- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (265 opinii)
- 3 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (78 opinii)
- 5 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
Tunel pod Martwą Wisłą nie dla wszystkich. Zobacz kto nie wjedzie
W tunelu pod Martwą Wisłą ze względów bezpieczeństwa nie będą poruszać się nie tylko piesi, czy rowerzyści. Możliwe, że zakaz obejmie też samochody ciężarowe z materiałami niebezpiecznymi. Mandaty mogą się posypać dla tych kierowców, którzy zatrzymają się w tunelu lub pojadą tam za wolno.
Przypomnijmy jednak wcześniej parametry obiektu. Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły . Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł - inwestorem jest miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą spółka OHL.
Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów
To, że piesi i rowerzyści nie będą się poruszać w Tunelu pod Martwą Wisłą wiemy praktycznie od momentu opracowania projektu budowlanego. Będzie obowiązywał tam bezwzględny zakaz chodzenia i jazdy rowerem. Próba przejścia może skutkować wręczeniem mandatu w wysokości 50 zł. Rowerzyści za ten czyn otrzymają mandat w wysokości 100 zł. Oczywiście funkcjonariusze będą mogli wlepić mandat za spowodowanie zagrożenia na drodze. Tu kara jest bardziej surowa - siedem dni na zapłatę od 20 do 500 zł.
Istnieją jednak rozwiązania, które mają umożliwić sprawne przedostanie się na drugą stronę właśnie pieszym i rowerzystom. Na razie są to jednak pomysły.
Tłumy gdańszczan zwiedziły Tunel pod Martwą Wisłą
Jednak to zdaniem pieszych i rowerzystów nie jest dobry pomysł. Uważają oni, że przejazd wyłącznie z przystanków między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu powinien być darmowy. To ma zachęcić do podróży tunelem i być alternatywą dla likwidowanego promu kursującego przy Twierdzy Wisłoujście. Mamy zapewnienie, że urzędnicy zajmą się tym tematem.
Kierowcy powinni wiedzieć, że obsługa tunelu nie będzie mogła dopuścić do sytuacji, w której sznur aut stanie we wnętrzu tunelu pod Martwą Wisłą. Potok aut w sytuacji problemów będzie zatrzymywany przed podwodną przeprawą. Dlatego zaprojektowano instalację monitoringu wewnątrz obiektu, powstanie też całodobowe centrum zarządzania tunelem, która ma ułatwić prace obsłudze.
- System monitoringu w przypadku np. otwarcia drzwi w przejściach poprzecznych, użycia telefonu w punkcie SOS, wykrycia pożaru przez system detekcji - spowoduje automatyczne wyświetlenie obrazów z kamer monitorujących ten rejon na monitorach całodobowej obsługi tunelu - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
System monitoringu ponadto umożliwia też automatyczne wykrycie wszelkich zdarzeń w tunelu - takich jak pogorszenie przejrzystości powietrza, zatrzymanie pojazdu, pojazdy jadące pod prąd, pojazdy jadące ze spowolnioną prędkością, obecność pieszych lub rowerzystów.
To oznacza, że zarządcy będzie łatwiej zidentyfikować zagrożenia i wezwać służby, które temu zapobiegną. Łatwiej będzie też zidentyfikować kierowców, którzy popełnią wspomniane wykroczenia. Oznacza to, że mogą posypać się mandaty za np. blokowanie pasa w tunelu, za co grozi mandat od 50 do 200 zł i cztery punkty karne.
Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą
Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa tunelu z roku 2010, zaleca się nadanie tunelowi dwóch kodów z rozróżnieniem na porę dnia i nocy. Pierwszy to klasa A i oznacza, że w godz. 22-6 brak jest ograniczeń w przewozie ładunków niebezpiecznych - m.in. cieczy łatwopalnych, materiałów wybuchowych, czy gazów palnych. Taki zakaz ma obowiązywać w godz. 6-22 i wtedy obowiązywać będzie klasa E.
Gdyby jednak miało dość np. do zapalenia się ciężarówki, system płyt zapewnia 240 minut ochrony przeciwpożarowej konstrukcji tunelu.
Ponadto w tunelu ma działać mechaniczne oddymianie za pomocą wentylatorów strumieniowych. - W każdej nitce tunelu będzie 11 wentylatorów podwieszonych pod stropem tunelu, które w przypadku wystąpienia pożaru automatycznie włączają się, powodując usunięcie dymu z tunelu - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.
Miejsca
Opinie (161) 9 zablokowanych
-
2014-11-17 10:04
A co jak się samochód zepsuje w tunelu? (1)
Też mandacik?
- 5 0
-
2014-11-17 10:38
tak mandacik. zlomu niech stoja w garazu a nie po gdansku smrodzic... a serio to keirowcy autobusow beda mieli przykaz zeby takiego delikwenta brac "na zderzak" i wypychac z tunelu...:D
- 1 0
-
2014-11-17 10:18
(1)
a co z instalacją gazową ? na parkingi podziemne jest zakaz wjazdu z instalacją
- 5 3
-
2014-11-17 10:37
a co ma piernik do wiatraka?? w tunelu nie parkujesz tylko jedziesz, nie jest zamknietym pomieszczeniem tylko ma cyrkulacje i do tego systemy wentylacji i oddymiania. wiec w razie potrzeby wymieni powietrze w calym tunelu ...
- 0 2
-
2014-11-17 10:33
Powinna mała jednostka promowa przewozić pieszych i rowery /np. ok 5 rowerów/ na drugą stronę. Podobnie jak promy pracownicze.
- 6 2
-
2014-11-17 09:43
I BDB
Tunel to nie łączka, a jeszcze cyklistów tam brakuje !
- 6 2
-
2014-11-17 09:18
Bubel i tyle
ja tam nie widzę pętli tramwajowej dla tramwajów dwukierunkowych ani jedynego na świecie 3 poziomowego kolizyjnego skrzyżowania. Normalna lipa nie głosuję już na PO i Pawła Adamowicza obraziłem się a co!
- 8 5
-
2014-11-17 08:49
Jak świat światem, w tunelach obowiązuje zakaz cofania.
Co najmniej od czasów Ramzesa I. Zakaz ten dotyczy także mostów i wiaduktów. Kto spodziewał się, że ten tunel będzie miał regulamin wbrew wszelkim konwencjom?
- 15 2
-
2014-11-17 08:29
(2)
Nareszcie mandaty za zbyt wolna jazdę - dla Januszy oszczędzających autogaz. Czas najwyższy.
- 15 3
-
2014-11-17 08:45
Znalazł się mistrzunio
I niech się wezmą za takich śmigaczy jak Ty, którzy uważają się za "miszczów" kierownicy jeżdżących bez kierunkowskazów ja na polnych drogach u siebie na wsi.
- 4 5
-
2014-11-17 08:40
Chętnie sfinansowałbym jakąś policję do ścigania tych "Januszy oszczędzających autogaz" i swoje 20-letnie gruchoty. Nic nie wkurza tak jak Janusz ruszający spod świateł minutę po włączeniu się sygnału zielonego, a następnie osiągający "zawrotną" prędkość 40km/h po...godzinie jazdy. Albo Janusze jadące 40km/h lewym pasem, bo oni skręcają w lewo za 15 kilometrów. Taką "jazdę" powinno się bezwzględnie tępić.
- 7 4
-
2014-11-17 08:25
"Mandaty mogą się posypać dla tych kierowców, którzy zatrzymają się w tunelu lub pojadą tam za wolno"
W końcu zabiorą się za maruderów drogowych.- 9 2
-
2014-11-17 08:04
Zakaz
poruszania się pieszych i rowerzystów, przerabialiśmy już na moście wantowym. Skutkuje to ciągłym konfliktem na nieprzemyślanym, wąskim przejściu remontowanej Siennickiej. A wózki złomiarzy to już tragedia. A tak już przy okazji, ilość skupów złomu na ul.Litewskiej jest jakimś dziwnym zjawiskiem. Prowadzi do złodziejskiej patologii.
- 9 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.