• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piramowicza: liczba wypadków i kolizji maleje od 2019 roku

Szymon Zięba
28 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Temat utrudnień dla kierowców wynikających ze zmiany kierunku ruchu na Piramowicza jest wciąż aktualny. Mimo zmniejszonej przez epidemię liczby pojazdów na drogach Trójmiasta, na al. Hallera i na skrzyżowaniu z Kliniczną tworzą się spore zatory aut, często blokujących skrzyżowanie. Sprawa jest sporna, na bezpieczeństwo w miejscu różnie patrzą kierowcy i rowerzyści. Tym razem postanowiliśmy przeanalizować sytuację z perspektywy użytkowników jednośladów.



Jakie rozwiązanie w okolicy Piramowicza jest optymalne?

Przypomnijmy: 31 lipca odwrócono ruch na ul. Piramowicza. Zmiana budzi kontrowersje wśród kierowców, którzy narzekają na korki w okolicy, ale jednocześnie chwalona jest przez rowerzystów - ich zdaniem zmiana znacznie poprawiła bezpieczeństwo.

W tej sprawie napisał do nas czytelnik, rowerzysta, który - jak relacjonuje - trzy lata temu został w okolicy potrącony przez samochód.

- Przed momentem zdarzenia jechałem z prędkością ok. 20 km/h. Poruszam się ciężkim rowerem miejskim. Prowadzący auto student bardzo się spieszył na egzamin i potraktował tę ulicę jako szybki skrót na uczelnię. Istniejący już wtedy próg spowalniający nie zwiększył jego uwagi. Jedyne, co kierowca obserwował, to ruch aut na al. Zwycięstwa, a jego niższa prędkość przed wjazdem na próg tylko mnie zmyliła, ponieważ wydawało mi się, że kierowca ma zamiar prawidłowo ustąpić mi pierwszeństwa. Przeleciałem nad maską, rower skasowany. Policja na miejscu orzekła winę kierowcy - podkreśla rowerzysta.
Zanim przy DDR zainstalowano barierki, rowerzyści "ścinali" łuk trasy, co doprowadzało do niebezpiecznych sytuacji. Zanim przy DDR zainstalowano barierki, rowerzyści "ścinali" łuk trasy, co doprowadzało do niebezpiecznych sytuacji.

Wypadki i kolizje z udziałem kierowców i rowerzystów



Nasz czytelnik relacjonuje, że przez ostatnie trzy lata wielokrotnie był świadkiem wypadków i kolizji w okolicy ulicy Piramowicza i al. Zwycięstwa.

- Oczywiście równie dobrze mój wypadek mógł wydarzyć się gdzie indziej, ale to tu częstotliwość kolizji była największa. Dlaczego? Powodem jest wysokie natężenie ruchu pojazdów na ulicy Piramowicza. Ulicy, która - wraz z końcowym skrzyżowaniem - nie jest przystosowana do obsługi tak dużego ruchu. Prawdopodobieństwo wypadku w tym miejscu jest przez to wysokie, ponieważ spotykają się tam duże potoki pojazdów, a samo skrzyżowanie nie jest wyposażone w sygnalizację świetlną. I ma to dużo większe znaczenie niż sam brak widoczności, który już teraz wraz z progiem zachęca kierowców do zmniejszenia prędkości. Po zmianie organizacji ruchu w 2020 roku na powyższej ulicy piesi i rowerzyści wreszcie mogą spokojnie i bezpiecznie przekraczać tę ulicę - twierdzi.
Z policyjnych statystyk wynika, że ustawienie barierki miało wpływ na zmniejszenie liczby kolizji. Z policyjnych statystyk wynika, że ustawienie barierki miało wpływ na zmniejszenie liczby kolizji.

Instalacja barierki wpłynęła na bezpieczeństwo



Urzędnicy stoją na stanowisku, że wykorzystano wszystkie możliwości, mające poprawić bezpieczeństwo rowerzystów - odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza było działaniem ostatecznym.

Zanim jednak do niej doszło, zadecydowano o zamontowaniu w pobliżu specjalnej barierki, tzw. ucha, które miało uniemożliwić rowerzystom przecinanie "łuku", jaki zastosowano przy budowie drogi rowerowej - zakrzywiona trasa miała na celu zmuszenie cyklistów do zmniejszenia prędkości przy przecinaniu skrzyżowania DDR z ulicą Piramowicza. Do wielu z kolizji dochodziło bowiem nie na samej ścieżce, a "płycie", na której zatrzymują się kierowcy, ustępujący pierwszeństwa autom poruszającym się po al. Zwycięstwa.

Liczba wypadków i kolizji na skrzyżowaniu ulic Piramowicza i Zwycięstwa. Liczba wypadków i kolizji na skrzyżowaniu ulic Piramowicza i Zwycięstwa.
Od 17 grudnia ubiegłego roku, czyli od czasu zainstalowania barierek zwalniających przy skrzyżowaniu ulic Piramowicza i ZwycięstwaMapka, doszło do dwóch kolizji z udziałem rowerzystów. Wcześniej, od 2018 roku, na trasie odnotowano 21 stłuczek, przy których z reguły winę ponosili kierowcy. W lipcu - ze względów bezpieczeństwa - urzędnicy odwrócili ruch na ul. Piramowicza, co wywołuje mocny sprzeciw kierowców.

Propozycje zmian, by rozładować korki



Autor listu przyznaje, że zmieniona organizacja ruchu w tym miejscu wpłynęła na sytuację kierowców. Jego zdaniem jednak, aby zminimalizować uciążliwości, należałoby rozważyć wydłużenie czasu wyświetlania zielonego sygnalizatora dla wylotu z al. HalleraMapkadokonać segregacji ruchu: chodzi o przyporządkowanie każdego z pasów na skrzyżowaniu al. Hallera ze Zwycięstwa do jednego z kierunków ruchu.

Wówczas lewy pas trasy przeznaczony byłby dla kierowców poruszających się w stronę Śródmieścia, natomiast prawy umożliwiałby poruszanie się wyłącznie w kierunku Wrzeszcza.

Urząd poinformował o rozważeniu takiej opcji, ale dopiero w przyszłym roku. Powodem są skargi kierowców i motorniczych Gdańskich Autobusów i Tramwajów, którzy kilka tygodni temu skierowali pismo do wiceprezydenta Piotra Grzelaka, postulujące o przywrócenie "starej" organizacji ruchu na Piramowicza.

Wydaje się, że wprowadzenie tych zmian równolegle z odwróceniem kierunku na ul. Piramowicza byłoby dużo mniej bolesne dla kierowców. Może warto byłoby przywrócić dawną organizację na Piramowicza do czasu przeorganizowania skrzyżowania na Hallera? Konsultacje społeczne i wypracowanie optymalnego wspólnego stanowiska jest zawsze trudne, ale namawiamy Urząd Miasta Gdańska do podjęcia się takiej dyskusji, zwłaszcza że wszystkie strony przedstawiły już swoje argumenty.

Opinie (243) 8 zablokowanych

  • Czy ulice są po to (6)

    aby były w 90% puste i nie spełniały swojej funkcji?

    • 8 7

    • Tak

      takie np BUSpasy.

      • 1 0

    • tak. (4)

      mniej smrodu, mniej hałasu. same korzyści... niech służą zaopatrzeniu i służbom.

      • 4 2

      • (3)

        Jakie tam masz zaopatrzenie i jakie służby?

        • 1 3

        • Akurat na tej ulicy

          żadne zaopatrzenie nie przyjeżdża bo nie ma tutaj żadnych sklepów.

          • 1 2

        • (1)

          np. karetka jak ktos zasłabnie, straz jak cos sie zapali. np. dostawczak z lodowka ze sklepu. ... po to jezdnie muszą być.. ale dla prywatnych samochodow nie koniecznie

          • 3 2

          • ciekawa teoryjka dla kogo maja być jezdnie. może napisz od razu że tylko dla ciebie czyli rowerzystów.

            • 1 2

  • (10)

    nawet na filmie widać jak rowerzystka mimo niewielkiej prędkości tnie szykanę przez chodnik. "zawodowcy" śmigają na wprost po chodniku nie zwalniając w ogóle.

    • 14 9

    • (8)

      dlaczego na tej samej wysokości samochody al. Zwycięstwa mogą jechać na wprost bez żadnych szykan a rowerzystom zrobili barierkę w poprzek głównej magistrali rowerowej miasta?

      • 7 5

      • (3)

        bo stojąc w samochodzie przed linią zatrzymania rowerzysty nie dojrzysz.

        • 2 4

        • Jch

          Właśnie dlatego kierowca ma jechać do końca Hallera

          • 1 1

        • Na szczescie masz obowiazek dojrzec i przepuscic tylko tych, ktorzy znajduja sie na przejezdzie i wlasnie na neigo wjezdzaja.

          • 1 0

        • jak by trasa była prosto to byłoby wszystko doskonale widać

          no chyba że masz 5m maskę ;)

          • 1 0

      • Bo Zwyciestwa nie przecina tor kolejowy, a Twoj chodnik przecina ulica Piramowicza.

        W Polsce obowiazuje polskie prawo. Oczywiscie tylko teoretycznie, ale my tu wlasnie teoretyzujemy.

        • 0 0

      • (2)

        ten kawałek chodnika wydzielony na drogę rowerową nazywasz "główną magistralą rowerową" ?!

        • 5 1

        • a masz w gdansku lepsze? (1)

          • 1 1

          • w Gdańsku lepszą magistralą jest ddr wzdłuż Alei P. Adamowicza

            DDR wzdłuż Alei Zwycięstwa jest jedną z najczęściej wykorzystywanych przez mieszkańców jeżdżących rowerem arterii ruchu cyklistów, kolarzy i innych amatorów jazdy na małych kółkach. To można łatwo potwierdzić sięgając po dane na temat liczby przejazdów wzdłuż Alei Zwycięstwa w ostatnich latach.

            • 1 1

    • no właśnie, a weź się teraz jeszcze tam wymin z innym rowerzystą.

      • 0 2

  • Plaga (3)

    Rowerzysci w mieście to plaga i oaza chamstwa

    • 11 14

    • Najlepiej to wszystkich do jednego wora. Bo kierowcy to święci... (1)

      • 3 2

      • Polacy to plaga, oaza chamstwa, arogancji i bezdennej glupoty.

        Owszem, najlepiej wszystkich do jednego wora, skora istotna wiekszosc skladu tego wora spelnia zadane kryteria.

        • 2 0

    • dokładnie to samo można napisac

      o kierowcach, pieszych, hulajnogarzach....

      • 4 1

  • Kolejny tekst potwierdzający potrzebę uruchomienia w Gdańsku panelu obywatelskiego

    zajmującego się rozwiązywaniem problemów komunikacyjnych mieszkańców - źródłem największej liczby sytuacji konfliktowych w mieście. Bez tego dominacja samochodów nie zostanie podważona, mimo wprowadzenia sensownych zapisów o potrzebie priorytetowego traktowania pieszych i rowerzystów w procesie kształtowania infrastruktury miejskiej Gdańska i całej metropolii trójmiejskiej. Pisanie tekstów autorów, którzy milcząco zakładają istnienie w mieście zwalczających się plemion rowerzystów, kierowców i pieszych nie mających części wspólnych nie prowadzi do dobrych rozwiązań ani poprawy jakości debaty publicznej na ważne tematy.

    • 2 4

  • (2)

    Zwolnić barana ktory zmienił kierunek ruchu.

    • 6 5

    • poprostu powinni podawac nazwiska urzedników

      • 3 1

    • Czuj się zwolniony

      • 0 2

  • szokujące ilości liczone w tysiącach (1)

    ...

    • 6 1

    • brakuje danych o setkach rowerzystów korzystających z tej DDR dziennie i tygodniowo

      • 0 0

  • badania (1)

    te badania i analizy bylo trzeba robic zanim sie tam zrobilo sciezke rowerowa

    • 8 4

    • badania i analizy trzeba prowadzić zarówno przed jak i po wprowadzeniu zmian

      w układzie infrastruktury miejskiej. Jak na razie badania wykazują, że ruch rowerów dynamicznie rośnie, a liczba przejazdów samochodem w okresie walki z pandemią znacznie spadła. Warto te procesy wspierać i tworzyć miasto bardziej przyjazne dla ludzi rezygnujących z samochodu na rzecz mniej emisyjnych i terenochłonnych rodzajów transportu.

      • 0 0

  • A może to Pracodwacy Pomorza ostro lobbują bo miejsca do parkowania stracili? Ałałka i ojejka. (3)

    • 14 15

    • Mieszkam w pobliżu (1)

      a dokładniej w pobliżu skrzyżowania Uphagena i Piramowicza więc zapraszam cię drogi "znawco" żebyś pojawił się i zobaczył jak wygląda obecnie dojazd do mojej domu. Argumenty ze w pobliżu mieszka ktoś "ważny" lub jakiś lobbing się odbywa są typowo "januszowym" podejściem do obrony tej absurdalnej decyzji. Od kilku lat jako mieszkańcy zwracaliśmy uwagę na to aby zapewnić bezpieczeństwo na tym skrzyżowaniu wszystkim nie tylko jednej wybranej grupie. Ale to co wymyśli urzedasy to istny nobel głupoty

      • 2 3

      • jajo, zauważ że skład i liczebność tej jakoby "jednej wybranej" grupy się zmienia dynamicznie

        dzięki pandemii i innym zjawiskom korki w mieście uległy znaczącej redukcji.

        • 0 0

    • Nieprawda. Ani Pracodawcy Pomorza, ani biura przy Piramowicza 3 nie straciły miejsc parkingowych.

      Natomiast w jednym i drugim przypadku dojazd od strony Wrzeszcza został znacząco utrudniony.

      • 11 2

  • ale tak na poważnie, tyle artykułów?! Który z kolegów z redakcji mieszka w okolicy... (4)

    • 20 7

    • (3)

      bo to bzdura wymyślona przez "najmondrzejszych" decydentow która została przez życie negatywnie zweryfikowana. Ale mamy jak w PRL. Skoro komitet centralny PARTI w Gdańsku zatwierdził to tak ma być.

      • 2 8

      • ta zmiana została przez "życie" zweryfikowana pozytywnie

        liczba wypadków i kolizji uległa redukcji. Pandemia przyczyniła się do zmniejszenia popytu na przejazdy samochodem i korki na Hallera uległy skróceniu. Chyba że za "życie" uzna się tylko preferencje kierowców nie mogących wyobrazić sobie zmiany nawyków komunikacyjnych lub zrozumieć sens działań na rzecz zmniejszenia dominacji samochodów w mieście.

        • 1 0

      • Ja jestem zadowolony ze zmian. Czekam teraz na usunięcie barierki i wyprostowanie trasy

        • 4 2

      • dobra ale ile jeszcze artykułów w pakiecie?

        Nie ma istotniejszych kwestii w Gdańsku? Może wolne lokale z zasobów komunalnych, stoją, niszczeją, a ktoś mógłby wyremontować i się cieszyć... ale co tam ważny koleś

        • 3 1

  • Pan rowerzysta opisal jak doprowadzil do kolizji, tylko jakos kontekst mu sie pomylil :)

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Raport z Trójmiasta

Byłeś świadkiem niezwykłego zdarzenia? Dodaj raport

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ACC?

 

Najczęściej czytane