- 1 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (61 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (234 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (198 opinii)
- 4 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (147 opinii)
- 5 15-latek autem na minuty uciekał policji (120 opinii)
- 6 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
Ważą się losy Promu Wisłoujście. Czy autobusem w tunelu pod Wisłą pojedziemy bez biletu?
Choć władze Gdańska nie mówią tego wprost, to praktycznie przesądzona jest przyszłość Promu Wisłoujście . Jednostka rocznie kosztuje miasto 1,1 mln zł i prawdopodobnie przestanie pływać po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Sęk w tym, że piesi i rowerzyści nie będą mogli poruszać się podwodną przeprawą. Sprawdzamy zatem jakie inne rozwiązania szykują władze miasta i czy będzie można z nich korzystać bez biletu.
Tymczasem według ostatnich informacji tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty na przełomie września i października. Wtedy prawdopodobnie Prom Wisłoujście będzie musiał odpłynąć na inne wody. Miasto nawet zabezpieczyło się na taką ewentualność.
- Oficjalnie pływamy do końca tego roku, ale w umowie jaką zawarliśmy z miastem jest klauzula o możliwości jej rozwiązaniu w okresie od lipca do września - wyjaśnia Rafał Rutkowski kierownik promu. - Na razie pływamy, ale chcielibyśmy wiedzieć co nas czeka. Jednostka może pracować do 2018 r. - do tego czasu mamy zezwolenia - dodaje.
- Nie podjęliśmy na razie decyzji co do przyszłości Promu Wisłoujście. Wciąż dotujemy jego kursowanie - zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Autobus z miejscem dla rowerów lub midibusy w tunelu
Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku analizuje rozwiązania bez ujęcia w nich Promu Wisłoujście. Jakie są to pomysły konkretnie?
- Rozważamy dwie opcje. Pierwsza to uruchomienie w ramach wydłużonej linii 158 autobusu miejskiego wyposażonego w miejsca dla rowerów. Drugie rozwiązanie to przejazdy tzw. midibusem w tunelu między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu - wyjaśnia Piotr Grzelak.
Z tego drugiego środka lokomocji swobodnie będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi, ale jak zauważa opozycja takie rozwiązanie wymaga większych wydatków na komunikację miejską na wschód od Martwej Wisły. - Po drugiej stronie tunelu - w rejonie Węzła Ku Ujściu - powinna funkcjonować racjonalna komunikacja miejska zwłaszcza w sezonie, by turyści mogli dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS.
A może mniejszy prom?
Beata Dunajewska jednak widzi jeszcze inne rozwiązanie na zapewnienie ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę w porcie. - Można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym - mówi radna PO. Wtóruje jej Łukasz Hamadyk.
Ktoś mógłby powiedzieć teraz, że przecież przy promie Wisłoujście - na Nabrzeżu Zbożowym - zatrzymuje się tramwaj wodny, którym można swobodnie dotrzeć na Półwysep Westerplatte. Sęk w tym, że podróż dorosłej osoby z rowerem kosztuje 15 zł. To dla rowerzystów nie jest oferta, tym bardziej, że tramwaj wodny kursuje co trzy godziny.
Przejazd tunelem dla rowerzystów i pieszych bez biletu?
Część osób oczekuje, że po ewentualnej likwidacji Promu Wisłoujście przejazd tunelem pod Martwą Wisłą - między dwoma skrajnymi przystankami powinien odbywać się za darmo. - Nie wyobrażam sobie, że piesi i rowerzyści mają płacić za przejazd tunelem. Tu powinna być solidarność z kierowcami - przecież oni także nie zapłacą za przejazd. Znowu kierowców stawia się po uprzywilejowanej stronie - przekonuje nasz czytelnik, pan Marcin - mieszkaniec Przeróbki.
- Chce podkreślić, że obecnie za podróż Promem Wisłoujście pieszy i rowerzysta musi zapłacić dlatego uważam, że osoba korzystająca z autobusu powinna także nabyć bilet za przejazd - mówi Piotr Grzelak.
Przypomnijmy, że obecnie pieszy z rowerem za skorzystanie z promu musi zapłacić 2 zł. Jakiś czas temu ta opłata była o złotówkę wyższa, ale miasto wycofało się z tego pomysłu.
W podobnym tonie, co zastępca prezydenta, wypowiada się radna Beata Dunajewska. - Uważam, że obecna oferta obowiązująca na promie powinna być przeniesiona na komunikację miejską w tunelu. Na pewno bilet nie może kosztować tyle co za jeden przejazd - 3 zł - przekonuje.
Sęk w tym, że jeśliby władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie w tunelu pod Martwą Wisłą biletu normalnego za 2 zł, a ulgowego za złotówkę, wcześniej musieliby znowelizować uchwałę w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych.
Miejsca
Opinie (188) 2 zablokowane
-
2015-05-24 10:32
Jak zwykle (1)
Jak zwykle wszystko co stanowi jakąś atrakcję nie tylko dla mieszkanców ale także i dla turystów według władz trzeba zamknąć.
Ludzie to miasto!- 20 3
-
2015-05-24 21:28
oni się martwią o 1,1mln który muszą dokładać do promu a
do stadionu i innych bajerów ile dorzucamy???
- 2 0
-
2015-05-24 16:31
jak samochodem za free? (1)
to mój, czy inny samochód na powietrze jeździ? Ja płacę za paliwo i tam jest, w cenie paliwa podatek drogowy. Pieszy chcą jechać komunikacją niech płaci za bilet. Płacił za przejazd promem, to niech płaci za przejazd komunikacją. To chyba normalne.
- 1 6
-
2015-05-24 21:10
a ile tego podatku drogowego placisz?Nierozśmieszaj nas bo to są grosze
podatek drogowy to ułamek tego co idzie na koszt budowy drogi A drogi i tunel wybudowany z kasy wszystkich podatników na dodatek rowery moga korzystać z około 30% wybudowanych dróg!!Drogi rowerowe zmniejszają korki wiec ich ograniczanie to strzał w stopę.Nie poto jade rowerem by go wozić w ciasnym autobusie i placic za jego wożenie. dlatego jak bede tam jechał to nie pojade juz rowerem bo placenie za bilet mija sie z celem pojade autem bo taniej i szybciej
- 0 0
-
2015-05-24 19:37
Dziurawy system opłat
i każdy kto pływa regularnie promem wie, Ze mozna i za 3 złote popłynąć a paragony to luksus
- 2 1
-
2015-05-24 19:36
nie wystarczyloby na ECS i inne wartościowe projekty
prom wygląda może atrakcyjnie dla turysty lub rowerzysty, ale urzędnikom daje mniejsze możliwości :o)
- 4 0
-
2015-05-24 19:00
opłaty za prom
Gdy pracownicy promu nie przewozili pasażerów na lewo to by miasto nie musiało dopłacać. A tak to jest.
- 2 2
-
2015-05-24 18:42
Rowerowo
Gdańsk to miasto dla samochodów. Propagandowe hasło: Gdańsk dla rowerów, to tylko puste hasło.
Do pracy z Nowego Portu do Portu Północnego jeżdżę rowerem. Pływam promem, a po otwarciu tunelu do pracy pojadę samochodem.
I już nie będzie ekologicznie. Będę emitował samochodowe spaliny.- 4 1
-
2015-05-24 18:26
Demokratyczny kraj?
Buduje się tunel i klawo jest jak cholera. (cytat z Gangu Olsena)
Ja rowerzysta z Brzeźna do pracy w Porcie Północnym płynąłem za 2 zł.
Kierowca płacił 5zł, bo na promie więcej miejsca zajmował.
Teraz za tunelowy autobus zapłacę 3 zł. To 50% podwyżki.
A kierowca jedzie tunelem szybciej i za darmo. to 100% obniżki.
A PODOBNO MIASTO GDAŃSK WSPIERA ROWERZYSTÓW.
Obłuda i fałsz........Podobnie jest z mostem wantowym.- 8 0
-
2015-05-24 18:04
A gdzie był Pan Prezydent Adamowicz ???
Pan Prezydent Miasta Gdańska ten fotel zajmuje od 1998roku!!!! Dlaczego nie zlecił wybudowania tunelu nie tylko dla samochodów ale również dla rowerzystów jak i dla pieszych??? Na zebraniu konsultacyjnym w Nowym Porcie ten właśnie problem poruszaliśmy, że tego będzie brak i co teraz teraz niema mądrych???
- 3 1
-
2015-05-24 09:35
(3)
przejazd samochodem czy autobusem powinien być płatny tak żeby miasto nie musiało do tego dopłacać ale jak to w Polsce zaraz lud powie że władza ich okrada a ja nie mam ochoty płacić w podatkach za to że ktoś śmiga sobie tunelem
- 24 28
-
2015-05-24 09:42
ale jakoś Ci nie przeszkadzało (1)
że za "Twoje" podatki tunel postawili :)
- 5 2
-
2015-05-24 17:55
Chodziło mi o utrzymanie a nie postawienie czytałem że to ok.4baniek rocznie a to duże obciążenie dla miasta
- 1 1
-
2015-05-24 09:40
W Polsce kierowcy płacą dość podatków by takie obiekty utrzymać
- 6 6
-
2015-05-24 17:44
przecież ten mniejszy Prom
Byłby dodatkowa atrakcją dla regionu jak to bywa w wielu miastach Polski i Europy! Nie usuwajmy zupełnie promu poprzestajac na tunelu! Nowoczesnosc w tym wypadku nie idzie dodatkowymi wizualnym atrakcjami.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.