• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do 9 zł/h na miejskich parkingach w centrum

Patryk Szczerba
8 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zmiany mają dotyczyć centrów miast, gdzie samochodów, zwłaszcza w wakacje, z roku na rok można zobaczyć coraz więcej. Zmiany mają dotyczyć centrów miast, gdzie samochodów, zwłaszcza w wakacje, z roku na rok można zobaczyć coraz więcej.

Sejm przyjął nowelizację ustawy pozwalającej samorządowcom naliczać opłatę parkingową w wysokości nawet 9 zł w centrach miast. Dodatkowe strefy parkingowe, funkcjonujące także w soboty mogą pojawić się w kilkudziesięciu miastach w Polsce, w tym w Gdańsku i Gdyni.



Czy wyższe opłaty za postój w centrach dużych miast to dobry pomysł?

Nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zakłada m.in. wprowadzenie dodatkowych tzw. śródmiejskich stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic.

Maksymalna możliwa stawka za parkowanie w Gdańsku i Gdyni 9 zł



Początkowo projekt zakładał wprowadzenie stref w największych aglomeracjach - powyżej 200 tys. mieszkańców. Na wniosek samorządowców ten próg obniżono. Zmiany mogą dotyczyć mieszkańców kilkudziesięciu polskich miast, w tym Gdańska i Gdyni.

Czytaj też: 'Potrzebne identyfikatory na Orłowskiej'

Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.

Czym będzie wyróżniać się nowa strefa parkingowa?

- Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście" - można przeczytać w projekcie ustawy.
Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami, co wzbudzało przez kilka miesięcy sporo kontrowersji w Trójmieście.

Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.

Zobacz też: Galeria "mistrzów" parkowania w Trójmieście

Progresywne narastanie opłat



Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.

Najbliższy czas pokaże, czy władze Gdańska i Gdyni podniosą stawki. W zeszłym roku urzędnicy odnosili się do sprawy sceptycznie.

- Co z terenami wokół generatorów ruchu? Czy Sopot lub Hel nie mają podobnych problemów? Niestety, proponowane zmiany wpisują się w mentalność i sposób działania obecnego rządu: my tutaj w Warszawie wiemy lepiej, jak rozwiązać Wasze, tam na dole, problemy - napisał w marcu 2017 roku na Facebooku Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj również: nawet 9 zł za parkowanie w centrum Gdańska i Gdyni

Urzędnicy odpowiedzialni za drogi przyznawali z kolei, że potrzebne są analizy w tej sprawie.

- O podniesieniu stawek za parkowanie mówiło się od dawna, teraz otwiera się taka możliwość, ale trzeba ją dobrze przemyśleć - komentował rok temu Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Miejsca

Opinie (652) 6 zablokowanych

  • Czyli nadchodzi czas zakupu auta elektrycznego. (1)

    • 9 9

    • Chyba ci się części ciała pozamieniały xD

      • 2 1

  • Drogi suwerenie - placa minimalna 9,50 PLN/h (netto). Parkowanie 9 PLN/h. (7)

    Do kompletu w Trojmiescie konajaca komunikacja.

    Niewolnicy chociaz jedzenie dostawali za pracy, u nas bedzie sie pracowac na parkowanie+50 groszy/h na zycie.

    • 32 5

    • Płaca minimalna 9,50, a bilet na autobus 3,20zł (1)

      • 6 3

      • na ten autobus, który nie przyjedzie?

        • 1 1

    • (2)

      Nie ma na szczęście obowiązku parkowania samochodu w ścisłym centrum, więc ta opłata jest dość prosta do uniknięcia - wystarczy nie pchać się autem pod same drzwi!

      • 7 7

      • (1)

        A gdzie są drzwi do centrum??

        • 5 4

        • To ty nie wiesz?

          • 0 2

    • ale tej opłaty na razie nie wprowadzono

      A uchwalił to rząd

      • 1 1

    • masz od pana swojego +500

      kup se łachmany i kasze.

      glosujesz na unie wolnosci to nie dziw sie ze jestes palestynczykiem.

      • 7 6

  • (2)

    3miasto bez pisu

    • 46 19

    • (1)

      Bez PO-PiS

      • 5 4

      • 4 do odstrzału

        • 0 0

  • (2)

    Bogatych będzie stać. Przynajmniej ładniejsze samochody będą stać na parkingach w śródmieściu.

    • 23 10

    • (1)

      Czyli jest za tanio. Opłata powinna być proporcjonalna do wartości samochodu.

      • 6 5

      • Raczej odwrotnie proporcjonalna. Nowe BMW 7, Mercedes S, Tesla itp powinny stać bezpłatnie, bo to tylko zdobi miasto. Stary passat powinien płacić 100 zł za godzinę.

        • 2 3

  • Chore wymysły

    To oznacza tylko jedno że tam ktoś chyba upadł na głowę !!!! Ja się pytam kto dał im takie prawo decydowania o większości ??? Miasto jest współwłasnością mieszkańców a nie własnością urzędników tylko pełniących służbę na rzecz miasta !!! którzy powinni podporządkować się woli większości mieszkańców a nie robić co im się podoba bo może to być ich ostatnia kadencja !!!!!

    • 5 5

  • No nie (1)

    Już teraz bardzo ograniczam swoje wyjazdy do centrum miast
    Większość instytucji i urzędów jest w centrum ...niestety durne urzędasy tego nie wiedzą ?
    Opłaty za parkowanie to dla mnie niepotrzebny wydatek
    Lokale usługowe , sklepy teraz w sezonie mogą liczyć na turystów pozostałe 3/4 roku pozostajemy my mieszkańcy ...ale my odzwyczajamy się od wypadów do centrum
    Zamykajcie interesy róbcie z centrum turystyczną pustynię a budyniopodobni pójdą na bezrobocie

    • 3 5

    • I powiedz mi jak łatwo jest znaleźć miejsce pod tym urzędem?

      • 2 0

  • Trójmiasto jest zaściankiem europy jestesmy przynajmniej 12 lat zacofani przykladem jest Hiszpania te problemy motoryzacyjne (5)

    Stolica Andaluzji przeżywała to, co dziś znamy z naszych miast – samochodowy boom, który zaczął ją przytłaczać. Wówczas, w 2006 roku, stwierdzili ze jedynym wyjściem jest ograniczenie ruchu blachosmrodów w mieście i likwidacja miejsc parkingowych!!A rozbudowanie sieci drug rowerowych w sumie zlikwidowali 5 tysięcy miejsc parkingowych i rozbudowali siec dróg rowerowych.To samo wiele lat wcześniej zrobiły wszystkie zachodnie kraje .W każdym zachodnim kraju eliminuje sie stopniowo w mieście prywatny ruch blachosmrodów

    • 7 7

    • Cała zachodnia Europa to przechodziła na przełomie lat 70 i 80

      Zobaczcie jak teraz wyglądają centra miast w takim Amsterdamie czy Kopenhadze

      • 5 3

    • Niezly manipulant z Ciebie hahahaha

      Po pierwsze to w internecie krazy plotka, ze to Krakow zliwkidowal 5 tys miejsc parkingowych a w rzeczywistosci 3 tys i to nie zlikwidowal tylko byly niezgodne z prawem.
      Po drugie bylem ostatnio w Hiszpanii i Portugalii i takiego natloku samochodow jak tam to u nas prawie nie ma.

      Wiec jak juz chcesz udawac bystrego to chociaż troche sie przygotuj. Bo inaczej wygladasz jak profesjonalista z PiS.

      • 3 2

    • zaściankowym tak! w zatrudnianiu szkodników w zarządach tak jek dzieje się to w Transporcie Miejskim

      wystarczyło by uwolnić od chorych pomysłów- zwolnić nieudaczników, którzy dzięki " plecom" , układom nie wiem czym jeszcze sa trzymani w zarzadach

      • 0 2

    • Dróg

      • 3 0

    • Sam jesteś zaściankiem

      I podpisuj się nikiem LG, bo wtedy będzie jasne kogo reprezentujesz

      • 3 0

  • (2)

    U mnie to działa tak:

    jeśli już naprawdę muszę zapłacić za parkowanie, traktuję kwotę jako wydatek i ograniczam inne.

    W związku z tym nie kupię loda dziecku (tylko gdzie indziej i kiedy indziej), nie kupię sobie czegoś do picia, śpieszę się z powrotem do samochodu rezygnując z przejścia po sklepach.

    Jestem przekonana że z powodu płatnego parkowania cierpi handel, co widać zresztą po trupie zwanym CH Madison.

    Niech miasto podnosi ceny a ze sklepami w Gdańsku stanie się to, co z Wrzeszczem sprzed czasu kilku centrów z bezpłatnym parkowaniem przez godzinę. Zostaną jakieś banki i to wszystko.

    • 7 6

    • A ja wogole nie place za parkowanie. Nie podchodze nawet do parkometru.

      Za kazdym razem 5zl lub wiecej. W skali roku pewnie z 1000 zl by sie uzbieral. Efekt ? Cala kasa w kieszeni. Ani razu nie bylo mandatu i tak od lat. A nawet jakby bylo 50 zl ...to chyba sam rozumiesz co sie bardziej oplaca.

      • 0 3

    • A ja zrezygnuję z samochodu i za to kupię wszystko to co wymieniles

      Każdy z nas wyjdzie swoje. Ty wolisz płacić za parking - twoja sprawa, przynajmniej będziesz miał większe szanse na znalezienie wolnego miejsca. Ja się przesiądę w tramwaj i wszyscy będziemy zadowoleni.

      • 4 1

  • 500+

    Teraz zobaczymy czy Gdańsk też uczestniczy w programie 500+ . Akurat na wybory jak znalazł test dla Gdańska.

    • 0 3

  • Wróciłem z Grecji, tam parkuje się gdzie jest miejsce, mandatami raczej nie karzą (1)

    Tam jeszcze czuje się wolność , są owszem płatne parkingu np 3 euro za cały dzień.

    • 3 2

    • Grecja nie jest przykładem do naśladowania

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaki bilet należy kupić, aby poruszać się komunikacją miejską po całym Trójmieście?

 

Najczęściej czytane