- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (60 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (69 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (257 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (359 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Tunel pod Martwą Wisłą nie dla wszystkich. Zobacz kto nie wjedzie
W tunelu pod Martwą Wisłą ze względów bezpieczeństwa nie będą poruszać się nie tylko piesi, czy rowerzyści. Możliwe, że zakaz obejmie też samochody ciężarowe z materiałami niebezpiecznymi. Mandaty mogą się posypać dla tych kierowców, którzy zatrzymają się w tunelu lub pojadą tam za wolno.
Przypomnijmy jednak wcześniej parametry obiektu. Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły . Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł - inwestorem jest miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą spółka OHL.
Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów
To, że piesi i rowerzyści nie będą się poruszać w Tunelu pod Martwą Wisłą wiemy praktycznie od momentu opracowania projektu budowlanego. Będzie obowiązywał tam bezwzględny zakaz chodzenia i jazdy rowerem. Próba przejścia może skutkować wręczeniem mandatu w wysokości 50 zł. Rowerzyści za ten czyn otrzymają mandat w wysokości 100 zł. Oczywiście funkcjonariusze będą mogli wlepić mandat za spowodowanie zagrożenia na drodze. Tu kara jest bardziej surowa - siedem dni na zapłatę od 20 do 500 zł.
Istnieją jednak rozwiązania, które mają umożliwić sprawne przedostanie się na drugą stronę właśnie pieszym i rowerzystom. Na razie są to jednak pomysły.
Tłumy gdańszczan zwiedziły Tunel pod Martwą Wisłą
Jednak to zdaniem pieszych i rowerzystów nie jest dobry pomysł. Uważają oni, że przejazd wyłącznie z przystanków między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu powinien być darmowy. To ma zachęcić do podróży tunelem i być alternatywą dla likwidowanego promu kursującego przy Twierdzy Wisłoujście. Mamy zapewnienie, że urzędnicy zajmą się tym tematem.
Kierowcy powinni wiedzieć, że obsługa tunelu nie będzie mogła dopuścić do sytuacji, w której sznur aut stanie we wnętrzu tunelu pod Martwą Wisłą. Potok aut w sytuacji problemów będzie zatrzymywany przed podwodną przeprawą. Dlatego zaprojektowano instalację monitoringu wewnątrz obiektu, powstanie też całodobowe centrum zarządzania tunelem, która ma ułatwić prace obsłudze.
- System monitoringu w przypadku np. otwarcia drzwi w przejściach poprzecznych, użycia telefonu w punkcie SOS, wykrycia pożaru przez system detekcji - spowoduje automatyczne wyświetlenie obrazów z kamer monitorujących ten rejon na monitorach całodobowej obsługi tunelu - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
System monitoringu ponadto umożliwia też automatyczne wykrycie wszelkich zdarzeń w tunelu - takich jak pogorszenie przejrzystości powietrza, zatrzymanie pojazdu, pojazdy jadące pod prąd, pojazdy jadące ze spowolnioną prędkością, obecność pieszych lub rowerzystów.
To oznacza, że zarządcy będzie łatwiej zidentyfikować zagrożenia i wezwać służby, które temu zapobiegną. Łatwiej będzie też zidentyfikować kierowców, którzy popełnią wspomniane wykroczenia. Oznacza to, że mogą posypać się mandaty za np. blokowanie pasa w tunelu, za co grozi mandat od 50 do 200 zł i cztery punkty karne.
Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą
Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa tunelu z roku 2010, zaleca się nadanie tunelowi dwóch kodów z rozróżnieniem na porę dnia i nocy. Pierwszy to klasa A i oznacza, że w godz. 22-6 brak jest ograniczeń w przewozie ładunków niebezpiecznych - m.in. cieczy łatwopalnych, materiałów wybuchowych, czy gazów palnych. Taki zakaz ma obowiązywać w godz. 6-22 i wtedy obowiązywać będzie klasa E.
Gdyby jednak miało dość np. do zapalenia się ciężarówki, system płyt zapewnia 240 minut ochrony przeciwpożarowej konstrukcji tunelu.
Ponadto w tunelu ma działać mechaniczne oddymianie za pomocą wentylatorów strumieniowych. - W każdej nitce tunelu będzie 11 wentylatorów podwieszonych pod stropem tunelu, które w przypadku wystąpienia pożaru automatycznie włączają się, powodując usunięcie dymu z tunelu - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.
Miejsca
Opinie (161) 9 zablokowanych
-
2014-11-17 06:23
Kogoś chyba nieźle powaliło (6)
skoro sądzi, że rowerzysta po to jedzie rowerem, by czekać na przystanku na transport, zapłacić za ten transport i przejechać ok 1,5 km a następnie wysiąść i dalej jechać rowerem.
Ja za taki postęp dziękuję.- 156 135
-
2014-11-17 16:48
to lepiej przejechać przez całe miasto i mieć w plecy przynajmniej godzinę?
dobrze że będzie można autobusem przejechać i nie widzę w tym nic dziwnego.
- 2 0
-
2014-11-17 06:32
re (4)
Rowerzysta powinien korzystac z drogi dla rowerow.tunel taka droga nie jest i basta.autostrada tez nie mozesz rowerem...
- 73 17
-
2014-11-17 06:40
nie zrozumiałeś o co mi chodzi, (3)
nie można wpuścić rowerzystów - OK, tylko po co te chore pomysły z przewożeniem na tym odcinku. Nie wiem komu to potrzebne, bo na pewno nie rowerzystom.
- 13 31
-
2014-11-17 10:40
musisz sie przesiasc na rower wodny... chociaz w sumie wtedy ten tunel tez Ci nie potrzebny... :D
- 5 2
-
2014-11-17 09:57
Już tłumaczę
Jak będę chciał się wybrać na wycieczkę na Westerplatte, do Twierdzy Wisłoujście, to z chęcią odpuszczę sobie auto na rzecz roweru, pod warunkiem że będę mógł się przedostać na drugą stronę rzeki nie okrążając jej przez miasto.
Nie jeżdżę tamtędy do pracy, a tym bardziej rowerem, ale rozwiązanie umożliwiające przeprawę autobusem z jednej na drugą stronę rowerzystom pomiędzy najbliższymi przystankami po obu stronach tunelu uważam za bardzo dobre i potrzebne.- 22 3
-
2014-11-17 07:26
jesteś co najmniej dziwny.
To zabrzmiało jak. Niektórzy nie mają rowerów. A wsumie nie wiem komu są potrzebne rowery bo napewno nie rowerzystom.
- 14 9
-
2014-11-17 15:25
Wreszcie posypią się mandaty dla tych którzy na 50 jadą 30.
- 4 1
-
2014-11-17 07:52
Dlaczego (2)
ikwidują prom do Wisłoujścia? Pierwsze słyszę.
- 25 12
-
2014-11-17 15:19
bo wczoraj się skończyły wybory
i dziś mogą już mówić o niewygodnych tematach. Tylko coś poszło nie tak i temat wypłynął na szerokie wody przed drugą turą.
- 8 2
-
2014-11-17 09:00
bo bedzie tunel - moze slyszales....
- 14 3
-
2014-11-17 06:52
Na moście uniwersyteckim w Bydgoszczy jest darmowy przejazd (1)
między przystankami przed i za nim. Taka alternatywa jest jak najbardziej ok i mnie, jako rowerzyście, spokojnie by wystarczyła.
- 67 9
-
2014-11-17 15:18
może jakieś autobusy dostosowane do przejazdu większej ilości rowerów? Coś kiedyś słyszałem o takim pomyśle między górnym i dolnym tarasem
- 1 3
-
2014-11-17 09:53
(2)
Zakazy zakazami. Ale może tak redakcja podjęłaby temat półrocznych opóźnień w realizacji tej inwestycji? Dziwnym trafem wykonawca nie ma płacić kar umownych. Czyżby korupcja?
- 3 5
-
2014-11-17 10:08
Z uwagi na złożoność (1)
inwestycji ,trudne warunki terenowe innowacyjne rozwiązania i TERMINY KAMPANII WYBORCZEJ nie można potwierdzić by nastąpiło jakiekolwiek opóźnienie, niezgodność postępów w realizacji inwestycji z wcześniejszymi przewidywaniami wynika jedynie z nie uwzględnienia terminu kampanii wyborczej.
inwestycja realizowana jest zgodnie z wytycznymi. O ile nie nastąpią zaburzenia tunel będzie przejezdny, jeżeli jednak nastąpi zmiana na stanowisku Prezydenta tunel może zostać zamieniony na pieczarkarnie.- 2 4
-
2014-11-17 14:51
A jak się mają "trudne warunki terenowe", "innowacyjne rozwiązania" do SIWZ (Specyfikacji istotnych warunków zamówienia)?
Jeszcze dwa lata temu tunel miał być ukończony i przekazany miastu w październiku 2014 r. Potem miały trwać tylko procedury odbiorowe. Tymczasem budowa trwa dalej...- 1 1
-
2014-11-17 14:17
nawet jak by wyznaczyli pas dla rowerów
to chyba tylko samobójca by nim pojechał. Raz że dzicz na drogach a dwa to przecież prawie komora krematoryjna. Wystarczy się przejść po parkingu podziemnym w hipermarkecie a tam auta stoją.
- 3 0
-
2014-11-17 14:10
W Holandia ma masę tuneli i tam też obowiązuje zakaz poruszania się pieszym i rowerom to dla ich bespieczęństwa
- 2 4
-
2014-11-17 13:30
Jak tylko otworzą tunel, KORKI NA HALLERA GWARANTOWANE !
Jeśli nic nie będzie ulepszone w przejeździe do ul.Słowackiego, czy Jana Pawła, to niestety, wyjedzie się z tunelu i stanie w korku przy stadionie.
A skrócić drogi do Brzeźna też się nie da bo stara Uczniowska jest już 1 kierunkowa.- 1 2
-
2014-11-17 13:29
tunel
po chusteczke to budowac skoro nie moga jezdzic samochody ciezarowe
to jest debilizm- 0 4
-
2014-11-17 13:09
Moim zdaniem prom powinien zostać na sezon od kwietnia do października jako turystyczna atrakcja.Tym bardziej że prowadzi do niego prosto z Sopotu droga rowerowa
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.