• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzeci pas na obwodnicy. Na razie kilkaset metrów

Michał Sielski
28 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Dobudowanie kilkusetmetrowego pasa łączącego węzły Matarnia i Karczemnki jest łatwiejsze, niż się wydaje. Dobudowanie kilkusetmetrowego pasa łączącego węzły Matarnia i Karczemnki jest łatwiejsze, niż się wydaje.

Na poszerzenie trójmiejskiej obwodnicy do trzech pasów poczekamy co najmniej do 2020 roku, ale już zimą trzeci pas połączy Węzeł Karczemki zobacz na mapie GdańskaWęzłem Matarnia zobacz na mapie Gdańska. To "wąskie gardło" pomiędzy wyjazdem z lotniska, a początkiem trzypasmowego odcinka zbudowanego w ramach przebudowy Węzła Karczemki, zakończonej w 2012 roku.



Tu w pierwszej kolejności pojawi się dodatkowy pas Obwodnicy Trójmiasta. Tu w pierwszej kolejności pojawi się dodatkowy pas Obwodnicy Trójmiasta.
Już we wrześniu gotowy ma być projekt, który pozwoli przedłużyć pas, którym obecnie jadące z Matarni samochody wjeżdżają na obwodnicę w kierunku Łodzi. Prace mają ruszyć jeszcze w tym roku, a że nie będą wymagały wielkich nakładów, nawet przed tegoroczną zimą powinny się skończyć.

- Czeka nas przede wszystkim zmiana organizacji ruchu, czyli zmiany oznakowania i przeniesienie barier. Prace budowlane polegające na dołożeniu fragmentu nawierzchni jezdni nie będą duże - przekonuje Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą trójmiasta.

Projekt ma być gotowy najpóźniej w ostatnim tygodniu września, a potem szybko ruszyć mają prace drogowe. Mogą nawet zmieścić się w 500 tys. zł, co pozwoli wykonać je z bieżącego budżetu, przewidzianego na utrzymanie dróg. Ostateczną kwotę poznamy jednak dopiero po wykonaniu projektu i wycenie prac.

Dlaczego rozwiązanie to weszło w życie dopiero teraz, gdy na obwodnicy praktycznie co dwa dni mieliśmy wypadki, które paraliżowały ruch, powodowały kilkukilometrowe korki i zatykały również ulice w centrach miast, bo kierowcy, którzy dowiedzieli się o korkach, nie jechali na obwodnicę?

Sprawdź korki w naszym Raporcie Drogowym.

- Wstrzymywała nas rozbudowa Węzła Karczemki, której zakres był kilkakrotnie zwiększany. Do końca nie wiedzieliśmy czy uda się nam zmieścić w założonym budżecie. Potem przyszedł czas na analizę bezpieczeństwa, bo wbrew pozorom takie przebudowy nie są częste na drogach tej klasy, gdzie zawsze istnieje osobny pas do włączenia się do ruchu. Zmiany te bezpieczeństwo jednak podniosą - przekonuje Robert Marszałek.

Ta niewielka przebudowa to preludium przed poszerzeniem trójmiejskiej obwodnicy do trzech pasów na całej długości. Według analiz będzie to konieczne, mimo tego, że wcześniej gotowa będzie Obwodnica Metropolitalna prowadząca z nowego węzła w Wielkim Kacku do Straszyna. W 2030 roku ruch na obwodnicy Trójmiasta ma sięgnąć nawet 90 tys. aut na dobę, co kompletnie ją sparaliżuje. Było to już widać podczas tegorocznych wakacji, gdy droga była rekordowo zatłoczona.

Czytaj więcej: Rekordowy ruch na obwodnicy Trójmiasta.

