• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwa biletowe zamieszanie w autobusach Trójmiasta

Krzysztof Koprowski
22 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Podróżując linią 122 wewnątrz Sopotu możemy kasować stare bilety ZTM Gdańsk, ale jadąc nią do Gdańska trzeba kupić bilety według nowego cennika. Podróżując linią 122 wewnątrz Sopotu możemy kasować stare bilety ZTM Gdańsk, ale jadąc nią do Gdańska trzeba kupić bilety według nowego cennika.

Wprowadzenie podwyżki cen biletów w Gdańsku od 1 lipca i utrzymanie dotychczasowych cen w gdyńskiej taryfie sprawiło, że na terenie Trójmiasta w autobusach obowiązują aż trzy rodzaje biletów. Ponadto Gdańsk i Gdynia inaczej interpretują porozumienie międzygminne w zakresie honorowania biletów na wspólnych liniach.



Czy Gdańsk dobrze zrobił wprowadzając podwyżkę cen biletów bez czekania na Sopot i Gdynię?

Przypomnijmy, z początkiem lipca w Gdańsku w górę poszły ceny biletów za przejazdy autobusami i tramwajami - o 20 gr jednoprzejazdowe i jednogodzinne, 1 zł 24-godzinne; podwyżka objęła też bilety okresowe. Włodarze miasta nie ukrywali, że pośpiech w podwyżce wynikał z chęci zarobienia na turystach, których w sezonie letnim nie brakuje w Trójmieście.

Samorządy Gdyni i Sopotu postanowiły jednak wstrzymać się z podwyżkami i wprowadzić je dopiero od września br.

W efekcie takich decyzji wewnątrz Trójmiasta zaczęły obowiązywać aż trzy stawki opłat na przejazdy autobusami: zgodnie z nowymi cenami biletów gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego w granicach Gdańska, zgodnie ze starymi cenami biletów ZTM w Sopocie oraz zgodnie z cenami biletów gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej w granicach Gdyni i Sopotu.

Do tego dochodzą jeszcze bardziej skomplikowane cenniki przy przejazdach między poszczególnymi miastami Trójmiasta.

Sopot i Gdynia bez zmian

Zacznijmy od najprostszych ustaleń obecnego systemu taryfowego. Podróżując tramwajami, zawsze kupujemy bilety ZTM w nowej cenie. Ta sama zasada dotyczy autobusów kursujących wyłącznie w granicach Gdańska.

Bez zmian pozostają bilety na przejazdy autobusami i trolejbusami w Gdyni - tutaj kupujemy bilety ZKM Gdynia w dotychczasowych cenach.

W Sopocie akceptowane są bilety ZTM Gdańsk w starej cenie oraz bilety ZKM Gdynia. Bez zmian pozostają także zasady przejazdu trolejbusami i gdyńskimi autobusami między Sopotem a Gdynią.

Drożej między Gdańskiem a Sopotem

Sytuacja zaczyna się komplikować przy przejazdach na trasie Gdańsk - Sopot. O ile bilet ZTM-u w starej cenie jest ważny podczas podróży po kurorcie, to już wystarczy opuścić jego granicę, by otrzymać mandat od kontrolerów. Dodajmy, że bardzo często są oni obecni w autobusach na liniach międzymiastowych.

- W przejazdach liniami 117, 122 i 143 w granicach Gdańska i z przekraczaniem jego granic obowiązują wyłącznie nowe ceny biletów. W przejazdach na terenie Sopotu obowiązują dotychczasowe ceny biletów - wyjaśnia Katarzyna Kubiak, kierownik Działu Organizacji Sprzedaży Biletów ZTM Gdańsk - kierowcy autobusów powinni posiadać w sprzedaży bilety w nowych, jak i starych cenach. Kierowcy zostali również zobowiązani do informowania pasażerów, jakie bilety w danej sytuacji pasażer powinien skasować.
Na linii 171 wg Gdyni można jeździć na starych biletach ZTM-u, zaś wg Gdańska trzeba kupić gdyńskie bilety lub gdańskie w nowej cenie. Na linii 171 wg Gdyni można jeździć na starych biletach ZTM-u, zaś wg Gdańska trzeba kupić gdyńskie bilety lub gdańskie w nowej cenie.
Gdańsk - Gdynia drożej lub taniej

Jeszcze łatwiej o mandat na linii 171 (Oliwa pętla tramwajowa zobacz na mapie Gdańska - Karwiny Tesco zobacz na mapie Gdańska przez Osową i Chwaszczyno), gdzie nawet urzędnicy stosują wzajemnie wykluczającą się wykładnię porozumień międzygminnych.

Na tej linii kursy realizowane są na zlecenie Gdańska i Gdyni - na trasie spotkać można pojazdy w kremowo-czerwonych oraz biało-niebieskich barwach.

Dotychczas obowiązywały tutaj zarówno bilety emitowane przez Gdańsk, jak i Gdynię, co już było pewną komplikacją, ponieważ w autobusie gdańskim sprzedawano bilety jednogodzinne i dobowe, zaś w gdyńskim karnety. Pod względem opłat podróż kosztowała jednak dokładnie tyle samo.

Obecnie, gdy Gdynia ma wciąż taryfę bez zmian, a Gdańsk podniósł ceny, powstał problem z ceną biletu. Czy podróżując na gdańskim bilecie, płacimy więcej niż na gdyńskim?

- Jeżeli pasażer skasuje gdański bilet o nominale zgodnym z gdyńską taryfą, to przez nas jest on również honorowany, zarówno na obszarze Gdańska, jak i Gdyni - zapewnia Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Inaczej sprawę widzą urzędnicy z Gdańska, zdaniem których pasażer kupujący gdański bilet musi płacić więcej od tego, który kupi gdyńskie bilety.

- Zgodnie z obowiązującym porozumieniem na całej długości linii 171 obowiązują zarówno bilety gdańskie jak i gdyńskie. Jednak gdańskie bilety obowiązują w nowych cenach, a gdyńskie w dotychczasowych. Oznacza to, że nie można podróżować na gdańskich biletach w starych cenach - przekonuje Katarzyna Kubiak.
Autobusy linii N1 na wybranych kursach przejeżdżają przez Sopot i Gdynię, co w efekcie sprawia, że obowiązują w nich dwa cenniki gdańskich biletów oraz bilety emitowane przez Gdynię. Autobusy linii N1 na wybranych kursach przejeżdżają przez Sopot i Gdynię, co w efekcie sprawia, że obowiązują w nich dwa cenniki gdańskich biletów oraz bilety emitowane przez Gdynię.
Nocny z Gdańska do Gdyni przez Sopot

Jeszcze więcej wątpliwości można mieć na linii nocnej N1, której wybrane kursy z pętli Jaworzniaków zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku do Osowa PKP zobacz na mapie Gdańska wykonywane są przez Sopot i Gdynię. Na tej linii ważne są tylko bilety nocne.

Podróż wewnątrz granic Gdańska jest prosta - obowiązują bilety ZTM-u w nowych cenach. W Sopocie ważne bilety ZTM-u w starych cenach oraz ZKM Gdynia. W Gdyni uznaje się bilety ZKM Gdynia oraz ZTM Gdańsk w starych cenach.

Co z przekraczaniem granic? Granicę Gdańsk - Sopot można pokonać wyłącznie na biletach ZTM w nowych cenach. Podróż między Sopotem a Gdynią odbyć można na biletach ZTM sprzed podwyżki oraz biletach ZKM-u.

Jaki bilet należy kupić między Gdynią a Gdańskiem np. by dotrzeć z Karwin do Osowej? I tutaj znowu pojawia się problem na równi z linią 171. Dociekając rozwiązania taryfowego, ze strony gdańskich urzędników otrzymaliśmy ostatecznie odpowiedź: "w Gdyni należy skasować gdyński bilet". W opinii gdyńskich urzędników, honorowane są bilety ZTM w starej cenie i bilety ZKM.

Rozkłady jazdy sprawdzisz na komunikacja.trojmiasto.pl oraz w naszej aplikacji na telefon Trojmiasto.pl

Gdynia honoruje gdańskie bilety w starych cenach m.in. na linii 4A. Gdynia honoruje gdańskie bilety w starych cenach m.in. na linii 4A.
Z Gdyni na lotnisko lub do Z

ZKM Gdynia zleca także obsługę linii autobusowych do Gdańska, oznaczonych jako pospieszna G (Pogórze Górne zobacz na mapie Gdyni - Oliwa ZOO zobacz na mapie Gdańska) oraz specjalna 4A (Gdynia Dworzec Gł. zobacz na mapie Gdyni - Port Lotniczy Gdańsk zobacz na mapie Gdańska).

Gdynia także w tym przypadku akceptuje bilety ZTM-u w starych cenach podczas podróży wewnątrz Gdańska. Należy jednak pamiętać, by nabyć bilet "na linie nocne, pospieszne i specjalne".

- Na liniach G i N1 ważne są również bilety okresowe sieciowe wg taryfy gdyńskiej lub okresowe wg taryfy gdańskiej. Na linii 4A nie są honorowane żadne bilety okresowe poza biletami metropolitalnymi MZKZG - przypomina Gromadzki.
Czytaj też: Artykuł z 2012 r.: Jedna aglomeracja - trzy rodzaje ulg na komunikację miejską

Cennik biletów jednoprzejazdowych metropolitalnych. Cennik biletów jednoprzejazdowych metropolitalnych.
Bilet metropolitalny - drożej, ale łatwiej

Mieszkańcom Trójmiasta i turystom, którym nie starczy chęci i urlopu na poznanie wszystkich tajników trójmiejskiego systemu taryfowego, można polecić bilety metropolitalne.

Kosztują one nieco więcej, bo bilet jednoprzejazdowy na linie zwykle to wydatek 3,40 zł, czyli o 40 groszy więcej niż odpowiednik gdyńskiego lub gdańskiego sprzed podwyżki oraz 20 groszy więcej niż nowy bilet ZTM Gdańsk, ale pozwolą uniknąć mandatu na przejazdach międzymiastowych.

Trzeba jednak pamiętać, by nie kasować biletu jednoprzejazdowego na linie zwykłe, podróżując liniami pospiesznymi i specjalnymi np. wspomnianymi już liniami G czy 4A, a także nocnymi. Dla takich przejazdów należy kupić odpowiednio droższe bilety metropolitalne.

Na biletach Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej możemy nieco zaoszczędzić korzystając z aplikacji na telefon komórkowy - bilety są wówczas tańsze o 40 gr. Warto przy tym przypomnieć, że od 11 lipca MZKZG nie współpracuje już z operatorem CallPay, a więc bilety przez komórkę można nabyć wyłącznie przez aplikacje SkyCash oraz Mobilet.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Komunikacja miejska w telefonie komórkowym

Honorowanie biletów SKM na wybranych liniach w Gdańsku

W związku z zawieszeniem kursowania pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Port Lotniczy, wprowadzone zostało honorowanie biletów SKM na następujących odcinkach linii autobusowych w Gdańsku:

110: na trasie Port Lotniczy - Wrzeszcz PKP,
116: na trasie Brętowo PKM - Wrzeszcz PKP,
122: na trasie Port Lotniczy - Abrahama (odpowiednik Strzyża PKM),
126: na trasie Matarnia PKM - Wrzeszcz PKP,
127: na trasie Jasień PKM - Galeria Bałtycka,
129: na trasie Jasień PKM - Wrzeszcz PKP,
136: na trasie Trawki - Wrzeszcz PKP,
157: na trasie Fabryczna - Wrzeszcz PKP,
164: na trasie Kiełpinek PKM - Wrzeszcz PKP,
167: na trasie Fabryczna - Dworzec Główny,
168: na trasie Karczemki - Wrzeszcz PKP,
210: na trasie Osowa PKP - Dworzec Główny,
227: na trasie Brętowo PKM - Galeria Bałtycka.

Czytaj też: Termin wznowienia ruchu na linii PKM nadal nieznany

Miejsca

Opinie (248) 8 zablokowanych

  • I za podwyżkę będą remontować utopione nowe składy!!!!! Lepiej utopić tramwaj za miliony niż miałby jechać po wodzie na wys. 10 cm. nad szyną.....

    • 1 0

  • Wina PiS (9)

    Wszystko co złe w Polsce to wina Kaczora i kleru. Tusku musisz wracać. To przez nierząd PiS ZKM musi podnieść ceny biletów. Sprawa jest jasna dla każdego.

    • 49 112

    • ZKM do ceny biletów nic nie ma

      • 3 0

    • A kto podnósł cenę za wodę?

      PiS aby było na koryto+

      • 4 2

    • Tusk wróci

      ale musi miec złotą kaczkę na powrót
      Innaczej nie da rady

      • 4 0

    • A

      Ogarnij sie albo jedz do Tuska

      • 3 2

    • Nieprawda, to przez Tuska.

      A to, że za Tuska bilety nie drożały, to dzięki PiS-owi.

      To oczywista oczywistość!

      • 8 3

    • Troll? (3)

      • 11 4

      • Deflacja, cena paliwa spada od ponad roku ale Paweł podnosi ceny biletów! (1)

        To magik ekonomiczny :)

        • 20 1

        • Bo wzrosła pensja dla Lisickiego, Bojana, Grzelaka i czynsz za jedno z mieszkań Budynia

          • 15 2

      • To chyba jasne ;)

        • 10 1

  • I dla tego jeżdżę samochodem, i omijam Gdańsk

    • 1 0

  • A czy nie można zrobić tak, aby na bilecie był jedynie nadruk "bilet jednorazowy" lub "bilet 24 godzinny", ale bez nadruku ceny. Kupiłem bilet i mógłbymgo wykorzyystać w dowolnym terminie nawet po podwyżce. Bilet kupiony, a kasa i tak już jest przewoźnika.

    • 4 0

  • nawet nie próbuję tego zrozumieć.... (1)

    współczuję tym, którzy muszą korzystać z komunikacji publicznej

    • 7 0

    • żaden problem - jeździsz przez kilka miast to kasujesz różne bilety. Pojedziesz do Elbląga to pokażesz całodobowy z Gdańska?

      • 0 0

  • Bilety w całym 3-mieście mogłyby być skonstruowane ~tak: (3)

    A jedno przejazdowy
    B 1h jedno godzinny
    C 24h 24 godzinny

    Jeśli ktoś chce, może gmatwać bardziej ... tylko po co?

    Choć A i B są i tak trudne do wyjaśnienia choćby obcokrajowcowi.

    Być może jeszcze lepsze byłoby to, co dawno temu mieliśmy, czyli bilety liniowe.
    Byłoby to maksymalne uproszczenie taryfikatora.
    Niby trochę więcej kasowania, ale statystycznie i tak nie za dużo.
    A byłby wtedy jeden rodzaj biletu.

    Oczywiście bilety długookresowe powinny pozostać, tylko też nie wiadomo po co są miesięczne i 30-sto dniowe ... niepotrzebna komplikacja. Do tego semestralne w dwóch rodzajach (4 - 5 miesięczne). Zgroza!

    Natomiast bardzo ważne jest to, aby były to bilety bez podanego nominału. Unikamy wtedy konieczności dopłacania np. 20gr po zmianie taryfy, choć te dopłaty są prawnie nie do końca uzasadnione, bowiem umowę z przewoźnikiem zawieramy ... no właśnie kiedy? Wszędzie obowiązuje zasada, iż dzieje się to w momencie zakupu biletu, a nie w momencie skorzystania z usługi. Takimi prawami rządzą się opłaty typu pre-paid, a tym jest opłacanie przejazdu przed skorzystaniem z niego. Ale to nie pierwszy przykład naciągania prawa w tym podłym grajdole.

    Długo można by tak pisać ...

    • 35 1

    • I co to da

      Skoro nie możesz przejechać z Gdańska do Sopotu/Gdyni (i vicce versa). Nie możesz przesiąść się na SKM/PKM. Problem jest taki, że jeśli chcesz podróżować między miastami musisz płacić podwójnie, chyba że masz SKM pod nosem. Bilet metropolitalny kosztuje więcej niż paliwo do samochodu więc to nie jest rozwiązanie.

      • 2 0

    • (1)

      Tygodiowe bilety też powinny być - przecież to miejcscowść turystyczna. Szkoda gadać :(

      • 9 0

      • Macie rację i duże poparcie dla pomysłu (w tym moje)

        A skoro tak, to zastanówmy się wspólnie co zrobić, żeby wreszcie było normalnie. Ile lat można czekać na uniwersalne bilety dla Trójmiasta. To patologiczna sytuacja bez żadnego sensownego wyjaśnienia. Dlaczego nie można powołać np. jednego podmiotu, który zarządzałby transportem publicznym w Trójmieście? W jego składzie mogłyby się znaleźć osoby z każdego zainteresowanego miasta (albo po równo albo wg zasady: im większe miasto, tym proporcjonalnie więcej przedstawicieli) i tyle. Więcej nie trzeba. Tylko trochę dobrej woli. Te obecne wojenki naprawdę kosztują nas zbyt wiele czasu i nerwów. Jeśli kolejne władze nie potrafią sobie z tym problemem poradzić, to może trzeba je zmienić.

        • 5 0

  • gdańsk (2)

    W gdańsku zawsze było inaczej. Brudno paskudnie i porąbanie. Nie można się z nimi dogadać aby był jeden bilet na 3 miasta. Nie piszcie trójmiasto bo tego nie ma. Popi***cy gdańscy zawsze pod górę. I dlatego z daleka od nich.

    • 27 7

    • Jeden bilet będzie wtedy, gdy (1)

      gdyńscy popi***cy zrozumieją, że to oni powinni się dostosować.
      Łatwiej i taniej jest wprowadzić zmiany w mniejszej firmie, czyli gdyńskiej.
      Ale nie, wasze chore ambicyjki i kompleksy zawsze biorą górę, i cierpią przez to wszyscy mieszkańcy trójmiasta.

      • 1 4

      • Nie zrozumieją bo ludzie mają to gdzieś.

        i widać ich stać. Bez postulatu 1 biletu nikt nie powinien wygrać tutaj żadnych wyborów, a jak jest to sam widzisz

        • 0 0

  • Polnische wirtschaft (13)

    • 86 27

    • spadaj na Onet szwabie nazistowski (5)

      • 7 19

      • (4)

        Uwazaj bo ci zylka peknie gimbusiku

        • 12 4

        • czyli jednak szwab (3)

          • 0 9

          • Tak szczerze - trudno celnej podsumować kolejny 'misz-masz' biletowy. (2)

            To znaczy... może i dałabym radę, ale wątpię aby rzecz nadawała się do druku -'Polnische Wirtschaft' mimo fatalnych skojarzeń brzmi zdecydowanie bardziej cenzuralnie;)

            • 10 0

            • (1)

              Siostry, ja tu widzę niezły burdel w tym waszym Archeo

              • 4 0

              • Ciepło, ciepło... ale to nadal wersja soft w zestawieniu z tym, co mi się

                'pomyślało było' po lekturze artykułu. Nic to - pozostaje czekać na bociana, może będziemy uratowani;)

                • 2 0

    • lepiej wracaj ratować swoje kobitki, bo wam muslimy je ubogacą :D:D:D (2)

      • 2 10

      • (1)

        Takiego durnia ubagacaly przez ostatnie 400 lat wszystkie armie w Europie.

        • 0 0

        • mądraliński po niemiecku

          chyba tak, ubogacali go ale nawet o tym nie wie, niemcy w ogole jako kraj pojawiają się dużo duuużo później niż polanie czy słowianie, skąd w ogóle pomysł na komentowanie polskiego czegokolwiek, niech skomentuje swoje zawieruchy w swoim kraju mądraliński

          • 1 2

    • Uwaga niemiaszek na jednym torze pod Rosenheim..

      • 5 3

    • was?

      • 1 6

    • wal się (1)

      • 10 23

      • Prawda boli?

        • 22 6

  • powinny byc karty typu oyster-zamiast biletow (1)

    powinno sie wprowadzic karte typu oyster jak w Londynie,doladowujesz kiedy chcesz,stawka jest jedna za przejazd I zamieszania nie ma,

    • 7 1

    • Technologia niepotrzebna: w tak małej pipidówie jak Rozszerzone Trójmiasto wystarczyły by bilety kartonowe. Te same w Pryszczu i w Wejerowie.

      Ale realnie pisząc, by to wymusić, trzeba by zrobić powstanie. Krwawe i masowe. Np.indywidualny terroryzm nie wystarczy.

      • 0 0

  • (2)

    W bardziej cywilizowanych miastach europy obowiązuje 1 bilet na tramwaj,autobus i metro. Chociażby czeska Praga.
    Nam daleko do cywilizacji. Najważniejsze,że posłowie mają więcej w portfelu.
    Gorszy sort się nie liczy.

    • 12 0

    • Warszawa blizej jest i ma 1 bilet... w super taryfach dla turystów i weekendowych. (1)

      • 1 0

      • a w Glasgow jeszcze gorzej niź w 3city
        więcej rodzajów biletów

        też dużo rowerzystów
        może z tego samego powodu

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Q30, Q50, Q60 - to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane