• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy nowych tramwajów. Stare czekają na remont

Michał Brancewicz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
15 dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo pojawi się w Gdańsku, jeśli Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyzna miastu 70 mln zł dotacji na ten cel. 15 dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo pojawi się w Gdańsku, jeśli Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyzna miastu 70 mln zł dotacji na ten cel.

Podpisanie umowy na zakup 15 nowych tramwajów wciąż odwleka się w czasie, a naprawa 11 wozów może okazać się za droga dla miejskiego przewoźnika. Czy i kiedy pasażerowie mogą liczyć na nowe pojazdy?



Jak oceniasz stan gdańskich tramwajów?

Nowe tramwaje czekają na unijne pieniądze

Na umowie z Pesą na dostawę 15 niskopodłogowych i dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo, od blisko trzech miesięcy brakuje już tylko podpisu.

Powód? Gdańscy urzędnicy wciąż czekają na gwarancję unijnego dofinansowania dla Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej etap IVA.

Umowa w tej sprawie miała zostać zawarta na przełomie sierpnia i września. Dlaczego do tej pory tak się nie stało?

- Centrum Unijnych Projektów Transportowych wciąż prowadzi ocenę naszego wniosku o dofinansowanie. Planowany termin podpisania umowy to koniec października 2017 roku - informuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Wartość kontraktu z bydgoskim producentem wynosi 138,375 mln zł, a Unia ma dołożyć do niego 70,4 mln zł. Gdy dofinansowanie zostanie przyznane, a umowa z Pesą podpisana, bydgoski producnet będzie miał 11 miesięcy na dostarczenie pierwszych pięciu pojazdów. Pozostałe 10 trafi do Gdańska w ciągu kolejnych siedmiu miesięcy.

Stare tramwaje czekają na decyzję

Poślizg może pojawić się również w przypadku modernizacji 11 tramwajów typu N8C. Ich remont miał pochłonąć niecałe 5,7 mln zł - tak szacował GAiT. Tymczasem łączna wartość ofert przekroczyła kwotę 10,2 mln zł. Złożyły je dwie firmy, każda na inną liczbę tramwajów.

Koszt modernizacji 11 pojazdów typu N8C może przekroczyć o kilka milionów plany Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Koszt modernizacji 11 pojazdów typu N8C może przekroczyć o kilka milionów plany Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Pierwszą jest Modertrans, specjalizujący się w remontach pojazdów szynowych. Poznaniacy są zainteresowani pierwszą i trzecią częścią przetargu obejmującą w sumie naprawę układu napędowego i sterowania w trzech tramwajach. Modertrans życzy sobie za to 5 mln 448 tys. 900 zł. GAiT liczył, że pochłonie to najwyżej 3 mln 690 tys. zł.

Ofertę na część drugą - modernizację układów napędowych i sterowania w 8 tramwajach -
złożyła spółka 4 i B z Gdańska, która chce za tę usługę 4 mln 772 tys. 400 zł. Również w tym przypadku kwota wyraźnie mija się z założeniami przewoźnika. GAiT planował, że nie powinno to kosztować więcej niż 1 mln 968 tys. zł.

- W najbliższych dniach zarząd podejmie decyzję czy mimo wysokich kosztów zrealizować te zadania - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT-u.
Jeśli umowy zostaną podpisane, to zmodernizowane tramwaje będą wracać po remoncie do Gdańska w okresie między końcem lutego a końcem maja 2018 roku.

Miejsca

Opinie (173) 3 zablokowane

  • Dziękujemy (8)

    Dziękujemy Ado Mowisz. Przydadzą się nowe tramwaje.

    • 23 54

    • Jak to... (5)

      Przecież w Gdańsku tyle inwestycji a tutaj od kilku lat obiecanki na nowe tramwaje... gdańskie trolle ciągle ogłaszają sukces Gdańska, że tutaj taki dobrobyt a kilka tramwajów nie mogą kupić...

      • 14 14

      • (3)

        Lepiej pisowski trollu pogoń swoich panów w Warszawie. PiS mści się na Gdańsku i Pomorzu. S6, Kartuska, Droga Zielona, komunikacja miejska. Zabierają nam unijną kasę z czego tylko mogą albo robią problemy

        • 23 18

        • Serio? (2)

          Uważasz że wszystkie gdańskie wtopy to wina pisu? Przypominam, że Ado Mowisz był tu zanim pis doszedł do władzy... Więc może jednak zastanów się zanim coś napiszesz?

          • 18 13

          • Nie bedzie pozytywnej opinii (1)

            • 2 1

            • A będzie tramwaj Mengele?

              • 1 3

      • A Nazistowski złom nie przyjedzie?

        • 2 2

    • głupi (1)

      Głupszy

      • 6 6

      • Nie obrażaj Komorowskiego

        • 2 1

  • sprzedać 11 szrotow a za te pieniądze kupić 4 nowe tramwaje (13)

    Na to samo wyjdzie. Szroty i tak wiecznie stoją, może kupi Ukraina czy Azja

    • 111 28

    • (2)

      Moge je kupić
      przyjedziemy z Edkiem i potniemy

      • 23 1

      • Marek? Ten z d*pą z przodu?

        • 5 2

      • no i kłopot z każdej strony

        • 3 0

    • I myślisz że te 4 obsłużą tyle samo kursów co 11? (1)

      • 22 8

      • przecież tamte wiecznie zepsute.

        Kupisz cztery plus to Ci miałeś dac za remont tych 11 i masz 6 nowych bezawaryjnych maszyn.

        • 23 6

    • Za 4ry stare kupisz (3)

      Fotele do 1go mowego

      • 24 6

      • nie szkodzi że mniej ale nowe wizytówki Gdańska z PESY!!!! (2)

        • 5 3

        • (1)

          PESA: pojazdy eksperymentalne są awaryjne

          • 7 7

          • Ekspertmentalny to jest folkswagen

            • 2 1

    • ty w szkole (1)

      masz za duzo religii i wf-u a zdecydowanie za malo matematyki....

      • 14 4

      • wf i religia to nie matematyka, na tych lekcjach trzeba myśleć !

        • 6 1

    • Mam nadzieje, że nie kupia tych nowych

      28 miejsc siedzących w tramwaju to nieporozumienie. Nie dla wagonów bydlęcych w komunikacji miejskiej.

      • 6 9

    • Jeden nowy 9mln. jeden uzywany plus modernizacja 1.5mln

      • 0 3

  • tramwaj to relikt/skansen z XVIII w ......podobno w korei północnej też jest tramwaj (6)

    ...tu głownie chodzi o lewą kase jaką można przytulić w przetargach ....

    • 28 141

    • Takie prawo (1)

      Choćby to były teleporty, to i tak spółka miejska musi ogłosić przetarg.

      • 16 2

      • Chyba, że chodzi o 19 milionów dla kolesi.

        • 8 0

    • (2)

      pisowski debilu, u was nie ma przetargów, kradniecie gdzie się da

      • 22 12

      • hihihi (1)

        rzucaj się w bezsilnej złości

        • 9 13

        • Nawet konkursy na członków zarządu i rad nadzorczych PIS zlikwidował bo

          ameby zawodowe nie spełniają podstawowych wymagań o wykształceniu

          • 13 5

    • W Korei północnej

      Są też samochody, rowery i motocykle. Wszystko relikt przeszłości widać.

      • 9 0

  • A co z tymi, które wjężdzały w jezioro (4)

    Galeria Bałtycka?

    • 58 12

    • (3)

      ta pesa co stała na środku krzyżówki zalana do połowy stoi na bazie unieruchomiona. spokojnie, za dwa lata akurat wyjedzie na tydzień na tory by cała zaśniedziała zjechała z holownikiem i interes sie kreci

      • 11 8

      • pesa 1013

        wrocila z Bydgoszczy z naprawy,ale cos dalej nie jest z nia hallo.....no coz,dobre bo polskie,a czepiacie sie leciwych dobrych niemieckich tramwajow.Oby polskie g.... wytrzymalo choc polowe tego co Dortmundy

        • 23 3

      • i po co piszesz jak nic nie wiesz? (1)

        od miesiąca już jeździ sprawny bez usterek
        ale po co się dowiedzieć - lepiej pluć jadem bez sensu

        • 19 3

        • A ja slyszalem ze tego przerobili na wersje plywajaca - pelne uszczelnienie i pierwsza peso-tramwajo-amfibia

          • 7 3

  • Niemcy zrobily interes zycia (2)

    W sumie az dziw, ze zadna niemiecka firma nie wygrala przetargu na remont ZLOMKOW...

    • 64 33

    • (1)

      Wszystkie maszyny do remontów tych tramwajów poszły na złom, bo Polacy nie chcieli ich kupić, przez co nie mają czym naprawiać i diagnozować usterek. To tak jakbyś kupił flotę nowoczesnych samochodów bez komputera do diagnozowania usterek i odpowiednich kluczy do naprawy tych samochodów i wszystko z szwagrem w garażu naprawiał siłowo bo nie znasz niemieckiego i nie rozumiesz dokumentacji jako mechanik

      • 15 1

      • w ciupage mnie pocałujta,

        • 0 0

  • hahahaha (1)

    stuka, puka, nie domyka się. Niemożliwe, przecież większość tramwajów jest sprowadzona z niemiec od dziadka. A niemiec płakał jak sprzedawał - płakał ze szczęścia.

    Ankieta jak zwykle na najwyższym poziomie

    • 94 20

    • Takie uroki tego portalu ;)

      • 2 0

  • Złom (7)

    Biedny Gdańsk - musi dopłacać do przeplaconych "inwestycji" typu ECS (20 mln rocznie) czy stadion bez imprez (20 mln) ze na nowe tramwaje nie stac.

    A w Gdyni nic nie stuka ani puka ani sie nie psuje

    • 71 77

    • A co ma stukać i pukać na nieczynnym "kosmodromie"?

      • 43 3

    • bo w Gdyni rządzi szczur - najlepszy prezydent. (1)

      Dopłaca do tzw szkoły filmowej 7 milionów, muzeum emigracji 8 milionów, stadion i arena 6 milionów, PPNT 10 milionów, Arka 8 milionów, opener 5 milionów, lotnisko 3 miliony itd:)))

      • 41 2

      • Cieszcie się, że macie taaakiego prezia co robi wszystko, żeby na to mieć!

        • 3 3

    • W Gdyni

      mieście które z każdym rokiem zbliża się do poziomu Radomia czy Sosnowca...

      • 34 5

    • (1)

      mieszkam w gdyni i przepraszam zea tego palanta.

      • 18 5

      • gryzonia

        ?

        • 1 1

    • Gdynia, tu sa byznesy

      • 8 0

  • Tylko nie Swingi! (8)

    To chyba najgorsze pod względem rozmieszczenia miejsc tramwaje, jakie ktoś zaprojektował. Ustawione pod skosem siedzenia, gdzie w miejsce dwóch zmieściłyby się cztery, poręcze na niedogodnej wysokości. Wszystko to powoduje, że podróż Swingiem w godzinach szczytu to koszmar. Nie ma innej alternatywy?

    • 110 22

    • Najlepsze Pesa wizytowka Gdanska!!!

      • 5 8

    • Jeśli nie Swing to Jazz (4)

      Pesa Jazz jest wygodniejsza dla pasażerów do podróżowania.

      • 5 3

      • Co jest wygodnego w podróżowaniu (1)

        na stojąco?

        • 11 1

        • uchwyty ??

          • 3 0

      • Ale (1)

        Motorniczy przez 10h siedzi zwinięty jak embrion bo miejsca w kabinie jak dla dziecka

        • 9 0

        • serio?

          Bo dla podróżnych również - nie ma miejsc siedzących

          • 8 0

    • do tego dodałbym profile okienne - siedzisz albo ze szprosem w ryj

      albo na kole albo w ogóle poza oknem. Na stojaka to samo, dodatkowo te nędznie zaprojektowane tafle, jeszcze zaklejają syfem reklamowym GAiT i innych festynów

      • 11 2

    • Swing

      Stękanie, bardzo fany tramwaj

      • 2 2

  • Bronek wyklepie i tak się nudzi na dyspozytorni (2)

    • 17 5

    • (1)

      Bronek K ma teraz dużo wolnego czasu..

      • 1 0

      • Bronek powinien klepać a pan f go popedzać

        Dziadowskim biczem

        • 0 1

  • (10)

    Zawsze pisałem, że trzeba było w jako takim stanie utrzymywać konstale 105n i sukcesywnie dokupywać nowe tramwaje i w ten sposób wymieniać tabor a nie złomować 105-ki a na ich miejsce za grube pieniądze kupować i remontować(!) niemieckie trupy. W pobliskim Elblągu jeżdżą jeszcze i to bez remontu 805-ki (wąskotorowe 105-ki),w Warszawie, na Śląsku i jakoś ludzie żyją.

    • 98 20

    • Ale jak nas niemiec chwalił jak kupowaliśmy trupy. (3)

      • 20 7

      • Konstale mają się dobrze m.in. w Warszawie i Katowicach, a dlaczego nie w Gdańsku (1)

        • 7 5

        • bo tu nimieckie gut, taki klimat

          • 5 4

      • niestety, myśmy kupili polskie syfy - z Bydgoszczy

        znacznie drożej i gorzej niż niemiecki szrot

        • 11 2

    • (2)

      A wiesz jaka to przyjemność dla motornicznego jeździć 10 h konstalem? Żadna

      • 9 9

      • (1)

        Wyobraź sobie że wiem bo w latach 90-ych pracowałem w Tramwajach Elbląskich i przez 3 lata miałem przyjemność prowadzić tramwaj Konstal 805Na i sterowanie nożne (czuwak, hamulec i jazda) są o niebo lepsze niż trzymanie łapy cały czas na ręcznym zadajniku jazdy-a kwestia czy tramwaj jest sprawny i np. dobrze hamuje to już inna bajka utrzymania technicznego, ilości zaplecza, ludzi itp.

        • 13 1

        • ciekawe rzeczy mówisz

          czyli w nowych tramwajach położyliśmy również ergonomię. Brawo PESA

          • 7 1

    • Konstale w Gdańsku padły

      dzięki świetnej pracy ZKMu, którego naprawy ograniczały się do młotka i taśmy malarskiej. Prawda jest taka że dawać temu przewoźnikowi coś nowego to jak małpie zegarek. Warto porównać sobie stan gdańskich Bombardierów z krakowskimi lub nawet jak wyglądają Swingi u nas i w Warszawie. To jest dramat .... Być może awaryjność N8C nie wynika z faktu że to niemiecki szrot tylko z gościnności gdańskich zajezdni. PS. Notorycznie jak jadę 105-tką motorniczy wyhamowują hamulcem szynowym, czekam na kolejny wypadek z dawno nie widzianej serii pt. najechanie na inny pojazd.

      • 19 1

    • może i prawda, ale tylko pod warunkiem, że NIE meblowali by torów bydłowozami PES (1)

      tak mamy przynajmniej coś bardziej dla ludzi, tych prawdziwych z Niemiec gdzie pasażerowi siedzenia nie wydzierają i widoku przez okno.

      Gdyby to były wrocławskie Skody, to tak.

      • 4 5

      • I tutaj cię krakowska szujko przywiało?

        Wypad stąd ;)

        • 1 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Który z tych polskich samochodów był produkowany w XXI wieku?

 

Najczęściej czytane