- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (282 opinie)
- 2 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (196 opinii)
- 3 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (80 opinii)
- 4 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (112 opinii)
- 5 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
- 6 Hamowanie przed autem to bandyterka (173 opinie)
Ukośne przejście powstanie na Grunwaldzkiej w Oliwie
To będzie pierwsze tego typu przejście dla pieszych w Gdańsku. W ciągu najbliższych miesięcy między Olivia Business Centre a zakładem Bimet na al. Grunwaldzkiej powstanie ukośna zebra. Przejście ma skrócić drogę pracownikom okolicznych biurowców i zakładów pracy do przystanków tramwajowych na Wita Stwosza.
Nie przekonały ich ani petycje z podpisami ponad 100 mieszkańców, ani też uchwały rady dzielnicy. Tłumaczenia urzędników próbowali zbijać sami mieszkańcy, przytomnie zauważając, że trudno o duży ruch pieszych na przejściu dla pieszych, którego jeszcze nie ma.
Przejście jednak będzie
Ostatecznie drogowcy dali się jednak przekonać. Projekt nowego przejścia jest już gotowy i ma ono powstać w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Wszystko zależy od finansowania. Urzędnicy chcą, by w kosztach partycypowały firmy znajdujące się po obu stronach planowanej zebry, a więc Olivia Business Centre i przede wszystkim spółka Federal-Mogul Bimet.
To pracownicy tego drugiego zakładu zyskają na nim najwięcej, bo znacznie skróci im się droga do przystanków tramwajowych przy Wita Stwosza. Obecnie, by dostać się na drugą stronę alei Grunwaldzkiej, muszą korzystać z przejścia przy Hali Olivia.
Planowane przejście - choć zostanie wymalowane przez obie jezdnie, a więc w sumie przez siedem pasów ruchu - będzie dwuetapowe, ale, jak zapewniają drogowcy, da się je pokonać za jednym "zamachem". Pozwoli na to specjalny program sygnalizacji, który będzie włączał pieszym zielone światło z kilkusekundowym opóźnieniem.
Warto dodać, że zebra powstanie w ramach istniejącego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Jak mówią drogowcy, nie powinno więc w znaczący sposób wpłynąć na ruch w ciągu al. Grunwaldzkiej.
- Przesunięcie przejść przez dwie jezdnie wynika z faktu, że sygnał zielony na obu przejściach załącza się w innym momencie cyklu. Niestety, wielu ludzi ma taką przypadłość, że z jakiegoś powodu patrzy się w głąb, nie widząc tego, co wyświetla najbliższy sygnalizator. Z tego powodu mieliśmy kilka dość groźnych wypadków - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.
Nowa zebra będzie nietypowa, bo część skrzyżowania zostanie wymalowana ukośnie do osi jezdni, a nie jak zwykle - prostopadle. Dlaczego?
- Przepisy dopuszczają skos do 30 stopni. Zrobiliśmy przejście po skosie, aby skrócić drogę przejścia i przejazdu, a także żeby uniknąć dziwnych załamań chodnika lub drogi rowerowej. Tym bardziej, że w tym układzie byłoby to załamanie takie, że pieszy nie obserwowałby nadjeżdżających pojazdów, ale miał je "na plecach".
I z formy, i z samego faktu, że przejście wreszcie się pojawi cieszy się Jakub Raciborski - mieszkaniec Oliwy, od początku zaangażowany w powstanie przejścia przez Grunwaldzką.
- Dzięki przejściu znacznie skróci się mieszkańcom droga do sklepów po drugiej stronie ulicy. Oczywiście zyskają też pracownicy OBC i Bimetu. Większość złożonych podpisów pod moją petycją o utworzenie przejścia pochodziło właśnie od pracowników Bimetu. To dobra wiadomość dla naszej dzielnicy - mówi Raciborski.
Wraz z przejściem dla pieszych obok pojawi się też przejazd dla rowerzystów. Inwestycja ma kosztować od 50 do 100 tys. zł. Trwają rozmowy, by część prac sfinansował Bimet i kompleks OBC. Prace zaplanowano na wiosnę lub lato 2018 r.
Miejsca
Opinie (212) 3 zablokowane
-
2018-03-13 09:46
ukośnie, by skrócić drogę przejścia?
uczono mnie w szkole podstawowej, że najkrótszy odcinek między dwoma równoległymi to odcinek prostopadły do nich.
- 5 1
-
2018-03-13 09:54
"Ostatecznie drogowcy dali się jednak przekonać....."
hehehe, kto mieszka w gdańsku od wielu lat wie co to oznacza ......
- 10 0
-
2018-03-13 10:06
ciekawe jak sobie trase skrócą jak tam nawet chodnika nie ma między Grunwaldzką a Wita Stwosza (1)
- 5 3
-
2018-03-13 14:44
Ale będzie ul. Nowa Sudecka
- 2 1
-
2018-03-13 10:47
gdańsk to patologia z budyniem na czele
- 3 3
-
2018-03-13 10:48
Wcale nie jest pierwsze! (1)
Przejście powinno być jak najkrótsze.
I wcale nie jest pierwsze - jedno jest Sopocie od stacji SKM Kamienny Potok przez al. Niepodległości w stronę morza.- 4 1
-
2018-03-13 14:40
w Gdańsku też jest
- 0 0
-
2018-03-13 10:48
(1)
jak mam jechać do gdanska to jest dla mnie wielka kara
- 3 3
-
2018-03-13 11:45
jak bym tyle czasu stął w korkach w Gdyni, to też bym sie wqrzył wiedząc że mam jeszcze odstać w Gdańsku
- 3 0
-
2018-03-13 11:06
kolejny idiotyzm wymyślony przez ZDiZ już w tej chwili Oliwa zakorkowana jak Wrzeszcz (3)
a TRISTAR który miał sprawić ruch , że samochodowy będzie płynny to wyrzucone setki milionów złotych
- 11 8
-
2018-03-13 14:45
Jedynym rozwiązaniem znanym na świecie, które upłynniło ruch samochodowy (2)
Było póki co w tysiącach przypadków...ograniczenie ruchu samochodowego.
Poczytaj trochę, pojeździj po świecie, popatrz na otaczającą Ciebie rzeczywistość.- 6 0
-
2018-03-13 17:11
(1)
tylko że w innych krajach ludzie mają alternatywę a u nas rozbiera się linie kolejowe(za mało ścieżek rowerowych) a potem ze zdziwieniem obserwuje się przyrost aut w mieście
- 3 0
-
2018-03-13 19:21
fakt, w Nowym Porcie brzózki i topole grubsze jak moje ramię zdążyły juz wyrosnąć na torach peronu... a tor do Oksywia ledwie widać w krzakach, a ludziska muszą marnować czas i nerwy w korkach na Estakadzie, "przez dyletację"
- 1 0
-
2018-03-13 11:15
czas światła zielonego (1)
Projektującemu te przejścia sugeruję przespacerować się przez już istniejące przejścia w tym miejscu - jak na przykład na krzyżówce Grunwaldzka, Kołobrzeska, Bażyńskiego i wyciągnąć wnioski. W szczególności sugeruję przespacerować się przez przejścia w poprzek grunwaldzkiej i odpowiedź na pytanie:
a) dlaczego ludzie biegną zazwyczaj przez te przejścia,
b) dlaczego przejścia nie są symetryczne czasowo - czyli np. Alchemia - McD - idzie się z przerwą po środku, McD - Alchemia - trzeba biegnąć, by nie stać przez kolejne światła
c) czy powinna być zielona strzałka przy przejściu Piotr i Paweł - Hala Oliwia - i czy jest to bezpieczne.
Prawda jest taka, że czas zielonego światła wzdłuż Grunwaldzkiej jest tak żyłowany, że pasy powinny być jak najkrótsze by jak najszybciej po nich przejść lub przebiec...- 11 1
-
2018-03-13 14:47
Niby masz rację
Tylko to nie piesi powinni mieć łaskawie szansę przebiec w popłochu przez jezdnię, a auta powinny wystarczająco długo stać na czerwonym, aby piesi spokojnie przeszli. A to dlatego, że ludzi jest zwyczajnie więcej niż aut.
- 3 0
-
2018-03-13 11:27
Tunel (2)
Dlaczego nie robi się tunelu pod pachołkiem. Raczysko pomału zjada oliwiaków. Tysiące ludzi codziennie w korkach. Róbcie coś ludzie !!!!!!
- 2 9
-
2018-03-13 16:07
Niech się przesiądą do autobusów lub PKM (1)
- 3 0
-
2018-03-13 19:24
chodzi gł. o sopociakow
mogą se otworzyć szlaban na Reja- 1 1
-
2018-03-13 11:34
No wreszcie. A Blachosmrodom mówimy NIE.
- 8 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.