• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wakacyjny pociąg do Helu w nietypowym zestawieniu z "bonanzą"

Maciej Naskręt
27 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Nietypowy skład zmierza w kierunku Wrzeszcza przy przystanku SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet.
  • Pociąg Tur w nietypowym zestawieniu.
  • Pociąg Tur w nietypowym zestawieniu.
  • Pociąg Tur w nietypowym zestawieniu.

Przez Trójmiasto porusza się pociąg osobowy pn. Tur, który często jest w nietypowym zestawieniu - dwa szynobusy, a między nimi wagon z lat 70. ubiegłego wieku, albo po prostu jako "piętrus". Dlaczego kolejarze zdecydowali się zaprezentować podróżnym tak nietypowe składy? Wyjaśniamy.



W jaki sposób zazwyczaj podróżujesz?

O godz. 9:54 na stacji Gdańsk Główny zatrzymuje się pociąg "Tur", jadący z Chojnic do Helu. We Wrzeszczu zatrzymuje się o godz. 10, w Oliwie o 10:06, w Sopocie o 10:11 i w Gdyni o 10:24. Skład wraca natomiast z Helu do Chojnic po południu - o godz. 16:31 jest w Gdyni Głównej, w Sopocie o 16:41, w Oliwie o 16:46, a we Wrzeszczu o 16:52. Z kolei w Gdańsku Głównym jest sześc minut później.

To jedyny pociąg kolei regionalnych, który przejeżdża przez całe Trójmiasto, a potem dociera na Półwysep Helski. Warto o tym pamiętać, jeśli planujemy z Trójmiasta dostać się nad otwarte morze.

Warto zwrócić też uwagę na skład tego pociągu. Kolejarze połączyli w nim bowiem dwa szynobusy, a między nimi ustawili jeszcze wagon z lat 70 XX w., określany przez miłośników kolejnictwa jako "bonanza". Tę nazwę zawdzięcza układowi siedzeń znanemu z pociągów pojawiających się w westernach.

Takie połączenie, czyli szynobus - wagon - szynobus, ma swoje uzasadnienie.

- Pociąg w Tczewie zmienia kierunek jazdy. Takie, mogłoby się wydawać, niecodziennie ustawienie umożliwia sprawną zmianę kierunku jazdy. Przejście maszynisty z jednej do drugiej kabiny trwa krócej niż manewry szynobusu przy innym zestawieniu wagonów - mówi Michał Stilger ze spółki PolRegio (dawne Przewozy Regionalne).
Ponadto, po dotarciu do Helu skład jest rozłączany i osobno obsługuje ruch z Helu do Gdyni. Po południu znowu pociąg jest ustawiany: szynobus - wagon - szynobus i wraca przez Trójmiasto do Chojnic.

Taki niecodzienny skład wyrusza w trasę, gdy spodziewane jest mniejsze obłożenie pasażerów. Gdy natomiast przewidywana jest duża liczba pasażerów, na tory rusza lokomotywa manewrowa z doczepionymi legendarnymi wagonami piętrowymi, co stanowi równie atrakcyjny widok. Taki skład jest wspomnieniem "piętrusów" poruszających się po torach Kaszub.

Dodajmy, że pociąg Tur do Helu dojeżdża wyłącznie latem. Poza sezonem skład kończy bieg w Gdyni.
  • Pociąg TUR we Wrzeszczu z piętrowymi wagonami.
  • Pociąg TUR we Wrzeszczu z piętrowymi wagonami.
  • Pociąg TUR we Wrzeszczu z piętrowymi wagonami.

Miejsca

Opinie (229) ponad 10 zablokowanych

  • Sksnsen na torach (9)

    Wagony BHP jak i Bomanzy to kupa zlomu. Strach tym jezdzic. Na Hel powinny jezdzic Bohuny wraz z lokomotywami SP32 a nie taki skansen.

    • 31 32

    • SP32 nie jeżdżą już

      A tak poza tym bonanzy jak i bohuny zostały odremontowane.

      • 0 0

    • (2)

      Wystarczy aby UTK Odział Gdańsk przeprowadził kontrolę i po piętrusach. W poszuciu są dziury w które może wpaść pasażer. Drzwi bardzo często nie sprawne. Brak osłon na elementach elektrycznych.

      Ale co sie dziwić jesli sklady te nie wiedza co to modernizacja. Podziekujmy Polregio że śledziowa i naszemu UM

      • 0 5

      • Śledzik na raz !

        • 0 0

      • Ich modernizacja jest zbyt kosztowna. Nie ma pieniędzy.

        • 0 0

    • (3)

      U nas same antyki

      • 5 1

      • (2)

        I szybko to się nie zmieni.
        Jesteśmy w czarnej..d.

        • 4 2

        • (1)

          Wyciągnijcie z krzaków Bohuny i lokomotywy SP32. SU42 nie nadają się na linię helską!!!

          • 3 1

          • A za przeglądy p5 kto zaplaci?
            Polregio nie stać. UM da? Nie
            Ich nie obchodzą przewozy.

            • 1 0

    • Wróć do szkoły

      Wagony bhp,ha,ha,ha te wagony nazywaja się bipy czyli piętrowe ,zapytaj się kolajarzy a nie piszesz pierdoły,kolejny hejter nieuk

      • 2 11

  • Ten pociąg wcale nie jest jedyny (5)

    Ten pociąg wcale nie jest jedyny jaki jedzie bezpośrednio z Gdańska w stronę półwyspu.
    Jeździ jeszcze Arriva i to kilka razy. Z Gdańska Głównego 8:29, 11:33, 14:35, 15:50.

    • 12 0

    • Lot Niemcom Donek chcial tez oddać.

      • 0 0

    • (2)

      A naszemu przewoźnikowi marszałkowskiemu (Polregio/PR) się nie opłacało.
      A Niemiec uruchamia kilka połączeń...ciekawe.

      • 8 0

      • (1)

        Bo nasz przewoznik jest biedny.... UM o niego nie dba... bieda az piszczy

        • 2 0

        • Może warto poprosić o pomoc urząd marszałkowski woj Wielkopolskiego.
          Oni podniosą z kolan przewozy w woj.pomorskim

          • 0 0

    • rozklad-pkp.pl tego nie ma na liscie
      a arriva.pl sie rozkracza na tym pytaniu

      co jest nie teges?

      • 0 1

  • Gdzie korektor? (3)

    Przez Trójmiasto porusza się pociąg osobowy pn. Tur, który często jest w nietypowym zestawieniu - dwa szynobusy, a między nimi wagon z lat 70. ubiegłego wieku, albo po prostu jako "piętrus".

    Kto przetłumaczy to zdanie na język polski?

    • 6 1

    • (1)

      ja zrozumiałem.
      ty nie?

      • 0 0

      • Widać wybornie operujesz po polskiemu.

        • 0 0

    • Zrozumiałe. Widzę że urząd Marszałkowski zaczyna hejtowac.

      Może lepiej niech się zajmie przetargiem na nowe jednostki lub reaktywacja linii kolejowych.
      Lub powołaniem własnej spółki kolejowej itd.

      • 1 0

  • (2)

    Polregio jest z Gdyni więc zamiast nowych pociągów woleli kupić kontener śledzi.

    • 4 5

    • w twoim pustym ł...

      zmieszczą się nawet trzy kontenery śledzi i półtora tony budyniu.

      • 0 1

    • Ahhh ta niechęć do Gdynii xd

      • 1 1

  • No i dobrze, ktoś w PKP w końcu pomyślał (21)

    Zwłaszcza, że w sezonie połączenie te charakteryzuje się dużym obłożeniem (a w przypadku ładnej pogody frekwencja wynosi 150%)

    • 148 13

    • 150 %

      Czyli czesc pasazerow biegnie za pociagiem??? Super!!!

      • 0 0

    • W koncu ? On tak jezdzi od zawsze. Jezdzil rok temu, piec lat temu , dziesiesiec i to caly rok . Jedynie latem wydluzony jest do Helu. W pozostalym okresie jedzi do Gdyni.
      Skad stwierdzenie w koncu ?

      • 0 0

    • (1)

      Nie ciesz się tak...
      W normalnym woj. Byś miał na tej trasie spalinową klimatyzowana jednostkę nowej generacji.

      • 6 1

      • Najbardziej mnie smuci to iz później jest do utożsamiane z PO. Nieudolność urzędników impactuje na partię.

        • 1 1

    • W końcu to trojmiasto pl zauważyło (4)

      Takie same pociągi w zeszłym roku też jeździły.

      • 2 0

      • Takie zestawienie na Turze pojawia się co jakiś czas od 2011r., więc redaktorzy trochę zaspali. ;) (1)

        Chciałbym również przypomnieć, że do 2010r. praktycznie wszystkie pociągi na Hel były obsługiwane piętrusami lub wagonami bezprzedziałowymi w trakcie sezonu. Obecne zestawienia z szynobusami są znacznie mniej pojemne, przy rosnącym stale ruchu turystycznym na Półwysep.

        • 2 0

        • Fakt trójmiasto mogłoby zainteresować się dlaczego dotowane przez unię składy zostają niezgodnie z prawem przesunięte na linie helską.
          Albo co się dzieje z przetargiem na nowe jednostki.
          Albo jakie plany ma urząd Marszałkowski.

          • 1 0

      • (1)

        Czyli jak zwykle sciema. Dobrze że nie zoptymalizowali połączenia...bo wydaniu naszego UM to by wygladalo tak że przecieliby szynobusa na pół...
        Wystarczy zobaczyć co się dzieje że składanie do Tczewa, Smetowa, Malborka, Elbląga po zmianach jakie uczynił UM. Takiej rozp...chyba nie ma nigdzie w kraju.

        • 6 0

        • Teraz tam jest masakra. W godzinach szczytu po jednej jednostce. Dobrze że mam już prawko i jestem zdała od patologii.

          • 0 2

    • gość (1)

      PR to nie PKP

      • 11 3

      • Napisał prawdę.
        Za przewozy w ramach województwa odpowiada Urząd Marszałkowski

        • 1 0

    • No fajnie podsumowałeś (3)

      ale ten skład jeździ właśnie gdy nie ma wielu pasażerów. Gdy przewidywana jest znaczna liczba podróżnych to jadą wagony piętrowe. Tak stoi w artykule i jest to zaznaczone pogrubioną czcionką.

      • 5 1

      • (2)

        Gdy przewidywana jest zwiększona liczba pasażerów to...skraca się skład.

        U nas zawsze na opak.

        • 1 3

        • piętrowy weźmie znacznie więcej ludzi (1)

          • 3 0

          • Ale daje się jeden szynobus.
            Nigdy nie rozumialem logiki panujacej w przewozach regionalnych. To wina UM

            • 0 1

    • (5)

      Nie PKP a Urząd Marszałkowski woj Pomorskiego.
      I nie pomyślał bo jeździsz antycznymi pociągami.
      Nic nie robią...nic nie kupują...pociagi z Elbląga w Tczewie zawsze przepełnione

      • 9 6

      • To nie antyczny pociag tylko pełna klasyka! (4)

        Nic nie zastąpi podróży latem na Półwysep piętrusem ciągnionym przez spalinówkę, najlepiej legendarną SP45

        • 18 1

        • SP45/SU45 miały zakaz wjazdu na linię helską.na tej linii do pocz XXI wieku kursowały lokomotywy SU46 prowadząc pociągi dalekobieżne

          • 2 0

        • I na pewno nie SU45, zaorałaby tory na łukach swoimi 3osiowymi wózkami ;)

          • 2 0

        • Chyba SU45 . SP45 zostały zmodernizowane do SU45 jeszcze w latach '90 ubiegłego wieku. Większość tych popularnych Polskich lokomotyw jest już zezlomowana, szkoda, bo wg mnie to najładniejsza lokomotywa

          • 7 0

        • Główka boli? Taki tekst to dla miłośników kolejnictwa. Dla zwykłego pasażera liczy się klimatyzacja szybkość i swoboda

          • 12 9

  • Nic nie wyjasnione, nadal nie wiadomo po co bonanza w srodku. (19)

    • 132 36

    • (13)

      "- Pociąg w Tczewie zmienia kierunek jazdy. Takie, mogłoby się wydawać, niecodziennie ustawienie umożliwia sprawną zmianę kierunku jazdy. Przejście maszynisty z jednej do drugiej kabiny trwa krócej niż manewry szynobusu przy innym zestawieniu wagonów"

      czytaj ze zrozumieniem a nie tylko sklejasz literki

      • 20 34

      • (3)

        Czyli, jakby nie bylo bonanzy, to przejscie maszynisty z jednej kabiny do drugiej trwaloby dluzej?
        Po jednej stronie mamy szynobus z bonanza a po drugiej "manewry szynobusu przy innym zestawieniu wagonów" czyli manewry szynobusu bez bonanzy.

        Podsumowujac: szynobus z bonanza bez manewrow vs. szynobus bez bonanzy z manewrami.

        Moze chodzi o fakt technicznej niemoznosci polaczenia dwoch szynobusow bezposrednio, czego zabraklo w artykule...J

        • 18 7

        • (1)

          Skoro da się podpiąć wagon, to szynobus też się da. Po prostu autor coś PO****dolił.

          • 4 0

          • Jak zwykle zresztą....

            • 1 0

        • fakt

          podsumowanie:
          dziennikarz nie zrozumiał kolejarza
          i napisal tak, ze trzeba wróżyć z fusów

          to nieważne. najważniejszy był
          PRODUCT PLACEMENT
          czyli info że jak mieszkasz we Wrzeszczu, Oliwie, Sopocie itp
          nie jedz na Hel samochodem, ani autobusem, ani promem,
          tylko tym jednym jedynym pociągiem

          mogli jeszcze wpisać, że w pociagu trzeba pić CocaColę,
          oraz używać Huawei, a gardzić Pepsi i Samsungiem :-)

          to działa i zawsze trochę kasy wpadnie (zanim końkurencja nie
          zawlecze do sądu i nie skroi odszkodowania za straty)

          • 6 3

      • (1)

        Nie jest to żadnym wyjaśnieniem skąd "bonanza" w składzie. Bez niej tak samo maszynista by mógł się przesiąść zamiast manewrować. Sugerujesz komuś czytać ze zrozumieniem a okazuje się, że sam masz z tym problem.

        W artykule pada pytanie: dlaczego kolejarze zadecydowali się zaprezentować taki skład?

        A odpowiedzi dalej nie ma. To co wkleiłeś to wyłącznie kwestia lokalizacji bonanzy pośrodku, natomiast po co taki skład powstał - tego już nie wyjaśniają.

        • 64 5

        • Bonanza jest w składzie dla zwiększenia liczby miejsc. A pisząc o problemie manewrów "przy innym ustawieniu wagonów" chodziło nie o brak bonanzy w składzie tylko umieszczenie jej na końcu pociągu a nie w środku. Gdyby bonanzę podczepiano na koniec składu, na stacji końcowej trzeba było by rozpinać skład i przestawiać szynobus by podpiąć się z drugiej strony bonanzy, co jest czasochłonne. Gdy bonanza jest w środku, wystarczy przesiąść się do drugiego szynobusu i można kontynuować jazdę w przeciwnym kierunku.

          • 3 0

      • Bez wagonu w środku szynobus również może zmienić kierunek jazdy. To niecodzienne ustawienie nie jest więc do tego potrzebne. Zwiększa jedynie liczbę pasażerów. Autor ewidentnie coś popierdo..

        • 3 0

      • (1)

        To że na krańcach składu są jednostki z napędem rozumiem ale jaki cel ma bonanza w środku chyba tylko żeby zwiększyć liczbę pasażerów.

        • 30 2

        • A jakiego innego celu się spodziewałeś? "Tur" całą trasę jedzie dość długo, ale raczej nie potrzeba mu kuszetki czy wagonu restauracyjnego.

          • 4 2

      • A maszynista pracuje na czas lub akord i musi biegać z kabiny do kabiny!!!! (2)

        Czytanie ze zrozumieniem ma przyszłość nawet w stosunku do takich jak ty. Skoro mamy dwa zestawy szynobusów to ile metrów musi przejść maszynista z jednego do drugiego skoro ustawione są kabinami w przeciwnych kierunkach jazdy?

        • 6 12

        • Bonanza (1)

          jest dla zwiększenia liczby miejsc

          • 27 2

          • I o taka odpowiedz chodzilo ;)

            • 13 4

      • Tczewski mają swój pociąg z uchwytem na narty...hahahha UM jedzie po krawędzi.

