• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ukośne przejście powstanie na Grunwaldzkiej w Oliwie

Maciej Korolczuk
13 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • W tym miejscu ma powstać przejście przez al. Grunwaldzką. Skorzystają na nim mieszkańcy Oliwy i pracownicy Olivia Business Centre i znajdującej się po drugiej stronie ulicy firmy Bimet.
  • Zebra na al. Grunwaldzkiej będzie ukośna. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Trójmieście.
  • Większość ze złożonych podpisów na petycji o powstanie przejścia złożyli pracownicy Bimetu. Droga do przystanków na Wita Stwosza wyraźnie im się skróci.

To będzie pierwsze tego typu przejście dla pieszych w Gdańsku. W ciągu najbliższych miesięcy między Olivia Business Centre a zakładem Bimet na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska powstanie ukośna zebra. Przejście ma skrócić drogę pracownikom okolicznych biurowców i zakładów pracy do przystanków tramwajowych na Wita Stwosza.



Czy nowe przejście na Grunwaldzkiej w Oliwie będzie generować większe korki?

Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że na przejście w tym miejscu nie ma szans. Drogowcy na prośby mieszkańców, wspieranych przez Radę Dzielnicy Oliwa i zarządców okolicznych biurowców odpowiadali w chłodnym tonie. W odmownych analizach tłumaczyli, że pasy będą generować większe korki, poza tym ich wymalowanie nie jest zasadne, bo... nie ma w tym miejscu znacznego "natężenia ruchu pieszych".

Nie przekonały ich ani petycje z podpisami ponad 100 mieszkańców, ani też uchwały rady dzielnicy. Tłumaczenia urzędników próbowali zbijać sami mieszkańcy, przytomnie zauważając, że trudno o duży ruch pieszych na przejściu dla pieszych, którego jeszcze nie ma.

Przejście jednak będzie



Ostatecznie drogowcy dali się jednak przekonać. Projekt nowego przejścia jest już gotowy i ma ono powstać w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Wszystko zależy od finansowania. Urzędnicy chcą, by w kosztach partycypowały firmy znajdujące się po obu stronach planowanej zebry, a więc Olivia Business Centre i przede wszystkim spółka Federal-Mogul Bimet.

To pracownicy tego drugiego zakładu zyskają na nim najwięcej, bo znacznie skróci im się droga do przystanków tramwajowych przy Wita Stwosza. Obecnie, by dostać się na drugą stronę alei Grunwaldzkiej, muszą korzystać z przejścia przy Hali Olivia.

Ukośna zebra ma się pojawić na Grunwaldzkiej w Oliwie w ciągu najbliższych miesięcy. Ukośna zebra ma się pojawić na Grunwaldzkiej w Oliwie w ciągu najbliższych miesięcy.
Planowane przejście - choć zostanie wymalowane przez obie jezdnie, a więc w sumie przez siedem pasów ruchu - będzie dwuetapowe, ale, jak zapewniają drogowcy, da się je pokonać za jednym "zamachem". Pozwoli na to specjalny program sygnalizacji, który będzie włączał pieszym zielone światło z kilkusekundowym opóźnieniem.

Warto dodać, że zebra powstanie w ramach istniejącego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Jak mówią drogowcy, nie powinno więc w znaczący sposób wpłynąć na ruch w ciągu al. Grunwaldzkiej.

- Przesunięcie przejść przez dwie jezdnie wynika z faktu, że sygnał zielony na obu przejściach załącza się w innym momencie cyklu. Niestety, wielu ludzi ma taką przypadłość, że z jakiegoś powodu patrzy się w głąb, nie widząc tego, co wyświetla najbliższy sygnalizator. Z tego powodu mieliśmy kilka dość groźnych wypadków - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.
Nowa zebra będzie nietypowa, bo część skrzyżowania zostanie wymalowana ukośnie do osi jezdni, a nie jak zwykle - prostopadle. Dlaczego?

- Przepisy dopuszczają skos do 30 stopni. Zrobiliśmy przejście po skosie, aby skrócić drogę przejścia i przejazdu, a także żeby uniknąć dziwnych załamań chodnika lub drogi rowerowej. Tym bardziej, że w tym układzie byłoby to załamanie takie, że pieszy nie obserwowałby nadjeżdżających pojazdów, ale miał je "na plecach".
I z formy, i z samego faktu, że przejście wreszcie się pojawi cieszy się Jakub Raciborski - mieszkaniec Oliwy, od początku zaangażowany w powstanie przejścia przez Grunwaldzką.

- Dzięki przejściu znacznie skróci się mieszkańcom droga do sklepów po drugiej stronie ulicy. Oczywiście zyskają też pracownicy OBC i Bimetu. Większość złożonych podpisów pod moją petycją o utworzenie przejścia pochodziło właśnie od pracowników Bimetu. To dobra wiadomość dla naszej dzielnicy - mówi Raciborski.
Wraz z przejściem dla pieszych obok pojawi się też przejazd dla rowerzystów. Inwestycja ma kosztować od 50 do 100 tys. zł. Trwają rozmowy, by część prac sfinansował Bimet i kompleks OBC. Prace zaplanowano na wiosnę lub lato 2018 r.

Miejsca

Opinie (212) 3 zablokowane

  • Nic tak nie cieszy jak kolejne przejście dla pieszych i jeszcze większe korki. (4)

    A ja sobie spokojnie pójdę na SKM.

    • 28 12

    • Nic tak nie cieszy, (1)

      jak to, że ktoś ma gorzej. To takie polskie, katolickie. Z SKM nie każdy może korzystać, ludzie dojeżdżają z różnych miejsc. No ale ciesz się, tobie jest lepiej. Nie wiadomo, jak długo, ale jest.

      • 4 5

      • To do SKM nie można dojechać ?

        Trzeba było w pierdziszewie lokum nie kupować bo tanio.

        • 3 0

    • Nie będzie większych korków (1)

      Bo tam już są światła.

      • 8 2

      • centrum biznesowe

        Te światła nie świecą na tyle długo żeby przeciętny biznesmen, (którego nie stać na parking w miejscu pracy, a na komunikacje ma za wysoko osadzone siedzenie), dał rade przejść dwuetapowo, wię będzie wydłużony czas postoju dla samochodów.

        • 2 5

  • głupota

    • 5 4

  • Bardzo dobrze (2)

    Ale jeszcze powinni zrobić kładkę dla pieszych nad torami kolejowymi, od OBC do biurowców na Arkońskiej

    • 29 8

    • Kładkę?

      Dlaczego nie ukośne przejście?

      • 1 1

    • "wielu ludzi ma taką przypadłość

      że z jakiegoś powodu patrzy SIĘ w głąb"...
      No i nawet stwierdzenie filozoficzne jest w wywodach urzędników ;)

      • 15 2

  • Psychoza! W takim miejscu tylko kładka albo... (6)

    Witam.

    W takim ruchliwym miejscu,na najważniejszej ulicy Trójmiasta powinno być albo przejście podziemne albo kładka nad drogą dla pieszych! Budowanie kolejnego przejścia to parodia! Znowu ktoś nie myśli i chce dać zarobić znajomemu lub po prostu wejść wyborcom w miejsce gdzie światło nie dochodzi przed wyborami! Pasy na małych ulicach. To będą kolejne pasy na dystansie jednego czy dwóch kilometrów co oznacza że znowu trzeba będzie się zatrzymywać a to z kolei zwiększa korki i tak już niesamowite!!! Pomyślcie czasem włodarze miasta jak pomóc mieszkańcom a nie jak wydać znowu bez sensu pieniądze!

    • 35 45

    • Tunel dla śmierdzieli w dizlach

      Albo won za moesto

      • 5 0

    • Heh w Gdańsku są "niesamowite korki"??? :D

      I to przez przejścia dla pieszych tak gęsto jak co 1-2 km??? :D No debil :D Uśmiałem się /!

      • 7 1

    • Sam cytat z Ciebie:

      "to będą kolejne światła na dystansie jednego czy dwóch kilometrów!!!" pokazuje, że zupełnie nie masz pojęcia o budowie miast i jesteś zerem.

      • 12 0

    • Tunele, kładki? Jedynie tunel dla samochodów wchodziłby w grę. Miasto to nie autostrada.

      • 20 0

    • kładka? Może wszyscy w całym mieście przenieśmy się na kładki a nasze samochody niech jeżdżą po ziemi?

      • 15 1

    • i tak już się tam staje

      ze względu na skrzyżowanie. Więc co do grzyba za różnica?

      • 15 2

  • (1)

    jak mam jechać do gdanska to jest dla mnie wielka kara

    • 3 3

    • jak bym tyle czasu stął w korkach w Gdyni, to też bym sie wqrzył wiedząc że mam jeszcze odstać w Gdańsku

      • 3 0

  • No wreszcie. A Blachosmrodom mówimy NIE.

    • 8 5

  • obywatel (4)

    Ja już od ponad roku nie jeżdżę Grunwaldzką do pracy Wrzeszcz-Oliwa, bo fajdam na te naćpane co 100m światła, masakra co się wyprawia, ech żalll.

    • 13 11

    • i od tego są mniejsze korki

      • 1 0

    • Wrzeszcz - Oliwa jeździłeś samochodem? (1)

      • 8 0

      • No przecież nie tramwajem razem z pospólstwem.

        • 4 4

    • żal czego? poradziłeś sobie widać i okazało się że można inną trasa jeździć, ludzie powinni być zawsze na pierwszym miejscu w miastach. Pozdrawiam, też kierowca.

      • 10 2

  • gdańsk to patologia z budyniem na czele

    • 3 3

  • Tunel pod torami między lęborską a grunwaldzką nam jeszcze potrzebny (3)

    Mam nadzieję, że przyjdzie jeszcze kiedyś czas gdy zbudują tunel między lęborską a grunwaldzką dla pieszych i z drogą rowerową. Obecnie nie ma żadnej drogi rowerowej, żeby przejechać przez tory. Pod wiaduktem na kołobrzeskiej jeździ mnóstwo rowerzystów, ale jest tam tłoczno i niebezpiecznie.

    • 19 1

    • potrzebny jest także tunel dla pieszych pod torami przy stacji Gdańsk Oliwa

      znakomity skrót dla osób chcących dotrzeć do peronów stacji Gdańsk Oliwa od południowej strony (od ulicy Droszyńskiego/Śląskiej).

      • 2 1

    • Dokładnie (1)

      Przebicie nasypu, najlepiej oddzielnie dla ścieżki i pieszych, to najpilniejsza sprawa w tej okolicy os wielu lat

      • 7 0

      • Tylko kiedy to się stanie? Wydaje się, że nikt o tym nie myśli.

        • 3 0

  • Korki będą wieksze (2)

    Toż to wpisuje się w koncepcję uspokajania ruchu drogowego lansowaną przez Katedrę ruchu drogowego sponsorowaną za pośrednictwem fundacji przez m.in. firmy paliwowe. Większe korki to więcej spalonego paliwa- rozumisz Jasiu....

    • 13 11

    • Jaka alternatywe proponujesz?

      • 3 0

    • Racja

      a zarazem więcej smrodu,smogu i hałasu:(

      • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Quattro to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane