• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą nie dla wszystkich. Zobacz kto nie wjedzie

Maciej Naskręt
17 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami. W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami.

W tunelu pod Martwą Wisłą ze względów bezpieczeństwa nie będą poruszać się nie tylko piesi, czy rowerzyści. Możliwe, że zakaz obejmie też samochody ciężarowe z materiałami niebezpiecznymi. Mandaty mogą się posypać dla tych kierowców, którzy zatrzymają się w tunelu lub pojadą tam za wolno.



W połowie przyszłego roku ma być otwarty tunel pod Martwą Wisłą. Postanowiliśmy sprawdzić, jakich niespodzianek dotąd niespotykanych w Trójmieście jak i w całej Polsce (bo to pierwszy w kraju tak duży podziemny obiekt drogowy) mogą spodziewać się m.in. mieszkańcy.

Przypomnijmy jednak wcześniej parametry obiektu. Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł - inwestorem jest miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą spółka OHL.

Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów

To, że piesi i rowerzyści nie będą się poruszać w Tunelu pod Martwą Wisłą wiemy praktycznie od momentu opracowania projektu budowlanego. Będzie obowiązywał tam bezwzględny zakaz chodzenia i jazdy rowerem. Próba przejścia może skutkować wręczeniem mandatu w wysokości 50 zł. Rowerzyści za ten czyn otrzymają mandat w wysokości 100 zł. Oczywiście funkcjonariusze będą mogli wlepić mandat za spowodowanie zagrożenia na drodze. Tu kara jest bardziej surowa - siedem dni na zapłatę od 20 do 500 zł.

Istnieją jednak rozwiązania, które mają umożliwić sprawne przedostanie się na drugą stronę właśnie pieszym i rowerzystom. Na razie są to jednak pomysły.

Tłumy gdańszczan zwiedziły Tunel pod Martwą Wisłą

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku opracowuje ofertę przewozową, w ramach której planuje się uruchomienie linii autobusowej z rejonu Stogów przez Trasę Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą, Letnicę, Czarny Dwór, Zaspę i dalej w kierunku innych dzielnic. - Nowa linia autobusowa z pewnością zyska ogromną popularność wśród mieszkańców z powodu krótkiego czasu przejazdu - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Jednak to zdaniem pieszych i rowerzystów nie jest dobry pomysł. Uważają oni, że przejazd wyłącznie z przystanków między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu powinien być darmowy. To ma zachęcić do podróży tunelem i być alternatywą dla likwidowanego promu kursującego przy Twierdzy Wisłoujście. Mamy zapewnienie, że urzędnicy zajmą się tym tematem.

Czy będziesz korzystać regularnie z tunelu pod Martwą Wisłą?

Będą mandaty za zatrzymywanie i wolną jazdę w tunelu?

Kierowcy powinni wiedzieć, że obsługa tunelu nie będzie mogła dopuścić do sytuacji, w której sznur aut stanie we wnętrzu tunelu pod Martwą Wisłą. Potok aut w sytuacji problemów będzie zatrzymywany przed podwodną przeprawą. Dlatego zaprojektowano instalację monitoringu wewnątrz obiektu, powstanie też całodobowe centrum zarządzania tunelem, która ma ułatwić prace obsłudze.

- System monitoringu w przypadku np. otwarcia drzwi w przejściach poprzecznych, użycia telefonu w punkcie SOS, wykrycia pożaru przez system detekcji - spowoduje automatyczne wyświetlenie obrazów z kamer monitorujących ten rejon na monitorach całodobowej obsługi tunelu - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

System monitoringu ponadto umożliwia też automatyczne wykrycie wszelkich zdarzeń w tunelu - takich jak pogorszenie przejrzystości powietrza, zatrzymanie pojazdu, pojazdy jadące pod prąd, pojazdy jadące ze spowolnioną prędkością, obecność pieszych lub rowerzystów.

To oznacza, że zarządcy będzie łatwiej zidentyfikować zagrożenia i wezwać służby, które temu zapobiegną. Łatwiej będzie też zidentyfikować kierowców, którzy popełnią wspomniane wykroczenia. Oznacza to, że mogą posypać się mandaty za np. blokowanie pasa w tunelu, za co grozi mandat od 50 do 200 zł i cztery punkty karne.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą

Tunel nie dla wszystkich ciężarówek

Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa tunelu z roku 2010, zaleca się nadanie tunelowi dwóch kodów z rozróżnieniem na porę dnia i nocy. Pierwszy to klasa A i oznacza, że w godz. 22-6 brak jest ograniczeń w przewozie ładunków niebezpiecznych - m.in. cieczy łatwopalnych, materiałów wybuchowych, czy gazów palnych. Taki zakaz ma obowiązywać w godz. 6-22 i wtedy obowiązywać będzie klasa E.

Gdyby jednak miało dość np. do zapalenia się ciężarówki, system płyt zapewnia 240 minut ochrony przeciwpożarowej konstrukcji tunelu.

Ponadto w tunelu ma działać mechaniczne oddymianie za pomocą wentylatorów strumieniowych. - W każdej nitce tunelu będzie 11 wentylatorów podwieszonych pod stropem tunelu, które w przypadku wystąpienia pożaru automatycznie włączają się, powodując usunięcie dymu z tunelu - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Miejsca

Opinie (161) 9 zablokowanych

  • ze względów bezpieczeństwa ma być zakaz dla GKA i GWE (1)

    Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa z tunelu nie skorzystają także kierowcy golfów III i BMW.

    • 10 2

    • Lecz się na nogi bo na głowę już za późno kompleksiarzu...

      • 0 0

  • I tak zaraz...

    ...banda kretynów na rowerach tam wjedzie, mam nadzieje że nie będzie zmiłuj się i bedą równo walić mandatami w tą hołotę.

    • 2 3

  • Precz z samochodami z tunelu!

    To stawianie sprawy na głowie! Jeśli nie będzie blachodmrodów w tunelu - jazda rowerem będzie całkowicie bezpieczna! TUNEL TYLKO DLA ROWERÓW!

    • 1 3

  • Dziesiątki tuenli na świecie i nigdzie nie ma zakazu (1)

    Tylko w Budyniowie!
    Przecież to właśnie turystyka rowerowa w tym rejonie miała się rozwijać!
    Jak tam mam pokonać tunel po 22/23? Czekając godzinę, dwie albo może i do rana na autobus?

    • 6 7

    • no to chyba nie znasz tego świata

      • 2 0

  • Spokojnie... (1)

    Są po dwa pasy w każdą stronę.
    Jeszcze przyjdzie czas, że się ograniczy ruch samochodów i po jednym pasie przeznaczy na drogi rowerowe.

    • 6 6

    • ja bym raczej

      przeznaczył drugi lub trzeci pas na bus-pas dla: autobusów, taxi, samochodów elektrycznych i hybrydowych oraz dla samochodów powyżej 2 pasażerów. Jak bedą bus-pasy, to mniej będzie prywatnych samochodów na drogach. A rower, to w naszym klimacie pojazd praktycznie na pół roku.

      • 0 1

  • Dlaczego brak dodatkowego tunelu dla służb ratowniczych! (1)

    Ograniczenia w ruchu pod tunelem wynikają z rezygnacji budowy tunelu awaryjnego dla służb ratowniczych. Brak ewakuacji w ciągu 10 minut samochodów i pasażerów w przypadku pożaru grozi totalną klęską i gigantycznym pożarem w środku tunelu. Przy dwóch nitkach obecnego tunelu żadna ze służb ratowniczych nie ma realnych możliwości pomocy i bezpiecznej ewakuacji. Wybudowano nam tunel o najwyższym stopniu zagrożenia i prawdopodobnie niezgodny z dyrektywą unijną stanowiąca wymóg dla tuneli o długości ponad 1000 metrów budowy dodatkowego tunelu awaryjnego. W Gdańsku z tego zrezygnowano nie wiadomo dlaczego. Myślę, że sprawą bezpieczeństwa w tym tunelu winna zająć się odpowiednia komisja europejska. Czy system płyt ognioodpornych jest zabezpieczeniem na tzw. krzywą tunelową, bo jeśli na inną to nie stanowi on żadnego zabezpieczenia dla konstrukcji tunelu w przypadku jego pożaru.

    • 10 12

    • odezwał się specjalista od wszystkiego

      Może byś najpierw poczytał coś na temat tego tunelu ?

      • 2 0

  • Ciekaw jestem czy mózgi od dróg pomyśleli dalej. (1)

    Tzn. jeśli dojedziemy droga do świateł na zaspie i co dalej.. dobra droga się w zasadzie kończy. A ruch po otwarciu tunelu będzie o wiele większy. Pewnie wtedy zamkną drogę i rozpoczną ..... remont.

    • 46 9

    • poczytaj dziecko o "DRODZE ZIELONEJ"

      ktora konczy sie przy Ergo Arenie.

      Jesli powiedzieliby, ze biora 500 mln na jej zbudowanie to krzyczalbys, ze przeciez niepotrzebnie sie zadluzaja.

      • 3 0

  • BEZEDURA (1)

    Wszyscy na forum plują się na płatny przewóz rowerów pod tunelem . Proszę zauważyć , że obecnie korzystając z promu Wisłoujście płacimy 2 zł za przewóz roweru . To w czym problem ?

    • 14 3

    • W tym, że

      najtańszy bilet kosztuje 2,80 (elektroniczny MZKZG), a w pojeździe - 3,60

      • 1 1

  • Rowerzyści (2)

    Ja uważam że rowerzyści powinni jeździć tymi tunelami nawet pod prąd jak to mogą na ulicach jednokierunkowych, świat na rowerach stoi.

    • 5 6

    • cyklistom w głowach się już poprzewracało (1)

      Dasz im palec a odgryzą całą rękę. Nie rozumiem tego nastawienia na rowerzystów w naszym mieście, gdzie przez pół roku nie ma warunków do korzystania z roweru. Oczywiście jest pewna grupa ok. 5% maniaków którzy jeżdżą rowerem i w zimie ale to nie jest reprezenatcyjna grupa.

      • 4 4

      • a jaką miałeś zimę w ubiegłym roku?

        trzy dni śnieżycy i dwa tygodnie mrozu?

        • 0 1

  • Zakazać jazdy rowerem przez wiadukt Owczarnia. (5)

    Skoro w tunelu można zakazać postawić to dlaczego na wiadukcie gdzie jest 80 centymetrowej szerokości chodnik dla pieszych nie można takiego zakazu postawić.

    • 24 31

    • Do autobusu wejdzie jeden, góra dwa rowery. (2)

      Jak autobusy będą jeździć co ok. 20-30 min to żadna rewelacja.

      Rowerzyści też dojeżdżają do pracy w Porcie, więc to bez sensu rozwiązanie.

      Prom zlikwidują, a co w zamian?

      Panie Adamowicz wczoraj postawiłem na karcie krzyżyk przy Pana nazwisku, więc oczekuję czegoś w zamian.

      • 6 5

      • prawdopodobnie będziesz miał szansę jeszcze to odwrócić

        tunel spełnia wymagania skrajni, aby chodnik awaryjny udostępnić rowerom i pieszym. Droga ma klasę G, czyli pojawi się na wjeździe "50".

        • 1 2

      • dzięki naiwniaku. Od 20 lat nic nie robię prócz przyjmowania wpłat za kolejne posiedzenia zarządu

        także buziaki na drogę

        • 15 0

    • Chodnik jest dla pieszych i jest za wąski na mijankę. (1)

      rowerzyści niestety muszą jechać po wiadukcie. Też bym chciał by tamtędy wiodła osobna droga rowerowa.

      • 4 1

      • no to w jedną stronę jednym chodnikiem

        a w drugą drugim

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Okrągły znak z czerwoną obwódką i białym tłem oznacza:

 

Najczęściej czytane