• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy Promu Wisłoujście. Czy autobusem w tunelu pod Wisłą pojedziemy bez biletu?

Maciej Naskręt
24 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prom Wisłoujście funkcjonuje od 1977 r., czy obecny rok będzie jego ostatnim? Prom Wisłoujście funkcjonuje od 1977 r., czy obecny rok będzie jego ostatnim?

Choć władze Gdańska nie mówią tego wprost, to praktycznie przesądzona jest przyszłość Promu Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Jednostka rocznie kosztuje miasto 1,1 mln zł i prawdopodobnie przestanie pływać po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Sęk w tym, że piesi i rowerzyści nie będą mogli poruszać się podwodną przeprawą. Sprawdzamy zatem jakie inne rozwiązania szykują władze miasta i czy będzie można z nich korzystać bez biletu.



Co twoim zdaniem należy zrobić z Promem Wisłoujście po otwarciu tunelu?

Gdańsk w 2014 r. na uruchomienie Promu Wisłoujście po przeprowadzeniu przetargu wyłożył 1,5 mln zł. Część tych kosztów - ok. 400 tys. zł - miasto pomniejszyło ze sprzedaży biletów na przeprawę. To oznacza, że Gdańsk dołożył do przewozów Promem Wisłoujście 1,1 mln zł. - To bardzo dużo. Spodziewałam, że miasto dopłaca do tego interesu góra 300 tys. zł. Dlatego planuję na połowę czerwca spotkanie z władzami miasta, na którym chcę ustalić co dalej zrobić z tą przeprawą po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą - mówi Beata Dunajewska, radna PO, która upubliczniła zestawienia kosztów utrzymania promu.

Tymczasem według ostatnich informacji tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty na przełomie września i października. Wtedy prawdopodobnie Prom Wisłoujście będzie musiał odpłynąć na inne wody. Miasto nawet zabezpieczyło się na taką ewentualność.

- Oficjalnie pływamy do końca tego roku, ale w umowie jaką zawarliśmy z miastem jest klauzula o możliwości jej rozwiązaniu w okresie od lipca do września - wyjaśnia Rafał Rutkowski kierownik promu. - Na razie pływamy, ale chcielibyśmy wiedzieć co nas czeka. Jednostka może pracować do 2018 r. - do tego czasu mamy zezwolenia - dodaje.

- Nie podjęliśmy na razie decyzji co do przyszłości Promu Wisłoujście. Wciąż dotujemy jego kursowanie - zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.


Autobus z miejscem dla rowerów lub midibusy w tunelu

Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku analizuje rozwiązania bez ujęcia w nich Promu Wisłoujście. Jakie są to pomysły konkretnie?

- Rozważamy dwie opcje. Pierwsza to uruchomienie w ramach wydłużonej linii 158 autobusu miejskiego wyposażonego w miejsca dla rowerów. Drugie rozwiązanie to przejazdy tzw. midibusem w tunelu między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu - wyjaśnia Piotr Grzelak.

Z tego drugiego środka lokomocji swobodnie będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi, ale jak zauważa opozycja takie rozwiązanie wymaga większych wydatków na komunikację miejską na wschód od Martwej Wisły. - Po drugiej stronie tunelu - w rejonie Węzła Ku Ujściu - powinna funkcjonować racjonalna komunikacja miejska zwłaszcza w sezonie, by turyści mogli dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS.

Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą. Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą.
A może mniejszy prom?

Beata Dunajewska jednak widzi jeszcze inne rozwiązanie na zapewnienie ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę w porcie. - Można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym - mówi radna PO. Wtóruje jej Łukasz Hamadyk.

Ktoś mógłby powiedzieć teraz, że przecież przy promie Wisłoujście - na Nabrzeżu Zbożowym - zatrzymuje się tramwaj wodny, którym można swobodnie dotrzeć na Półwysep Westerplatte. Sęk w tym, że podróż dorosłej osoby z rowerem kosztuje 15 zł. To dla rowerzystów nie jest oferta, tym bardziej, że tramwaj wodny kursuje co trzy godziny.

Przejazd tunelem dla rowerzystów i pieszych bez biletu?

Część osób oczekuje, że po ewentualnej likwidacji Promu Wisłoujście przejazd tunelem pod Martwą Wisłą - między dwoma skrajnymi przystankami powinien odbywać się za darmo. - Nie wyobrażam sobie, że piesi i rowerzyści mają płacić za przejazd tunelem. Tu powinna być solidarność z kierowcami - przecież oni także nie zapłacą za przejazd. Znowu kierowców stawia się po uprzywilejowanej stronie - przekonuje nasz czytelnik, pan Marcin - mieszkaniec Przeróbki.

- Chce podkreślić, że obecnie za podróż Promem Wisłoujście pieszy i rowerzysta musi zapłacić dlatego uważam, że osoba korzystająca z autobusu powinna także nabyć bilet za przejazd - mówi Piotr Grzelak.

Przypomnijmy, że obecnie pieszy z rowerem za skorzystanie z promu musi zapłacić 2 zł. Jakiś czas temu ta opłata była o złotówkę wyższa, ale miasto wycofało się z tego pomysłu.

W podobnym tonie, co zastępca prezydenta, wypowiada się radna Beata Dunajewska. - Uważam, że obecna oferta obowiązująca na promie powinna być przeniesiona na komunikację miejską w tunelu. Na pewno bilet nie może kosztować tyle co za jeden przejazd - 3 zł - przekonuje.

Sęk w tym, że jeśliby władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie w tunelu pod Martwą Wisłą biletu normalnego za 2 zł, a ulgowego za złotówkę, wcześniej musieliby znowelizować uchwałę w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych.

Miejsca

Opinie (188) 2 zablokowane

  • Nasz gdański tramwaj wodny. (1)

    Nasz tramwaj jest statkiem wycieczkowym, a do tego drogim.
    Prawdziwy tramwaj wodny dawniej pływał, a może pływa i dziś w Budapeszcie na Dunaju. Kursował co 30 minut, a kosztował tyle co metro, tramwaj lub autobus.
    Pływał przez prawie całe 3 milionowe miasto.
    Był ktoś ostatnio w Budapeszcie, czy dalej tak to funkcjonuje?

    • 1 0

    • nie wiem czy płyta ale faktycznie pływał za rozsądne pieniądze i było tłoczno . Tak samo jest w Bangkoku też pływa za rozsądne pieniądze, normalna komunikacja miejska . Jednak do takich rozwiązań trzeba mieć pomysł i jaja. Włodarzom nasego miasta brak . Czegokolwiek patrzą jak na tym skorzystać

      • 0 0

  • bzdura !!!prom zarówno dla pieszych, rowerzystów i samochodów jest płatny więc sprawiedliwie a wprowadzenie opłaty tylko dla pieszych i rowerzystów to dyskryminacja i ograniczenie. Czemu nie przewidziano możliwości przejazdu dla pieszych zawsze wszystko od d... strony wszystko na hura bez pomysłu. Dla mnie prom powinien zostać i tyle zrobili ułatwienie dla wybranych a właśnie ja bardziej potrzebuję tego przejazdu na rowerze . Jazda na Westerplatte czy na stogi rowerem przez centrum w spalinach na około to masakra a tak pół drogi zaoszczędzone zawsze było. Chcecie aby ludzie korzystali z komunikacji i rowerów to nie utrudniajcie im. Koszt tramwaju wodnego to patologia jak chcę się z rowerem dostać z Nowego Portu na Westerplatte dwa przystanki 15 zł w jedną stronę to już jest złodziejstwo. 5 rowerów i zastanawiasz się czy Cię weźmie może nawet nie podpłynie . raz na 30 min może na któryś się załapię i dotrę z dwu godzinnym opóźnieniem. Podróż w dwie strony koszt 30 zł to wolę odpalić samochód zabrać rower taniej mnie to wyjdzie.

    • 0 0

  • Kim jest człowiek nazywający innych cebulakami?
    Co oznacza słowo cebulak? Jak nazywa siebie tzw. nie cebulak?

    • 2 1

  • typowe polaki cebulaczki

    Nie ważne, że wybiorą najgorszy pomysł, ważne, że najmniej zapłacą...

    • 0 3

  • a skuterkiem będę mogła przejechać pod tunelem??

    jakoś nigdzie nie ma informacji czy zakaz jazdy tunelem dotyczy również skuterów i motorów.

    • 2 0

  • A ta pani radna z PO ma czas na takie sprawy? Przecież powinna się pakować i kredki chować do piurnika ....

    • 1 0

  • Kolejny dobry pomysł na zrównoważnienie transportu publicznego w Gdańsku (30)

    Samochodem za free, a rowerem i pieszo tylko z bilecikiem - genialne.

    • 251 28

    • (7)

      Kierowca płaci za paliwo, także ponosi koszty transportu. Takie same koszty powinien ponieść rowerzysta i pasażer w autobusie.

      Cebulaku

      • 17 30

      • Nie płaci miastu

        Nic z tego nie wpływa do kasy miasta, czyli jeśli chodzi o przykład przejazdu tunelem to dostaje go od miasta FREE

        • 0 0

      • Kierowca płaci za paliwo bo chce wygodnie się przewieźć bez ruszania palcem. (3)

        Mam płacić za przejazd bo nie kupuję paliwa tylko przemieszczam się dzięki sile własnych mięśni? Ciekawa logika. Za to Ty w samochodzie masz mieć przejazd za free bo miasto wybudowało Ci tunel za kilkaset milionów i będzie płacić rocznie kilkadziesiąt milionów na jego utrzymanie, a na większy tunel żeby zmieścili się rowerzyści już kasy nie było i to według Ciebie jest logiczne bo Ty płacisz za to żeby wygodnie przejechać z punktu A do punktu B. Każdy transport niesamochodowy powinien być tu uprzywilejowany szczególnie że tunel na bogato jest przeznaczony tylko dla samochodów.

        • 25 6

        • i na pewno przejazd tunelem będzie kierowców kosztował 3 zł...

          Bo jeżeli mniej, to i przejazd autobusem powinien być tańszy. A biorąc pod uwagę faktyczne koszty - powinien być bezpłatny...

          • 1 0

        • głąbie (1)

          w tunelu nie ma miejsca na pieszych i rowerzystów ze względów bezpieczeństwa

          • 4 6

          • chore względy bezpieczeństwa

            jak autobus pełen ludzi stanie w płomieniach to cacy. Ale jak sobie rowerzysta przejedzie o piątej rano - to wróg publiczny numer 1.

            • 10 6

      • Kierowca ponosi koszty wożenia tyłka a nie trasportu. (1)

        Transport to autobus. Samochód to wygoda za którą płacisz. Płacenie za autobus to w tym przypadku kara za to że nie generujesz korków bo jakbyś jechał samochodem to miałbyś przejazd za free.

        • 11 5

        • zostań w domu

          To nie będzie korków!

          • 6 2

    • (2)

      Przecież za prom płacą. Wiec dlaczego teraz nie?

      • 9 2

      • bo prom przestanie kursować (1)

        czyli nie płaci ani kierowca ani pieszy ani rowerzysta - nie ma za co płacić
        tunel: jedyna przeprawa przez/pod Martwą Wisłę. Pieszym i rowerzystom zabiera się jedyną możliwość przejazdu - prom. Kierowcy dostają przeprawę - DARMOWĄ. Dlaczego więc, skoro rowerzysta czy pieszy nie mogą przejść na drugą stronę, mają płacić za przeprawę? Kierowca ma za darmo przejazd a pieszy i rowerzysta będą musieli płacić. To niesprawiedliwe.
        Tak jak napisano w artykule i w niektórych postach, pomiędzy dwoma przystankami przed i za tunelem, przejazd dla pieszych i rowerzystów powinien być DARMOWY!!! Ale oczywiście miasto nie ma żadnej polityki transportowej. ŻADNEJ!!!

        • 13 2

        • W Bydgoszczy w podobnej sytuacji (most tylko dla samochodów) wprowadzili przejazdy bezpłatne w obrębie mostu.

          http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/index.php/pl/transport/przepisy/zwolnienie-z-oplat-na-trasie-uniwersyteckiej

          • 1 0

    • (15)

      Jeszcze rowerzystom bym wpieprzył obowiązkowe OC i karty rowerowe jak nie mają prawka najbardziej uprzywilejowana grupa w kierowców tylko walą podatkami

      • 38 46

      • (6)

        Natomiast ja zakazałbym rowerom o roczniku 2005 i starsze wjazdu do Centrum miasta, redukcja zanieczyszczenia jest koniecznością.

        • 43 3

        • I obowiązkowo dpf za 8 tys. (5)

          • 16 0

          • (4)

            Kontrole techniczne - glownie stan opon sprawdzac! Opony w rowerze sa najwazniejsze!

            • 12 1

            • (2)

              Przede wszystkim każdy rower powinien być wyposażony w gaśnicę, apteczkę, trójkąt i koło zapasowe - dopiero wówczas można dopuścić pojazd do użytkowania dróg publicznych.

              • 9 0

              • i tablicę rejestracyjną (1)

                na okulary rowerzysty naklejkę z PESEL-em. A na d*** - naklejkę z certyfikatem ekologicznym dla wydzielanych "spalin".

                • 7 0

              • Dziś szedłem sobie spacerkiem po chodniku.

                Zero szacunku dla pieszych ze strony rowerzystów

                • 1 3

            • I należy wybudować specjalne zatoczki z wagami do sprawdzania czy rowery nie są przeładowane.

              • 12 1

      • OC na rower

        hahaha, strzep mokasyna frustracie to ci napięcie spadnie

        • 4 1

      • O czym Ty bredziasz? Jaka najbardziej uprzywilejowana? (6)

        Ile pieniędzy idzie na drogi dla samochodów a ile na drogi dla rowerów? Ile osób ginie lub doznaje poważnych urazów w skutek kolizji z samochodem a ile z rowerem? Ile powierzchni miasta jest przeznaczone aby można było poruszać się rowerem a ile żeby samochodem? Ile pieniędzy idzie na leczenie czterech liter wożonych całe życie samochodem a ile na te wożone rowerem? Faktycznie rowery są uprzywilejowane :D

        • 39 14

        • (5)

          a ile jest kierowców a ile rowerzystów poza tym kierowcy płacą nie małe podatki a rowerzyści co Vat za zakup ? I co jak kolizja jest z winny rowerzysty ? Kierowca musi się sądzić o swoje

          • 19 11

          • drogi miejskie nie są budowane z akcyzy

            tylko z samych vat i pit

            • 5 1

          • (2)

            barania głowo prawie wszyscy rowerzyści mają prawo jazdy i samochody.

            • 14 15

            • prawie robi wielką różnicę. (1)

              • 8 7

              • To tak jak z kierowcami samochodów.

                Prawie wszyscy maja prawo jazdy.

                • 23 0

          • a ile to pieniędzy

            wydaje się na drogi a ile na ścieżki rowerowe

            • 4 2

    • Pamietaj ze kierownikiem tu został pucybut Budynia czyli oficer rowerowy!! (1)

      Który wyraznie działa przeciwko rowerzystom i droga rowerowa z dziurawej cegły to tez jego zasługa!Tak długo jak urzedasami bedą kolesie POlityków tak długo bedą takie chore pomysdły szkodliwe dla wszystkich za które my zaplacimy.Ale były wybory ludzi wybrali!!

      • 8 10

      • pomyłka rowerowa na OW to nie pomysł Kitlińskiego

        tamto cudo powstało w 2008 roku, a Kitliński został zatrudniony w 2009. To on zaczął wymianę tych kretyńskich kratek na porowaty asfalt w strefie ochrony korzeni drzew. Podziękuj więc jego poprzednikom za bylejakość.

        • 3 0

    • jaki prezydent takie pomysły

      ale już niedługo bo śledztwo ma się ku końcowi

      • 5 2

  • a prom ze Szwecji przeniesiono teraz na Westerplatte (5)

    tak więc niesamochodowy turysta ze Szwecji zdziwi się jakie ma możliwości w dzikim kraju

    • 88 9

    • (4)

      Żaden tunel samochodowy na całym świecie nie jest dostępny dla pieszych z wiadomej przyczyny wiec żaden turysta ze Szwecji nie będzie mówił że to dziki kraj

      • 9 9

      • (3)

        odezwał się znawca Świata.:))
        pojedź do Rotterdamu, Hamburga

        • 6 2

        • gdzie w Hamburgu jest taki tunel

          Chętnie przejdę się zobaczyć...

          • 0 0

        • (1)

          Chyba troche za długo siedziałeś w tych tunelach i ci sie od tych spalin w główce poprzestawiało

          • 7 4

          • Zainteresuj się, sprawdź zamiast pisać brednie bo coś ci się wydaje.

            • 0 1

  • Trzeba było zrobić ścieżkę w tunelu... (4)

    • 154 15

    • ścieżki zrobić nie można (2)

      ścieżka rowerowa i chodnik muszą być oddzielone od ustroju przeznaczonego dla samochodów. Natomiast mogły powstać pasy rowerowe wzdłuż całej trasy od MP do Ku Ujściu - pasy rowerowe zakazane nie są.

      • 4 1

      • Bezpieczeństwo (1)

        Ten tunel jest za długi. Ze względu na spaliny nie można w nim puścić pieszych ani rowerów. O budowie dodatkowej tuby pieszo-rowerowej nawet nie ma co wspominać, bo to byłoby kolejne kilkaset milionów pln.

        • 4 0

        • Czyli wybudowano przejazd dla samochodów.

          I te będą jeździć za free, a pieszym i rowerzystom powiedziano - gońcie się frajerzy i płaćcie hahaha a dla Was nie wybudujemy bo nie jesteście tego warci :P

          • 2 0

    • W Gdansku

      zrobienie czegos takiego nie bylo pewnie oplacalne. Wystarczy wpisac: bike tunel i juz widzimy, ze w innych krajach jakos sobie poradzili i dobrze to funkcjonuje...

      • 20 2

  • i jeszcze prom (6)

    w weekendy...

    • 42 5

    • drodzy urzędnicy (3)

      wystarczy wykonać prosty rachunek: 1. policzyć ile będzie kosztować utrzymanie małego promu tylko dla rowerzystów i odliczyć od tego koszt biletu (np. 2 zł) x ilość przewozów rowerowych w roku - liczba ta na pewno będzie większa od zera.
      2. porównać otrzymany wynik z ZEREM - dochód z rowerzystów przy zwolnieniu ich z opłaty za przejazd autobusem.
      Wariant zwolnienia rowerzystów z biletu autobusowego jest korzystniejszy.
      Jeżeli tak nie jest, to jest jasnym, że "miasto" chce zarobić na rowerzystach chociaż nie ma do tego podstaw (w świetle polityki pro-rowerowej)

      • 1 0

      • (1)

        ad 1. Będzie...mniejsza od zera. Teraz jest 400tys z biletów, gdzie większość za samochody i "pieszych" pasażerów. Z jakiegoś powodu tramwaj wodny kosztuje 15zł... pewnych kosztów się nie zredukuje np. wynagrodzenie pracowników. A jak wiadomo im większa jednostka tym koszty powinny maleć w przeliczeniu na pasażera a nie rosnąć.

        • 1 0

        • Tyle że o tym ze w tunelu nie bedzie miejsca dla pieszych i rowerów jest wiadome od samego poczatku.

          Od samego początku też postanowiono nie pobierać opłat za przejazd samochodem, czyli dotychczasowe przychody z przewożenia samochodów promem miasto wzięło na siebie. Samochodami się zajęto doskonale - kasy miasta idzie kilkaset milionów na tunel i kilkadziesiąt milionów rocznie na jego utrzymanie. A co z pieszymi i rowerzystami? Miasto daje miliony na przejazd samochodem a ruch pieszy i rowerowy zwyczajnie ignoruje żeby nie powiedzieć olewa i chowa głowę w piasek?

          • 2 1

      • Drodzy rowerzyści. Lubicie wysiłek fizyczny to

        molestujcie miasto niech zamówi prosty prom na stalowej linie napędzany siłą mięśni. Będziecie machać wajchę na zmianę - będzie tanio i ekologicznie...

        • 3 4

    • Mały prom (1)

      By wystarczył , nie spalał by tyle paliwa, szybciej pływał , notabene czesc ludzi pewnie i tak wybierze autobus, do którego wsiadali po przeprawieniu sie. Jedynie rowerzyści zostaną najbardziej poszkodowani.

      • 8 3

      • W Warszawie na plażę rzeczną w sezonie pływa mały prom, mimo iż obok idzie most.

        Prom zabiera 12 os + rowery i pływa co 30 min. Jego utrzymanie to byłyby śmieszne pieniądze, a ile ludzi miałoby wygodną przeprawę (pracownicy, których sporo tamtędy wraca - też). Zresztą w porcie pływają chyba z 2 czy 3 małe promy przewożące pracowników na drugą stronę kanału i jakoś nie są to wydatki rzędu milionów pln.

        A tak, żeby z NP dostać się na Westerplatte, to trzeba jechać aż pod stadion, a potem autobusem na drugą stronę. Z promu samochodowego dało się dojść pieszo..

        • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście znajduje się siedziba Porsche?

 

Najczęściej czytane