• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Trójmieście wciąż "chrzczą" paliwo

Maciej Naskręt
26 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
aktualizacja: godz. 11:13 (28 lutego 2010)
Dwie stacje z Trójmiasta trafiły na czarną listę UOKiK Dwie stacje z Trójmiasta trafiły na czarną listę UOKiK

W ubiegłym roku na dwóch trójmiejskich stacjach sprzedawano wątpliwiej jakości paliwo - informuje raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W całym województwie pomorskim takich stacji było sześć.



Do nieuczciwej zmiany składu chemicznego paliw dochodzi najczęściej w woj. opolskim. Niewielkich nieprawidłowości  dopatrzono się na stacjach w woj. mazowieckim i podlaskim. Do nieuczciwej zmiany składu chemicznego paliw dochodzi najczęściej w woj. opolskim. Niewielkich nieprawidłowości  dopatrzono się na stacjach w woj. mazowieckim i podlaskim.
W ubiegłym roku kontrolerzy Inspekcji Handlowej wzięli pod lupę jakość sprzedawanych etylin i olejów napędowych na 82 pomorskich stacjach paliw. Badania wykazały nieprawidłowości u sześciu sprzedawców detalicznych. Dwóch z nich paliwa sprzedaje w Trójmieście.

Tegoroczny raport UOKiK informuje, iż pogorszenie parametrów paliwa na stacjach naszej aglomeracji charakteryzowało się niewłaściwą, zbyt niską temperaturą zapłonu. Kierowcy, tankujący paliwo, byli narażeni na wybuch par.

5,69 proc. z wszystkich skontrolowanych płynów napędowych w naszym województwie miała parametry odbiegające od normy określone w przepisach prawa. Nie jest to na szczęście rekord. Najwięcej słabej jakości paliwa w sprzedaży pojawiło się w zeszłym roku województwie opolskim (8,33 proc.).

Pomorskim sprzedawcom paliw trudno dogonić średnią krajową. - Niewiele ponad 3 proc. stacji skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w 2009 roku w kraju sprzedawało benzynę i olej napędowy, który nie spełniał norm jakościowych. Rok wcześniej było to 4,2 proc - podkreśla Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Od chwili uchwalenia przepisów określających normy jakości paliw i sankcji związanych z ich przekraczaniem, coraz mniej "chrzczonego" paliwa znajdujemy u dystrybutorów detalicznych, jak i hurtowników - podkreślają kontrolerzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku.

Czy skuteczniej można zapobiegać tym paliwowym nadużyciom? - Oprócz cyklicznie przeprowadzanych kontroli jakości paliwa, prowadzimy także doraźne badania, głównie na prośbę kierowców. Zmotoryzowanym najłatwiej wskazać stację, której paliwa wywołują problemy w pracy silnika ich samochodu - wyjaśnia Waldemar Kołodziejczyk, rzecznik prasowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku. - Zachęcamy kierowców do informowania o tego rodzaju problemach - dodaje.

Osoby "poprawiające" parametry paliw muszą mieć się na baczności. - Wykryte próby ingerowania w skład chemiczny etylin lub oleju napędowego skutkują zawiadomieniem prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa - przypomina Waldemar Kołodziejczyk.

Nieuczciwi sprzedawcy paliw narażają się także na procesy cywilne, bowiem "ulepszony" skład chemiczny paliw prowadzi między innymi do awarii silników aut. Właściciele czterech kółek chętniej występują z roszczeniem odszkodowania z tytułu pokrycia kosztów napraw.

Na tych stacjach w 2009 r. pojawiło się wątpliwej jakości paliwo:

Stacja Paliw Poczta Polska 80-952 Gdańsk, ul. Partyzantów 70 zobacz na mapie Gdańska
Stacja Paliw Lotos Paliwa Sp. z o.o. 81-335 Gdynia, ul. Janka Wiśniewskiego 20A zobacz na mapie Gdańska


Aktualizacja 26 lutego godz. 19:40. Oświadczenie Grupy LOTOS

Po informacji na temat wyników kontroli oleju napędowego, LOTOS Paliwa podjęły decyzję o wstrzymaniu sprzedaży pozostałego w zbiorniku paliwa, a ponowna kontrola jakości, zrealizowana na tej stacji, nie wykazała odchyleń żadnego z parametrów oleju napędowego. Prawdopodobną przyczyną obniżenia temperatury zapłonu o kilka stopni Celsjusza nie było celowe działanie, a błąd pracownika. Po tym incydencie podjęto decyzję o zaostrzeniu procedur związanych z logistyką dostaw. Kilka litrów benzyny mogło spowodować nieznaczną zmianę, która z całą pewnością nie miała żadnych negatywnych skutków dla silników tankujących samochodów.

Warto dodać, że po tym zdarzeniu nie odnotowaliśmy żadnej reklamacji dotyczącej jakości sprzedawanego oleju napędowego.

Aktualizacja 28 lutego godz. 11:10. Oświadczenie Poczty Polskiej Centrum Logistyki Oddział Regionalny w Gdańsku

Do zaniżenia zakwestionowanego przez WIIH i UOKiK parametru oleju napędowego doszło nie poprzez zamierzone działanie lecz wskutek błędu przedstawiciela dostawcy i pracownika stacji, którzy nie dochowawszy stosownych procedur podczas zrzutu paliw niezamierzenie przyczynili się do powstania domieszki benzyny w próbie oleju napędowego. Po tej przykrej sytuacji nie zanotowano reklamacji ze strony klientów jednakże zacieśnionio kontrolę wewnętrzną nad procesem realizacji i odbioru dostaw oraz współpracę z dostawcą w zakresie logistyki zaopatrrzenia dla naszego przedsiębiorstwa.


Miejsca

Opinie (158) 10 zablokowanych

  • Tanie paliwo ?

    A wiecie gdzie kupię "tańsze" paliwo ? Czerwone?

    • 0 0

  • jesli ON to polecam ON IZ - 40

    w okresie wzmożonych mrozów tankuje "ON IZ - 40" jest droższy o 20gr:
    z temp. blokady zimnego filtra na -40 stopni celcjusza,
    a temp. mętnienia ok -24 stopni celcjusza, według ostatniego świadectwa jakości, które jest do wglądu na stacji paliw.
    Marynarki Polskiej 73, następna stacja po prawej stronie za Statoiliem jadąc w kierunku Nowego Portu. Dystrybutor jest oznaczony czerwonym symbolem
    IZ -40.
    Trakt Św.Wojciecha 223/225 , na terenie dawnego ELTORU, przy odzieży roboczej ROBOD, ale nie mylić z Shellem. Mała stacja.
    Pamiętajcie, że standardowy ON zimowy ma temp. mętnienie ok. 12 stopni poniżej zera i ta temp. nas interesuje bo jeśli zrobi się mętny to już auta nie uruchomimy. Wszystkim diesel'owcom życzę bezproblemowych rozruchów zimą.

    • 0 0

  • HAHAHaHA (11)

    Stacja lotosu - OMIJAM Z DALEKA, NAJGORSZE!!! Już raz mój samochód stanął po wlaniu dieselka z lotosu na ul. Zamiejskiej. OMIJAJCIE LUDZIE LOTOS

    • 39 18

    • widać jak wiesz gdzie tankujesz (1)

      Jeśli twoja opinia jest tak obiektywna jak trafnie określona lokalizacja stacji to gratuluję. Na Zamiejskiej nie ma stacji Lotosu. Można podjechać do Shell-a i zatankować V-Power (na pewno bedzisz "szybszy" na drodze) i lżejszy bo zapłacisz za paliwo naszj rafinerii ponad 5zł i dasz zagranicznemu koncernowi uzyskać min.30% marże...

      • 1 0

      • zamiejska czy cienista co za różnica wiadomo o co chodzi

        na stacje można wjechać od cienistej i zamiejskiej

        • 0 0

    • na zamiejskiej to nie LOTOS ;-)

      • 0 0

    • pomyśl (3)

      Omijać stacje lotosu tzn omijać wszystkie stacje w województwie pomorskim. To jest proste i logiczne. Paliwo ze stacji typu Shell przeciez nie przyjeżdza do nas cysternami z niemiec!! Wszystkie stacje biora paliwo z Lotosu, trudno żeby bylo inaczej skoro rafineria jest tuż obok. A paliwa typu Racing mają dodawane dodatki (ulepszacze) ale dalej do tego samego paliwa Lotosu. I jedynie te dodatki które poprawiają jakość paliwa mogą przyjeżdzać z niemiec ( co jest zresztą ujęte w cenie, Racing 100 oktanów ponad 5 zł za litr.

      • 2 0

      • (2)

        VPower diesel nie jest z naszej rafinerii. Nie pisz bzdur i nie strasz.

        • 1 2

        • popatrz na wykaz kontraktów znaczacych Grupy Lotos i dowiesz się gdzie paliwo kupuje Shell. Koledzy mają racje - tankujesz paliwka Lotosu i może mniej ci pali lub ma lepsze przyspieszenie? Zwijać się można ze śmiechu. Choć snobistyczne podejście może kierować do zakupu pod muszelką...

          • 1 0

        • nie strasze

          tylko stwierdzam fakt, przecież nie wiozą tego paliwa z Niemiec. To jest zwykła ropa z lotosu z dodatkami Shella

          • 1 0

    • ul. Zamiejska - masakra (1)

      Zatankowałem tam po raz pierwszy i ostatni- dawno nie jeździłem na tak trefnym paliwie jak właśnie zakupionym na Zamiejskiej.

      • 2 2

      • Tak jest omijajcie tę stację LOTOSU na Zamiejskiej!!

        Przestrzegam aby nie tankować na tej stacji Lotosu. Serio tam paliwo jest bardzo słabej jakości!!! Samochód traci moc i nie zdrowo pracuje disel na tym paliwie.

        • 1 2

    • Lotos

      A ja tankuj tylko na Lotosie i chwalę sobie, bo kiedy lałem w zbiornik zimowy olej Neste, to musiałem wymienić całą instalację zasilania, tyle było wody. BP i Statoil biorą od Lotosu i zeby utrzymać cenę muszą zakombinować. Orlen to tragedia, silnik wali zaworami tak, że strach jechać, a o Shell to nawet nie wspomnę. Jedyne porządne stacje Shell są w Niemczech i Szwajcarii - odradzam Beneluks - tam jest jeszcze gorzej niz u nas. Nawet francuskie paliwo, mimo że drogie i cienkie, jest lepsze od holenderskiego czy belgijskiego Shella. Za granicą polecam stacje OMV - maja zupelnie przyzwoite paliwo i niezbyt drogo.

      • 3 0

    • Zwykle tak jest po wlaniu dieselka do benzyniaka

      ;)

      • 5 0

  • UWAZAJCIE NA STACJE LOTOS NA ORUNI GORNEJ !!!

    Tam jest pełna dowolnosc w paliwie (ze Stogów !)

    • 0 1

  • TO GDZIE W KOŃCU MAM TANKOWAĆ???

    Tankowałem na Shellu w Gdyni Wiśniewskiego i w Gdańsku przy Obwodnicy. Po zalaniu do pełna ON miałem problem z uruchomieniem silnika na drugi dzień po zatankowaniu w tych stacjach. Zmieniłem stację i obecnie tankuję w LOTOSIE przy Obwodnicy (w kierunku Gdyni). Jak na razie nie mam problemów z silnikiem, ale pojawiły się głosy na tym forum, że LOTOS ma złe paliwo. To gdzie w końcu w Trójmieście można zatankować dobry ON. Nie sprawdzałem jeszcze BP - może na Hutniczej jest dobre paliwo?
    Podajcie może jakieś sprawdzone stacje z ON.

    • 1 0

  • Orlen

    Niestety musze zweryfikowac swoja opinie o stacjach benzynowych pod szyldem Orlenu. Przy wjeżdzie na obwodnice w Gdyni miałem watpliwe szczescie zantanowac chrzczone paliowo 95 Na szczescie poza dławieniem sie samochodu, wymiana filtrów, rozebraniem silnika, paroma dniami bez samochodu i wizytą w serwisie nic wielkiego sie nie stało. Mechanik wstrzyknał ze strzykawki czyste paliwo i autko od razu obudziło sie jak nowe :) Polecam wozenie ze soba małego zapasu sprawdzonego paliwa, to pomoże dojechac do mechanika bez lawety, no i omijanie Orlenu :(

    • 1 0

  • od 2 dni (3)

    po nalaniu 95 w lotosie na świętokrzyskiej dławi mi się silnik

    • 7 8

    • to nie tylko jakość paliwa...

      Niestety paliwo to nie jedyna przyczyna...Świece, przewody WN,zapłon itd możę również dawać takie objawy

      • 0 0

    • lol

      zmień filtry

      • 5 0

    • dolej troche 98.. taka rada po za tym

      • 5 0

  • Lotos na Slaskiej UWAGA!!!!!!!! (3)

    Stacja LOTOS w Gdyni przy Slaskiej po tankowaniu nie moglem odpalic samochodu !nauczka na przyszlosc.,

    • 2 4

    • To nie jest stacja lotosu

      To nie jest stacja lotosu

      • 1 0

    • to nie LOTOS!!!!

      Kolego na Śląskiej w Gdyni nie ma stacji Lotosu. Stacje są na Kontenerowej,Janka Wiśniewskiego i w Gdyni Redłowie. Przyjżyj się dokładnie - jest pylon cenowy w kształcie fali lub logo lotosu?

      • 2 0

    • to samo co wyżej

      skoro nie mogłeś odpalić to może najpierw warto sprawdzić akumulator i rozrusznik? i czy zgłosiłeś relamację? wezwałeś policję? samochód odjechał na lawecie? czy się obudziłeś?

      • 2 0

  • Na Cienistej na Chełmie (1)

    Pierwszy dystrybutor juz bije mimo że jeszcze nic nie nalał.I wszystko w porządku jest?

    • 10 4

    • i co dalej...

      Wystarczy zgłosić reklamację a nie lamentować na forum. Jeśli odmierzacz jest niesprawny wyjdzie to podczas kontroli. Wiem jaki podejście mają koncerny do reklamacji tego typu. Zawsze podejmą działania...

      • 1 0

  • " niewłaściwą, zbyt niską temperaturą zapłonu. Kierowcy, tankujący paliwo, byli narażeni na wybuch par" - panie dziennikarzu co ma piernik do wiatraka?
    Urząd zakwestionował dwa parametry: temp. zapłonu w ON i prężność par w benzynach. Wartości przekroczeń wskazują na zmieszanie paliw letnich i zimowych - gdyż te parametry zmieniane są sezonowo (inne dla paliw letnich i paliw zimowych). Celowa zmiana tych parametrów na stacji byłaby praktycznie niewykonalna i zupełnie nieopłacalna. Najprawdopodobniej zawiódł system dystrybucji (zazwyczaj ostatnie ogniwo -czyli kierowca).
    Pisze Pan o "chrzczeniu paliwa" - to jednoznacznie kojarzy się z dolewaniem czegoś do paliwa w celu uzyskania korzyści (woda, alkohol, paliwo niższej jakości). W tym przypadku stacyjnicy tylko stracą z powodu błędu ludzkiego a dla kierowców te parametry w praktyce będą nieodczuwalne. I na koniec: KIEROWCOM NIE GROZI WYBUCH PAR!!!!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Q30, Q50, Q60 - to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane