• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą nie dla wszystkich. Zobacz kto nie wjedzie

Maciej Naskręt
17 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami. W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami.

W tunelu pod Martwą Wisłą ze względów bezpieczeństwa nie będą poruszać się nie tylko piesi, czy rowerzyści. Możliwe, że zakaz obejmie też samochody ciężarowe z materiałami niebezpiecznymi. Mandaty mogą się posypać dla tych kierowców, którzy zatrzymają się w tunelu lub pojadą tam za wolno.



W połowie przyszłego roku ma być otwarty tunel pod Martwą Wisłą. Postanowiliśmy sprawdzić, jakich niespodzianek dotąd niespotykanych w Trójmieście jak i w całej Polsce (bo to pierwszy w kraju tak duży podziemny obiekt drogowy) mogą spodziewać się m.in. mieszkańcy.

Przypomnijmy jednak wcześniej parametry obiektu. Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł - inwestorem jest miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą spółka OHL.

Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów

To, że piesi i rowerzyści nie będą się poruszać w Tunelu pod Martwą Wisłą wiemy praktycznie od momentu opracowania projektu budowlanego. Będzie obowiązywał tam bezwzględny zakaz chodzenia i jazdy rowerem. Próba przejścia może skutkować wręczeniem mandatu w wysokości 50 zł. Rowerzyści za ten czyn otrzymają mandat w wysokości 100 zł. Oczywiście funkcjonariusze będą mogli wlepić mandat za spowodowanie zagrożenia na drodze. Tu kara jest bardziej surowa - siedem dni na zapłatę od 20 do 500 zł.

Istnieją jednak rozwiązania, które mają umożliwić sprawne przedostanie się na drugą stronę właśnie pieszym i rowerzystom. Na razie są to jednak pomysły.

Tłumy gdańszczan zwiedziły Tunel pod Martwą Wisłą

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku opracowuje ofertę przewozową, w ramach której planuje się uruchomienie linii autobusowej z rejonu Stogów przez Trasę Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą, Letnicę, Czarny Dwór, Zaspę i dalej w kierunku innych dzielnic. - Nowa linia autobusowa z pewnością zyska ogromną popularność wśród mieszkańców z powodu krótkiego czasu przejazdu - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Jednak to zdaniem pieszych i rowerzystów nie jest dobry pomysł. Uważają oni, że przejazd wyłącznie z przystanków między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu powinien być darmowy. To ma zachęcić do podróży tunelem i być alternatywą dla likwidowanego promu kursującego przy Twierdzy Wisłoujście. Mamy zapewnienie, że urzędnicy zajmą się tym tematem.

Czy będziesz korzystać regularnie z tunelu pod Martwą Wisłą?

Będą mandaty za zatrzymywanie i wolną jazdę w tunelu?

Kierowcy powinni wiedzieć, że obsługa tunelu nie będzie mogła dopuścić do sytuacji, w której sznur aut stanie we wnętrzu tunelu pod Martwą Wisłą. Potok aut w sytuacji problemów będzie zatrzymywany przed podwodną przeprawą. Dlatego zaprojektowano instalację monitoringu wewnątrz obiektu, powstanie też całodobowe centrum zarządzania tunelem, która ma ułatwić prace obsłudze.

- System monitoringu w przypadku np. otwarcia drzwi w przejściach poprzecznych, użycia telefonu w punkcie SOS, wykrycia pożaru przez system detekcji - spowoduje automatyczne wyświetlenie obrazów z kamer monitorujących ten rejon na monitorach całodobowej obsługi tunelu - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

System monitoringu ponadto umożliwia też automatyczne wykrycie wszelkich zdarzeń w tunelu - takich jak pogorszenie przejrzystości powietrza, zatrzymanie pojazdu, pojazdy jadące pod prąd, pojazdy jadące ze spowolnioną prędkością, obecność pieszych lub rowerzystów.

To oznacza, że zarządcy będzie łatwiej zidentyfikować zagrożenia i wezwać służby, które temu zapobiegną. Łatwiej będzie też zidentyfikować kierowców, którzy popełnią wspomniane wykroczenia. Oznacza to, że mogą posypać się mandaty za np. blokowanie pasa w tunelu, za co grozi mandat od 50 do 200 zł i cztery punkty karne.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą

Tunel nie dla wszystkich ciężarówek

Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa tunelu z roku 2010, zaleca się nadanie tunelowi dwóch kodów z rozróżnieniem na porę dnia i nocy. Pierwszy to klasa A i oznacza, że w godz. 22-6 brak jest ograniczeń w przewozie ładunków niebezpiecznych - m.in. cieczy łatwopalnych, materiałów wybuchowych, czy gazów palnych. Taki zakaz ma obowiązywać w godz. 6-22 i wtedy obowiązywać będzie klasa E.

Gdyby jednak miało dość np. do zapalenia się ciężarówki, system płyt zapewnia 240 minut ochrony przeciwpożarowej konstrukcji tunelu.

Ponadto w tunelu ma działać mechaniczne oddymianie za pomocą wentylatorów strumieniowych. - W każdej nitce tunelu będzie 11 wentylatorów podwieszonych pod stropem tunelu, które w przypadku wystąpienia pożaru automatycznie włączają się, powodując usunięcie dymu z tunelu - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Miejsca

Opinie (161) 9 zablokowanych

  • bez komentarza

    Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów...

    • 0 0

  • xda

    cala polska placi na wasze remonty (tusk tak nas jeszcze okradada) w gdansku i jeszcze aki bubel no nie wierze

    • 0 0

  • czy na pewno pojedziemy

    Niech inspekcje międzynarodowe sprawdzą jak został wybudowany ten tunel.On już jest remontowany wszędzie cieknie, nowe ściany pękają. To teraz trzeba reagować a nie jak dojdzie do tragedii. Kto ma udziały w tej budowie, kto się dorabia kosztem bezpieczeństwa. Gdzie są wszystkie służby śledcze. Kto odpowiada za mega bałagan na budowie. to teraz trzeba reagować.

    • 0 0

  • co to jest

    • 0 0

  • poczkac trzeba do przyszlego tygodnia

    okarze sie ze nic nie bedzie moglo przejezdzac tunelem...wyjdzie na to zenie jest on przystosowany do ruchu kolowego... Budynstarda...a wy jeszcze na niego glosujecie

    • 0 0

  • No to miasto zarobi bo na otwarciu przeszło nim parę tysięcy ludzi teraz muszą zapłacić karę -:)

    • 0 0

  • Trzymajcie mnie bo umrę ze śmiechu

    "Próba przejścia może skutkować wręczeniem mandatu w wysokości 50 zł. Rowerzyści za ten czyn otrzymają mandat w wysokości 100 zł."

    O żesz ku , ale straszna kara

    Przejadę sobie rowerem. Na dodatek środkiem jezdni. A co? Stać mnie ;)

    • 3 0

  • czy to oznacza ze miasto wybuduje osobny rownolegly tunel dla pieszych i rowerzystow...

    • 1 0

  • Brak możliwości przejazdu dla rowerów zostanie zaraz ogłoszony przez "specjalistów" wielkim bublem, fuszerką (27)

    ..i wyrzucaniem pieniędzy w błoto.

    • 218 55

    • mnie ten zakaz nie dziwi (4)

      dziwią mnie pomysły odpłatnego przewożenia rowerzystów autobusami przez ten odcinek. Jeśli nie jest możliwe DARMOWE przewożenie tylko przez tunel to trudno. Ale dłuższy odcinek nie jest potrzebny a za taką krótką przeprawę nie zamierzam płacić jak za zwykły przejazd. Do zastanowienia jest wariant jakiegoś specjalnego super ulgowego biletu na przewiezienie roweru i rowerzysty przez ten odcinek, ale po pierwsze nie sądzę żeby to było realne a po drugie nie wiem czy nawet niewielka opłata nie będzie zaporową dla kogoś chcącego tam jeździć codziennie np do pracy.
      Generalnie zakładam, że dla rowerzystów ten przejazd w ogóle nie będzie istniał

      • 22 26

      • (3)

        Obecny prom tez darmowy nie jest, a ludzie korzystają.

        • 48 5

        • Prom kosztuje 2zł z rowerem (2)

          Prom kosztuje 2zł z rowerem i ma sie pełny komfort przepłyniecia. Ja jakos nie widze 20 rowerzystow w zwykłym autobusie, a czekac na nastepny który bedzie za 30min albo pozniej to bezsensu.

          • 23 2

          • (1)

            ta, tylko ile taka przeprawa promem trwa? pomijając to, że jak zbudują tunel, to promy przestaną kursować.

            • 7 1

            • prom przestanie kursowac w okresie zimowym

              • 1 0

    • bo to jest bubel (14)

      W Norwegii jeździłem tunelami długimi na kilka kilometrów i jakoś nie było problemu z dopuszczeniem tam ruchu rowerowego.
      A bywało, że była osobna nitka tunelu tylko dla rowerów.
      Da się? Da się...

      • 62 77

      • To wracaj do Norwegii

        • 3 1

      • wow

        nitka specjalnie dla rowerow

        ale coz norwegia to bogaty kraj naszego nie stac widocznie na kilometrowy tunel tylko dla rowerow

        zawsze rowerzysci moga sie zrzucuc na swoj tunel

        • 6 1

      • tyle ze w Norwegii masz inne ukształtowanie terenu. (1)

        • 51 26

        • terenu pofałdowanego, czyli

          szarej substancji podsufitnej
          u decydujacych

          • 6 3

      • ty ... chwalipięta .. ja też byłem w Norwegii (3)

        i i spotkałem się z niejednym zakazem dla pieszych czy rowerów w tunelu .. więc nie bądź taki światowiec i nie rób ludziom wody z mózgu

        • 40 5

        • powód (1)

          piesi i rowerzyści nie zostali tam dopuszczeni ze względu na potencjalne bazgroły, jakie mogłyby sie pojawić w tunelu - grafiti.

          • 8 1

          • to z samochodu bez blach nikt Ci bazgrołów nie zrobi?

            jeszcze szybciej ucieknie niż myślisz

            • 3 3

        • Zgadzam się

          Też byłem, jak już się tak chwalimy i dopuszczone do rowerowego ruchu były te wykute w skałach (albo też był objazd innym tunelem). Dla tych pod wodą były ograniczenia dla ruchu rowerowego. Inna sprawa, że nie było problemu z znalezieniem alternatywy tzn. mostu albo promu.

          • 17 2

      • tunele norweskie (3)

        nie da się porównać tunel w Norwegii z tunelem pod Wisłą.Tam są zupełnie inne warunki pełno fiordów i gór i zakazywanie przejazdu rowerem jest bez sensu. Rowerem przejewżdżaja norwedzy krótkimi tunelami o długości klkusetmetrów, tunele o wielkiej długości i na dużej głębokości pod poziomem morza lub ziemi nie są wykorzystywane do jazdy rowerami bo i po co?. Tunel pod Wisła nie może być oddany dla jazdy rowerami ze względów bezpieczeństwa rowerzystów .

        • 33 14

        • A jakie to niebezpieczeństwo ma zagrażać pieszym i rowerom skoro tam jest chodnik?

          umrą z głodu zanim pokonają te kosmiczne 1100metrów ?
          p.s.chociaż taki tłusty Budyń mógłby nie dać rady - fakt.

          • 20 13

        • (1)

          Norkapptunellen - 6.8km długości, zjazd na 212m pod poziom morza.
          Nie tylko można jechać rowerem ale nawet jest chodnik w środku na całej długości.
          Oczywiście natężenie ruchu zupełnie inne (prawie żadne) i rzeczywiście nie można w Gdańsku puścić rowerów w tunelu po jezdni - nie przy naszych kierowcach.
          Jednym słowem zrypano projekt.

          • 39 16

          • ale jest w obu tunelach szeroki prawy chodnik awaryjny

            jak mówił jeden z inżynierów na dniu otwartym - nie ma żadnego prawnego bądź projektowego problemu. Miasto nie wyraża chęci.

            • 39 5

      • Większa "Damroka"

        Czy te tunele były pod woda czy wydrążone w górach???
        To jest właśnie ta różnica !!!
        Wydrążenie dodatkowego tunelu dla rowerzystów :-) to już zdecydowany dodatkowy problem. Chyba nie ma większej "Damroki".

        • 5 0

      • Da się?

        Da się, tylko koszty szerszego tunelu będą "amerykańskie"

        • 5 1

    • tunel jest kolejnym elementem

      systemu drogowego mającego na celu "odciążenie" śródmieścia z transportu kołowego popularnego tranzytu dla portu i zakładów pracy. Obwodnica południowa już spowodowała iż wjazd od Podwala w Okopową i na Armi Krajowej jest luźniejszy. Dla pieszych i rowerów niech w ciągu nowej Wałowej zrobią tunel jak wam zależy, tamtędy bliżej będziecie mieli na jarmnark :P

      • 3 0

    • eee..to do bani taki tunel...

      PO proponuję inne zabawki kupować...

      • 0 2

    • leming ty juz sie głupota pochwaliłes na wyborach

      • 1 3

    • We Włoszech też jest zakaz

      jazdy rowerem w tunelach (choć być może są jakieś wyjątki), ale jakieś korzystne rozwiązanie dla rowerzystów trzeba wypracować.

      • 6 2

    • naprawdę mi ciebie żal, przeginaczu

      czy po mieście poruszałeś się tylko samochodem przez ostatnie kilka lat? jak się czułeś po wyjściu z bryki gdy próbowałeś przejść na drugą stronę ulicy?

      • 5 4

    • i barodz dobrze, tunel to nie miejsce dla rowerow (1)

      nawet w Norwegii i Szwajcarii nie ma tam tras rowerowych

      • 16 13

      • nieprawda - tunele sa jak najbardziej dla rowerow. Bywają nawet oddzielne obok tych dla ruchu kolowego. Prawda jest oczywiscie to - i nalezy o tym pamietac!!! - nie ma tam tuneli pod rzekami a w skałach.

        • 10 4

  • budynek całodobowej obsługi tunelu???? co to za ustrojstwo

    przechowalnia ORMO????

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiego koloru są "zabytkowe" tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane