• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy Promu Wisłoujście. Czy autobusem w tunelu pod Wisłą pojedziemy bez biletu?

Maciej Naskręt
24 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prom Wisłoujście funkcjonuje od 1977 r., czy obecny rok będzie jego ostatnim? Prom Wisłoujście funkcjonuje od 1977 r., czy obecny rok będzie jego ostatnim?

Choć władze Gdańska nie mówią tego wprost, to praktycznie przesądzona jest przyszłość Promu Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Jednostka rocznie kosztuje miasto 1,1 mln zł i prawdopodobnie przestanie pływać po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Sęk w tym, że piesi i rowerzyści nie będą mogli poruszać się podwodną przeprawą. Sprawdzamy zatem jakie inne rozwiązania szykują władze miasta i czy będzie można z nich korzystać bez biletu.



Co twoim zdaniem należy zrobić z Promem Wisłoujście po otwarciu tunelu?

Gdańsk w 2014 r. na uruchomienie Promu Wisłoujście po przeprowadzeniu przetargu wyłożył 1,5 mln zł. Część tych kosztów - ok. 400 tys. zł - miasto pomniejszyło ze sprzedaży biletów na przeprawę. To oznacza, że Gdańsk dołożył do przewozów Promem Wisłoujście 1,1 mln zł. - To bardzo dużo. Spodziewałam, że miasto dopłaca do tego interesu góra 300 tys. zł. Dlatego planuję na połowę czerwca spotkanie z władzami miasta, na którym chcę ustalić co dalej zrobić z tą przeprawą po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą - mówi Beata Dunajewska, radna PO, która upubliczniła zestawienia kosztów utrzymania promu.

Tymczasem według ostatnich informacji tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty na przełomie września i października. Wtedy prawdopodobnie Prom Wisłoujście będzie musiał odpłynąć na inne wody. Miasto nawet zabezpieczyło się na taką ewentualność.

- Oficjalnie pływamy do końca tego roku, ale w umowie jaką zawarliśmy z miastem jest klauzula o możliwości jej rozwiązaniu w okresie od lipca do września - wyjaśnia Rafał Rutkowski kierownik promu. - Na razie pływamy, ale chcielibyśmy wiedzieć co nas czeka. Jednostka może pracować do 2018 r. - do tego czasu mamy zezwolenia - dodaje.

- Nie podjęliśmy na razie decyzji co do przyszłości Promu Wisłoujście. Wciąż dotujemy jego kursowanie - zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.


Autobus z miejscem dla rowerów lub midibusy w tunelu

Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku analizuje rozwiązania bez ujęcia w nich Promu Wisłoujście. Jakie są to pomysły konkretnie?

- Rozważamy dwie opcje. Pierwsza to uruchomienie w ramach wydłużonej linii 158 autobusu miejskiego wyposażonego w miejsca dla rowerów. Drugie rozwiązanie to przejazdy tzw. midibusem w tunelu między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu - wyjaśnia Piotr Grzelak.

Z tego drugiego środka lokomocji swobodnie będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi, ale jak zauważa opozycja takie rozwiązanie wymaga większych wydatków na komunikację miejską na wschód od Martwej Wisły. - Po drugiej stronie tunelu - w rejonie Węzła Ku Ujściu - powinna funkcjonować racjonalna komunikacja miejska zwłaszcza w sezonie, by turyści mogli dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS.

Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą. Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą.
A może mniejszy prom?

Beata Dunajewska jednak widzi jeszcze inne rozwiązanie na zapewnienie ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę w porcie. - Można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym - mówi radna PO. Wtóruje jej Łukasz Hamadyk.

Ktoś mógłby powiedzieć teraz, że przecież przy promie Wisłoujście - na Nabrzeżu Zbożowym - zatrzymuje się tramwaj wodny, którym można swobodnie dotrzeć na Półwysep Westerplatte. Sęk w tym, że podróż dorosłej osoby z rowerem kosztuje 15 zł. To dla rowerzystów nie jest oferta, tym bardziej, że tramwaj wodny kursuje co trzy godziny.

Przejazd tunelem dla rowerzystów i pieszych bez biletu?

Część osób oczekuje, że po ewentualnej likwidacji Promu Wisłoujście przejazd tunelem pod Martwą Wisłą - między dwoma skrajnymi przystankami powinien odbywać się za darmo. - Nie wyobrażam sobie, że piesi i rowerzyści mają płacić za przejazd tunelem. Tu powinna być solidarność z kierowcami - przecież oni także nie zapłacą za przejazd. Znowu kierowców stawia się po uprzywilejowanej stronie - przekonuje nasz czytelnik, pan Marcin - mieszkaniec Przeróbki.

- Chce podkreślić, że obecnie za podróż Promem Wisłoujście pieszy i rowerzysta musi zapłacić dlatego uważam, że osoba korzystająca z autobusu powinna także nabyć bilet za przejazd - mówi Piotr Grzelak.

Przypomnijmy, że obecnie pieszy z rowerem za skorzystanie z promu musi zapłacić 2 zł. Jakiś czas temu ta opłata była o złotówkę wyższa, ale miasto wycofało się z tego pomysłu.

W podobnym tonie, co zastępca prezydenta, wypowiada się radna Beata Dunajewska. - Uważam, że obecna oferta obowiązująca na promie powinna być przeniesiona na komunikację miejską w tunelu. Na pewno bilet nie może kosztować tyle co za jeden przejazd - 3 zł - przekonuje.

Sęk w tym, że jeśliby władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie w tunelu pod Martwą Wisłą biletu normalnego za 2 zł, a ulgowego za złotówkę, wcześniej musieliby znowelizować uchwałę w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych.

Miejsca

Opinie (188) 2 zablokowane

  • Jak zwykle (1)

    Jak zwykle wszystko co stanowi jakąś atrakcję nie tylko dla mieszkanców ale także i dla turystów według władz trzeba zamknąć.

    Ludzie to miasto!

    • 20 3

    • oni się martwią o 1,1mln który muszą dokładać do promu a

      do stadionu i innych bajerów ile dorzucamy???

      • 2 0

  • jak samochodem za free? (1)

    to mój, czy inny samochód na powietrze jeździ? Ja płacę za paliwo i tam jest, w cenie paliwa podatek drogowy. Pieszy chcą jechać komunikacją niech płaci za bilet. Płacił za przejazd promem, to niech płaci za przejazd komunikacją. To chyba normalne.

    • 1 6

    • a ile tego podatku drogowego placisz?Nierozśmieszaj nas bo to są grosze

      podatek drogowy to ułamek tego co idzie na koszt budowy drogi A drogi i tunel wybudowany z kasy wszystkich podatników na dodatek rowery moga korzystać z około 30% wybudowanych dróg!!Drogi rowerowe zmniejszają korki wiec ich ograniczanie to strzał w stopę.Nie poto jade rowerem by go wozić w ciasnym autobusie i placic za jego wożenie. dlatego jak bede tam jechał to nie pojade juz rowerem bo placenie za bilet mija sie z celem pojade autem bo taniej i szybciej

      • 0 0

  • Dziurawy system opłat

    i każdy kto pływa regularnie promem wie, Ze mozna i za 3 złote popłynąć a paragony to luksus

    • 2 1

  • nie wystarczyloby na ECS i inne wartościowe projekty

    prom wygląda może atrakcyjnie dla turysty lub rowerzysty, ale urzędnikom daje mniejsze możliwości :o)

    • 4 0

  • opłaty za prom

    Gdy pracownicy promu nie przewozili pasażerów na lewo to by miasto nie musiało dopłacać. A tak to jest.

    • 2 2

  • Rowerowo

    Gdańsk to miasto dla samochodów. Propagandowe hasło: Gdańsk dla rowerów, to tylko puste hasło.
    Do pracy z Nowego Portu do Portu Północnego jeżdżę rowerem. Pływam promem, a po otwarciu tunelu do pracy pojadę samochodem.
    I już nie będzie ekologicznie. Będę emitował samochodowe spaliny.

    • 4 1

  • Demokratyczny kraj?

    Buduje się tunel i klawo jest jak cholera. (cytat z Gangu Olsena)
    Ja rowerzysta z Brzeźna do pracy w Porcie Północnym płynąłem za 2 zł.
    Kierowca płacił 5zł, bo na promie więcej miejsca zajmował.

    Teraz za tunelowy autobus zapłacę 3 zł. To 50% podwyżki.
    A kierowca jedzie tunelem szybciej i za darmo. to 100% obniżki.
    A PODOBNO MIASTO GDAŃSK WSPIERA ROWERZYSTÓW.

    Obłuda i fałsz........Podobnie jest z mostem wantowym.

    • 8 0

  • A gdzie był Pan Prezydent Adamowicz ???

    Pan Prezydent Miasta Gdańska ten fotel zajmuje od 1998roku!!!! Dlaczego nie zlecił wybudowania tunelu nie tylko dla samochodów ale również dla rowerzystów jak i dla pieszych??? Na zebraniu konsultacyjnym w Nowym Porcie ten właśnie problem poruszaliśmy, że tego będzie brak i co teraz teraz niema mądrych???

    • 3 1

  • (3)

    przejazd samochodem czy autobusem powinien być płatny tak żeby miasto nie musiało do tego dopłacać ale jak to w Polsce zaraz lud powie że władza ich okrada a ja nie mam ochoty płacić w podatkach za to że ktoś śmiga sobie tunelem

    • 24 28

    • ale jakoś Ci nie przeszkadzało (1)

      że za "Twoje" podatki tunel postawili :)

      • 5 2

      • Chodziło mi o utrzymanie a nie postawienie czytałem że to ok.4baniek rocznie a to duże obciążenie dla miasta

        • 1 1

    • W Polsce kierowcy płacą dość podatków by takie obiekty utrzymać

      • 6 6

  • przecież ten mniejszy Prom

    Byłby dodatkowa atrakcją dla regionu jak to bywa w wielu miastach Polski i Europy! Nie usuwajmy zupełnie promu poprzestajac na tunelu! Nowoczesnosc w tym wypadku nie idzie dodatkowymi wizualnym atrakcjami.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót 4WD?

 

Najczęściej czytane