        Teraz wystarczy przenieść tylko góry...i będzie komplet.

        • 3 11

    • Bonanza bo wchodzi gość z rewolwerem i strzela (2)

      • 14 0

      • Z koniem i siodłem. (1)

        • 8 0

        • a ma lasso ?

          • 1 0

    • Naucz sie czytać........

      ...................wyżej jest wyjaśnione.

      • 0 2

    • Gimbus! Zacznij już się uczyć, bo testu nie zdasz!

      • 0 2

  • szkoda że rozbiera się linie kolejowe (3)

    To byłaby super atrakcja jechać pociągiem retro z podobnymi wagonami z Tczewa do Kościerzyny(połączone ze zwiedzaniem muzeum) powrót przez Skarszewy i Starogard Gd. Ludzie by mogli dojeżdżać do pracy pociągiem a nie autem. Rowerzyści zamiast po ścieżce podróżowaliby pociągiem przystosowanym do przewozu rowerów)...ech szkoda ze niszczy się coś co może mieć potencjał :( a wracając do Helu była też linia z Pucka do Krokowej - tutaj niestety rowerzyści wygrali :(

    • 6 2

    • z Pucka do Krokowej PKP nie chciało operować (1)

      • 0 0

      • kiedyś komuś się opłacało ją zbudować
        niestety, przyszła Polska

        • 1 0

    • Tczew - Nowy Dwór Gdański i dalej wąskotorowką do Stegny Sztutowa.
      Malbork - Elbląg- Braniewo nadzalewowką i dalej do Krynicy promem.

      Wszystko można jeśli się chce. Ale niestety nie w naszym Urzędzie Marszalkowskim

      • 2 0

  • UE (3)

    A czy UE nie dotowala tych pociagow do obslugi PKM?Moze trzeba bedzie oddac pieniadze.A PKM do Gdyni co 1 godz.?

    • 2 2

    • SA132-006,SA132-007

      Własność: Przewozy Regionalne (PolRegio). Na linię PKM kupiono pojazdy SA133-029,SA133-030,SA133-031 oraz pojazdy serii SA136.

      • 1 0

    • Jak się ta instytucja nazywa kto przypomni?
      Unijne centrum..
      Cwaniak i z UM myśleli że bez zakupów uda im się przesunąć jednostki...

      Wyśle im filmik w jakim sposób są wykorzystywane dotowane składy- niezgodnie z prawem.

      • 3 1

    • Dotowala. I nie mają pozwolenia.

      • 1 0

  • Ankieta ..
    Brak opcji- komunikacja miejska itp.

    • 1 1

  • Najpierw zutylizowali a teraz lament (4)

    Gdyby nie ostatnie 8-10 lat to widok pietrowych wagonow nie bylby niczym nadzwyczajnym. Zezlomowano dziesiatki wagonow, w tym duzo nowsze niz sklady, ktore sie na potege modernizuje. To samo zrobiono z dziesiatkami lokomotyw spalinowych- pkp pozbyla sie niemal wszystkich lok su45 /tylko kilka odkupili i zmodernizowali prywatni przewoznicy/ a teraz lament ze nie ma czym jezdzic na hel, pietrowych wagonow brak a zdezelowane, awaryjne lokomotywy wypozycza sie.... z Czech! Kilka osib powinno odpowiedziec za skrajna niegospodarnosc.

    • 68 0

    • (3)

      O czym ty mówisz. Ile Ty masz lat człowieku.
      Skoro coś ma dziesiątki lat to już niestety nie ma obecnie racji bytu.

      Teraz liczy się komfort podróży. Klimatyzacja.
      A nie wąchanie spalin przez niedomykajace się okna.

      • 1 22

      • A jaka to różnica dla pasażera, co ciągnie wagon, czy to megawypas machina, czy 30 letnia ale sprawna SM42?

        • 2 0

      • O czym Ty mówisz... (1)

        Zwłaszcza przy "ultranowoczesnej" lokomotywie z Czech. "Pełen komfort" podróży - 60 km w 3 godziny :D

        • 8 0

        • A ta do Chojnic:) ale to akurat twór Intercity.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane