• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W życie weszła norma spalin Euro 6d. Będą ograniczenia i kary

mJ
2 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Unia Europejska wprowadziła normę spalin Euro 6d. Cel: ograniczenie zanieczyszczania środowiska. Unia Europejska wprowadziła normę spalin Euro 6d. Cel: ograniczenie zanieczyszczania środowiska.

Od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje norma Euro 6d dotycząca spalin. Co to oznacza w praktyce? Tyle, że nowe samochody emitujące ich nadmierną ilość i nieposiadające urządzeń monitorujących zużycia paliwa lub energii elektrycznej nie będą dopuszczone do ruchu. Nie będzie można ich zarejestrować.



Ile lat ma twoje auto?

Z informacji przekazanych przez Instytut Transportu Drogowego wynika, że transport kołowy ma 10 proc. udziału w zanieczyszczaniu powietrza w Polsce. Analizy dowodzą także, że w centrach dużych miast wskaźnik ten osiąga nawet 80 proc. Blisko 30 lat temu w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom rozwoju motoryzacji wprowadzono pierwszą normę emisji Euro dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Początkowo dla aut napędzanych wyłącznie olejem napędowym, a nieco później dla aut z silnikami benzynowymi. Następne progresywne normy z kolejnymi numerami Euro wchodziły w życie mniej więcej co 5 lat, limitując dopuszczalne wartości zanieczyszczeń pochodzących ze spalin.

1 stycznia 2021 r. w krajach Unii Europejskiej w życie weszły kolejne zmiany - norma Euro 6d-ISC-FCM. Tyczy się ona większości nowych samochodów osobowych. Dla pojazdów dostawczych te same wymogi zaczną obowiązywać od 2022 r. Nowa norma obliguje producentów pojazdów do stosowania efektywniejszych technologii oczyszczania spalin, które umożliwią dalszą redukcję szkodliwych związków. By nie płacić kar za zbyt dużą emisję, koncerny motoryzacyjne powinny utrzymać średni poziom emisji dwutlenku węgla - dla wszystkich produkowanych pojazdów - na poziomie 95 g/km. Przypomnijmy, że do końca 2020 r. 95 proc. aut sprzedawanych na terenie UE spełniało ten limit. Teraz obejmie on wszystkie samochody.

Fakt, że emisja CO2 jest pochodną zużycia paliwa, oznacza, że nowy pojazd powinien zużywać średnio 4,1 litra benzyny lub 3,6 litra oleju napędowego
na 100 km
.

Dodatkowym wymogiem dla producentów aut będzie konieczność montowania urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Aby urealnić parametry emisji zanieczyszczeń, norma zmniejsza także współczynnik zgodności emisji szkodliwych tlenków azotu (NO X) pomiędzy badaniami aut w laboratorium i w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego (badania RDE).

Pojazdy mają być mniej uciążliwe dla środowiska nie tylko, gdy są nowe, ale także podczas późniejszej, wieloletniej eksploatacji. Pozostałe wartości emisji dopuszczalnej w ramach normy Euro 6 pozostają bez zmian. Niespełnienie nowych wymogów technologicznych oraz emisyjnych oznaczać będzie, że nowe auto nie może zostać zarejestrowane i dopuszczone do użytku po 1 stycznia 2021 r.

Norma Euro 6d obowiązywać będzie na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. Przepisy nie obejmują producentów pojazdów specjalnych, np. opancerzonych, karawanów czy przystosowanych do przewozu wózków inwalidzkich, oraz drobnych producentów wytwarzających do 1 tys. egzemplarzy aut rocznie (nie wymaga się od nich badań drogowych w zakresie emisji).

Warto przypomnieć, że oddzielnymi przepisami objęte są koncerny wytwarzające pojazdy ciężarowe. W ich przypadku konieczna jest redukcja szkodliwych zanieczyszczeń o 30 proc. (w ciągu najbliższej dekady) w stosunku do wskaźników z 2019 r.

Dodajmy, że dla niektórych kategorii motocykli, motorowerów oraz pojazdów czterokołowych z napędem spalinowym z końcem grudnia 2020 r. straciły ważność homologacje, czyli świadectwa dopuszczające pojazdy do ruchu, na zgodność z normą Euro 4. Obowiązująca od stycznia 2020 r. norma Euro 5 (dla nowych typów) wprowadziła szereg restrykcji pod kątem zmniejszenia hałasu oraz emisji m.in. tlenku węgla, węglowodorów czy tlenków azotu.
mJ

Opinie (399) ponad 10 zablokowanych

  • (29)

    Bez sensu,już teraz tysiące aut zalegają u dilerów którzy musieli je wziąść na siebie....wolę jeździć 15 letnim niezniszczalnym benzyniakiem niż kupić obecne 120KM zapakowane w silnik 0,9....poza tym te nowe psują się na potęgę i samemu nawet żarówki nie idzie wymienić.Nie,dzięki.

    • 421 79

    • wziasc to ty mozesz słownik

      a pote mwypowiadaj sie o samochodach dziecko

      • 0 0

    • (7)

      Wziąść??? Litości

      • 60 19

      • Tak mnie polonistka w podstawufce uczyła (6)

        więc jest dobrze.

        • 11 16

        • nie obwiniaj polonistki (5)

          byłeś na wagarach, gałganie jeden.

          • 27 4

          • akurat tak uczylo pierwsze pokolenie powojenne (4)

            i do 1985 mozna bylo pisac tak.

            • 8 12

            • (3)

              Skąd wiesz, jak jesteś z '87?

              • 11 1

              • Historycznie poprawna formą jest wziąść. (2)

                Nie wiem kiedy stało się niepoprawne. Dla mnie bardziej naturalne jest wziąść, niż wziąć. Bez przerwy coś zmieniają w tym języku. Zwariować można.

                • 5 13

              • A twoim zdaniem

                Można mieć wzięcie, czy wzięście?

                • 1 0

              • Na pewno nie stalo sie niepoprawne za Twojego zycia :)

                • 2 5

    • Niech zapakują nawet 150KM w silniku 0,5L (6)

      Co to zmienia? Ukłony dla inżynierow, że to im się udało.

      Dla użytkownika nie ma to żadnego znaczenia.

      • 25 33

      • (5)

        Dla użytkownikow nowego to nie ,ale ten co kupi to coś z przebiegiem ponad 100 tys ,to niech przygotuje się na wymianę silnika

        • 31 6

        • To są mity. (4)

          Mały silnik ma taką samą trwałość.
          Japończycy od dawna wyciskali 100KM z silników 1.0 i jakoś nie było problemów nawet przy 150 000.

          A jak ktoś kupuje auto od Turka z przebiegiem 200 tysięcy, to sam się prosi o kłopoty. Silnik przeważnie jest najmniejszym problemem.

          • 21 15

          • 100 z 1l to chyba w wanklu tylko (3)

            i one tak łatwo do 150000 nie dobijały...

            • 12 1

            • civic 1,6 160 koni wolnossący w 1991 roku wyszedł... (2)

              pierwsze lepsze ogłoszenie o sprzedaży i przebieg 360 000 tysięcy kilometrów...

              • 9 2

              • (1)

                skąd wiesz ze przez te 30 lat nie był już remontowany, może nawet ze dwa razy?

                • 9 4

              • no fakt

                w Polsce to nigdy nie wiadomo....

                • 1 1

    • (4)

      Jak ja kocham naprawiać te 15-letnie nieśmiertelne benzyniaki. Szczególnie marek premium. Idealny kompromis! Mają już sporo elektroniki, zdążyły zgnić, części są drogie. Miodzio!

      • 52 11

      • Mam Slk 200 kompressor R 171 2004r (3)

        Mnie nigdy nie zobaczysz a katuje te auto. Panie...

        • 8 29

        • Te auto??? Litości! (1)

          • 25 5

          • owo :)

            • 1 1

        • Miałem C200 kompressor z 2004 roku, silnik okej za to miał przezwisko chrupek bo jak przechodziłeś obok to rdzę było wręcz słychać. Co nie wsadziłeś w silnik to wsadzisz w blachy.

          • 38 1

    • Słownik ortograficzny

      Polecam słownik zanim coś wytworzysz i puścisz w eter.

      • 3 1

    • Nowe psują się (2)

      Wyborny trolling milordzie.

      • 13 9

      • ledy

        Svenus-ie ledów nie musisz wymieniać, są w zasadzie bezobsługowe; a jak już musisz to robią Ci to na gwarancji (żywotność led < 100 tys. h; halogeny < 1 tys. h). W ciągu ostatniej dekady miałem 3 nowe auta, żadne nie nawaliło, w żadnym nie przepaliły się lampy (ledy, czy halogeny), jeździłem tylko na obowiązkowe przeglądy raz na 2 lata a później raz na rok.

        • 6 4

      • Zależy jakie.

        • 3 1

    • przecież ty nie jeżdzisz, jesteś 24/7 przy kompie ....

      • 8 0

    • Idzie??? Litości

      • 5 8

    • Bez sensu są twoje wpisu i chwalenie sie głupotą .Przedewszystkim trujesz spalinami ludzi smiertelnie!

      Ale ty masz to gdzies podobnie to ze najbardziej trujesz spalinami dzieci !

      • 11 19

    • Mi sie nic nie psuje. Nie usprawiedliwiaj ze cię nie stac.

      • 38 17

  • A kogo się pytali czy mogą wprowadzić jakieś ograniczenia ???? (5)

    To decyzja należna mieszkańcom miast i państw a nie jakichś głąbów z rządów czy UE. jeśli im coś nie odpowiada to fora ze dwora ! Jak sobie wprowadzają jakieś chore normy to niech sobie sami ich przestrzegają bo to jest ograniczanie wolności wszystkich obywateli zapisana w Konstytucji i jeśli chcą wprowadzić jakieś zmiany powinni najpierw zapytać swoje społeczeństwa we wszystkich krajach czy tego chcą. Jak mniejszość może narzucać swoją wolę większości to jest absurd !

    • 49 10

    • *

      • 0 0

    • Jasne

      Już pytali. Udzielili im wyborcy mandatu zaufania

      • 0 2

    • 1

      • 0 0

    • Demokracja synku (1)

      Jak premiera może zamknąć setki tysięcy knajp i siłowni

      • 6 5

      • a na h.... jakies siłownie i knajpy ?

        to juz nie można potrenować na świeżym powietrzu lub w domu ? musi byc przed lustrem i przy publice rozdziawiajacej gęby z podziwu ? Knajpy w sezonie turystycznym sobie radza jak złoto. Jak ktoś do rachunku dopisuje swój numer PESEL i telefon, to ma z czego przeczekać. A jak nie , to lepiej niech zamknie. Myślał by kto , że ten kraj sie składa z knajp, siłowni i reklamy.

        • 7 5

  • W tym szaleństwie jest metoda (2)

    Sąsiedzi pozbywali się starych i nie ekologicznych samochodów kupując nowe napędzali swój rynek i swoich producentów a my kupowaliśmy na potęgę złom z którym za chwile nie będzie co zrobić i tak mamy więcej śmieci w naszym kraju a sąsiedzi nie dość ze zarobili to pozbyli się złomu

    • 6 4

    • Racja Polska jest złomowiskiem europy!! (1)

      • 0 0

      • Od nas bierze Ukraina

        Takie przesuwanie złomu. Ale nasze i wschodnie powietrze dociera do De. Jaki sens?

        • 0 0

  • glupoty wypisujom

    diselek jest lepszy jak benzynka mniej smierdzi

    • 1 0

  • Dzieki za to ze chcieliscie do uni - teraz ...wychodzi.

    same koszty,zakazy,nakazy............nie po to czlowiek wychodzil na ulice w 81 roku. wiedzialem ze ta unia to same problemy ...podwyzki i ...ehhhh coraz gorzej.

    • 3 1

  • Kolejny strzał w stopę. Ta cała ekologia to nic dobrego! Nie w tym kształcie. (7)

    Przez te normy te nowoczesne auta to jeżdżący złom. Co ta za ekologia gdy auta będziemy zmieniali tak często jak telefony? Kto to będzie utylizowal?

    Wszystko tak trwałe by wytrzymało do końca gwarancji.

    • 168 27

    • (1)

      Dlaczego nie piszą ile zanieczyszczeń środowiska jest podczas produkcji i utylizacji akumulatorów, ile huty miedzi czy elektrownie węglowe robią degradacji w okolicach np. zrzut ciepłej wody do rzek czy hałdy żużlu, taka elektryczność to nie ekologia.

      • 17 0

      • Za to piszą ile mamy już paneli PV w Polsce i innych odnawialnych źródeł

        Prądu z węgla coraz mniej w gniazdku, aż łezka w oku się kręci.

        • 0 0

    • A najgorsze w tej całej rewolucji jest to, że zabiła małe ekonomiczne i przez to ekologiczne samochody miejskie typu Skoda Citygo itp. na rzecz dużych suvów, czy hebryd plugin, które tylko na papierze wyglądają dobrze, bo i tak mało kto będzie je ładować i w przeważającej większości jeździć normalnie, czyli na benzynie/ropie.

      • 17 0

    • Co za bzdury. (1)

      Krytykujesz tych co chcą redukcji zanieczyszczeń zamiast tych co dostarczają rozwiązania marnej jakości celem zwiększenia zysku.

      • 10 20

      • krytykuuję unijnych sprzedajnych palantów ci urzędnicy to przecież są zwykłe k..wki którym płacą koncerny za strzyżenie naiwnych baranów tzw ekologia to świetny biznes

        • 19 1

    • To jest własnie poziom umysłowy tych co trują spalinami ludzi w swoich 20 letnich złomach. (1)

      Pisałem ze tak bedzie juz 5 lat wczesniej i kto sie teraz smieje ostatni :)
      Ja i tak Polska jak zawsze jest ostatnia w rozwoju !

      • 5 23

      • W jakim rozwoju? Biurokreacja - to nazywasz rozwojem? Gdzie tu ekologia? Problem nie jest z tym, że używamy samochodów, telefonów, komputerów, butów i całego tego plastiku tylko jak często je zmieniamy. Auta powinny starczać na 15 - 20 lat, po tym okresie kupuj kolejne, telefony i sprzęt elektroniczny podobnie (5 do 10 lat). Co to za ekologia jak marnujemy energię w produkcję, ciągle nowe, szybciej, ciągle lepsze, wymieniaj, wymieniaj... a co się dzieje ze starymi? Znikają? Obcy odbierają nasze śmieci? To co, jak elektronika ląduje w Indiach czy inny złom to jest już super, tak? Indie, Chiny to inna planeta i tam można śmiecić, zanieczyszczać? Problem to nadmierny konsumpcjonizm.

        • 38 3

  • (8)

    Faszyzm. Ta cała ekologia to nic inbego jak biznes. Dlaczego nie zabronią producentom sprzedawania napojów w plastikowych butelkach?
    Dlaczego?

    • 295 36

    • (3)

      Bo to jest zbyt trudne do zrozumienia dla przeciętnego ludzika. Trzeba by wtedy wytłumaczyć i proces produkcyjny i utylizację i to jak długo się te odpady rozkładają. I oczywiście w jaki sposób wpływa to na zanieczyszczenie środowiska. A w przypadku samochodów, sprawa jest bardzo prosta. Emitują CO2, więc zanieczyszczają. Idealna pożywka dla wszystkich ekoterrorystów. Bo przecież kogo obchodzą jakieś tam skomplikowane procesy produkcyjne akumulatorów do elektryków i olbrzymi ślad węglowy, jaki to zostawia.

      • 23 3

      • Jakoś w telefonach i laptopach Ci te baterie nie przeszkadzają? I to od 30 lat? W miliardach sztuk rocznie?

        • 0 0

      • (1)

        masz rację, ekoterroryści nie widzą problemu utylizacji i produkcji akumulatorów do elektryków. Zdecydowanie wolą porównywać samochody spalinowe z elektrykami jeśli chodzi o spalanie i te całe ślady węglowe itp. Jak zaczynasz gadać z nimi na temat utylizacji czy też produkcji akumulatorów to tylko widać frustrację, że się człowiek takich " głupot" czepia.

        • 20 1

        • Przecież identycznie jest z żarówkami

          A np. papier i szkło? To samo. A elektrownie atomowe? Eko to kolejny nurt konsumpcji pod pretekstem dbania o naturę - kupujesz sobie dobre samopoczucie i parę lajków za bycie eko.

          • 12 0

    • Wolisz oddychać czystym powietrzem czy smogiem?

      • 3 15

    • Tak jest.

      Dlaczego nie leje się wody do szklanych butelek? Mówią, ze się nie opłaca i musiałaby taka woda kosztować 4 zł zamiast 2. Ciekawe jednak, że droższe w produkcji piwo da się lać do szkła i sprzedawać nawet poniżej 2 zł. Ekościemnianie i tyle.

      • 33 1

    • A spaliny to nie trują co

      • 5 6

    • Jak nie zrobią to i tak przecież będziesz narzekać...

      • 7 15

  • ten nowy hybrydowy yaris spala tylko koło 3,5l także są auta spełniające te normy, no ale jakieś większe wozy na pewno nie będą tylko tyle palić

    • 1 0

  • Totalna bzdura jest to, ze (5)

    najtanszy nowy samochod w PL to koszt calych minimalnych pensji netto przez 4 lata a np w DE to tylko 7 miesiecy. Za ten sam model.

    • 12 1

    • Zmień prace , weż kredyt

      Twój Bredzisław Szogun

      • 1 1

    • W kolonii fr-de nigdy nie byłeś? Teraz cały czas jesteś ;)

      • 1 0

    • a w afryce to jest 90 lat pracy (1)

      miałes zajecia z ekonomii?

      • 0 2

      • Afryka to kontynent. Sprecyzuj o jaki kraj ci chodzi.

        • 5 0

    • Kupuj w Niemczech

      • 1 1

  • Mogliby się jeszcze zabrać za te samochody, które wypuszczają chmury spalin na drogach - nie wiem, co ich właściciele wlewają do baków albo co jest popsute, ale czasem się zastanawiam, jakim cudem takie samochody przechodzą w ogóle badania techniczne? Czy nie można skontrolować takich aut i kierówców? W tym momencie wyśrubowane normy dla nowych samochodów, kiedy w tym samym czasie po ulicy jeżdżą kopciuchy w czarnej chmurze spalin, to kpina z systemu i innych kierowców....

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakim autem ściga się młody, gdyński kierowca rajdowy Maciej Liszka?

 

Najczęściej czytane