• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Trójmieście powstanie mobilna stacja tankowania LNG

mJ
6 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Paliwo LNG transportowane jest wielkimi statkami, a następnie klasycznymi cysternami. Powstająca mobilna stacja ma nieco zmienić system dystrybucji LNG. Paliwo LNG transportowane jest wielkimi statkami, a następnie klasycznymi cysternami. Powstająca mobilna stacja ma nieco zmienić system dystrybucji LNG.

Na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni powstanie mobilna stacja służąca do tankowania skroplonego biogazu (bio-LNG) lub gazu ziemnego (LNG). Pojazd powstanie w Trójmieście w połowie przyszłego roku.



Pod pojęciem stacji tankowania "na kółkach" kryje się innowacyjny pojazd o masie dopuszczalnej wynoszącej do 3,5 tony. Mobilny punkt umożliwi zastosowanie LNG jako alternatywnego źródła energii na większą skalę, poprzez sprzedaż i dostarczenie małych ilości paliwa lokalnym, detalicznym odbiorcom, m.in. w transporcie publicznym, małym jednostkom pływającym, zakładom produkcyjnym czy biurowcom.

Stacja zostanie zbudowana w połowie przyszłego roku na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

Aktualnie paliwa LNG i bio-LNG transportowane są potężnymi statkami, a następnie klasycznymi cysternami przeznaczonymi do przewożenia ciekłego gazu ziemnego. Mobilna stacja ma zmienić system dystrybucji LNG. Dzięki niej niewielkie ilości skroplonego bio-LNG lub LNG (do kilkuset litrów) będą mogły być transportowane od wytwórcy - bezpośrednio z biogazowni, która ma skraplarnię, lub ze stacji tankowania - do lokalnego odbiorcy.

- To absolutna nowość na rynku dystrybucji ciekłego metanu jako alternatywnego źródła energii. W pojeździe o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony zostanie zastosowany pojemnik kriogeniczny nowej generacji (bezpróżniowy). Powstanie mobilna stacja tankowania skroplonego metanu o temperaturze -163 stopni Celsjusza, powstałego z gazu ziemnego (LNG) lub biogazu (bio-LNG) - wyjaśnia Paweł Warszycki z Hanzeatyckiego Instytutu Przedsiębiorczości i Rozwoju Regionalnego przy Uniwersytecie w Rostocku.
Czytaj także:

Pływający terminal gazowy na akwenach gdańskiego portu



Dzięki innowacyjnej stacji uwolniony zostanie potencjał LNG dla części rynku, która do tej pory nie miała możliwości korzystania z tego źródła energii.

Przetarg na stworzenie pojazdu do dystrybucji paliw LNG wygrało konsorcjum dwóch firm - Baltic Engineering Flare GmbH oraz Ferdinand Schultz Nachfolger Fahrzeugbau GmbH. Właścicielem stacji będzie Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, jednakże będzie ona wykorzystywana w szerokim zakresie jako prototyp służący demonstracji możliwości technicznych. Prototyp mobilnej stacji tankowania paliw LNG ma powstać do końca czerwca 2022 roku.

Mobilna stacja będzie nie tylko innowacyjną i funkcjonalną formą dostarczania niskoemisyjnego, alternatywnego źródła energii, ale przyczyni się także do realizacji strategii energetycznej Polski, która zakłada m.in. wzrost udziału Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) we wszystkich sektorach gospodarki, a także gazu w miksie energetycznym (do 17-33 proc. w 2030 roku).

Projekt jest realizowany przez ośmiu partnerów z Polski, Niemiec i Litwy, w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020. Mobilna stacja tankowania paliw LNG to jedna z czterech pilotażowych inwestycji powstających w ramach projektu.

Czytaj także:

Litr gazu za ponad 3 zł. Ceny paliw szaleją

mJ

Miejsca

Opinie (28)

  • bez jaj, popłuczyny po IM

    Juz widzę, że to truchło, czyli Instytut Morski wchłonięty przez Uniwersytet Morski zrobi coś takiego. Przecież, tam wszyscy sensowni pracownicy już odeszli, głównie do MEWO, a reszta to............
    Śmiech na sali. Kto to zrobi? Burciu, czy też główny dyrcio? Totalna kicha, no chyba, że trzeba po prostu zjeść unijną kasę.

    • 0 0

  • (10)

    Czytam ten artykuł i nic nie rozumiem.

    Uniwersytet Morski buduje samochód - cysternę do wożenia skroplonego gazu od wytwórców, których nie ma do odbiorców, których nie ma.
    Bo na lądzie jest już całkiem niezła technologia dystrybucji metanu, nazywa się rury z gazem. Zbiornik lng pod biurowcem? Świetny pomysł w razie awarii prądu czy pożaru.

    A jak ktoś chce mieć zbiornik z gazem, to proszę bardzo lpg, nie wymaga chłodzenia do -160 stopni.

    Ale jest hajs w programie współpracy to się go weźmie. Będzie samochód, który robi ping, nikt nie będzie zadawać pytań.

    • 46 2

    • Detaliczny rynek LNG ma ogromny potencjal (2)

      Wszelkie zastosowania wyspowe do kogeneracji maja tutaj ogromny potencjal. Metan skroplony (LNG) posiada 600 raz wiecej energii w tej samej objetosci co gaz. LNG ma temperature -163 C i poziom efektu boil-off zalezy od charakterystyki zbiornika kriogenicznego. Dodatkowo dochodzi temat skraplania biogazu. Slowem... ma duzo wiekszy potencjal niz by sie moglo niektorym wydawac i duze firmy paliwowe wlasnie nad tym tematem siedza - zwlaszcza w kontekscie strategii EU dla metanu.

      • 1 0

      • (1)

        Pozdrawiamy przedstawiciela uczelni. Jeden fakt bez znaczenia na początek, potem same gdybanie.

        Co ma gęstość energetyczna lng do czegokolwiek. lpg ma w sobie 20% więcej energii a nie wymaga zbiornika kriogenicznego. Nie mówiąc o benzynie czy dizlu gdzie masz 50-70% więcej energii.

        I co to w sumie znaczy "dodatkowo dochodzi temat"? To nie jest tak, że jak trzeba skroplić to się kupuje maszynę do skraplania i już? I takie maszyny istnieją od lat?

        • 0 0

        • Nie jestem przedstawicielem uczelni. Przykro mi. Jesli zas mowimy o skraplaniu biogazu, to nie jest to temat znany od lat. Skraplarnie takie istnieja dopiero od kilku lat i na palcach jednej reki mozna policzyc firmy, ktore w EU oferuja takie rozwiazanie. Ma to jednak wplyw na kwestie modelu biznesowego i tutaj jest ogromne pole do rozwoju.

          • 0 0

    • (4)

      Przypomnienie: LNG - Liquified Natural Gas - czyli inaczej płynny metan.
      Rury są niezłe ale nie tak mobilne jak ciężarówka. No i nie przesyłają LNG tylko już odparowany gas. Możliwe że istnieją odbiorcy którzy wolą dystrybucję paliwa w ten sposób, bo zbiornik LNG mieści znacznie więcej gazu niż zbiornik ciśnieniowy.
      LNG z tego co mi wiadomo jest niepalny, zwłaszcza tak schłodzony. Problem z takowym zbiornikiem byłby tylko z gazem który naturalnie by odparował, bo zwiększałby ciśnienie w samym zbiorniku.
      Zbiornik ciśnieniowy metanu również nie wymaga chłodzenia.

      • 6 0

      • Racja, (2)

        Absolutna racja. Efekt boil-off czyli odparowywania zalezy od charakterystyki zbiornika i zastosowanych rozwiazan.

        • 1 0

        • (1)

          I warunków zewnętrznych. W stacjonarnych zbiornikach nie ma to większego znaczenia, ale np. na statkach warunki panujące na morzu mają już widoczny wpływ. Zastanawiam się czy podobny problem występuje dla tych mobilnych ciężarówek i jakie rozwiązania utylizacji BOGu stosuje. Dual-Fuel?

          • 0 0

          • W ciezarowkach albo sie spala bezposrednio albo do atmosfery. Istnieja tez, o ile sie orientuje opcje ze zbiornikiem do "zbierania" odparowanego gazu. Jesli chodzi o warunki zewnetrzne, to oczywiscie zbiorniki sa konstruowane dla tych z wysokimi temperaturami. Generalnie jednak chodzi o to, jakim sposobem bedzie rozwiazana kwestia boil-off, a nie "czy".

            • 0 0

      • No cię proszę. lng niepalny? Jest tak niepalny jak benzyna.

        Problem tylko z gazem, który odparował? no fajnie, tylko bez chłodzenia cały lng odparuje więc to chyba nie jest tylko.

        jak piszesz że zbiornik ciśnieniowy _również_ nie wymaga chłodzenia to te również do czego się odnosi?

        • 0 0

    • Nic nie rozumiesz (1)

      Uniwersytet Morski jako jednostka naukowa pokaże jedynie nowe możliwości, a czy ktoś z nich skorzysta - to już zupełnie inna bajka

      • 2 1

      • Muszę cię zmartwić, rozwiązanie zrobią te dwie gmbh, uniwersytet jest tylko przyklejony bo wypada.

        • 0 0

  • Niech obniza ceny na stacjach i wyjdzmy z UE (3)

    Rok temu 2 zl a teraz juz 3,20... Co z tego ze sobie statki tankuja i buudja na morzu jakies stacje jak uzytkownicy aut i tak dostaja po tylku placac takie astronomcnze pieniadze... Gdyby nie unia to niebyloby sankcji na Bialorus i cena bylaby taka jaka byla, dlatego trzeba wyjsc z UE jak najszybciej.

    • 7 14

    • a wyjazd tylko na Białoruś (2)

      i super, bedziesz mogł sobie jezdzić tanio ale tylko na Białoruś

      • 2 1

      • Norwedzy też tak mają albo Szwajcarzy ? (1)

        no własnie.

        • 0 1

        • Nawet się z nimi nie porównuj

          To dojrzałe demokracje, a nie nasz autorytarny PiSland małego wodza

          • 0 0

  • Nic nowego (1)

    Na litwie pływający terminal jest już od conajmniej 10 lat. Prosciej jest wyczarterowiać statek i postawić go na redzie niż budować ża grubę pieniądze terminale. Niestety na takie pomysły nie wpadają u nas

    • 4 1

    • Litwa

      Ma już dawno tego FSRU na własność.

      • 1 1

  • Łatwo nie będzie (4)

    Kiedyś remontowa lng systems wraz z Lotosem miała wybudować stałą stację tankowania LNG przy obwodnicy, ale po śmierci prezesa Soyki plany się zmieniły i firma LNG upada. Do tego projektu wystarczy izolowany zbiornik ze stacją bunkrowania, ale musi mieć on atesty i certyfikaty np. adr, tdt, pimotu i inne, a to potrwa dłużej niż 2 lata.

    • 16 0

    • Nie wystarczy izolowany zbiornik. (2)

      LNG w temperaturze -160C będzie się ogrzewał i rozprężał.

      • 5 1

      • Boil-off to nie problem

        To zalezy od tego, jak dobrze jest zbiornik izolowany. Po drugie Boil-off to nie problem - jest kilka rozwiazan dla tego problemu.

        • 2 0

      • Skrót myślowy.

        Po to właśnie buduje się zbiornik dwu płaszczowy i izoluje między płaszczami np. perlitem aby tego uniknąć.

        • 1 0

    • dłużej tylko kto bedzie z tego korzystał?

      • 5 0

  • prawidłow nazwa to

    Morskiego Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego

    • 4 0

  • Pewnie komuś się to przyda. Ja niestety muszę do swojego samochodu, tak na przykład, pakować tylko

    benzynę i nic więcej. Pewnie że na siłę mógłbym założyć instalację gazową ale wówczas spędzałbym więcej czasu w serwisie swojej marki niż na drodze!

    • 4 2

  • Gazowiec na zdjęciu

    To myślałem że zamówimy wreszcie swoje gazowce zamiast bogacić inne nacje (a szczególnie jedną z południa Europy).

    • 5 0

  • Polska ubiła lng,cng

    Już wiele lat temu.
    Teraz ubija się LPG. Ekologia jest dla i**otów, którzy wierzą że rządom zależy na czymkolwiek poza kasa.
    Ekologia jest hot gdy się na niej zarabia.
    W przypadku LPG niezbyt, to się ubija, bo jak droższy elektryk , który 100 km przejezdza 2x drożej miałby się sprzedać.

    • 12 0

  • zatankuj energie

    pl

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście swoją siedzibę ma Mercedes-Benz?

 

Najczęściej czytane