Trzeci pas dobudowywany może być etapami. Już w ramach budowy Obwodnicy Metropolitalnej całkowicie zmieni się węzeł Wielki Kack zobacz na mapie Gdyni, który ma korzystać z udanych rozwiązań, zastosowanych na Węźle Karczemki. Na sporym odcinku będziemy więc tam już mieli drogę trzypasmową. Aby trzeci ruch pojawił się też gdzie indziej, niezbędna będzie rozbudowa wiaduktów. Dziś szacuje się to przedsięwzięcie na 250 mln zł. Rozbudowa węzłów w Kowalach, na Szadółkach i Osowej to kolejne ćwierć miliona zł. Na razie te wydatki nie są ujęte w żadnej prognozie finansowej ani programie inwestycyjnym.

Miejsca

Opinie (259) 3 zablokowane

  • Czy na obwodnicy, można przejeżdzać z prawej strony wyprzedzanego pojazdu...? (10)

    • 5 0

    • Chodzi ci o debili, którzy pchają się, najeżdżają na zderzaki, by zajechać 13 czy 27 sek.

      wcześniej gdzieś tam gdzie jadą. Nie mają sensownego powodu, oszczędzony czas niczemu nie służy, nic im to nie daje. Wytłumaczenie jest proste. Mają problem w osiąganiu życiowych sukcesów, więc próbują osiągać, wg ich miary "sukces" polegający na naciskaniu kawałka blaszki pod nogą i kręceniu kółkiem.

      • 1 0

    • tak, to teren zabudowany (6)

      więc można

      • 2 6

      • Bzdura! Po pierwsze,to nie teren zabudowany,po drugie,to jezdnia jednokierunkowa. Kłania się nieznajomość PoRD! ;) (5)

        • 6 3

        • to jest teren zabudowany (4)

          tylko że o podwyższonej dopuszczalnej szybkości maksymalnej, tak samo jak armi krajowej czy grunwaldzka

          • 3 4

          • Człowieku,nie ośmieszaj się. Jaki to "teren zabudowany,skoro wjeżdżając na S6 np. w Straszynie, czy Kowalach,masz znak D-43 ? (3)

            Tak samo na Armii Krajowej za skrzyżowaniem z Łostowicką jest D-43. Pewnie nawet nie wiesz,jaka jest tam dozwolona prędkość...?

            • 6 3

            • no bo tam zaczyna sie teren zabudowany i obejmuje wlasnie obwodnice (2)

              i nie denerwuj sie skodziarzu, to ze nie masz racji i ciagle brniesz w jakies dyrdymaly to tylko i wylacznie twoj problem

              na gornym odcinku armi krajowej jest 100 i ciagle jest to teren zabudowany

              • 1 2

              • Tak,teren zabudowany... asfaltem i ekranami ;) Nie będę się z Tobą kłócił... (1)

                ...bo albo nie pojmujesz,albo trollujesz,albo nie wziąłeś pigułki dzisiaj ;)

                • 2 2

              • no i slusznie

                jak sie nie znasz, to sie nie wypowiadaj

                • 1 3

    • Tak - jest to dozwolone - przeczytaj Oddział 6 PoRD. Ale to nie zawsze dobry pomysł. (1)

      Wyprzedzanie pojazdu z prawej strony jest zawsze dozwolone na jezdni jednokierunkowej (poza zakazem lub na pasach dla pieszych). Ale wyprzedzając w ten sposób,nie wolno stworzyć zagrożenia i uniemożliwić pojazdowi na lewym pasie zmiany pasa na prawy,zgodnie z przepisami. Czyli najpierw zjeżdżamy na prawy,a dopiero potem przyspieszamy z rykiem silnika ;) - w przeciwnym razie wyprzedzany może nas nie zauważyć i zajechać nam drogę (co prawda wina jego,ale wypadek wspólny). Czyli dajemy przy wyprzedzaniu chwilę czasu pojazdowi przed nami na lewym na zjechanie na prawy,wyprzedzać natomiast można zatwardziałych "mistrzów lewego",oczywiście - z głową...

      • 3 1

      • Faktycznie...zgadzam się z Panem "Skodziarzem"...

        ...podobnie interpretuję przepisy kodeksu drogowego...obwodnica to droga, której poszczególne części (w przeciwnych kierunkach), stanowią jezdnie jednokierunkowe z wyznaczonymi pasami ruchu! Zgodnie z KD (Oddział 6, Art.24, pkt.10), kierujący pojazdem na takiej jezdni może przejeżdżać z prawej strony wyprzedzanego pojazdu...(obwodnica nie przebiega przez tereny oznaczone znakiem "obszar zabudowanym")...

        • 2 0

  • I tak samo powinni wydluzyc w druga strone (7)

    Powinni wydluzyc pas rozbiegowy w strone Oliwy.
    Wystarczyloby 100m i korki by zniknely.
    Co wazniejsze, kolizje takze.

    • 97 4

    • (3)

      W kierunku Oliwy nie ma korkow jestem tam codziennie o 16.45. Lepiej usunac ciagla linie pomiedzy pasami tzn. dodac przerywana na prawym aby mogli kierowcy wskakiwac na lewy jak ktos chce sie wlaczyc do ruchu.

      • 13 17

      • zabronić

        jazdy tym z gda gwe itd albo z warszafki !!! wtedy bedzie luzik

        • 0 2

      • Chyba zartujesz? (1)

        Czasami stoi sie na tym odcinku 30min.
        Moze jezdzisz motorem...

        • 13 6

        • Stoisz nie przez brak trzeciego pasa,tylko niewydolne zjazdy na Osowej połączone z cwaniakowaniem (zjeżdżanie z lewego pasa...)

          • 4 1

    • O czym Ty

      mówisz... "rozbiegówka" mogłaby mieć i 1 km długości ale i tak ciasne łby wjeżdżają po maks. 15m. Niestety jest to nagminne.

      • 3 0

    • strach pomyśleć gdzie te pieniądze z tych wszystkich aut idą
      masakra i tyle

      • 0 0

    • do tego wniosku dojdą przed wyborami w przyszłym roku

      • 2 3

  • (12)

    Idea budowy dróg czyli okrutnych sznytow tnacych tkankę miejską jest sprzeczna z zasadami zawartymi w elementarzu polityki komunikacyjnej. Celem uspokojenia ruchu Trojmiasto powinno podzielone być na trzy strefy. Pierwsza - Obwodnica która powinna być strefą TEMPO 30. Strefa miejska Gdańska, Gdyni i Sopotu powinny być strefami, w których obowiązuje zakaz ruchu samochodów, a dopuszczony jest tylko ruch pieszo - rowerowy. W ścisłych centrach należy wyznaczyć strefę ciszy, tak jak to robi się w rezerwatach.

    • 23 81

    • może nie do końca tak, ale.. (4)

      można wprowadzić strefę płatnego wjazdu choćby w weekendy, tak jak to jest np. w Londynie. A że Polak raczej chytry to zastanowi się 2 razy zanim pojedzie autem do centrum.

      • 9 5

      • Typowo urzędnicze myślenie. Wprowadzić opłaty i pozamiatane.. (3)

        a kierowcy z aut przeniosą się nie do autobusów i tramwajów (bo już jeżdżą zapchane) tylko na ich dachy - tak jak się podróżuje pociągami w Indiach...

        Jakbyś nie zrozumiał: w Londynie jest metro (łącznie 402km długości), które przewozi codziennie miliony osób, a w Gdańsku komunikacja miejska nie nadąża z wożeniem pasażerów - gdzie chcesz upchnąć kierowców aut?

        • 10 10

        • Londyńskie metro jest o wiele mocniej obłożone pasażerami od naszego zbiorkomu, w dodatku jest z reguły brudniej i o wiele mniej punktualnie.

          • 0 0

        • Rozbudowę komunikacji miejskiej dofinansowała by ta dopłata. Nowe tramwaje,nowe kursy SKM...

          • 2 3

        • wystarczy kupić więcej taboru SKM i puścić kolejki co 6 minut

          tak to działało już w latach 60-tych ubiegłego stulecia.

          • 3 4

    • he he

      ;)

      • 0 0

    • uwaga na trolla pracowicie kradnącego nicki

      nie karmić trollującego hejtera

      • 2 2

    • ciekaw jestem, pod kogo w następnej kolejności będziesz się podszywać

      • 3 0

    • Idea budowy chodników i dróg rowerowych czyli okrutnych przeszkód na autostradach miejskich jest sprzeczna z zasadami elementarzu polityki miszczów kierownicy, Celem przyśpieszenia ruchu Trójmiasto powinno wyburzyć wszystko i zrobić jedną wielką płytę betonową poza miejscem pracy i mieszkaniem/domem wieśniaka który postuluje o większą prędkość bo wiadomo tylko on sie liczy, ruch pieszo rowerowy należy wyprowadzić do mongolii, a zmiasta zrobić świątynię samochodów

      • 7 6

    • Matka wie że ćpiesz?

      • 7 3

    • TAAAK! dla rowerów

      koniecznie trzeba domalować kontrapasy dla ścieżek rowerowych! W kierunku przeciwnym do ruchu samochodów dlatego, żeby podziwiać piękne widoki z perspektywy jednośladów! Tak jak na Głównym Mieście.

      • 6 7

    • sam jestes tkanka miejska

      starą z brzuchem też będziesz wiózł do szpitala obwodnicą TEMPO 30 ? ;D

      A może macie tam wiosce znachorkę XD

      • 18 7

  • Dziś lepiej poruszać się "miastem". (6)

    Zdecydowanie szybciej da się przejechać z Gdańska do Gdyni miastem niż obwodnicą. Bolesna prawda jest taka iż obwodowa to nie jest już droga expresowa, dojazdówki zapchane, przepustowość w godzinach szczytu niewystarczająca. Dlatego dziś dnia warto wrócić do poruszania się po mieście.

    • 50 22

    • Chyba w nocy i jak masz pilot sterowania światłami. (2)

      • 15 6

      • Mamy TRISTAR (1)

        ... więc nie ma co się martwić :P

        • 7 1

        • od kiedy zaczęli coś działać przy tym TRISTARze to...

          wszystkie nawet kiedyś dobrze działające sygnalizacje rozkalibrowali... teraz to dopiero jest tragedia!!!!!!!!!!!!!!!!

          • 2 0

    • po mieście najlepiej poruszać się inaczej niż samochodem (1)

      wybierając samochód skazujesz się na jazdę w stylu stop'n'go, wybierając SKM na dalsze odległości (ewentualnie w kombinacji z rowerem) masz spokój i przewidywalny czas dojazdu.

      • 3 8

      • true - ja kupiłem sobie dahona

        malutki składak i wożę go komunikacją miejską na dalsze odległości. Nic szybszego do poruszania się po mieście w godzinach szczytu nie ma.

        • 2 3

    • To jest znany paradoks, jak masz dwie drogi o podobnym czasie przejazdu to obie będą obłożone podobnie, ale jeśli jedna z nich jest szybsza to będzie miała na sobie więcej ruchu i często będzie tak, że teoretycznie ta wolniejsza będzie szybsza:) Jeżdżąc z żabianki do centrum zawsze lecę na północ od torów(chłopska/rzeczypospolitej/zielony trójkąt/jana z kolna) bo mniej ludzi się tam ładuje i często wychodzi szybciej pomimo koreczka koło zieleniaka.

      • 4 0

  • 4 pas (3)

    Ciekawe czy jak przebudują wiadukty to zostawią miejsce na 4 pas na przyszłość czy znowu za 20 lat będą burzyli i od nowa

    • 15 1

    • za 20 lat polaków będzie mniej o 10 mln więc 3 zupełnie wystarczą (1)

      • 1 1

      • juz tak mowili

        Jak budowali te 2 pasy...;)

        • 0 0

    • nie

      bo nie

      • 0 0

  • (1)

    Napiszcie coś o super systemie Tristar bo widać władzom to nie wyszło i przestali się chwalić jakie to super rozwiązanie. Jadę o północy i system mnie zatrzymuje aby postał minutę podczas gdy z poprzecznych ulic nic nie jedzie.

    • 7 3

    • znaczy, jechałeś za szybko

      wolniej ale płynniej: to jest zasada Tristara

      • 0 3

  • Bardzo fajnie. Okaże się jeszcze, że obwodnicę będziemy mieli lepszą, niż autostradę. :-)

    • 3 0

  • lepej pozno niz wcale (6)

    aczkolwiek przeraza brak perspektywicznego myslenia urzedasow - czemu nie na calym odcinku? 3 pasy przy takim natezeniu ruchu to absolutne minimum, ale nie, trzeba bedzie robic wielkie halo co pare lat i poszerzac droge z wielka pompa o kolejne 100m...

    • 49 17

    • a gdybyś ty pomyślał to może byś doszedł do wniosku że 3 pas niewiele zmieni (2)

      ciągle poprawiają przepustowość a korki jak były tak są. Zastanów się matołku dlaczego, możesz też pojechać do naszych niemieckich sąsiadów i zobaczyć ich zakorkowane autostrady - przed hannoverem mają aż 8 pasów w 1 kierunku i gigantyczne korki.

      • 2 7

      • to jest idioto obwodnica niemal milionowej aglomeracji

        a nie autostrada, przypomne ze ostatnimi czasy przejezdza nia ok 95tys aut na dobe, wystarczy?

        • 3 1

      • W tamtym miejscu akurat poprawi

        • 3 1

    • ZA CENĘ 3 PASA można wybudowac cały opat

      dodatkowy pas na obwodnicy to budowa od nowa wszystkich węzłów, mostów nawierzchni, poszerzenie kotlin...nie_ma_opcji. NIK by powiesił tych urzędników kt. by na to się zgodzili.

      • 2 5

    • "czkolwiek przeraza brak perspektywicznego myslenia urzedasow" (1)

      ... a od kiedy to "urzędasy" myślą? Skoro za błędne decyzje lub ich brak nikt formalnie nie odpowiada.

      • 9 6

      • kasa

        nie wiecie, ze chodzi o kase?? nie ma kasy, to i 4 pasów nie bedzie... moze kiedys... jak ktos się ocknie

        • 2 2

  • dziękujemu (1)

    Gdańsk sie dynamicznie rozwija, ludzie na ulicach uśmiechnieci, zachwyconych przyjezdnych pełno, firmy sie bogacą a mieszkańcy coraz zamożniejsi. Prezydencie Adamowicz, tego nie da sie przykryć taśmami - jest naprawdę bardzo dobrze. Aleluja i do przodu!

    • 1 2

    • acha bym zapomnial napisac, nasz prezydeniu kochany pozdrowienia od calego zakladu psychiatrycznego na srebrzysku potocznie sreberko

      • 1 3

  • Panowie ! (3)

    Panowie ! Tam nie jest potrzebny trzeci pas tylko kierowcy którzy potrafią włączyć się do ruchu na dużej prędkości !!! Nie raz byłem świadkiem jak kierowcy wręcz się zatrzymywali na pasie wjazdowym - jak później mieli się włączyć ? Z tego co wiem na zachodzie jednym z elementów egzaminu jest umiejętność jazdy na autostradach.

    • 20 12

    • To prawda

      To prawda, ale tacy już są ludzie i tego się nie zmieni. Głupotą było to przewężenie i na szczęście to zauważono. Dziś np nie wpuścił mnie na swój pas "na zamek" pan w vectrze bo jak to określił przez okno "przecież jest korek i tyle stałem na tym pasie". No więc na mądrość ludu nie ma co liczyć, trzeba robić rozwiązania drogowe, które nie pozwolą im się zastanawiać, czy się zatrzymać, czy rozpędzać żeby włączyć do ruchu.

      • 3 0

    • Jak mają się włączyć?

      Jak peleton grzeje 120/h z typowym dla Polaka na autostradzie odstępem na zapałkę...

      • 11 3

    • Panie !

      Nie umieją się włączyć bo polacy jadą ciasno jeden za drugim i nie wpuszczają jadących z prawej, aby ich nikt nie wyprzedził .....

      • 21 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Quattro to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane