmy to ruchome podnóżki do kręcenia.

        • 2 0

  • Tylko co z tego? (9)

    Miasto z jednej strony obcina kursy, a z drugiej tworzy linie, na które jest znikome zapotrzebowanie. Problem w tym, że likwidacja kursów w innej części miasta, sprawi, że ten kto będzie mógł - to wybierze samochód. Natomiast jeśli chodzi o Skwer Kościuszki, to z nowej linii skorzystają głównie turyści, którzy ten odcinek i tak pokonywali wcześniej pieszo. W efekcie wzrośnie liczba aut na drogach -ot taka polityka miasta.

    • 105 24

    • Ot, jaka to polityka? (3)

      Polityka jest dobra, bo zrównoważona. Zapamiętaj znaczenie tego słowa to zrozumiesz. Bełkotać to każdy potrafi bez sensu. Ot, takich zapyziałych mieszkańców mamy w tej Gdyni

      • 8 22

      • No ty to sie znasz na polityce jak masz problem z myśleniem Jeśli uważasz ze trajtki to coś pięknego z tymi liniami nad głowa i to upiększa miasto Ale jak jest więcej takich bezmózgow w Gdyni-to dlatego tak jest jak jest

        • 1 1

      • (1)

        zrównoważona polityka, na jeżdżącej prawie do północy linii 26 mającej jedną z najdłuższych tras jeśli chodzi o trolejbusy wczoraj straszyło 22 letnie padło przerobione z autobusu w którym wszystko wibruje i terkocze a ta skorupa powyżej 40 km/h wpada w takie wibracje że o mało się nie rozleci.W tym czasie wozy nr 3087 i 3088 stoją sobie spokojnie w zajezdni bo po co je dać na miasto żeby na siebie zarabiały one mają się lansować na skwerku

        • 11 1

        • pracujesz w PTK czy tak ci się po prostu wydaje?

          Poza tym to nadal nie przeczy idei zrównoważonej polityki komunikacyjnej. W mieście nie tylko są linie trolejbusowe. Trzeba patrzeć na całość

          • 3 1

    • obcina kursy, na które też jest znikome zapotrzebowanie... (1)

      problem leży w takich czubach jak ty, którym zawsze wszystko nie pasuje, którzy zawsze wszystko wiedzą lepiej.

      • 3 14

      • czubów to szukaj w ZKM z tymi ich nierealnymi rozkładami

        • 5 0

    • A gdzie będą usytuowane przystanki?

      • 1 0

    • Psy szczekają, karawana jedzie dalej... (1)

      :)

      • 5 14

      • Tylko niech nikt później nie narzeka, że po Gdyni jeździ coraz więcej samochodów.

        • 22 2

  • Absolutnie poroniony pomysł !!!

    decyzja podjęta przez jakiegoś Gamonia któremu się wydaje ,że Miasto jest jego i do niego należy , dlaczego zezwala się na taką samowolke bez konsultacji z mieszkańcami Gdyni? . Mieszkańcy jak by nie było są też gospodarzami tego Miasta należało by ich spytać co o tym sądza i czy akceptują pomysł ! !. Spacer po Skwerze to spacer po jednym z najpiękniejszych traktów spacerowych w Europie + Bulwar !!!

    • 5 3

  • (2)

    z Reja do Pętli w Oliwie i z powrotem np.Czyżewskiego,
    proszę...

    • 13 5

    • (1)

      Nie, bo gminy siem nie lubiom.

      • 5 0

      • ćwoków z gminu do gumna a nie do rządzenia

        • 4 0

  • Ja pier.... (2)

    Jeżeli dla tych geniuszy w urzędzie atrakcją jest trolejbus, to chyba czas żeby przebadał ich dobry psychiatra.

    • 39 8

    • Każdy tym się cieszy w czym się obraca.
      Dla specjalistów z zakładu wodociągów i kanalizacji, nowa studzienka ściekowa może być przedmiotem ekscytacji, podobnym jak dla projektanta samolotów nowy silnik. Byt określa świadomość, i tyle :)

      • 3 0

    • prośba do ZKM-u

      Może zamiast na skwer czas uruchomić linię Urząd Miasta - Kocborowo kierowca nie musi mieć biletów byle kaftan był pod ręką

      • 12 0

  • Trole to radziecki przeżytek!!! (2)

    Autobusy na CNG które mamy już w Gdyni są o wiele lepsze i efektywniejsze!

    • 11 4

    • (1)

      A z kąt ten gaz

      • 0 0

      • Z gazowni!

        • 0 0

  • nie, nie, nie (1)

    pomysł beznadziejny, Gdynia jest mała i wszędzie można dojść na piechotę

    • 1 3

    • ja zawsze chodzę

      z Babich do Orłowa do pracy

      • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Trolejbusy bez szelek na Skwerze Kościuszki

    Panie Prezydencie! Nie wypada,

    • 1 1

  • W dni robocze po 10 kursów na Molo, w soboty 8, a w niedziele 0.

    Czyli dla kogo te kursy? Dla wyłącznie bezrobotnych, emerytów i mamuś na wychowawczym? Czyżby następny ruch pozorowany władz miasta, aby ostatecznie udupić inicjatywę "z braku zainteresowania" lub "za wysokiego udziału biletów z ulgami/dopłatami"?

    • 4 0

  • UE będzie teraz dokładać nawet 85% na nowe linie tramwajowe (6)

    Dlaczego Szczurek nie chce tego wykorzystać?

    • 10 4

    • trolejbusy też się łapią na dofinansowanie unijne (2)

      trolejbusy też się łapią na dofinansowanie unijne, dokładnie w takim samym poziomie wsparcia jak tramwaje.

      • 6 2

      • Lepiej dostać 85% ze 100 mln czy z 20 mln?

        • 1 1

      • właśnie

        • 1 0

    • (2)

      Bo równa do Tychów i Lublina. Nawet Olsztyn odbudowuje sieć tramwajową, a inne miasta np. Płock, 2x mniejszy od Gdyni, planuje.

      • 10 3

      • wyprzedzimy ich bo mamy lepsze lotnisko i kolej górską ;) (1)

        a planujemy jeszcze gondole

        • 9 0

        • To lepiej, niż Tychy, Lublin i Wenecja (koło Żnina) razem wzięte ;)

          • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon marek Jaguar i Land Rover znajduje się w:

 

Najczęściej czytane