• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do 9 zł/h na miejskich parkingach w centrum

Patryk Szczerba
8 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zmiany mają dotyczyć centrów miast, gdzie samochodów, zwłaszcza w wakacje, z roku na rok można zobaczyć coraz więcej. Zmiany mają dotyczyć centrów miast, gdzie samochodów, zwłaszcza w wakacje, z roku na rok można zobaczyć coraz więcej.

Sejm przyjął nowelizację ustawy pozwalającej samorządowcom naliczać opłatę parkingową w wysokości nawet 9 zł w centrach miast. Dodatkowe strefy parkingowe, funkcjonujące także w soboty mogą pojawić się w kilkudziesięciu miastach w Polsce, w tym w Gdańsku i Gdyni.



Czy wyższe opłaty za postój w centrach dużych miast to dobry pomysł?

Nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zakłada m.in. wprowadzenie dodatkowych tzw. śródmiejskich stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic.

Maksymalna możliwa stawka za parkowanie w Gdańsku i Gdyni 9 zł



Początkowo projekt zakładał wprowadzenie stref w największych aglomeracjach - powyżej 200 tys. mieszkańców. Na wniosek samorządowców ten próg obniżono. Zmiany mogą dotyczyć mieszkańców kilkudziesięciu polskich miast, w tym Gdańska i Gdyni.

Czytaj też: 'Potrzebne identyfikatory na Orłowskiej'

Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.

Czym będzie wyróżniać się nowa strefa parkingowa?

- Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście" - można przeczytać w projekcie ustawy.
Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami, co wzbudzało przez kilka miesięcy sporo kontrowersji w Trójmieście.

Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.

Zobacz też: Galeria "mistrzów" parkowania w Trójmieście

Progresywne narastanie opłat



Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.

Najbliższy czas pokaże, czy władze Gdańska i Gdyni podniosą stawki. W zeszłym roku urzędnicy odnosili się do sprawy sceptycznie.

- Co z terenami wokół generatorów ruchu? Czy Sopot lub Hel nie mają podobnych problemów? Niestety, proponowane zmiany wpisują się w mentalność i sposób działania obecnego rządu: my tutaj w Warszawie wiemy lepiej, jak rozwiązać Wasze, tam na dole, problemy - napisał w marcu 2017 roku na Facebooku Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj również: nawet 9 zł za parkowanie w centrum Gdańska i Gdyni

Urzędnicy odpowiedzialni za drogi przyznawali z kolei, że potrzebne są analizy w tej sprawie.

- O podniesieniu stawek za parkowanie mówiło się od dawna, teraz otwiera się taka możliwość, ale trzeba ją dobrze przemyśleć - komentował rok temu Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Miejsca

Opinie (652) 6 zablokowanych

  • Podatek drogowy do zwrotu (4)

    Niech płaca rowerzyści i piesi. Oddać hajc złodzieje.

    • 38 14

    • (3)

      Podatek drogowy nie trafia do miasta

      • 9 5

      • Słusznie (2)

        Co nie znaczy, że do gmin i powiatów nie trafiają środki wyrównawcze z budżetu centralnego z podziału akcyzy. No ale to trzeba wiedzieć coś więcej, niż się w fanzinie dla cyklistów wyczyta.

        • 9 5

        • trollu jedenastu nicków (1)

          do budżetu drogowego, złożonego z podatku drogowego i akcyzy, jeszcze sporo VATu idzie. Nawet więcej, niż z paliw płynnych. Ale do zrozumienia tego to trzeba mieć więcej zwojów mózgowych niż kół.

          • 3 3

          • I ty płacisz ten VAT

            Przy zakupie pompki do roweru

            • 3 1

  • (2)

    Bogatych będzie stać. Przynajmniej ładniejsze samochody będą stać na parkingach w śródmieściu.

    • 23 10

    • (1)

      Czyli jest za tanio. Opłata powinna być proporcjonalna do wartości samochodu.

      • 6 5

      • Raczej odwrotnie proporcjonalna. Nowe BMW 7, Mercedes S, Tesla itp powinny stać bezpłatnie, bo to tylko zdobi miasto. Stary passat powinien płacić 100 zł za godzinę.

        • 2 3

  • PiS rządzi...

    Chcieliście PiSu, to nie narzekajcie i głosujcie na Kacpra!

    • 22 19

  • Po wyborach dostrzegą geniusz tego rozwiązania i zapomną o swoim deklarowanym sceptycyzmie.*

    * - ironia!

    • 15 0

  • No

    Taki Sejm nie jest mi potrzebny.

    • 20 3

  • To już lepiej 4-6 zeta za postój w ścisłym centrum

    niż grodzenie niebieskimi beczkami

    • 16 7

  • Brawo PiS. Podwyzszyc oplaty do 50 pln za godzine.

    Tylko ekologiczny transport jak rower i samochody elektryczne powinien byc dozwolony w centrum. Ja mam elektryczna TESLE i bardzo sobie chwale.

    • 12 35

  • Ci co są za to nawet samochodu nie mają. Jak wprowadza to mogę jeździć autobusem ale chcę dojechać do domu w takim samym czasie i tak wygodnie co autem. A, no i bez korków poproszę.

    • 27 5

  • Cena to taka prostacka intryga posłów pis.
    Liczą na to, że samorządowcy się połakomią, ludzie obrażą i w odwecie zagłosują na pis.
    Niedługo wybory samorządowe

    • 25 8

  • Uwaga! Opłata dodatkowa to nie mandat- w żadnym wypadku nie płacić!

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku w Polsce wprowadzono białe tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane