• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?

Szymon Zięba
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.

Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.



Miejsc parkingowych w centrach miast...

Obecnie strefa płatnego parkowania w Gdyni i Gdańsku obejmuje w sumie niemal 10 tys. miejsc i systematycznie się powiększa. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają, czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.

Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.

Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł



Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.

- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Jak działa e-kontrola?


  1. Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
  2. Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
  3. Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
  4. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
  5. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione



Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.

- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?

Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny



Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.


Miejsca

Opinie (484) ponad 20 zablokowanych

  • opłata za parkowanie w mieście zameldowania (1)

    to zwyczajne świństwo, piąty haracz na kierowcach z zemsty za to, że legalnie posiadają auto;

    • 11 8

    • płać te podatki i cicho siedź lewaki wiedza lepiej co zrobić zz Twoimi pieniędzmi jeszcze byś wydał na co oni nie chcą. Lepiej żebyś miał jak najmniej w portfelu

      • 3 0

  • (1)

    Więcej kontroli więcej podatków więcej więcej więcej. Kiedy urzędnik będzie u mnie w domu w kiblu pilnował ?

    • 10 3

    • no w kiblu może nie, ale kosza na śmieci - to bardziej prawdopodobne

      • 3 0

  • ale kasa !!!!

    Z prostego przeliczenia wynika , że te 2 auta do kontroli parkujących aut zwrócą się już po 18 dniach pracy . A później to już czyściutki zysk .

    • 4 3

  • przy każdej okazji przypominam - to powinno być połączone ze sprawdzaniem opłacenia OC (3)

    bo niestety w katolickim kraju jakim jest podobno Polska są tysiące osób, które nie mają obowiązkowego ubezpieczenia, a w przypadku wypadku, poszkodowani przez nich ludzie nie mają szans na odzyskanie pieniędzy na remont samochodu czy leczenie

    • 8 10

    • nie dziwi mnie też złodziejskie podejście forumowych trolli - chcą mnie karać gdy okradam i cwaniaczę się

      co za społeczeństwo

      • 2 2

    • Cóż za intelektualna finezja!

      Połączyć ubezpieczenie z religią katolicką! Mistrz!

      • 5 2

    • Nie pisz głupot bo jest fundusz gwarancyjny.

      • 3 0

  • unia wpadła na nowe pomysły by wyciągać od ludzi pieniądze a lewica to w zupełności popiera.

    niech unia lepiej już nic nie daje ,niech tylko przestanie zabierać. przepisy,opłaty,polityka.

    • 6 5

  • Konduktorze łaskawy ...

    Porównywanie Warszawy pod jakimkolwiek względem do Trójmiasta zwyczajnie mija się z celem, Warszawa to rozbudowany system komunikacji metro+autobusy+tramwaje, ogromne węzły przesiadkowe, gęsta infrastruktura rowerowa a do tego nowoczesna bezkolizyjna infrastruktura drogowa z ciągłym systemem buspasów, a nie 500 metrów tu, 300 tam i kontrapasy. Alternatywy dla samochodu są duże. Gdańsk powinien się porównywać do Poznania, Łodzi - podobny pułap, a Gdynia do Radomia, Lublina, Białegostoku a i tak wypada blado.

    • 7 3

  • Kolejni ludzie dzięki temu stracą pracę.. (1)

    Jak tak dalej pójdzie wszystko za nas będzie robiła sztuczna inteligencja, roboty, automaty, e-sklepy, e-stacje benzynowe, autonomiczne auta, pociągi itd itp.

    • 1 1

    • Tak to jest jak się nie chce pracować w niedziele - a na kupowanie ma się chęć.

      • 0 0

  • Ciekawe jak sprawdzają opłacenie postoju skoro podawanie numeru rejestracji NIE jest obowiązkiem?

    Ja nie podawałem, nie podaję i podawać nie będę.

    • 2 4

  • Tak jest.
    Jazda z baranami !

    • 3 2

  • Jak skanują rejestracje samochodów zaparkowanych równolegle do krawężnika? A takich miejsc mamy w Gdańsku całe mnóstwo, zwłaszcza w nowych SPP.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakim autem ściga się młody, gdyński kierowca rajdowy Maciej Liszka?

 

Najczęściej czytane